چکیده
زمینه و هدف: مؤلفههای فردی مؤثر بر کارآفرینی سازمانی، سازههایی هستند که به صورت ذاتی و یا اکتسابی در افراد وجود داشته و آنها را به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه به سمت اقدامات کارآفرینانه سوق میدهند . هدف اصلی این مطالعه تعیین مؤلفههای فردی مؤثر بر کارآفرینی در بیمارستانهای دولتی ایران و میزان تأثیر آنها بر اقدامات کارآفرینانه بود . مواد و روشها: محیط پژوهش در این مطالعه توصیفی را دوازده بیمارستان قطب علمی کشور و ن مونه آماری آن را 500 نفر از مدیران میانی و کارشناسان این بیمارستانها که دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا بوده با حداقل سه سال سابقه کار، تشکیل میداد. در این پژوهش، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده استفاده گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مرکز کارآفرینی دارهام ( Durham ) و برای تحلیل آنها از روشهای تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و برازش مدل با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد.
یافتهها: در تحلیل عاملی اکتشافی بر روی مؤلفههای " بعد فردی کارآفرینی " مقدار شاخص آماره ( KMO ) برابر با 5/0 و سطح احتمال آماره آزمون کریت بارتلت (Krit Bartlet) نیز کمتر از 05/0 به دست آمد . مجموع واریانس پوششی برای گویههای استخراج شده به میزان 43/1 بوده و دستهبندی صورت گرفته نیز 6/71% از واریانس را پوشش میدهد که بیانگر مناسب بودن مؤلفههای فردی استخراج شده در این مدل و همچنین مناسب بودن وضعیت دادههای این مؤلفهها برای تحلیل عاملی بود. مقادیر شاخصهای نیکویی برازش AGFI ، GFI ، CFI ، RFI ، NFI و IFI این مدل پایینتر از میزان قابل قبول (9/0) و مقدار RMSEA نیز 14/0 و نامناسب ارزیابی گردید.
نتیجهگیری: وجود مؤلفههای منتخب بعد فردی این پژوهش از زیر بعدهای شخصیتی، شناختی و مهارتی در بیمارستانهای دولتی ایران تأیید گردید با این وجود ، این ویژگیها در نمونه انتخاب شده به گونهای هستند که منجر به تشویق و توسعه کارآفرینی در این بیمارستانها نمیگردند.
واژههای کلیدی: کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی فردی ، بیمارستان
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |