@ARTICLE{Shahbaziyan Khonigh, author = {Shahbaziyan Khonigh, A. and Hasani, O. and Rashbari Dibafar, M. and }, title = {Discriminative Role of Bullying and Moral Intelligence in Suicide Probability among High School Students of Sanandaj City in the 2017-2018 Academic Year: A Descriptive Study}, volume = {18}, number = {1}, abstract ={چکیده زمینه و هدف: قلدری و هوش اخلاقی از عوامل مهم تأثیرگذار بر احتمال خودکشی دانش­آموزان به شمار می­روند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش قلدری و هوش اخلاقی به عنوان پیش­بین­های احتمال خودکشی دانش­آموزان انجام شد. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 97-1396 بود که 641 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های احتمال خودکشیCull وGill (2002)، قلدری Illinois (2001) و هوش اخلاقی Lennick و Kiel(2011) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ تحلیل تشخیصی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد (05/0P<) که طبق این تابع مؤلفه‌ درست­کاری (835/0- r=) دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه از دانش­آموزان بود. مؤلفه‌های بعدی متمایزکننده گروه‌ها به ترتیب دلسوزی (674/0- r=)، بخشش (674/0- r=)، قربانی (274/0 r=)، زد و خورد (287/0 r=) و قلدری (224/0 r=) بودند. هم­چنین، نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که همه دانش­آموزان با احتمال خودکشی پایین با بالاترین درصد تشخیص (100 درصد) به‌ درستی از سایر دانش­آموزان مجزا شده‌ اند. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان‌ دهنده اهمیت مؤلفه­های قلدری و هوش اخلاقی در امکان تمایزگذاری بین دانش‌آموزان با احتمال خودکشی بالا و پایین بود. بنابراین، پیشنهاد می­گردد در سیاست­گذاری و برنامه‌ریزی برای کاهش احتمال خودکشی دانش‌آموزان، کاهش قلدری و ارتقاء هوش اخلاقی مورد توجه ویژه قرار گیرد. واژه­های کلیدی: احتمال خودکشی، قلدری، هوش اخلاقی، دانش­آموزان، تشخیص، سنندج }, URL = {http://journal.rums.ac.ir/article-1-4426-fa.html}, eprint = {http://journal.rums.ac.ir/article-1-4426-fa.pdf}, journal = {Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2019} }