@ARTICLE{Sadeghian shahi, author = {Sadeghian shahi, Mohammad Reza and Ayatizadeh Tafti, Farahnaz and Fattahi Ardakani, Akhtar and }, title = {The Effect of Aerobic Trainings on Attention and Perceptual-Motor Abilities of Preschool Boys with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder: A Short Report}, volume = {21}, number = {9}, abstract ={زمینه و هدف: شواهد از اثربخشی فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی حمایت می­کند. تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر یک دوره تمرینات ایروبیک بر توجه و توانایی‌های ادراکی-حرکتی کودکان پیش ­دبستانی مبتلا به اختلال نقص ­توجه-بیش‌فعالی انجام شد. مواد و روش­ ها: در مطالعه نیمه تجربی حاضر، تعداد 30 پسر از مراکز پیش­دبستانی شهر اردکان یزد در سال تحصیلی 1400-1399 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره تقسیم ­بندی شدند. گروه آزمایش، 18 جلسه 50 دقیقه‌ای آموزش حرکات ایروبیک را دریافت نمود. از آزمون علمکرد پیوسته (Continues performance test) و لینکن اوزرتسکی (Lincoln-Oseretsky) استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون t دو نمونه مستقل و آزمون t زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: گروه آزمایش نمرات بهتری در پس­آزمون توجه (014/0=p) و توانایی­های ادراکی حرکتی (036/0=p) نسبت به پیش‌آزمون داشتند. نتیجه­ گیری: به نظر می‌رسد می‌توان در کنار برنامه­ های مختلف توان­بخشی، از آموزش حرکات ایروبیک نیز به عنوان برنامه مکمل استفاده کرد. واژه­ های کلیدی: ادراکی- حرکتی، ایروبیک، توجه، رشد حرکتی، نقص توجه-بیش فعالی }, URL = {http://journal.rums.ac.ir/article-1-6663-fa.html}, eprint = {http://journal.rums.ac.ir/article-1-6663-fa.pdf}, journal = {Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences}, doi = {10.52547/jrums.21.9.987}, year = {2022} }