چکیده
زمینه و هدف: برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری بایستی سبب ارتقاء سطح مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان گردد. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه سطح مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری سمنان با دانشگاههای علوم پزشکی تهران بوده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است. حجم نمونه شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان (70 نفر) و 120 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران که به شیوه تصادفی طبقاتی از ترمهای اول و آخر انتخاب شده بودند، میباشد. ابزار پژوهش، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب بود. این پرسشنامه حاوی 34 سؤال است که تفکر انتقادی را در 5 حوزه مهارتهای شناختی مورد بررسی قرار میدهد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی و آنالیز واریانس استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان پرستاری دانشگاه سمنان و دانشجویان تهران در آزمون مذکور به ترتیب 45/2 ± 34/12 و 75/2 ± 45/10 بود که اختلاف از نظر آماری معنیدار بود (002/0= p ، 95/1= t ). در دانشگاه سمنان بین نمرات آزمون دانشجویان سالهای مختلف اختلاف معنیداری وجود داشت (000/0= p ، 28/4=60، F3 ) . در دانشگاههای تهران فقط بین میانگین نمرات دانشجویان سال اول (04/11) و سال آخر کارشناسی (42/12) در آزمون مذکور اختلاف معنیداری مشاهده شد (007/0= p ، 77/2-= t ).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که دانشجویان پرستاری دانشگاه سمنان از سطح مهارتهای تفکر انتقادی بالاتری نسبت به دانشجویان پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی تهران برخوردار میباشند. همچنین، دانشجویان سال بالاتر نسبت به سال پایین از سطح مهارتهای تفکر انتقادی بیشتری برخوردار هستند. پژوهشگران پیشنهاد میکنند روشهای مؤثر در ایجاد تفکر انتقادی، به نحو مقتضی در آموزش دانشجویان در نظر گرفته شود.
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاههای علوم پزشکی تهران
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |