Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
12
6
online
1
fulltext
fa
بررسی وضعیت تحصیلی دانشآموختگان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ورودیهای 81-1376 یک گزارش کوتاه
Assessment of Educational Status of Dental School Graduates of Rafsanjan University of Medical Sciences, 1997 to 2002: A Short Report
دندان پزشكي
دندان پزشكي
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong>ارزیابی وضعیت تحصیلی دانشآموختگان، جهت بررسی کیفیت نظام آموزشی مهم و ضروری است. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت تحصیلی دانشآموختگان دندانپزشکی رفسنجان، انجام گرفت. </p><p align="right"> <strong> مواد و روشها: </strong>این مطالعه مقطعی به صورت سرشماری، روی دانشآموختگان ورودیهای 1381-1376 انجام گرفت و اطلاعات افراد شامل سن، جنسیت، سال ورود به دانشگاه، سهمیه ورودی، معدل علوم پایه، نمره امتحان جامع علوم پایه، نمرات نظری و عملی دورههای بالینی ثبت گردیدند. دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل ، واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی درونی تجزیه و تحلیل شدند. </p><p align="right"> <strong> یافتهها: </strong>نمرات 101 دانشآموخته دندانپزشکی [69 دختر (3/68%)، 32 پسر (7/31%)] ارزیابی شدند. میانگین و انحراف معیار معدل علوم پایه، دوره بالینی، کل دوره و نمره آزمون جامع علوم پایه به ترتیب 31/1±46/15، 01/1±29/16، 06/1±99/15 و 77/16±22/145 بدست آمد. تفاوت معنیداری بین دختران و پسران به لحاظ معدل علوم پایه (02/0 p= ) وجود داشت. همچنین تفاوت معنیداری بین میانگین معدل کل (014/0 p= ) و میانگین نمره امتحان جامع علوم پایه (005/0 p= ) بر حسب سال ورود به دانشگاه وجود داشت. بیشترین و کمترین میانگین نمرات به ترتیب مربوط به سهمیه مناطق و ایثارگر بود. بین سن و فاصله اخذ دیپلم تا ورود به دانشگاه با معدل دورههای بالینی همبستگی معنیداری وجود داشت (001/0 p< ). </p><p align="right"> <strong> نتیجهگیری: </strong>بر اساس یافتههای این مطالعه، سن، فاصله اخذ دیپلم تا ورود به دانشگاه، جنسیت، سهمیه ورودی از جمله عوامل مهم و مؤثر بر وضعیت تحصیلی است؛ بنابراین، لزوم انجام مطالعات گستردهتر و آیندهنگر در این زمینه ضروری به نظر میرسد. </p><p align="right"> <strong> واژههای کلیدی: </strong>وضعیت تحصیلی، دانشآموخته دانشکده دندانپزشکی، آموزش دندانپزشکی </p>
<p> <strong> Background and Objectives: </strong>Assessment of educational status is important and essential in order to survey the quality of educational systems. This study was performed to determine the educational status of Rafsanjan's dental school graduates who had entered the university in the years 1997 to 2002. </p><p> <strong> Materials and Methods: </strong>This cross-sectional study was carried out by census sampling and subjects' information including age, entrance year to university, gender, university entrance ranking and allocation , grade-point average (GPA) of basic sciences, basic sciences comprehensive exam, didactic and practical scores of clinical courses were extracted. Data were analyzed by independent <i>t</i>-test, one way ANOVA, Pearson correlation coefficient and inter-item correlation tests. </p><p> <strong> Results: </strong>The scores of 101 dental school graduates [69 girls (68.3%), 32 boys (31.7%)] were assessed. The mean and SD of GPA of basic sciences , clinical courses, total courses and scores of basic sciences comprehensive exam were 15.46±1.31, 16.29±1.01, 15.99±1.06 and 145.22±16.77, respectively. There was only significant difference in GPA of basic sciences between girls and boys (p=0.02). Also, there were significant differences between GPA of total courses (p=0.014) and scores of basic sciences comprehensive exam (p=0.005) with entrance year to the university. The highest and lowest of average scores were related to the zones and Shahed allocations, respectively. There were significant correlations between age and time of high school graduation to entrance to the university with GPA of clinical courses (p<0.001). </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Based on the results of this study, age, duration after high school graduation to entrance to university, gender<strong>, </strong>university entrance allocations <strong></strong>are important and influencing factors in educational status however, more comprehensive and prospective studies in this field seem necessary. </p><p> <strong> Key words: </strong>Educational status, Dental school graduate, Dental education </p><p> <strong> </strong></p><p> <strong> Funding: </strong>This research was funded by the Rafsanjan University of Medical Sciences. </p><p> <strong> Conflict of interest: </strong>All the authors are among editorial board or editorial staff of JRUMS. </p><p> <strong> Ethical approval: </strong>Ethical approval for this study was received by Research Vice Chancellor of Rafsanjan University of Medical Sciences <strong>. </strong></p><p> </p><p> <strong> How to cite this article </strong><strong>: </strong><strong></strong>Bagherian A, Sadeghi M , Bakhshi H . Assessment of educational status of dental school graduates of Rafsanjan University of Medical Sciences, 1997 to 2002 . <i>J Rafsanjan Univ Med Scie </i>2013 12(6): 495-502. [Farsi] </p><p> </p>
وضعیت تحصیلی، دانشآموخته دانشکده دندانپزشکی، آموزش دندانپزشکی
Educational status, Dental school graduate, Dental education
495
502
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-20-4&slc_lang=fa&sid=1
A.
Bagherian
علی
باقریان
690031947532846009320
690031947532846009320
No
M.
Sadeghi
مصطفی
صادقی
mostafa.sadeghi110@yahoo.com
690031947532846009321
690031947532846009321
Yes
H.
Bakhshi
حمید
بخشی
690031947532846009322
690031947532846009322
No