TY - JOUR JF - RUMS_JOURNAL JO - JRUMS VL - 21 IS - 4 PY - 2022 Y1 - 2022/7/01 TI - Psychometric Properties of Persian Version of COVID-19 Burnout and Obsession Scales in Students during the Coronavirus 2019 Pandemic TT - ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس‌های فرسودگی و وسواس کووید-19 در دانشجویان، طی همه‌گیری کرونا ویروس 2019 N2 - چکیده زمینه و هدف: همه­گیری کووید-19 باعث ایجاد مشکلات روان­شناختی و جسمانی مختلفی در سراسر جهان شد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اعتبار و روایی مقیاس­های فرسودگی و وسواس کووید-19 انجام شد. مواد و روش­ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع ارزشیابی بود. نمونه‌ها شامل 350 نفر (227 زن و 123 مرد) از دانشجویان دانشگاه­های تهران در سال 1400 بودند که با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس فرسودگی کووید-19، مقیاس وسواس کووید-19، پرسش­نامه سلامت روان و پرسش­نامه پریشانی روان­شناختی را تکمیل کردند. ویژگی­های روان­سنجی مقیاس­های فرسودگی و وسواس کووید-19 از طریق آزمون تحلیل عامل تأییدی، روایی واگرا، روایی هم­زمان، همبستگی Pearson و ضریب آلفای کرونباخ تحلیل شد. یافته­ها: ساختار تک عاملی مقیاس فرسودگی کووید-19 (89/0=comparative fit index; CFI، 07/0= root mean square error; RMSE) و وسواس کووید-19 (92/0=CFI، 07/0=RMSE) با استفاده از تحلیل عامل تأییدی بررسی و تأیید شد. در بررسی روایی ملاکی هم­زمان و واگرا، همبستگی مقیاس­های فرسودگی و وسواس کووید-19 با مقیاس پریشانی روان­شناختی مثبت و معنادار بود (001/0>p). هم­چنین، رابطه فرسودگی وسواس کووید-19 با سلامت روان نیز منفی و معنادار بود (001/0>P). ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس فرسودگی و وسواس کووید-19 نیز به ترتیب 91/0 و 82/0 به دست آمد. نتیجه­گیری: یافته­ها بیان‌گر روایی و پایایی قابل قبول مقیاس­های فرسودگی و وسواس کووید-19 می­باشد و ساختار این مقیاس­ها می­توانند به منظور بررسی شدت فرسودگی و وسواس افراد طی همه­گیری کروناویروس 2019 مورد استفاده قرار گیرند. واژه­های کلیدی: فرسودگی، وسواس، کووید-19، اعتبار، روایی، دانشجویان SP - 413 EP - 432 AU - Bagheri Sheykhangafshe, Farzin AU - Farahani, Hojjatollah AU - Fathi-Ashtiani, Ali AD - Assistant Professor of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran KW - Burnout KW - Obsession KW - COVID-19 KW - Reliability KW - Validity KW - Students UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-6484-fa.html DO - 10.52547/jrums.21.4.413 ER -