RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Psychological Well-Being and Quality of Life in Caregivers of the Elderly with Alzheimer's disease in Isfahan City: A Quasi-Experimental Study JF - RUMS_JOURNAL YR - 2022 JO - RUMS_JOURNAL VO - 21 IS - 2 UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-6234-fa.html SP - 187 EP - 206 K1 - Mindfulness K1 - Cognitive therapy K1 - Well-being K1 - Quality of life K1 - Caregivers K1 - Alzheimer’s disease AB - چکیده زمینه و هدف: مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر و ارتباط برقرار کردن با او فرآیندی استرس­زا است که پیامدهای منفی بر بهزیستی روان­شناختی و کیفیت زندگی مراقبین دارد. لذا با توجه به اهمیت مسئله، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر بهزیستی روان­شناختی و کیفیت زندگی مراقبین سالمندان مبتلا به آلزایمر شهر اصفهان انجام گردید. مواد و روش ­ها: اﻳﻦ پژوهش از ﻧﻮع نیمه­ آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-ﭘﺲآزﻣﻮن و گروه کنترل بود. جامعه آماری مراقبین سالمندان مبتلا به آلزایمر شهر اصفهان در سال 1400 بودند. ابتدا به روش نمونه­گیری در دسترس، 30 نفر انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه 15 نفره جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقه­ای آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفت. در این مدت گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. از مقیاس بهزیستی روان­شناختی Ryff و پرسش­نامه پرسش‌نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه ­­و ­­ تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج بیان‌گر این بود که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی توانسته است بهزیستی روان­شناختی و کیفیت زندگی مراقبین سالمندان مبتلا به آلزایمر را به‌طور معنی‌داری بهبود بخشد (05/0>P). نتیجه­ گیری: از آن­جایی که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر بهزیستی روان­شناختی و کیفیت زندگی مؤثر بود، می­توان نتیجه­گیری کرد که این مداخله می­تواند برای ارتقاء بهزیستی روان­شناختی و کیفیت زندگی مراقبین سالمندان مبتلا به آلزایمر توسط مراکز مشاوره و خدمات روان­شناختی به­کار گرفته شود. واژه­ های کلیدی: ذهن آگاهی، شناخت درمانی، بهزیستی، کیفیت زندگی، مراقبین، بیماری آلزایمر LA eng UL http://journal.rums.ac.ir/article-1-6234-fa.html M3 10.52547/jrums.21.2.187 ER -