fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
19
10
online
1
fulltext
other
مقالات منتشر شده خودتان را بخوانید
Read Your Published Papers
سخن سردبیر
Editorial
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره نوزدهم، دی 1399، 1014-1013
مقالات منتشر شده خودتان را بخوانید
Read Your Published Papers
محسن رضائیان[1]
M. Rezaeian
تا کنون در مجله دانشگاه، پیرامون مطالعه مستمر یک مقاله قبل از چاپ آن توسط نویسندگان، نکات مهمی را به رشته تحریر در آوردهایم [3-1]. مطالعهی چند باره یک مقاله، قبل از آن که مقاله منتشر گردد، کمک مینماید تا نویسندگان هر گونه خطای احتمالی در نگارش مقاله را متوجه شده و آنها را مرتفع نمایند. این امری حیاتی است که به گسترش دانش صحیح، کمک شایانی مینماید. با این وجود، در سخن سردبیری حاضر قصد داریم که نویسندگان یک مقاله را تشویق نمائیم که مقالات چاپ شده خود را نیز بخوانند.
هدف از خواندن یک مقاله تازه منتشر شده توسط نویسندگان آن، چیست؟ مجلات، معمولاً تمایل دارند هرگونه خطای موجود در یک مقاله را قبل ار انتشار آن، برطرف نمایند. با این وجود، آنها ممکن است در موقعیتهای استثنایی، یعنی اگر خطای بسیار مهمی در متن مقاله وجود داشته باشد که قبل از چاپ آن برطرف نگردیده، اقدام به انتشار Corrigendum (خطای نویسندگان) یا اراتم Erratum (خطای مجله) بنمایند [4]. بنابراین، به ویژه برای کسانی که در حوزه سلامت کار میکنند، اطمینان از انتشار بدون اشتباه نتایج مطالعهشان، حائز اهمیت فراوانی است. از همین رو، آنها باید هر گونه خطای احتمالی در متن مقاله منتشر شده خود را مشخص و به دستاندرکاران مجله اعلام نمایند [5].
خواندن مقاله منتشر شده توسط نویسندگان حتی در یک بازه زمانی طولانیتر نیز مجدداً توصیه میگردد. منتهی هدف از این بازخوانی در یک بازه زمانی طولانیتر، ضرورتاً پیدا کردن خطاهای احتمالی در چاپ مقاله نیست. بلکه هدف این باز خوانی، دست یافتن به یک برداشت متفاوت است. این برداشت متفاوت ممکن است منجر به انجام یک مطالعه جدید گردد. همچنین، ممکن است به نویسندگان کمک نماید که مقالات مشابه در دست نگارش خود را با الهام از مقالات منتشر شده خود، به شیوهی مناسبتری به رشته تحریر در آورند. بالاخره، هدف دیگر بازخوانی مقاله در یک بازه زمانی طولانیتر، دست یافتن به احساس رضایت از انتشار مقالهای است که نویسندگان برای آن زحمات فراوانی را متحمل شدهاند [5].
References
[1] Rezaeian M. How Much Time Does It Need to Write an Article? JRUMS 2020; 19 (3): 221-22.
[2] Rezaeian M. The development, submit, revise and publication stages of an article. JRUMS 2015; 13 (9): 737-8.
[3] Rezaeian M. The Necessity of Multiple Revision of the First Draft of an Article. JRUMS 2016; 15 (3): 193-4.
[4] Rezaeian M. The Difference between Erratum and Corrigendum. JRUMS 2016; 14 (11): 911-12
[5] Hanna M. How to write better medical papers. Springer. New York. 2019.
[1]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
تلفن: 31315123-034، دورنگار: 31315123-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk، ارکید: 0000-0003-3070-0166
سخن سردبیر
Editorial
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره نوزدهم، دی 1399، 1014-1013
مقالات منتشر شده خودتان را بخوانید
Read Your Published Papers
محسن رضائیان[1]
M. Rezaeian
تا کنون در مجله دانشگاه، پیرامون مطالعه مستمر یک مقاله قبل از چاپ آن توسط نویسندگان، نکات مهمی را به رشته تحریر در آوردهایم [3-1]. مطالعهی چند باره یک مقاله، قبل از آن که مقاله منتشر گردد، کمک مینماید تا نویسندگان هر گونه خطای احتمالی در نگارش مقاله را متوجه شده و آنها را مرتفع نمایند. این امری حیاتی است که به گسترش دانش صحیح، کمک شایانی مینماید. با این وجود، در سخن سردبیری حاضر قصد داریم که نویسندگان یک مقاله را تشویق نمائیم که مقالات چاپ شده خود را نیز بخوانند.
هدف از خواندن یک مقاله تازه منتشر شده توسط نویسندگان آن، چیست؟ مجلات، معمولاً تمایل دارند هرگونه خطای موجود در یک مقاله را قبل ار انتشار آن، برطرف نمایند. با این وجود، آنها ممکن است در موقعیتهای استثنایی، یعنی اگر خطای بسیار مهمی در متن مقاله وجود داشته باشد که قبل از چاپ آن برطرف نگردیده، اقدام به انتشار Corrigendum (خطای نویسندگان) یا اراتم Erratum (خطای مجله) بنمایند [4]. بنابراین، به ویژه برای کسانی که در حوزه سلامت کار میکنند، اطمینان از انتشار بدون اشتباه نتایج مطالعهشان، حائز اهمیت فراوانی است. از همین رو، آنها باید هر گونه خطای احتمالی در متن مقاله منتشر شده خود را مشخص و به دستاندرکاران مجله اعلام نمایند [5].
خواندن مقاله منتشر شده توسط نویسندگان حتی در یک بازه زمانی طولانیتر نیز مجدداً توصیه میگردد. منتهی هدف از این بازخوانی در یک بازه زمانی طولانیتر، ضرورتاً پیدا کردن خطاهای احتمالی در چاپ مقاله نیست. بلکه هدف این باز خوانی، دست یافتن به یک برداشت متفاوت است. این برداشت متفاوت ممکن است منجر به انجام یک مطالعه جدید گردد. همچنین، ممکن است به نویسندگان کمک نماید که مقالات مشابه در دست نگارش خود را با الهام از مقالات منتشر شده خود، به شیوهی مناسبتری به رشته تحریر در آورند. بالاخره، هدف دیگر بازخوانی مقاله در یک بازه زمانی طولانیتر، دست یافتن به احساس رضایت از انتشار مقالهای است که نویسندگان برای آن زحمات فراوانی را متحمل شدهاند [5].
References
[1] Rezaeian M. How Much Time Does It Need to Write an Article? JRUMS 2020; 19 (3): 221-22.
[2] Rezaeian M. The development, submit, revise and publication stages of an article. JRUMS 2015; 13 (9): 737-8.
[3] Rezaeian M. The Necessity of Multiple Revision of the First Draft of an Article. JRUMS 2016; 15 (3): 193-4.
[4] Rezaeian M. The Difference between Erratum and Corrigendum. JRUMS 2016; 14 (11): 911-12
[5] Hanna M. How to write better medical papers. Springer. New York. 2019.
[1]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
تلفن: 31315123-034، دورنگار: 31315123-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk، ارکید: 0000-0003-3070-0166
Corrigendum,Your Published Papers
خطای نویسندگان, مقالات منتشر شده خودتان
1013
1014
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-100&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/16
1399/10/27
2021/01/21
1399/11/2
M.
Rezaeian
محسن
رضائیان
moeygmr2@yahoo.co.uk
00319475328460041999
00319475328460041999
Yes
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
fa
تأثیر فرآیند انعقاد و لختهسازی همراه با جذب سطحی در حذف بور از فاضلاب صنایع (مطالعه موردی:صنایع کاشی و سرامیک)
Investigating the Effect of Coagulation and Flocculation - Adsorption Process on Boron Removal from Industrial Wastewater (Case Study: Ceramic Tile Industry)
چکیده
زمینه و هدف: عنصر بور به طور گسترده در مواد اولیه و فاضلاب صنایع کاشی یافت میشود و حذف آن از محیطهای آبی بسیار پیچیده است. این مطالعه با هدف تعیین حذف بور از فاضلاب صنعت کاشی و سرامیک با استفاده از فرآیند انعقاد و لختهسازی به همراه جذب سطحی انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع آزمایشگاهی بود. در ابتدا برای فرآیند انعقاد پارامترهای pH بین 5 تا 11، غلظتهای 150 تا 450 میلیگرم بر لیتر پلی آلومینیوم کلراید (Poly-aluminum chloride) و غلظتهای 5/0 تا 5/2 میلیگرم بر لیتر پلیمرهای آنیونی و کاتیونی مورد بررسی قرار گرفت. سپس در فرآیند جذب، تأثیر مقادیر مختلف pH (2تا 7) در زمانهای تماس 5 تا 20 دقیقه آزمایش شد. در نهایت دادهها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون آنالیز گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد، که درصد حذف بور توسط پلی آلومینیوم کلراید در pH بهینه برابر 8 و غلظت 400 میلیگرم بر لیتر، 7/35 درصد بدست آمد و در ترکیب با 5/1 و 5/2 میلیگرم بر لیتر پلیمر آنیونی و کاتیونی راندمان حذف 2/54 درصد ( از 35 به 16 میلیگرم بر لیتر) مشاهده شد. سپس در فرایند جذب با pH بهینه برابر 5 و زمان تماس 15 دقیقه، راندمان حذف 50 درصد ( از 16 به 8 میلیگرم بر لیتر) بدست آمد. بررسی ایزوترمها در فرایند جذب نشان داد، جذب بور از ایزوترم Freundlich و سنتیک درجه اول پیروی میکند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصله، فرآیند تلفیقی انعقاد و لختهسازی با جذب، میتواند بهعنوان یک فرآیند مؤثر در حذف بور معرفی شود.
واژههای کلیدی: انعقاد، لختهسازی، جذب سطحی، بور، فاضلاب صنعتی
Background and Objectives: Boron is widely found in raw materials and wastewater of the tile industry and its removal from aquatic environments is very complex. The aim of this study was to remove boron from wastewater of ceramic tile industry using coagulation and flocculation-adsorption process.
Materials and Methods: This was an experimental study. Initially, for the coagulation process, pH parameters between 5 to 11, concentrations of 150 to 450 mg/L of poly-aluminum chloride (PAC) and concentrations of 0.5 to 2.5 mg/L of anionic and cationic polymers were examined. Then, in the adsorption process, the effect of pH between 2 to 7 at contact times of 5 to 20 min was investigated. Finally, the data were analyzed using Pearson’s correlation test.
Results: The results showed that the percentage of boron removal by poly-aluminum chloride at the optimum pH equal 8 and the concentration of 400 mg/L was 35.7% and in combination with 1.5 and 2.5 mg/L anionic and cationic polymer, removal efficiency of 54.2 % (from 35 to 16 mg/L) was observed. Then, in the adsorption process with an optimum pH equal 5 and contact time of 15 minutes, removal efficiency of 50% (from 16 to 8 mg/L) was obtained. Examination of isotherms in the adsorption process showed that boron adsorption follows the Freundlich isotherm and first-degree kinetics.
Conclusion: According to the results, the combined process of coagulation and flocculation with adsorption can be introduced as an effective process in boron removal.
Key words: Coagulation, Flocculation, Adsorption, Boron, Industrial wastewater
Funding: This research was funded by Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd.
Conflict of interest: None declared
Ethical approval: The study was approved by the Ethics Committee of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences (IR.SSU.SPH.REC.1394.15).
How to cite this article: Zarei Mahmudabadi T, Ebrahimi A A, Ehrampoush M H, Eslami H. Investigating the Effect of Coagulation and Flocculation-Adsorption Process on Boron Removal from Industrial Wastewater: (Case study: Ceramic Tile Industry). J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 19 (10): 1015-34. [Farsi]
Coagulation, Flocculation, Adsorption, Boron, Industrial wastewater
انعقاد, لخته سازی, جذب سطحی, بور, فاضلاب صنعتی
1015
1034
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1168-8&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/162020/10/4
1399/7/13
2021/01/212020/12/27
1399/10/7
T.
Zarei Mahmudabadi
Environmental Science and Technology Research Center, Department of Environmental Health Engineering, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
طاهره
زارعی محمودآبادی
Taherehzarei92@gmail.com
00319475328460042070
00319475328460042070
No
گروه مهندسی بهداشت محیط ، مرکز تحقیقات علوم و فناوریهای محیط زیست، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. یزد، ایران
A.A
Ebrahimi
Environmental Science and Technology Research Center, Department of Environmental Health Engineering, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
علی اصغر
ابراهیمی
ebrahimi20007@ssu.ac.ir
00319475328460042071
00319475328460042071
No
گروه مهندسی بهداشت محیط ، مرکز تحقیقات علوم و فناوریهای محیط زیست، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. یزد، ایران
M.H.
Ehrampoush
Environmental Science and Technology Research Center, Department of Environmental Health Engineering, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
محمد حسن
احرامپوش
ehrampoush@ssu.ac.ir
00319475328460042072
00319475328460042072
No
گروه مهندسی بهداشت محیط ، مرکز تحقیقات علوم و فناوریهای محیط زیست، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. یزد، ایران
H.
Eslami
Occupational Environment Research Center, Department of Environmental Health Engineering, School of Health, Rafsanjan University of Medical Sceiences, Rafsanjan, Iran
هادی
اسلامی
Hadieslami1986@yahoo.com
00319475328460042073
00319475328460042073
Yes
مرکز تحقیقات محیط کار، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
fa
تأثیر محیط تلفیقی موسیقی محور بر مهارتهای رشد حرکتی در کودکان طیف اتیسم:
یک مطالعه نیمه تجربی
The Effect of Music-Based Blended Environment on the Development of Motor Skills in Children with Autism: A Quasi-Experimental Study
چکیده
زمینه و هدف: استفاده از مداخلات تلفیقی در کودکان اتیسم در حال گسترش است. علاقه کودکان اتیسم به موسیقی و توانایی درک آن میتواند در مداخلات درمانی مؤثر واقع شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر محیط تلفیقی مبتنی بر موسیقی بر مهارتهای رشد حرکتی در کودکان اتیسم انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیها به روش نمونهگیری در دسترس از بین کودکان مبتلا به اوتیسم در مرکز اوتیسمی روزنه همدان در سال 1398 انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در مجموع 15 کودک اتیسم گروه مداخله را تشکیل دادند و 15 کودک اتیسم گروه کنترل را تشکیل دادند. گروه آزمایش یک برنامه تمرینی همراه با موسیقی را به مدت 12 هفته انجام دادند و گروه کنترل فقط یک برنامه تمرینی 12 هفتهای را انجام دادند. دادهها با فرم دموگرافیک، و مقیاس آزمون رشد حرکتی Lincoln-Oseretsky جمعآوری شد. از آزمونهایt مستقل و "آنالیز کواریانس تک متغیره" برای سنجش تأثیر مداخله موسیقی استفاده شد.
یافتهها: مشخص شد که میانگین نمره مقیاس Lincoln-oseretsky در گروه مداخله در پس آزمون به طور معنیداری بالاتر از پیش آزمون بود(05/0P<).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که محیط تلفیقی مبتنی بر موسیقی میتواند در رشد مهارتهای حرکتی در کودکان مبتلا به اوتیسم مؤثر باشد. بنابراین، مداخله تلفیقی شامل موسیقی در کنار سایر روشهای درمانی میتواند منجر به نتایج مفیدی در بهبود عملکرد کودکان مبتلا به اتیسم شود.
واژههای کلیدی: محیط تلفیقی، موسیقی، رشد حرکتی، اتیسم
Background and Objectives: The use of integrated interventions in autistic children is expanding. Autistic children's interest in music and their ability to understand it can be effective in therapeutic interventions. This study aimed to determine the effect of a music-based integrated environment on motor development skills in autistic children.
Materials and Methods: This quasi-experimental study was of pretest-posttest control group design. Subjects were selected by convenience sampling method from among children with autism at Rozaneh Autism Center in Hamadan in 2019 and were randomly assigned to experimental and control groups. A total of 15 autistic children formed the intervention group, while 15 autistic children formed the control group. The experimental group performed a 12-week exercise program with music and the control group performed only a 12-week exercise program. Data were collected using a demographic form, a Lincoln-Oseretsky developmental motor scale. Independent t-test and ANCOVA test were used to measure the effect of music intervention.
Results: It was found that the Lincoln-Oseretsky mean score in the intervention group in post-test was significantly higher than the pre-test (p<0.05).
Conclusion: Overall, it was concluded that the music-based blended environment can be effective in the development of motor skills in children with autism. Therefore, blended intervention including music along with other therapies can lead to useful results in improving the performance of children with autism.
Key words: Blended environment, Music, Motor skills, Autism
Funding: This study was funded by University of Nahavand.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Nahavand University approved the study (IR.NAHGU.REC.1398.001).
How to cite this article: Moradimokhles H, Bagheri Sh. The Effect of Music-Based Blended Environment on the Development of Motor Skills in Children with Autism: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 19 (10): 1035-52. [Farsi]
Blended environment, Music, Motor skills, Autism
محیط تلفیقی, موسیقی, رشد حرکتی, اتیسم
1035
1052
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4779-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/162020/10/42020/04/25
1399/2/6
2021/01/212020/12/272020/12/7
1399/9/17
H.
Moradimokhles
Bu-Ali Sina University
حسین
مرادی مخلص
mokhles@sjau.ac.ir
00319475328460041991
00319475328460041991
Yes
دانشگاه بوعلی سینا
Sh.
Bagheri
University of Nahavand
شهاب الدین
باقری
bagherishahab@yahoo.com
00319475328460041992
00319475328460041992
No
دانشگاه نهاوند
fa
مدلیابی اعتیاد به اینترنت بر اساس حساسیت بین فردی و تعارض زناشویی والدین با میانجیگری کنترل هدفمند در دانشآموزان شهر اردبیل در سال تحصیلی 1399:
یک مطالعه توصیفی
Modeling Internet Addiction Based on Interpersonal Sensitivity and Parents’ Marital Conflict with the Mediating Role of Effortful Control in Students of Ardabil City in the 2020 Academic Year: A Descriptive Study
چکیده
زمینه و هدف: حساسیت به تعاملات بین فردی و تعارضات زناشویی نقش مهمی در گرایش به اعتیاد اینترنت فرزندان دارد. پژوهش حاضر با هدف مدلیابی اعتیاد به اینترنت بر اساس حساسیت بین فردی و تعارض زناشویی والدین با میانجیگری کنترل هدفمند در دانشآموزان انجام گرفت.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1399 بود. تعداد 239 نفر از این افراد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت، کنترل هدفمند، حساسیت بین فردی و تعارضات زناشویی والدین پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی Pearson و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که اعتیاد به اینترنت با نمره کل حساسیت بین فردی (57/0=r، 001/0>p) و تعارض زناشویی والدین (36/0=r، 001/0>p) ارتباط مثبت و با کنترل هدفمند (44/0-=r، 001/0>p) ارتباط منفی دارد. همچنین کنترل هدفمند با نمره کل حساسیت بین فردی (21/0-=r، 001/0>p) و تعارض زناشویی والدین (17/0-=r، 001/0>p) ارتباط منفی دارد. شاخصهای برازش مدل نیز حساسیت بین فردی و تعارضات زناشویی بر اعتیاد به اینترنت را با میانجیگری کنترل هدفمند تأیید کرد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند در ایجاد برنامههای کاربردی و کارگاههای آموزشی برای نوجوانانی که دارای اعتیاد به اینترنت هستند و نیز در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به کار گرفته شود.
واژههای کلیدی: اعتیاد به اینترنت، کنترل هدفمند، حساسیت بین فردی، تعارضات زناشویی والدین، دانشآموزان، اردبیل
Background and Objectives: Sensitivity to interpersonal interactions and marital conflicts plays an important role in the tendency of children to become addicted to the Internet. The aim of this study was to model Internet addiction based on interpersonal sensitivity and parents’ marital conflict with the mediating role of effortful control in students.
Materials and Methods: The present research method is descriptive. The statistical population was all first and second year high school students in Ardabil in 2020. A sample of 239 people from this population was selected by available sampling method and answered the questionnaires of Internet addiction, Effortful Control, Interpersonal Sensitivity and Parents’ Marital Conflict. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling.
Results: The results showed that Internet addiction was positively correlated with the total score of interpersonal sensitivity (r=0.57, p<0.001) and parents’ marital conflict (r=0.36, p<0.001) and had a negative correlation with effortful control (r=-0.44, p<0.001). Effortful control was also negatively related to the total score of interpersonal sensitivity (r=-0.21, p<0.001) and parents’ marital conflict (r=-0.17, p<0.001). Model fit indices also confirmed the effect of interpersonal sensitivity and parents’ marital conflict on Internet addiction with the mediating role of effortful control.
Conclusion: The results of this research can be used in creating applications and workshops for adolescents who are addicted to the Internet as well as in the prevention of Internet addiction.
Key words: Internet Addiction, Effortful control, Interpersonal sensitivity, Parents’ marital conflict, Students, Ardabil
Funding: This study was funded by University of Mohaghegh Ardabili.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Ardabili University of Medical Sciences approved the study (IR.ARUMS.REC.1399.407).
How to cite this article: Basharpoor S, Ahmadi S, Heidari F. Modeling Internet Addiction Based on Interpersonal Sensitivity and Parents’ Marital Conflict with the Mediating Role of Effortful Control in Students of Ardabil City in the 2020 Academic Year: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 19 (10): 1053-70. [Farsi]
Internet Addiction, Effortful control, Interpersonal sensitivity, Parents’ marital conflict, Students, Ardabil
اعتیاد به اینترنت, کنترل هدفمند, حساسیت بین فردی, تعارضات زناشویی والدین, دانش آموزان, اردبیل
1053
1070
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3741-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/162020/10/42020/04/252020/09/26
1399/7/5
2021/01/212020/12/272020/12/72020/12/13
1399/9/23
S.
Basharpoor
Mohaghegh Ardabili
سجاد
بشرپور
basharpoor_sajjad@uma.ac.ir
00319475328460042081
00319475328460042081
Yes
محقق اردبیلی
Sh
Ahmadi
Mohaghegh Ardabili
شیرین
احمدی
ahmadishirin89@gmail.com
00319475328460042082
00319475328460042082
No
محقق اردبیلی
F.
Heidari
Mohaghegh Ardabili
فاضله
حیدری
heidari_fazeleh@yahoo.com
00319475328460042083
00319475328460042083
No
محقق اردبیلی
fa
ارزیابی میزان اثرپذیری محوطههای بیمارستانی از آلایندههای گازی دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن ناشی از پالایشگاه نفت آبادان با استفاده از مدل CALPUFF در سال 1397: یک مطالعه توصیفی
Assessing the Effectiveness of Sulfur Dioxide and Nitrogen Dioxide Pollutants due to Abadan Oil Refinery on Hospital Areas Using CALPUFF Model in 2018: A Descriptive Study
چکیده
زمینه و هدف: بیمارستانها به عنوان مهمترین مراکز حساس جمعیتی در هر شهر باید در مناطقی با کیفیت هوای مناسب قرار داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین میزان اثرپذیری کیفیت هوا با استفاده از مدل (California Puff) CALPUFF در محوطههای بیمارستانهای شهر آبادان از پالایشگاه نفت انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی بر روی نحوه پراکنش دو گاز دی اکسید گوگرد (sulfur dioxide; SO2) و دی اکسید نیتروژن (nitrogen dioxide; NO2) ناشی از واحد کاتالیستی پالایشگاه نفت آبادان برای 12 ماه سال 1397 انجام شد. دادههایی که برای اجرای مدل CALPUFF در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت، شامل دادههای هواشناسی سطحی و جو بالا، نقشه کاربری اراضی و مشخصات فیزیکی دودکشها و غلظت آلایندههای خروجی از آنها بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین پراکنش غلظت دی اکسید گوگرد بر اساس استاندارد یک ساعته در دی ماه بوده است، و غلظت این گاز برای تمام ماههای سال بالاتر از حد مجاز بوده است. بیشینه پراکنش غلظت دیاکسید نیتروژن یک ساعته در دی ماه بالاتر از حد استاندارد ارزیابی شد. میزان SO2 و NO2 یک ساعته در فاصله کمتر از 1500 متری دودکشها، بالاتر از حد مجاز بود. غلظت آلایندههای گازی در فضای آزاد تمامی محوطههای بیمارستانی پایینتر از حد استاندارد بود.
نتیجهگیری: وسعت زیاد محدوده پالایشگاهی و محدود بودن گستره انتشار آلایندهها به صورت متوسط ماهانه، میتوانند از عوامل مؤثر در پایین بودن غلظت آلایندهها در محدودههای بیمارستانی باشند. استفاده از مدلهای پیشرفته در زمینه آلودگی هوا میتواند در افزایش سطح آگاهی و کاهش آسیبپذیری مراکز درمانی سودمند باشد.
واژههای کلیدی: بیمارستان، پالایشگاه نفت، SO2، NO2، آلودگی هوای آزاد، آبادان
Background and Objectives: Hospitals as one of the most important sensitive populated areas must be located in areas within standard air quality. The aim of this study was assessing Abadan hospitals outdoor air quality affected by oil refinery using CALPUFF (California Puff) model.
Materials and Methods: This descriptive study was performed on the dispersion of sulfur dioxide (SO2) and nitrogen dioxide (NO2) from the catalyst unit of Abadan oil refinery for 12 months of 2018. Upper and surface climate data, land cover map, physical properties of smokestacks and emission rate of pollutants were used as input data in CALPUFF modeling system.
Results: Based on the results, the highest level of SO2-1hr occurred in January and in the other months this pollutant was higher than the standard limit. Maximum concentration of NO2-1hr was observed in January that was higher than the standard level. SO2-1hr and NO2-1hr had limited distribution in 1500 meters buffer of smokestacks. Outdoor air pollutants concentration in hospital areas were lower than the standards limit.
Conclusion: Admissible level of pollutants in the hospitals ambient outdoor was due to large area of oil refinery land and limitation of pollutants propagation in average monthly. Using advanced air pollution models can be useful in awareness increasing and the vulnerability reducing of medical centers.
Key words: Hospital, Oil refinery, SO2, NO2, Outdoor air pollution, Abadan
Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
How to cite this article: Ravan M, Madadi H, Sabzghabaei G R. Assessing the Effectiveness of Sulfur Dioxide and Nitrogen Dioxide Pollutants due to Abadan Oil Refinery on Hospital Areas Using CALPUFF Model in 2018: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 19 (10): 1071-88. [Farsi]
Hospital, Oil refinery, SO2, NO2, Outdoor air pollution, Abadan
بیمارستان, پالایشگاه نفت, SO2, NO2, آلودگی هوای آزاد, آبادان
1071
1088
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4908-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/162020/10/42020/04/252020/09/262020/08/23
1399/6/2
2021/01/212020/12/272020/12/72020/12/132020/12/26
1399/10/6
M.
Ravan
Behbahan Khatam Alanbia University of Technology
مهنوش
روان
mahnoosh.ravan@gmail.com
00319475328460041996
00319475328460041996
No
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان
H.
Madadi
Behbahan Khatam Alanbia University of Technology
حسین
مددی
hosein.madadi@gmail.com
00319475328460041997
00319475328460041997
Yes
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان
G. R.
Sabzghabaei
Behbahan Khatam Alanbia University of Technology
غلامرضا
سبزقبایی
grsabz1@gmail.com
00319475328460041998
00319475328460041998
No
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان
other
ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-97: یک مطالعه توصیفی
Presenting a Model of Factors Affecting the Effectiveness of Communication in Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the Academic Year of 2018-2019: A Descriptive Study
چکیده
زمینه و هدف: ارتباط مؤثر یک مهارت اصلی برای تمامی متخصصان مراقبتهای بهداشتی و سلامت است که از دیرباز، ارتباطات در بخش سلامت، حوزه مهمی برای پژوهشگران بوده است، ارائه این ارتباطات برای ارائه مراقبتهای بهداشتی با کیفیت بالا، حیاتی است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-1397 انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل مقطع دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به تعداد 269 نفر در سال تحصیلی 98-1397 و بیماران و مراجعان به تعداد 6150 بودند. تعداد 155 نفر از دانشجویان پزشکی و 381 نفر از بیماران و مراجعان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته ارتقاء اثر بخشی ارتباط پاسخ دادند. دادهها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که از بین ابعاد مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط، پیامدها دارای بیشترین ضریب عاملی یا دارای بیشترین تأثیر بر مدل (622/0) و همچنین میانگین درجه تأثیر مؤلفههای زمینهای دارای کمترین درجه تأثیر بر مدل (294/0) دارد.
نتیجهگیری: عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباطات شامل راهبردها، شرایط مداخله گر، شرایط علی، شرایط زمینهای و پیامدها بود. داشتن ارتباط مؤثر تأثیرات مثبتی برای دانشجویان پزشکی دارد، بنابراین باید در دورههای آموزشی دانشجویان پزشکی تاکید زیادی بر آموزش مهارتهای ارتباطی برای دانشجویان پزشکی صورت گیرد.
واژههای کلیدی: اثربخشی، دانشجو، ارتباط، رفسنجان
Background and Objectives: Effective communication is a key skill for all health care professionals, which has long been an important area for researchers in the field of health. Providing these communications is critical to providing high quality health care. The aim of this study was to present a model of factors affecting the promotion of communication effectiveness in the medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the academic year of 2018-2019.
Materials and Methods: The present study was a descriptive study. The statistical population included all medical students studying general doctorate at Rafsanjan University of Medical Sciences, 269 people in the academic year of 2018-2019 and 6,150 patients and clients. 155 medical students and 381 patients and clients were selected as the sample using the available sampling method and answered the researcher-made questionnaire of improving the effectiveness of communication. Data were analyzed using structural equation modeling.
Results: The results showed that among the dimensions affecting the promotion of communication effectiveness, the outcomes had the highest factor coefficient or had the most impact on the model (0.622) and also the average degree of influence of the underlying components on the model had the least effect on the model (0.294).
Conclusion: Factors affecting the effectiveness of communication included strategies, intervening conditions, causal conditions, contextual conditions and consequences. Having effective communication has positive effects for medical students, so there should be a lot of emphasis on teaching communication skills to medical students in medical students' training courses.
Key words: Effectiveness, Student, Communication, Rafsanjan
Funding: None declared.
Conflict of Interest: None declared
How to cite this article: Hassani H, Bagheri M, Gholi Ghorchian N, Jafari P. Presenting a Model of Factors Affecting the Effectiveness of Communication in Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the Academic Year of 2018-2019: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 19 (10): 1089-1104. [Farsi]
Effectiveness, Student, Communication, Rafsanjan
اثربخشی, دانشجو, ارتباط, رفسنجان
1089
1104
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5097-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/162020/10/42020/04/252020/09/262020/08/232020/03/15
1398/12/25
2021/01/212020/12/272020/12/72020/12/132020/12/262020/03/15
1398/12/25
H.
Hassani
حمید
حسنی
00319475328460042148
00319475328460042148
Yes
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
M.
Bagheri
مهدی
باقری
mbagheri.sbu@gmail.com
00319475328460042149
00319475328460042149
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
N.Gh.
Ghorchian
نادرقلی
قورچیان
00319475328460042150
00319475328460042150
No
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
P.
Jafari
پریوش
جعفری
00319475328460042151
00319475328460042151
No
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
fa
اپیدمیولوژی خودکشی کامل و اقدام به خودکشی در شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در طی سالهای 1391 تا 1395: یک مطالعه مقطعی
Epidemiology of Complete Suicide and Suicide Attempt in the Townships Covered by Mazandaran University of Medical Sciences during the Years 2012 to 2016: A Cross- Sectional Study
چکیده
زمینه و هدف: خودکشی عمل و رفتاری است آگاهانه که انسان برای مردن انجام میدهد. خودکشی یکی از مسائل مهم بهداشتی در جهان میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اپیدمیولوژی خودکشی (کامل- اقدام) در شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در طی سالهای 95ـ 1391 طراحی گردید.
مواد و روشها: مطالعه مقطعی حاضر بر روی 22465 نفری که طی سالهای 95- 1391 خودکشی (کامل-اقدام) کرده بودند انجام شد. اطلاعات از چک لیست گزارش ماهانه برنامه پیشگیری از خودکشی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران استخراج شد. پس از جمعبندی به صورت تعداد و درصد گزارش و با استفاده از آزمون آماری مجذورکای تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: 376 نفر (67/1درصد) خودکشیکامل و 22089 نفر (33/98 درصد) اقدام به خودکشی کرده بودند. میانگین سنی و انحراف معیار افرادی که خودکشی کرده بودند30/10±07/27 سال بود. بیشترین خودکشی کامل در گروه سنی 25 تا 34 سال، 114 نفر (32/30 درصد)، در متأهلها 256 نفر ( 68 درصد) و در جنس مرد 226 نفر (60 درصد) رخ داده بود. بیشترین موارد اقدام به خودکشی در گروه سنی 15 تا 24 سال 10163 نفر (46 درصد)، در متأهلها 12703 نفر (58 درصد)، در جنس زن 14748 نفر (67 درصد) و در شغل خانهدار 8614 نفر (39 درصد) گزارش شد.
نتیجهگیری: به طور کلی عوامل مختلف دموگرافیک، مشکلات خانوادگی و اقتصادی میتوانند خطر انجام خودکشی را بیشتر کنند، همچنین شانس خودکش در افراد متأهل و خانهدار و گروه سنی 15 تا 34 سال بالا است. لازم است برای پیشگیری از خودکشی درگروههای آسیبپذیر، تصمیمات جدیتری گرفته شود.
واژههای کلیدی: خودکشیکامل، اقدام، اپیدمیولوژی، مازندران
Background and Objectives: Suicide is a conscious act or behavior that a person does to die. Suicide is one of the most important health issues in the world. The present study was designed to investigate the epidemiology of suicide (complete-attempt) in the townships covered by Mazandaran University of Medical Sciences during the years 2012 - 2016.
Materials and Methods: The present cross-sectional study was performed on 22465 people who suicided (complete-attempt) during the years 2012 to 2016. The information was extracted from the checklist of the monthly report of the Suicide Prevention Program of the hospitals of Mazandaran University of Medical Sciences. After summarizing, it was reported as the number and percentage and analyzed using Chi-square test.
Results: 376 people (1.67) had completed suicide and 22089 people (98.33%) had attempted suicide. The mean age and standard deviation of those who suicided was 27.07±10.30 years. The highest number of completed suicides occurred in the age group of 25 to 34 years (114 people (30.32%), married people 256 people (68%), and men 226 people (60%). The highest number of suicides was in the age group of 15 to 24 years (10163 people (46%), married people 12703 people (58%), women 14748 people (67%) and housewives 8614 people (39%).
Conclusion: In general, various demographic factors, family and economic problems can increase the risk of suicide. Also, the chance of suicide in married people, housewives and the age group of 15 to 34 years is high. More serious decisions need to be made to prevent suicide in vulnerable groups.
Key words: Completed Suicide, Attempt, Epidemiology, Mazandaran
Funding: This study was funded by Research Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1397.064).
How to cite this article: Pishbin S, Vaziri Nejad R, Khalili P, Ahmadinia H, Arabi M, Ahmadi A K, Rezaian M. Epidemiology of Complete Suicide and Suicide Attempt in the Townships Covered by Mazandaran University of Medical Sciences During the Years 2012 to 2016: A Cross- Sectional Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 19 (10): 1105-22.[Farsi]
Completed Suicide, Attempt, Epidemiology, Mazandaran
خودکشی کامل, اقدام, اپیدمیولوژی, مازندران
1105
1122
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4818-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/162020/10/42020/04/252020/09/262020/08/232020/03/152020/06/6
1399/3/17
2021/01/212020/12/272020/12/72020/12/132020/12/262020/03/152020/10/24
1399/8/3
S.
Pishbin
Rafsanjan University of Medical Sciences
سعید
پیش بین
pishbin.s2017@gmail.com
00319475328460042169
00319475328460042169
No
دانشگاه رفسنجان
R.
Vaziri Nejad
Rafsanjan University of Medical Sciences
رضا
وزیری نژاد
Rvazirinejad @ yahoo.co.uk
00319475328460042170
00319475328460042170
No
دانشگاه رفسنجان
P.
Khalili
Rafsanjan University of Medical Sciences
پروین
خلیلی
parvinkhalili61@yahoo.com
00319475328460042171
00319475328460042171
No
دانشگاه رفسنجان
H.
Ahmadinia
Rafsanjan University of Medical Sciences
حسن
احمدنیا
h.ahmadiniaQgmail.com
00319475328460042172
00319475328460042172
No
دانشگاه رفسنجان
M.
Arabi
Mazandaran University of Medical Sciences
محسن
اعرابی
mohsen-aarabi@yahoo.com
00319475328460042173
00319475328460042173
No
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
A. K.
Ahmadi
Mazandaran University of Medical Sciences
عبدالکریم
احمدی
fariborzal@gmail.com
00319475328460042174
00319475328460042174
No
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
M.
Rezaian
Rafsanjan University of Medical Sciences
محسن
رضائیان
moeygmr2@yahoo.co.uk
00319475328460042175
00319475328460042175
Yes
دانشگاه رفسنجان
fa
تأثیر کروسین بر بیان ژنهای MMP-2 و MMP-9 در بافت کبد موشهای صحرایی تیمار شده با کادمیوم: یک گزارش کوتاه
The Effect of Crocin on the Expression of MMP-2 and MMP-9 Genes in the Liver Tissue of Cadmium-Treated Rats: A Short Report
چکیده
زمینه و هدف: یکی از عوامل ایجاد سرطان کبد، فلز سنگین کادمیوم است. کروسین ترکیبی با خاصیت آنتیاکسیدانی است. هدف این مطالعه تعیین اثر کروسین بر بیان ژنهای ماتریکس متالوپروتئیناز ۲ و ۹ (MMP2 و MMP9) در سرطان کبد القاء شده توسط کادمیوم در موش صحرایی بود.
مواد و روشها: در مطالعه تجربی حاضر، ۴۰ موش صحرایی ماده به ۴ گروه کنترل، کروسین (mg/kg 15)، کادمیوم (mg/kg 20)، کروسین±کادمیوم تقسیم شدند. پس از 8 هفته تیمار از طریق گاواژ روزانه، بافت کبد بهمنظور بررسی بیان ژنها با روش Real-Time PCR جدا شد. دادهها با روش one-way ANOVA آنالیز شدند.
یافتهها: نتایج نشانداد مصرف کادمیوم بیان دو ژن MMP2 و MMP9 را در بافت کبد افزایش میدهد (۰۰۱/۰˂P). مصرف کروسین باعث کاهش قابل توجه بیان هر دو ژن در بافت کبد شد (۰۰۱/۰˂P).
نتیجهگیری: کروسین میتواند تأثیر افزاینده کادمیوم بر بیان ژنهای MMP2 و MMP9 را در بافت کبدی کاهش دهد.
واژههای کلیدی: کبد، کادمیوم، کروسین، MMP2، MMP9
Background and Objectives: One of the causes of liver cancer is the heavy metal cadmium. Crocin is a compound with antioxidant properties. This study aimed to investigate the effect of crocin on the expression of matrix metalloproteinase 2 and 9 (MMP2 and MMP9) genes in cadmium-induced liver cancer in rats.
Materials and Methods: In this experimental study, 40 female rats were randomly divided into four groups: Control; Crocin (15 mg/kg); Cadmium (20 mg/kg); Crocin±cadmium. After 8 weeks of daily treating by gavage, the liver tissue was removed to evaluate gene expression by Real-Time PCR. Data were analyzed by One-way ANOVA.
Results: The results revealed that cadmium consumption increases the expression of MMP2 and MMP9 genes in the liver tissue (p<0.001). Crocin significantly reduced the expression of both genes in the liver tissue (p<0.001).
Conclusion: Crocin can reduce the raising effect of cadmium on the expression of MMP2 and MMP9 in the liver tissue.
Key words: Liver, Cadmium, Crocin, MMP2, MMP9
Funding: This manuscript did not have any funds
Conflict of interest: None declared
Ethical approval: The Ethics Committee of Tehran Science and Research branch of Islamic Azad University approved the study (IR.IAU.SRB.REC.1397.029)
How to cite this article: Kasaeezadeh F, Asghari-Moghaddam N, Shahla S. The Effect of Crocin on the Expression of MMP-2 and MMP-9 Genes in the Liver Tissue of Cadmium-Treated Rats: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 19 (10): 1123-30. [Farsi]
Liver, Cadmium, Crocin, MMP2, MMP9
کبد, کادمیوم, کروسین, MMP2, MMP9
1123
1130
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4941-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/162020/10/42020/04/252020/09/262020/08/232020/03/152020/06/62020/09/15
1399/6/25
2021/01/212020/12/272020/12/72020/12/132020/12/262020/03/152020/10/242020/11/4
1399/8/14
F.
Kasaeezadeh
Central Tehran Branch, Islamic Azad University
فاطمه
کسایی زاده
f.kassaee.z@gmail.com
00319475328460042176
00319475328460042176
No
واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
N.
Asghari-Moghaddam
Central Tehran Branch, Islamic Azad University
نسترن
اصغری مقدم
nas.asgharimoghaddam@iauctb.ac.ir
00319475328460042177
00319475328460042177
Yes
واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
S.
Shahla
Central Tehran Branch, Islamic Azad University
سولماز
شهلا
sol.shahla@iauctb.ac.ir
00319475328460042178
00319475328460042178
No
واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
other
کاربرد آزمون ساختارمند عینی در ارزشیابی مهارت و عملکرد دوره کارآموزی دانشجویان بهداشت عمومی: معرفی یک رویکرد ارزشیابی عینی
Application of Structured Objective Exam in Assessing Skills and Performance of Public Health Students' Internship: Introducing an Objective Evaluation Approach
نامه به سردبیر
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، دی 1399، 1132-1131
کاربرد [j1] آزمون ساختارمند عینی در ارزشیابی مهارت و عملکرد دوره کارآموزی دانشجویان بهداشت عمومی: معرفی یک رویکرد ارزشیابی عینی
Application of Structured Objective Exam in Assessing Skills and Performance of Public Health Students' Internship: Introducing an Objective Evaluation Approach
مهدی عبدالکریمی [1]
M. Abdolkarimi
مقدمه
مراقبتهای بهداشتی اولیه (Primary Health Care) اساس بزرگترین سیستمهای ارائه خدمات سلامت را تشکیل میدهند [1] با وجود پیشرفتهای زیاد در خدمات بهداشتی، کیفیت خدمات بهداشتی اولیه همچنان مورد تردید قرار دارد. بهبود کیفیت آموزش کنندگان خدمات سلامت میتواند در ارتقای کیفیت خدمات تأثیر گذار باشد [2]. یکی از عوامل تعیین کننده آموزش، کیفیت ارزشیابی دانشآموختگان است، به صورتی که اگر ارزشیابی، محدود به سطوح پایین حیطه شناختی مانند به یاد آوردن باشد، یادگیری ایجاد شده هم، سطحی و فاقد کارآیی است [3]. بنابراین، لازم است ارائه کنندگان خدمات بهداشتی اولیه، با استفاده از روشهای عینی و استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرند [4]. بررسی شواهد نشان میدهد که ارزیابی گروههای ارائه کننده خدمات بهداشتی، بیشتر با استفاده از روشهای تئوری صورت گرفته است [5].
مراقبین سلامت، به عنوان سطح اول ارائه خدمات بهداشتی اولیه، وظیفه ارائه خدمات سلامت به گروههایی از قبیل مادران باردار، کودکان، سالمندان و همچنین حفظ و ارتقای سلامت جامعه را بر عهده دارند. با اینحال بر اساس برخی مطالعات، مهارتها و عملکردهای این گروه به طور عینی و دقیق مورد ارزیابی قرار نمیگیرد [6]. آزمونهای ساختارمند عینی از جمله آزمونهای استاندارد و پذیرفته شده در آموزش پزشکی هستند که مجموعهای از مهارتها با استفاده از یک ساختار از قبل تعیین شده مورد مشاهده قرار گرفته و نمرهگذاری میشود. از مزایای این آزمونها، روایی و پایایی بالا و کاهش سوءگیری میباشد [7]. اگر چه از این روش در ارزشیابی گروههای پرستاری و پزشکی به طور متعدد استفاده شده است، اما به ندرت در سنجش مهارتهای ارائه کنندگان خدمات بهداشتی اولیه از این آزمونها استفاده شده است.
برای اولین بار در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جهت ارزیابی مهارتهای اساسی فراگیران رشته بهداشت از آزمون ساختارمند عینی بررسی عملکرد و مهارت ((OSCE/OSPE Objective Structured Clinical/ Practical Examination استفاده شد. این آزمون در بهمن ماه 1398، جهت ارزیابی مهارتهای پایان دوره کارشناسی بهداشت عمومی در محل برگزاری آزمونهای بالینی دانشگاه اجرا شد. از آنجایی که تجارب انجام شده در این زمینه محدود بوده، مهارتهای اساسی و ضروری، با استفاده از روشهای مختلف نیازسنجی تدوین و با استفاده از چک لیست با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفت. در این ارزیابی با توجه به اهداف و حیطه فعالیت این گروه، مهارتهای اجرای صحیح واکسیناسیون، کنترل صحیح فشارخون، مراقبت از سالمند بر اساس سامانه سیب، ارائه مشاوره تغذیه به گروه سنی نوجوان و جوان، آموزش لازم در مورد مکملها، مراقبت دوران بارداری و پایش سلامت آب، در قالب هفت ایستگاه مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت. مهارتهای عملکردی از قبیل ارتباط صحیح و آموزش مؤثر، در مواجهه با یک مددجوی آموزش دیده شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
اگر چه بازخورد اکثریت دانشجویان و مربیان، در مورد توانایی این آزمون در سنجش مهارتهای اساسی در ارائه خدمات PHC مثبت بود، اما با توجه به جدید بودن، این آزمون با محدودیتهایی از جمله استرس دانشجویان و عدم امکان سنجش همه مهارتهای ضروری همراه بود. بنابراین پیشنهاد می گردد در برنامه درسی طراحی شده و در حال اجرای فراگیران ارائه کننده خدمات سلامت جامعه، ارزیابی دقیق نحوه ارائه خدمات سلامت مورد توجه بیشتری قرار گیرد. امید است با طراحی آزمونهای دقیقتر و استاندارد، که میتواند در نحوه آموزش بالینی این گروهها هم تحول مثبتی ایجاد کند، شاهد ارتقاء خدمات سلامت جامعه باشیم.
References
[1] Sellera PE, Pedebos LA, Harzheim E, Medeiros OL, Ramos LG, Martins C, et al. Monitoring and evaluation of Primary Health Care attributes at the national level: new challenges. Cien Saude Colet 2020; 25 (4): 1401-12.
[2] Li X, Krumholz HM, Yip W, Cheng KK, De Maeseneer J, Meng Q, et al. Quality of primary health care in China: challenges and recommendations. The Lancet 2020; 395(10239): 1802-12.
[3] Miguel EM, Ruiz MD, Blas EG, Perea CM. Competency assessment impact in quality of learning: Nursing degree learners and teachers perception. Enfermeria Global 2018; (50): 420-33.
[4] Tabrizi JS. Objective Structured Field Examination (OSFE). Iran J Med Sci 2012; 11 (8): 976-8.
[5] Wadde S, Deshpande R, Madole M, Pathan III F. Assessment of III MBBS students using OSPE/OSCE in community medicine: Teachers’ and students’ perceptions. Sch J App Med Sci 2013; 1(4): 348-53.
[6] Parvizrad P, Rezaei S. Clerkship of Public Health from Students & Educational groups’ Perspective: A Qualitative Research. J Med Educ Dev 2014; 7 (13): 16-27.
[7] Selim AA, Ramadan FH, El-Gueneidy MM, Gaafer MM. Using Objective Structured Clinical Examination (OSCE) in undergraduate psychiatric nursing education: Is it reliable and valid? Nurs Educ Today 2012; 32: 283-8.
[1]- (نویسنده مسئول) استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان،ایران
تلفن: 34268448-034 ، دورنگار: 34268448-034، پست الکترونیکی:Mahdi_13581@yahoo.com، ارکید: 0000-0002-2781-2821
نامه به سردبیر
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، دی 1399، 1132-1131
کاربرد [j1] آزمون ساختارمند عینی در ارزشیابی مهارت و عملکرد دوره کارآموزی دانشجویان بهداشت عمومی: معرفی یک رویکرد ارزشیابی عینی
Application of Structured Objective Exam in Assessing Skills and Performance of Public Health Students' Internship: Introducing an Objective Evaluation Approach
مهدی عبدالکریمی [1]
M. Abdolkarimi
مقدمه
مراقبتهای بهداشتی اولیه (Primary Health Care) اساس بزرگترین سیستمهای ارائه خدمات سلامت را تشکیل میدهند [1] با وجود پیشرفتهای زیاد در خدمات بهداشتی، کیفیت خدمات بهداشتی اولیه همچنان مورد تردید قرار دارد. بهبود کیفیت آموزش کنندگان خدمات سلامت میتواند در ارتقای کیفیت خدمات تأثیر گذار باشد [2]. یکی از عوامل تعیین کننده آموزش، کیفیت ارزشیابی دانشآموختگان است، به صورتی که اگر ارزشیابی، محدود به سطوح پایین حیطه شناختی مانند به یاد آوردن باشد، یادگیری ایجاد شده هم، سطحی و فاقد کارآیی است [3]. بنابراین، لازم است ارائه کنندگان خدمات بهداشتی اولیه، با استفاده از روشهای عینی و استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرند [4]. بررسی شواهد نشان میدهد که ارزیابی گروههای ارائه کننده خدمات بهداشتی، بیشتر با استفاده از روشهای تئوری صورت گرفته است [5].
مراقبین سلامت، به عنوان سطح اول ارائه خدمات بهداشتی اولیه، وظیفه ارائه خدمات سلامت به گروههایی از قبیل مادران باردار، کودکان، سالمندان و همچنین حفظ و ارتقای سلامت جامعه را بر عهده دارند. با اینحال بر اساس برخی مطالعات، مهارتها و عملکردهای این گروه به طور عینی و دقیق مورد ارزیابی قرار نمیگیرد [6]. آزمونهای ساختارمند عینی از جمله آزمونهای استاندارد و پذیرفته شده در آموزش پزشکی هستند که مجموعهای از مهارتها با استفاده از یک ساختار از قبل تعیین شده مورد مشاهده قرار گرفته و نمرهگذاری میشود. از مزایای این آزمونها، روایی و پایایی بالا و کاهش سوءگیری میباشد [7]. اگر چه از این روش در ارزشیابی گروههای پرستاری و پزشکی به طور متعدد استفاده شده است، اما به ندرت در سنجش مهارتهای ارائه کنندگان خدمات بهداشتی اولیه از این آزمونها استفاده شده است.
برای اولین بار در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جهت ارزیابی مهارتهای اساسی فراگیران رشته بهداشت از آزمون ساختارمند عینی بررسی عملکرد و مهارت ((OSCE/OSPE Objective Structured Clinical/ Practical Examination استفاده شد. این آزمون در بهمن ماه 1398، جهت ارزیابی مهارتهای پایان دوره کارشناسی بهداشت عمومی در محل برگزاری آزمونهای بالینی دانشگاه اجرا شد. از آنجایی که تجارب انجام شده در این زمینه محدود بوده، مهارتهای اساسی و ضروری، با استفاده از روشهای مختلف نیازسنجی تدوین و با استفاده از چک لیست با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفت. در این ارزیابی با توجه به اهداف و حیطه فعالیت این گروه، مهارتهای اجرای صحیح واکسیناسیون، کنترل صحیح فشارخون، مراقبت از سالمند بر اساس سامانه سیب، ارائه مشاوره تغذیه به گروه سنی نوجوان و جوان، آموزش لازم در مورد مکملها، مراقبت دوران بارداری و پایش سلامت آب، در قالب هفت ایستگاه مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت. مهارتهای عملکردی از قبیل ارتباط صحیح و آموزش مؤثر، در مواجهه با یک مددجوی آموزش دیده شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
اگر چه بازخورد اکثریت دانشجویان و مربیان، در مورد توانایی این آزمون در سنجش مهارتهای اساسی در ارائه خدمات PHC مثبت بود، اما با توجه به جدید بودن، این آزمون با محدودیتهایی از جمله استرس دانشجویان و عدم امکان سنجش همه مهارتهای ضروری همراه بود. بنابراین پیشنهاد می گردد در برنامه درسی طراحی شده و در حال اجرای فراگیران ارائه کننده خدمات سلامت جامعه، ارزیابی دقیق نحوه ارائه خدمات سلامت مورد توجه بیشتری قرار گیرد. امید است با طراحی آزمونهای دقیقتر و استاندارد، که میتواند در نحوه آموزش بالینی این گروهها هم تحول مثبتی ایجاد کند، شاهد ارتقاء خدمات سلامت جامعه باشیم.
References
[1] Sellera PE, Pedebos LA, Harzheim E, Medeiros OL, Ramos LG, Martins C, et al. Monitoring and evaluation of Primary Health Care attributes at the national level: new challenges. Cien Saude Colet 2020; 25 (4): 1401-12.
[2] Li X, Krumholz HM, Yip W, Cheng KK, De Maeseneer J, Meng Q, et al. Quality of primary health care in China: challenges and recommendations. The Lancet 2020; 395(10239): 1802-12.
[3] Miguel EM, Ruiz MD, Blas EG, Perea CM. Competency assessment impact in quality of learning: Nursing degree learners and teachers perception. Enfermeria Global 2018; (50): 420-33.
[4] Tabrizi JS. Objective Structured Field Examination (OSFE). Iran J Med Sci 2012; 11 (8): 976-8.
[5] Wadde S, Deshpande R, Madole M, Pathan III F. Assessment of III MBBS students using OSPE/OSCE in community medicine: Teachers’ and students’ perceptions. Sch J App Med Sci 2013; 1(4): 348-53.
[6] Parvizrad P, Rezaei S. Clerkship of Public Health from Students & Educational groups’ Perspective: A Qualitative Research. J Med Educ Dev 2014; 7 (13): 16-27.
[7] Selim AA, Ramadan FH, El-Gueneidy MM, Gaafer MM. Using Objective Structured Clinical Examination (OSCE) in undergraduate psychiatric nursing education: Is it reliable and valid? Nurs Educ Today 2012; 32: 283-8.
[1]- (نویسنده مسئول) استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان،ایران
تلفن: 34268448-034 ، دورنگار: 34268448-034، پست الکترونیکی:Mahdi_13581@yahoo.com، ارکید: 0000-0002-2781-2821
Structured Objective Exam, Public Health Students'
آزمون ساختارمند عینی, دانشجویان بهداشت عمومی
1131
1132
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-678-3&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/162020/10/42020/04/252020/09/262020/08/232020/03/152020/06/62020/09/152021/01/19
1399/10/30
2021/01/212020/12/272020/12/72020/12/132020/12/262020/03/152020/10/242020/11/42021/01/21
1399/11/2
M.
Abdolkarimi
مهدی
عبدالکریمی
Mahdi_13581@yahoo.com
00319475328460042069
00319475328460042069
Yes
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان