AU - Safajou, Saleh AU - Rezaeian, Mohsen AU - Salim Abadi, Yaser AU - Mazar, Leili AU - Nasirzadeh, Mostafa TI - The Effect of Educational Intervention on the Preventive Behaviors of Diabetes Based on the Health Belief Model among At-Risk Male Students in the Second Grade of Khash High School in 2019: A Quasi-Experimental Study PT - JOURNAL ARTICLE TA - RUMS_JOURNAL JN - RUMS_JOURNAL VO - 21 VI - 5 IP - 5 4099 - http://journal.rums.ac.ir/article-1-6572-fa.html 4100 - http://journal.rums.ac.ir/article-1-6572-fa.pdf SO - RUMS_JOURNAL 5 AB  - چکیده زمینه و هدف: اجرای برنامه‌های آموزش بهداشت از راه­کارهای ضروری برای پیش­گیری از دیابت در نوجوانان است. هدف مطالعه حاضر، تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیش­گیرانه دیابت نوع دو می­باشد. موادو روش­ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 بر روی 143 دانش‌آموز پسر دبیرستانی در معرض خطر در شهرستان خاش (در جنوب غرب ایران) که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (70 نفر در گروه مداخله، 73 نفر در گروه کنترل) قرار گرفتند، انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسش­نامه مشخصات دموگرافیک، دانش، سازه­های مدل و رفتارهای پیش­گیری از بیماری بود. برنامه آموزشی در 7 جلسه یک ساعته برگزار شد. برای گروه کنترل اقدامی انجام نشد. داده‌ها قبل از مداخله، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله جمع‌آوری و با استفاده از آزمون مجذور کای، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه­ و ­تحلیل شد. یافته‌ها: تغییرات میانگین نمرات دانش، سازه‌های الگو و رفتار در گروه مداخله، طی سه زمان قبل از آموزش، بلافاصله و سه ماه بعد از آموزش معنی‌دار بود (001/0p<). میانگین نمره رفتار گروه مداخله در مرحله پیش آزمون برابر 36/17 از 35 نمره بود که بلافاصله بعد از مداخله 96/22 و سه ماه بعد برابر 57/18 بود، اما این روند در گروه کنترل، در طی زمان کاهشی بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر برنامه مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقاء رفتارهای پیش­گیری از دیابت در دانش‌آموزان، طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه نظریه محور در کنترل و پیش­گیری از دیابت در نوجوانان پیشنهاد می‌شود. واژه­ های کلیدی: مداخله آموزشی، الگوی اعتقاد بهداشتی، دیابت، رفتارهای پیش­گیری، دانش ­آموزان CP - IRAN IN - School of Health, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran. LG - eng PB - RUMS_JOURNAL PG - 515 PT - Research YR - 2022