Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1392
2
1
gregorian
2013
5
1
12
3
online
1
fulltext
fa
ارزیابی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس الگوی نظری سیپ (CIPP) در سال 1389
The Evaluation of the Medical School Faculty of Rafsanjan University of Medical Sciences Based on the CIPP Model in 2010
آموزش پزشكي
آموزش پزشكي
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong><strong></strong>ارزشیابی به عنوان یکی از ابزارهای ارتقاء کیفیت این امکان را فراهم میسازد تا نقاط قوت و ضعف برنامهها مشخص گردند و با تقویت جوانب مثبت و رفع نارسایی در ایجاد تحول و اصلاح گردش کار، گامهای مناسبی برداشته شود. این مطالعه با هدف ارزیابی دانشکده پزشکی رفسنجان بر اساس الگوی سیپ (CIPP) <strong></strong>در سال1389 انجام گرفت. <strong></strong></p><p align="right"> <strong> مواد و روشها: </strong>جمعیت این پژوهش توصیفی – مقطعی شامل63 دانشجو، 28 استاد و 10 دانشآموخته است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای پژوهشگر ساخته استفاده شد. پرسشنامه شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک و سؤالات پرسشنامه بود. نمره صفر تا 50/1 وضعیت نامطلوب، 50/3- 51/1 وضعیت نسبتاً مطلوب و 5- 51/3 وضعیت کاملا مطلوب در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. </p><p align="right"> <strong> یافتهها: </strong>از دیدگاه شرکتکنندگان در پژوهش وضعیت زمینه، درونداد، فرآیند و کلیت دانشکده پزشکی کاملاً مطلوب و برونداد دانشکده نسبتاً مطلوب میباشد. نتایج نشان داد که به طور کلی در زمینه، فرآیند و برونداد دانشکده پزشکی بین دیدگاه دانشجویان و اساتید تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0 p ≤ ) . دانشجویان وضعیت زمینه و اساتید وضعیت درونداد، فرآیند، برونداد و کلیت دانشکده را مطلوبتر ارزیابی کردند. </p><p align="right"> <strong> نتیجهگیری: </strong>نتایج ارزیابی نهایی دانشکده پزشکی نشان داد، وضعیت این دانشکده مطلوب میباشد. در جهت نیل به حد کاملاً مطلوب، شایسته است مسئولین دانشکده و دانشگاه بیش از پیش به تقویت عوامل مهم از جمله؛ بازنگری در مواد و محتوای آموزشی، آموزش روشهای تدریس و ارزشیابی و مهارتهای ارتباطی به اساتید توجه نمایند. </p><p align="right"> <strong> واژههای کلیدی: </strong>ارزیابی آموزشی، الگوی سیپ، دانشکده پزشکی </p><p align="right"> </p>
<p> <strong> Backgroundand Objective: </strong>Evaluation, as one of the quality progress tools, makes it possible to identify strengths and weakness points by taking appropriate steps in the evolution and reform in the workflow by strengthening the positive aspects of the programs and eliminating the failures. This Study was based on the CIPP model in 2010 with the objective of evaluation of Medical School faculty at Rafsanjan university of medical sciences . </p><p> <strong> Materials and Methods: </strong>This Study was a descriptive – cross sectional and study population consisted of 63 students, 28 faculty members and 10 graduate s students. The researcher - made questionnaire was used for data gathering . The questionnaire included two parts: demographic information and questions. Zero score to 1.5 (unfavorable status), 1.51 to 3.50 (relatively favorable), and 3.51 to 5 was considered desirable status . Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. </p><p> <strong> Results: </strong>From the perspective of the participants the status at the context, input, process, and whole medical school was considered to be relatively favorable. The results showed that in general, as in the areas of context, process and product of medical school, there was a significant differences between Instructors and students (p≤0.05). Students evaluated context better than instructors and instructors evaluated input, process and product and whole medical school better than the students.<strong></strong> </p><p> <strong> Conclusion </strong><strong>: </strong>The final results of the evaluation of medical school showed that the status is desirable . In order to achieve quite desirable results it’s optimal that officials of this university and colleges improve the important factors such as reviewing the material and educational content have regulars instruction for new teaching methods hold assessments and teach communication skills to their instructors .<strong></strong> </p><p> <strong> Key words: </strong>Educational Evaluation, CIPP Model, Medical Faculty.<strong></strong> </p><p> </p><p> <strong> Conflict of Interest: </strong>Non declared. </p><p> <strong> Ethical Approval: </strong>The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. <strong></strong></p><p> </p><p> <strong> How to cite this article </strong><strong>: </strong><strong></strong>Alimohammadi T, Rezaeian M, Bakhshi H, VaziriNejad R. The Evaluation of the Medical School Faculty of Rafsanjan University of Medical Sciences Based on the CIPP Model in 2010. <i>J Rafsanjan </i><i>Univ Med Sci </i>2013 12(3): 205-18. [Farsi] </p>
ارزیابی آموزشی، الگوی سیپ، دانشکده پزشکی
Educational Evaluation, CIPP Model, Medical Faculty
205
218
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-20&slc_lang=fa&sid=1
T.
Alimohammadi
طاهره
علیمحمدی
alimohammadit@yahoo.com
690031947532846008984
690031947532846008984
Yes
M.
Rezaeian
محسن
رضائیان
690031947532846008985
690031947532846008985
No
H.
Bakhshi
حمید
بخشی
690031947532846008986
690031947532846008986
No
R.
VaziriNejad
رضا
وزیرینژاد
690031947532846008987
690031947532846008987
No