Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
12
9
online
1
fulltext
fa
ارزیابی مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از مدل بازخور 360 درجه
Evaluation of Managers Based on 360- Degree Feedback in Teaching Hospitals of Tehran University of Medical Sciences
مديريت و اطلاع رساني پزشكي
مديريت و اطلاع رساني پزشكي
كاربردي
Applicable
<p align="right"> <strong> چکیده </strong></p><p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong><strong></strong>چنانچه در رأس سازمانها مدیران شایسته و باتجربه قرار گیرند، موفقیت سازمانها در رسیدن به اهداف خود تضمین خواهد شد و همچنین سازمان با حداقل امکانات میتواند به بیشترین بازدهی دست یابد. این پژوهش میتواند منجر به آگاهی بیشتر در زمینه شایستگی مدیران بیمارستان گردد. </p><p align="right"> <strong> مواد و روشها: </strong>این مطالعه مقطعی در بهار و تابستان سال 1389 انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران کلیه بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود . برای جمعآوری دادههای شایستگی مدیران از پرسشنامه استاندارد شرکت BROWN که بر اساس مدل بازخور 360 درجه و در 8 بخش بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شده استفاده شد. شصت و سه پرسشنامه بین کلیه مدیران، رؤسا، همتایان مدیر و مدیران زیرمجموعه ایشان در 7 بیمارستان شریعتی، سینا، امیراعلم، مرکز طبی کودکان، فارابی، ولیعصر (عج) و امام خمینی تهران که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید. در تحلیل دادهها میانگین بالای 80 عوامل مورد بررسی، در زمره شایستگیهای برتر قرار گرفت. </p><p align="right"> <strong> یافتهها: </strong>یافتهها نشان داد که مدیران، در زمینه کار تیمی با کسب 14/93 امتیاز دارای بیشترین توانایی و در زمینه برنامهریزی با کسب 64/84 امتیاز دارای کمترین توانایی هستند. بنابراین مدیران، از دیدگاه خود در همه زمینهها توانستند به حد معیار برای شایستگی برتر دست یابند. از دیدگاه مافوق مدیران نیز، آنها توانستند در تمام زمینهها به شایستگی برتر دست یابند. از دیدگاه همتایان و مدیران زیر مجموعه، مدیران در هیچ زمینهای دارای شایستگی برتر نبودند. </p><p align="right"> <strong> نتیجهگیری: </strong>از آنجا که مدیران مورد مطالعه در زمینه مدیریت منابع انسانی توانایی کمتر داشته، لذا با توجه به اهمیت مسئله منابع انسانی باید برنامهریزی جامع در مورد آموزش مهارتها انجام شود و همچنین برای بهبود کار تیمی باید برنامههای توسعهای انجام شود . </p><p align="right"> <strong> واژههای کلیدی: </strong>شایستگی، مدیر، بیمارستان آموزشی، مدل بازخور 360 درجه </p>
<p> <strong> Background and Objectives: </strong>Organizations with competent and experienced managers will be more successful in achieving their goals and can reach the highest efficiency. This study could lead to more awarness about hospital managers competency.<strong></strong> </p><p> <strong> Matrials and Methods: </strong>This cross-sectional study was performed during spring and summer 2010. Population included all managers of Teaching Hospitals of Tehran University of Medical Sciences, in which seven hospitals were selected as sample size by random sampling method. Research instrument was standard questionnaire of Brown Company. It was designed according to 360- degree feedback model and included 62 questions which were drawn up in eight parts with Likert 5- degree scale. Sixty three questionnaires were distributed among the managers, supervisors, peers and subordinates of managers in the hospitals by the researchers. In the data analysis the average of 80 was considered as superior competency. </p><p> <strong> Results: </strong>In terms of team work, the managers had the most potential and in terms of programming concerning competency they had the least potential. In the view of managers and supervisor, the managers in all the terms had superior competency. In view of the peers of managers and subordinates, the managers in all the terms had no superior competency. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>According to the findings of this study, in terms of team work, the managers had the most potential and in terms of programming concerning competency they had the least potential. Therefore, considering the importance of human resource management, comprehensive training plan should be done in this field and also for continuously improving managers’ skills in teamwork, development program should be implemented. </p><p> <strong> Key words: </strong>Competency, Manager, Teaching Hospital, 360- degree feedback model<strong></strong> </p><p> <strong> </strong></p><p> <strong> Funding: </strong>The required fund was allocated by personal contributions. </p><p> <strong> Conflict of interest: </strong>None declared. </p><p> <strong> Ethical approval: </strong>The Ethics Committee of Islamic Azad University approved the study. <strong></strong></p><p> <strong> </strong></p><p> <strong> How to cite this article </strong>: Tabibi SJ, Riahi L, Yoosefi T. Evaluation of Managers Based on 360 degree feedback in Teaching Hospitals of Tehran University of Medical Sciences. <i>J Rafsanjan Univ Med Scie </i>2013 12(9): 709-18. [Farsi] </p>
شایستگی، مدیر، بیمارستان آموزشی، مدل بازخور 360 درجه
Competency, Manager, Teaching Hospital, 360- degree feedback model
709
718
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1111-2&slc_lang=fa&sid=1
T.
Yousefinezhadi
ترانه
یوسفی نژادی
t.yousefinezhadi@gmail.com
6900319475328460010372
6900319475328460010372
Yes
وزارت بهداشت
S.J
Tabibi
سیدجمال الدین
طبیبی
6900319475328460010373
6900319475328460010373
No
دانشگاه علوم و تحقیقات
L
Riahi
لیلا
ریاحی
6900319475328460010374
6900319475328460010374
No