Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1399
6
1
gregorian
2020
9
1
19
6
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر آموزش چهرهبهچهره و آموزش ازطریق فیلم بر اضطراب بیماران متقاضی پیوند مغز استخوان بیمارستان افضلیپور کرمان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفیشده
Comparison of the Effect of Face to Face Education and Video Training on the Anxiety of Patients Referring to Bone Marrow Transplantation in Afzalipour Hospital in Kerman: A Randomized Clinical Trial
آموزش پزشكي
آموزش پزشكي
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش بیماران قبل از جراحی موجب کاهش درد و اضطراب پس از عمل میشود. هدف مطالعه حاضر</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تعیین و</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقایسه تأثیر آموزش چهره</span></span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به</span></span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">چهره و آموزش ازطریق فیلم بر اضطراب بیماران متقاضی پیوند مغز استخوان بود. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روش­ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی طی مدت 9 ماه در بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان افضلی پور کرمان در سال 1397 انجام شد. روش نمونهگیری بهصورت در دسترس بود. ٣٤</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نفر در هر یک از دو گروه قرار</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گرفتند. آموزش چهره­به­چهره در سه جلسه، هر جلسه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">۴۰</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> دقیقه یک هفته قبل از پذیرش بیماران انجام گردید. در آموزش ازطریق فیلم، فیلم تهیهشده از مراحل درمان و پیوند، یک هفته قبل از پذیرش در اختیار بیمار قرار گرفت. در دو گروه میزان اضطراب بیماران قبل و بعد از آموزش موردبررسی قرار گرفت</span></span><span dir="LTR">.</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> ابزار مطالعه، پرسش</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نامه</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نامه استاندارد اضطراب (</span></span><span dir="LTR"> State-Trait Anxiety Inventory (STAI</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> بود </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">که بهصورت مستقل تکمیل شدند. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای </span></span><span dir="LTR">t</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مستقل، </span></span><span dir="LTR">t</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> زوجی، آزمون </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مجذور</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> کای و</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> آزمون دقیق فیشر </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">استفاده شد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> میانگین نمره اضطراب بیماران در گروه آموزش چهره­به­چهره پس از مداخله آموزشی 54/12</span></span><span style="font-size:12.0pt;">±</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">32/25 نمره کاهش یافت (001/0=</span></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). میانگین نمره اضطراب بیماران در گروه آموزش ازطریق فیلم پس از مداخله آموزشی، 77/16</span></span><span style="font-size:12.0pt;">±</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">94/24 نمره کاهش یافت (001/0=</span></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). بین</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">چهره­به­چهره</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ازطریق</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">فیلم</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تفاوت</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">معنیداری</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">وجود</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نداشت (921/0=</span></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج مطالعه نشان داد آموزش چهره­به­چهره و آموزش ازطریق فیلم میتوانند موجب کاهش سطح اضطراب بیماران متقاضی پیوند شوند. بنابراین برحسب شرایط بیمار می­توان یکی از روش­های آموزش را انتخاب نمود.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">واژه­های کلیدی: </span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش چهره­به­چهره، آموزش از طریق فیلم، اضطراب، بیماران، پیوند مغز استخوان</span></span></span>
<strong>Background and Objectives:</strong> Training patients before surgery can reduce postoperative pain and anxiety. This study aimed to compare the effect of face to face education and video training on the anxiety of patients requesting bone marrow transplantation.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This randomized clinical trial study was performed over a period of 9 months in the bone marrow transplant ward of Afzalipour hospital affiliated to Kerman University of Medical Sciences (KMU) in 2018. The sampling method was convenience. 34 cases were assigned to each of two groups. Face-to-face training was conducted in three sessions, each session 40 minutes one week before admission. In the video training, the video of treatment and transplantation was given to the patient one week before admission. In both groups, patients' anxiety levels were examined before and after training. Demographic questionnaire and State-Trait Anxiety Inventory (STAI) were used for data collection and people completed the questionnaires independently. Independent samples t-test, paired sample t-test, Chi-square test and Fisher's exact test were used to analyze the data. <strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Results:</strong> The mean score of patients' anxiety in the face-to-face training group decreased 25.32<strong><span dir="RTL">±</span></strong>12.54 score after the educational intervention (p=0.001). The mean score of patients' anxiety in the video training group also decreased 24.94<strong><span dir="RTL">±</span></strong>16.77 score after the educational intervention (p=0.001). There was no significant difference between face-to-face education and video training group (p=0.921).<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results of this study showed that face-to-face and video-based educational interventions can reduce the level of anxiety in transplant patients. Therefore, according to the patient's condition, one of the training methods can be selected.<br>
<strong>Key words:</strong> Face to face education, Video training, Anxiety, Patients, Bone marrow transplant<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<br>
<strong>Funding:</strong> This study did not have any funds.<br>
<strong>Conflict of interest:</strong> None declared.<br>
<strong>Ethical approval:</strong> The Ethics Committee of Kerman University of Medical Sciences approved the study (IR.KMU.REC1397.160).<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<br>
<strong>How to cite this article:</strong> Mousavi S S, Abazari F, Azizzadeh Foroozi M, Dehghan M, Karami Robati F. Comparison of the Effect of Face to Face Education and Video Training on the Anxiety of Patients Referring to Bone Marrow Transplantation in Afzalipour Hospital in Kerman: A Randomized Clinical Trial. <em>J Rafsanjan</em> <em>Univ Med Sci</em> 2020; 19 (6): 579-90. [Farsi]
آموزش چهرهبهچهره, آموزش از طریق فیلم, اضطراب, بیماران, پیوند مغز استخوان
Face to face education, Video training, Anxiety, Patients, Bone marrow transplant
579
590
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4789-1&slc_lang=fa&sid=1
S. S.
Mousavi
صدیقه
سادات موسوی
6900319475328460039799
6900319475328460039799
No
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
F.
Abazari
فرخ
اباذری
f_abazari@kmu.ac.ir
6900319475328460039800
6900319475328460039800
Yes
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
M.
Azizzadeh Foroozi
منصوره
عزیززاده فروزی
forozy@gmail.com
6900319475328460039801
6900319475328460039801
No
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
M.
Dehghan
مه لقا
دهقان
m_dehghan86@yahoo.com
6900319475328460039802
6900319475328460039802
No
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
F.
Karami Robati
فاطمه
کرمی رباطی
fatemehk19@gmail.com
6900319475328460039803
6900319475328460039803
No
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان