TY - JOUR JF - RUMS_JOURNAL JO - JRUMS VL - 19 IS - 5 PY - 2020 Y1 - 2020/8/01 TI - Developing a Model for Predicting Love Trauma Based on Problem-Solving Styles with the Mediating Role of Cognitive Flexibility in the Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study TT - تدوین مدلی برای پیش‌بینی ضربه عشقی بر اساس سبک‌های حل مسأله با میانجی‌گری انعطاف‌پذیری ‌شناختی در دانش‌جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398: یک مطالعه توصیفی N2 - چکیده زمینه و هدف: ضربه عشقی در دانش­جویان پدیده‌ای رایج است که باعث مسائل و مشکلات تحصیلی و روان‌شناختی در آن‌ها می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی برای پیش­بینی ضربه عشقی بر اساس سبک‌های حل­ مسأله با میانجی­گری انعطاف‌پذیری ‌شناختی در دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی انجام گرفت. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش­جویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم­سال دوم سال­تحصیلی 99-1398 بودند. تعداد 200 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری هدف‌مند از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به پرسش‌نامه‌های انعطاف‌پذیری ‌شناختی Dennis و همکاران، سبک‌های حل ­مسأله Cassidy و همکاران و ضربه عشقی Rosse و همکاران پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که ضربه عشقی با انعطاف‌پذیری ‌شناختی (51/0-=r، 001/0< p) و سبک‌های حل مسأله (64/0-=r، 001/0< p) ارتباط منفی معنی‌دار دارد. هم­چنین، انعطاف‌پذیری ‌شناختی با سبک‌های حل مسأله (32/0=r، 001/0< p) ارتباط مثبت معنی‌دار دارد. شاخص­های برازش مدل نیز، تأثیر سبک‌های حل مسأله بر ضربه عشقی را با میانجی­گری انعطاف‌پذیری ‌شناختی تأیید کرد. نتیجه­گیری: با توجه به نقش سبک‌های حل مسأله و انعطاف‌پذیری ‌شناختی در پیش‌بینی ضربه عشقی از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاه­های آموزشی مبتنی بر کاهش نشانگان ضربه عشقی، آموزش راهبردهای حل مسأله و مدیریت هیجانات پیشنهاد می­گردد. ­واژه‌های کلیدی: سبک‌های حل مسأله، ضربه عشقی، انعطاف‌پذیری ‌شناختی، دانش­جویان، اردبیل SP - 499 EP - 514 AU - Akhavi Samarein, Z. AU - Ahmadi, Sh. AD - Mohaghegh Ardabili KW - Problem solving styles KW - Love trauma KW - Cognitive flexibility KW - Students KW - Ardabil UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-5257-fa.html DO - 10.29252/jrums.19.5.499 ER -