TY - JOUR JF - RUMS_JOURNAL JO - JRUMS VL - 10 IS - 1 PY - 2011 Y1 - 2011/6/01 TI - Effectiveness of Life Skills Training on Subjective Well_Being of the Female Teenagers: Short Report TT - اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت ذهنی دختران نوجوان: گزارش کوتاه N2 -   زمینه و هدف: مهارت‌های زندگی گروهی از مهارت‌ها و توانایی‌ها هستند که افراد را در برابر مشکلات و تعارض‌های بین فردی کمک می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت ذهن دختران دبیرستانی بوده است.   مواد و روش‌ها : روش انجام این مطالعه نیمه‌تجربی، به صورت پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه است. جامعه آماری را دختران دانش‌آموز دبیرستانی شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 1389-1388 تشکیل می‌دادند. روش نمونه‌برداری، خوشه‌ای چند مرحله‌ای بود. 30 نفر از دانش‌آموزان که پایین‌ترین نمره را در پرسش‌نامه سلامت ذهن کسب کردند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند . اطلاعات توسط پرسش‌نامه سلامت ذهن مولوی و پرسش‌نامه محقق ساخته جمع‌آوری گردید. افراد گروه مداخله در یک برنامه آموزشی 90 دقیقه‌ای به مدت 8 جلسه شرکت نمودند، نمرات پس‌آزمون در جلسه آخر و نمرات پیگیری بعد از 1 ماه جمع‌آوری گردیدند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.   یافته‌ها : نتایج نشان می‌دهد که نمرات سلامت ذهن در گروه مداخله و گواه در پیش‌آزمون تفاوت معنی‌داری نداشته است، اما با ارائه آموزش مهارت‌های زندگی، نمرات پس‌آزمون در گروه مداخله به طور معنی‌داری بیشتر از گروه گواه بود (0001/0= p ) . این تفاوت در نمرات پیگیری نیز قابل مشاهده بود (0001/0= p ).   نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند در افزایش احساس شادی و رضایت از زندگی مؤثر باشد.   واژه‌های کلیدی : سلامت ذهن، آموزش مهارت‌های زندگی، دانش‌آموزان   SP - 103 EP - 108 AU - Sadr Mohamadi, R. AU - Kalantari, M. AU - Molavi, H. AD - KW - Life skills training KW - Subjective well-being KW - Students UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-1055-fa.html ER -