Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
16
10
online
1
fulltext
fa
تحلیلی بر ابعاد شخصیت دانشآموزان متوسطه دوم و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در ناحیه 4 شهر شیراز سال 1393
An Analysis of Secondary High School Students' Personality Dimensions and the Use of Virtual Social Networks in the 4th District of Shiraz City, 2014
پرستاري
Nursing
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دسترسی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شبکههای</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اجتماعی</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مجازی </span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پدیدهای</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">رو</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گسترش</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">است</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هر روز</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شمار</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بیشتری</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از نوجوانان</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمره</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کاربران</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شبکهها</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">قرار</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">میگیرند.</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد شخصیت دانشآموزان و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی انجام گردید. </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روشها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> طرح تحقیق این مطالعه از انواع همبستگی است. جامعه مورد بررسی دانشآموزان متوسطه دوم در اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز بود. حجم نمونه دانشآموزان 62 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (فرم کوتاه) و </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پرسشنامه </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شبکههای اجتماعی مجازی که توسط محققین ساخته شده بود، اجرا گردید. جهت انجام تحلیلهای</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آماری از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">: یافتههای این مطالعه نشان داد دانشآموزانی که دارای شخصیت روان آزردگی هستند وابستگی بیشتری به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را نیز تجربه میکنند. این رابطه درسطح 01/0 و با ضریب همبستگی 361/0 معنادار بود. همچنین، دانشآموزانی که دارای شخصیت توافقپذیری هستند وابستگی بیشتری را به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی نشان داده اند. این رابطه درسطح 05/0 و با ضریب همبستگی 260/0 معنادار بود. بعد روان آزردگی 13/0از واریانس مربوط به کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را تبیین نمود. </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه</span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گیری:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج این مطالعه نشان</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">میدهد</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">که از ابعاد مختلف شخصیت،</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تنها ویژگی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شخصیتی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روان آزردگی میتواند کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را پیش بینی نماید. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">واژههای کلیدی : </span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شخصیت، شبکههای اجتماعی، دانشآموزان</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
</p>
<p><strong>Background and Objectives:</strong> Access to virtual social networks is a growing phenomenon and an increasing number of adolescents join these networks everyday<span dir="RTL">.</span> The purpose of this study was to investigate the relationship between students' personality dimensions and the use of virtual social networks.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> The research design of this study was a correlation method. The population of this study were secondary high school students in the Shiraz 4th District Education Department. 62 students were selected by simple random sampling. A shortened version of the NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) and a virtual social network questionnaire developed by the researchers were implemented. For statistical analysis, the correlation coefficient and multiple regressions were used by stepwisemethod.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Results:</strong> The findings of this study showed that students with a neuroticism personality experience greater dependence to the use of virtual social networks. This relationship was significant at the level of 0.01 and with a correlation coefficient of 0.361. Also, students who have an agreeableness personality showed greater dependence to the use of virtual social networks. This relationship was significant at the level of 0.05 and with a correlation coefficient of 0.260. Neuroticism dimension explained 0.13 variances related to the quality of using virtual social networking.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results of this study show that, from different dimensions of personality, only personality characteristics of neuroticism can predict the quality of using virtual social networks.<br>
<strong>Keywords: </strong>Personality, Social Networks, Students<br>
<br>
<strong>Funding</strong>: This study did not have any funds.<br>
<strong>Conflict of interest</strong>: None declared.<br>
<strong>Ethical approval</strong>: The Ethics Committee of Larestan University of Medical Sciences approved the study.<br>
<br>
<strong>How to cite this article</strong><strong>:</strong> Bazrafshan M, Ghaedian Sh, Foroutani M.R., Y. Gholami. An Analysis of Secondary High School Students' Personality Dimensions and the Use of Virtual Social Networks in the 4th District of Shiraz City, 2014. <em>J Rafsanjan Univ Med Sci</em> 2018; 16(10): 913-24. [Farsi]<br>
<br>
</p>
شخصیت, شبکههای اجتماعی, دانشآموزان
Personality, Social Networks, Students
913
924
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3337-1&slc_lang=fa&sid=1
M.R.
Bazrafshan
محمدرفیع
بذرافشان
seeder2007@gmail.com
6900319475328460028126
6900319475328460028126
Yes
Larestan University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی لار
Sh.
Ghaedian
شایان
قائدیان
shayan.ghaedian@gmail.com
6900319475328460028127
6900319475328460028127
No
Larestan University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی لار
M.R.
Foroutani
محمدرضا
فروتنی
larres@sums.ac.ir
6900319475328460028128
6900319475328460028128
No
Larestan University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی لار
Y.
Gholami
یونس
غلامی
6900319475328460028129
6900319475328460028129
No
دانشگاه پیام نور شیراز