Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
16
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر فعالیت بدنی طی بارداری بر رشد مهارتهای اجتماعی اطفال:
یک گزارش کوتاه
The Effect of Physical Activity during Pregnancy on Development of Social Skills in Infants: A Short Report
تربيت بدني
تربيت بدني
گزارش كوتاه
Short Report
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:7.1pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:110%;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></strong></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:7.1pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:90%;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف</span></strong><span style="font-size:12.0pt;">: فعالیت بدنی مادران در دوران بارداری با ارتقاء مهارتهای فرزندان و رشد آنها همراه است؛ بااینحال، بسیاری از مادران فعالیت خود را طی این مدت کاهش میدهند. با توجه به فقدان مطالعات کافی در این زمینه، هدف این مطالعه تعیین اثرات فعالیت بدنی طی بارداری بر رشد اجتماعی فرزندان در سه ماه اول زندگی بود.</span></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:7.1pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:90%;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روشها</span></strong><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;">: این کارآزمایی بر روی 40 جفت مادر-فرزند مراجعهکننده به مراکز بهداشتی شهرستان بجنورد در سال 95-1394 انجام گرفت. نمونهها بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، از یک دوره مداخله حرکتی 16 جلسهای سود بردند، درحالیکه گروه کنترل هیچ فعالیت هدفمندی را بهطور منظم دنبال نکردند. سرانجام مهارتهای ارتباطی و فردی-اجتماعی فرزندان هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه سنین- مرحله 3</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">(Ages and Stages Questionnaire III; ASQ 3)</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;"> در دو دوره یکماهگی و سهماهگی مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها از طریق </span></span><span style="font-size:12.0pt;">آزمون تحلیل واریانس اندازههای تکراری (2×2) و آزمون </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">t</span></span><span style="font-size:12.0pt;"> مستقل تجزیه و تحلیل شدند.</span></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:7.1pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:90%;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></strong> <span style="font-size:12.0pt;">نتایج نشان داد که در خردهمقیاس مهارت ارتباطی اثر اصلی گروه (001/0=</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">p</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">، 04/39=<sub>1</sub></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">F</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">) و اثر اصلی زمان (001/0=</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">p</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">، 13/90=<sub>1</sub></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">F</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">) تفاوت معنادار است، اما اثر تعاملی زمان در گروه معنادار گزارش نشد (487/0=</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">p</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">، 495/0=<sub>1</sub></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">F</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">). در مقابل، در مهارت فردی-اجتماعی در متغیرهای گروه (001/0=</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">p</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">، 53/29=<sub>1</sub></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">F</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">) و زمان (001/0=</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">p</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">، 95/87=<sub>1</sub></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">F</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">) تفاوت آماری معنیداری وجود داشت. همینطور اثر تعاملی دو متغیر معنیدار بوده و تمرینات منتخب بر مهارت فردی-اجتماعی اطفال در یکماهگی و سهماهگی مؤثر بوده است (015/0=</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">p</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">، 54/6=<sub>1</sub></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;">F</span></span></span><span style="font-size:12.0pt;">).</span></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:7.1pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:90%;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> با توجه به یافتهها، به نظر میرسد فعالیت مادر طی بارداری میتواند منجر به بهبود مهارتهای اجتماعی طفل شده و</span> <span style="font-size:12.0pt;">همچنین اثراتش در طی زمان ماندگار باشد</span><span style="font-size:12.0pt;">. توصیه میگردد که مادران باردار با تأیید پزشکی به فعالیت بدنی در این دوره بپردازند.</span></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0cm;margin-right:4.8pt;margin-bottom:0cm;margin-left:7.1pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:90%;text-autospace:none;"><strong><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;">واژههای کلیدی: </span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;">فعالیت بدنی، بارداری، مهارتهای اجتماعی، اطف</span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;">ال</span></span></p>
<p align="left" dir="RTL"></p>
<p align="left" dir="RTL"></p>
<p align="left" dir="RTL"></p>
<p align="left" dir="RTL"></p>
<p align="left" dir="RTL"></p>
<p align="left" dir="RTL"></p>
<p align="left" dir="RTL"></p>
<p align="right" dir="RTL"></p>
<p><strong>Background and Objective</strong>: Maternal physical activity during pregnancy has been associated with promoting the skills of offsprings and their development; however, many mothers reduce their activity during this period. Due to lack of sufficient studies in this field, the aim of this study was to determine the effects of physical activity during pregnancy on social development among offsprings in the first and three months of life.</p>
<p><strong>Materials and Methods:</strong> This trial was performed on 40 mother-infant pairs who were clients of health care centers in Bojnourd during 2015-2016. The samples were randomly assigned into the experimental and control groups. The experimental group benefited from 16 sessions physical intervention and the control group did not have any regular physical activities. Finally, communication and personal-social skills of infants in both groups were evaluated by Ages and Stages Questionnaire III (ASQ 3) in two periods of one and three months. Data were analyzed using repeated measures ANOVA (2 × 2).</p>
<ul>
<li>The results showed that in communication skill subscale, the main effect of group (F<sub>1</sub>=39.04, P=0.001) and the main effect of time (F<sub>1</sub>=90.13, P=0.001) were significant, but the interaction between the group and time effect (F<sub>1</sub>=0.495, P=0.487) was not reported significant. In contrast, there was a statistically significant difference in personal-social skill in the variables of group (F<sub>1</sub>=29.53, P=0.001) and time (F<sub>1</sub>=87.95, P=0.001). Also, the interaction of two variables was significant and selected training impacted the personal-social skill of infants in one and three months (F<sub>1</sub>=6.54, P=0.015).</li>
<li>: According to the findings, it seems that activity in pregnancy can lead to improvement of social skills of infants and also, its effects are persistent during the time. Therefore, it is recommended that pregnant women do physical activities with medical approval.</li>
</ul>
<p><strong>Key words</strong>: Physical activity, Pregnancy, Social skills, Infants</p>
<p><strong>Funding:</strong> This research was funded by Islamic Azad University Science and Research Branch of Tehran.</p>
<p><strong>Conflict of interest:</strong> None declared.</p>
<p><strong>Ethical approval:</strong> The Ethics Committee of North Khorasan University of Medical Sciences approved the study.</p>
<p><strong>How to cite this article:</strong> Shojaeian N, Shojaei M, Ghasemi A. The Effect of Physical Activity during Pregnancy on Development of Social Skills in Infants: A Short Report. <em>J Rafsanjan Univ Med Sci</em> 2017; 16(4): 381-88. [Farsi]</p>
<p style="margin-left:7.1pt;"></p>
<p style="margin-left:7.1pt;"></p>
<p style="margin-left:7.1pt;"></p>
فعالیت بدنی, بارداری, مهارتهای اجتماعی, اطفال
Physical activity, Pregnancy, Social skills, Infants
381
388
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3189-1&slc_lang=fa&sid=1
N.
Shojaeian
نجمه السادات
شجاعیان
shojaeian626@gmail.com
6900319475328460025225
6900319475328460025225
No
M.
Shojaei
معصومه
شجاعی
nshojaeian@yahoo.com
6900319475328460025226
6900319475328460025226
Yes
دانشگاه الزهرا
A.
Ghasemi
عبدالله
قاسمی
a_gh_m2003@yahoo.com
6900319475328460025227
6900319475328460025227
No
دانشگاه علوم و تحقیقات تهران