Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
16
4
online
1
fulltext
fa
تحلیل وضعیت ارائه خدمات بالینی در بخشهای دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بر اساس مدل سروکوال در سال تحصیلی 1395-1394
Situation Analysis of Clinical Performance in Departments of Rafsanjan Dental School Based on Servqual Model in 2016- 2017Academic Year
دندان پزشكي
دندان پزشكي
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:5.65pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;"><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></strong></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:5.65pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با توجه به اهمیت نظامهای سلامت، بررسی ابعاد مختلف کیفیت خدمات در این زمینه ضرورت دارد. این ارزیابی تاکنون در دانشکده دندانپزشکی رفسنجان انجام نشده بود. هدف از این مطالعه تعیین شکاف موجود در کیفیت ارائه خدمات در بخشهای بالینی این دانشکده بود.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:5.65pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این مطالعه توصیفی در سال تحصیلی 1395-1394 انجام شد. مراجعهکنندگان 180 نفر از بیماران بخشهای مختلف بالینی دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بودند. دادهها توسط پرسشنامه استاندارد سروکوال که به سنجش کیفیت خدمات در قالب 31 سؤال و شش بعد میپردازد، جمعآوری و</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پردازش شد. در پردازش دادهها از آزمونهای </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">t</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مستقل، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">t</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> زوجی و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:5.65pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در تمامی ابعاد پرسشنامه بین انتظارات و ادراکات، شکافی معنادار (001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) گزارش شد. بیشترین شکاف در بعد دسترسی به مراقبت (91/0±57/1</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">-</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) و کمترین شکاف مربوط به بعد تضمین خدمات تعهدشده (58/0±37/1</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">-</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) بود. میانگین کلی شکاف ابعاد این پرسشنامه برای این دانشکده 34/0±24/1</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">-</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> محاسبه گردید. در بین تمامی سنجهها نیز سنجه «ارائه خدمات در زمان مقررشده» بیشترین شکاف (</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">06/1±26/2-</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) را دارا بود. بیشترین شکاف در بین بخشهای بالینی نیز در بخش بیماریهای دهان و دندان (تشخیص)</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گزارش شد (63/0±40/2-).</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:5.65pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با توجه به اینکه عدمرضایت نسبی در تمامی ابعاد، سنجهها و بخشهای بالینی مشاهده شد، نیاز به یک برنامهریزی مؤثر در جهت کاهش شکافهای هر بخش و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات ضروری به نظر میرسد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:4.8pt;text-align:right;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">واژههای کلیدی: </span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ادراکات، خدمات دندانپزشکی، رضایت بیماران، ارزیابی کیفیت خدمات سلامت، رفسنجان</span></span></p>
<p><strong>Background and Objective:</strong> According to the importance of health systems, assessing the different aspects of health care service quality comes into necessity<span dir="RTL">.</span> This assessment has not been done in Rafsanjan School of Dentistry yet. The purpose of this study was assesing and analysing the existing gap within service performance quality in clinical departments of this school.</p>
<p><strong>Materials and Methods: </strong>This descriptive study was carried out in 2016-2017 academic year. Participants were 180 patients of clinical departments of Rafsanjan Dental School. Data were collected by SERVQUAL standard questionnaire which assesses quality of services in six dimentions and 31 questions and then analysed. In data analysis, independent t- test, paired t -test and one-way ANOVA were used.</p>
<p><strong>Results: </strong>A significant gap (p<0.001) was reported in all dimentions of the questionnaire and between expectations and perceptions. The largest gap pertained to the dimention of accessibility (-1.57±0.91) and the lowest was related to the dimention of assurance (-1.37±0.58). The total mean of gap of this questionnaire was calculated -1.24±0.34 for this faculty. "In time service providing” had the largest gap among all of the questions (-2.26±1.06). Largest gap between clinical departments was reported for oral medicine department (-2.40±0.63).</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>Regarding to lack of relative satisfaction which was seen in all dimentions, measures, and clinical departments, requirement of effective planning for reducing each departments gap and promoting service quality look urgent.</p>
<p><strong>Key words: </strong>Perceptions, Dental service, Patient satisfaction, Health care quality assessment, Servqual model, Rafsanjan</p>
<p></p>
<p><strong>Funding</strong><strong>:</strong> This study did not have any funds<span dir="RTL">.</span></p>
<p><strong>Conflict of interest</strong><strong>:</strong> None declared.</p>
<p><strong>Ethical approval</strong><strong>:</strong> The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study.</p>
<p></p>
<p><strong>How to cite this article</strong>: Ghanbarzadegan A, Iranmanesh F, Amiri S, Esmaeili Nadimi A, Rezaeian M, Bastani P. Situation Analysis of Clinical Performance in Departments of Rafsanjan Dental School Based on Servqual Model in 2016- 2017Academic Year. <em>J Rafsanjan Univ Med Sci</em> 2017; 16(4): 365-80. [Farsi]</p>
<p align="center"></p>
<p></p>
ادراکات, خدمات دندانپزشکی, رضایت بیماران, ارزیابی کیفیت خدمات سلامت, رفسنجان
Perceptions, Dental service, Patient satisfaction, Health care quality assessment, Servqual model, Rafsanjan
365
380
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2445-3&slc_lang=fa&sid=1
A.
Ghanbarzadegan
آرش
قنبرزادگان
6900319475328460025287
6900319475328460025287
No
علوم پزشکی رفسنجان
F.
Iranmanesh
فواد
ایرانمنش
6900319475328460025288
6900319475328460025288
No
علوم پزشکی رفسنجان
S.
Amiri
سجاد
امیری
6900319475328460025289
6900319475328460025289
No
علوم پزشکی رفسنجان
A.
Esmaeili Nadimi
علی
اسماعیلی ندیمی
6900319475328460025290
6900319475328460025290
No
علوم پزشکی رفسنجان
M.
Rezaeian
محسن
رضاییان
6900319475328460025291
6900319475328460025291
No
علوم پزشکی رفسنجان
P.
Bastani
پیوند
باستانی
bastanip@sums.ac.ir
6900319475328460025292
6900319475328460025292
Yes
علوم پزشکی شیراز