RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Commitment and Acceptance Therapy on Academic Procrastination and Behavioral Maladaptation of Male Students with Test Anxiety: A Quasi-Experimental Study JF - RUMS_JOURNAL YR - 2022 JO - RUMS_JOURNAL VO - 21 IS - 1 UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-6217-fa.html SP - 3 EP - 16 K1 - Test anxiety K1 - Academic procrastination K1 - Students K1 - Acceptance and commitment therapy K1 - Behavioral incompatibility AB - زمینه و هدف: ناسازگاری رفتاری دانش­آموزان، در حال حاضر یکی از دغدغه­های نظام آموزشی می­باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اهمال­کاری تحصیلی و ناسازگاری ­رفتاری دانش­آموزان دارای اضطراب­ امتحان انجام شد. مواد­ و ­روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه­ نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر پایه هفتم ناحیه 2 کرمان در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. 30 نفر از دانش­آموزان به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه­ آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). ابتدا پرسش­نامه سازگاری رفتاری Sinha و Sing و پرسش­نامه اهمال‌کاری تحصیلی Solomon و Rothblum به عنوان پیش­آزمون در دو گروه اجرا شد. سپس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 2 ماه در گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل هیچ­گونه درمانی دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از مانکووا تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین (انحراف ­معیار) اهمال­کاری تحصیلی در گروه آزمایش 39/77 (74/5) و گروه کنترل 79/76 (66/5)، در مرحله پیش­آزمون و در گروه آزمایش 82/54 (12/5) و گروه کنترل 25/74 (94/6)، در مرحله پس­آزمون (001/0>P) به دست آمد. هم­چنین ناسازگاری رفتاری در گروه آزمایش 15/48 (04/7) و گروه کنترل 12/49 (37/6)، در مرحله پیش­آزمون و در گروه آزمایش 87/35 (12/5) و گروه کنترل 29/48 (61/6)، در مرحله پس­آزمون به­دست آمد (001/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، پیشنهاد می­شود در جهت بهبود و کاهش اهمال­کاری تحصیلی و ناسازگاری ­رفتاری دانش­آموزان دارای اضطراب­ امتحان استفاده گردد. واژه‌های کلیدی: اضطراب ­امتحان، اهمال­کاری تحصیلی، دانش­آموزان، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، ناسازگاری رفتاری LA eng UL http://journal.rums.ac.ir/article-1-6217-fa.html M3 10.52547/jrums.21.1.3 ER -