زمینه و هدف: بر اساس پژوهشهای انجام شده و با توجه به گستردگی و تنوع عوامل مرتبط با پیشرفت تحصیلی؛ هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. برای انجام این تحقیق تعداد 207 دانشجوی دانشگاه گیلان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. از پرسشنامه هوش هیجانی، مدیریت زمان و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون T گروههای مستقل انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر بیانگر وجود همبستگی مثبت معنادار بین هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی با پیشرفت تحصیلی است (01/0 p< ). تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی بهطور معناداری قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی هستند.
نتیجهگیری: از طریق آموزش مهارتهای هوش هیجانی، مدیریت زمان و ارتقاء سطح کیفیت زندگی دانشجویان، میتوان اقدام به بسترسازی مناسب جهت پیشرفت تحصیلی دانشجویان نمود.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، مدیریت زمان، کیفیت زندگی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |