جلد 17، شماره 11 - ( 10-1397 )                   جلد 17 شماره 11 صفحات 1076-1067 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi V, Ahmadi S. The Role of Cognitive Fusion and Social Intelligence in the Prediction of General Health of Nurses in Hospitals of Parsabad City, 2017: A Short Report. JRUMS 2019; 17 (11) :1067-1076
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4322-fa.html
فلاحی وحید، احمدی شیرین. بررسی نقش هم‌جوشی شناختی و هوش اجتماعی در پیش‌بینی سلامت عمومی پرستاران‌ شاغل در بیمارستان‌های شهرستان پارس‌آباد در سال 1396: یک گزارش کوتاه . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1397; 17 (11) :1067-1076

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4322-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
متن کامل [PDF 285 kb]   (1438 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (3364 مشاهده)
متن کامل:   (2161 مشاهده)
گزارش کوتاه
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 17، بهمن 1397، 1076-1067
 
 
بررسی نقش هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی در پیش­بینی سلامت عمومی پرستاران­ شاغل در بیمارستان­های شهرستان پارس­آباد در سال 1396: یک گزارش کوتاه
 
 
وحید فلاحی[1]، شیرین احمدی[2]
 
 
دریافت مقاله: 21/3/97   ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 16/4/97    دریافت اصلاحیه از نویسنده: 17/9/97         پذیرش مقاله: 12/10/97
 
 

چکیده
زمینه و هدف: بخش عمده­ای از سلامت عمومی پرستاران در برقراری رابطه با دیگران حاصل می­شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی در پیش­بینی سلامت عمومی پرستاران شاغل در بیمارستان­های شهرستان پارس­آباد در سال1396 انجام گرفت.
مواد و روش­ها: در مطالعه توصیفی حاضر، جامعه­ مورد پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان­های شهرستان پارس آباد در سال1396 بود. از جامعه حاضر، 120 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات توصیفی، سلامت عمومی، هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی جمع­آوری شد. داده­ها توسط شاخص­های آمار توصیفی، ضریب همبستگی pearson و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که هم­جوشی شناختی با بتای 21/0- (73/2T=هوش اجتماعی با بتای 45/0 (18/6T=) و سن با بتای 41/0- (33/4T=) می­توانند بهطور معنی‌داری سلامت عمومی را پیش­بینی کنند.
نتیجه‌گیری: یافته­ها نشان داد که هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی از عوامل مهم دخیل در سلامت عمومی پرستاران می­باشند.
واژه‌های کلیدی: هم­جوشی شناختی، هوش اجتماعی، سلامت عمومی، پرستاران، پارس­آباد
 
 
مقدمه
با در نظر گرفتن سلامتی به عنوان مفهومی متأثر از مجموعه پیچیده­ای از عوامل زیستی، روان­شناختی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی، باید اذعان نمود که در این معنا، سلامتی دیگر تنها دغدغه دست‌اندرکاران علوم پزشکی نیست، بلکه تمامی دانش­مندان علوم اجتماعی و روان­شناسان به بررسی آن علاقه­مند هستند [1]. کارکنان بیمارستان به علت تأمین راحتی، آسایش و مداوای بیماران تحت تأثیر عوامل تنش­زا قرار دارند؛ تمام حرفه­هایی که با سلامتی و جان انسان­ها سروکار دارد همواره پرتنش بوده و سلامتی جسمی و روانی شاغلین این حرفه­ها را تهدید می­کند که از جمله این شغل­های پرتنش، حرفه پرستاری می­باشد [2]. به طوری که  Moudi و همکاران در این راستا گزارش کرده­اند که 42 درصد پرستاران دارای اختلال در سلامت عمومی هستند [3]. پرستاران به عنوان بزرگ‌ترین گروه حرفه­ای در سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی، در محیط کار با عوامل تنش­زای متعددی مواجه می‌شوند که می­تواند کیفیت زندگی کاری و سلامت عمومی آنها را در معرض خطر قرار دهد [4].
به نظر می­رسد یکی از متغیرهای که می­تواند در سلامت عمومی نقش داشته باشد هم­جوشی شناختی (CognitiveFusion) باشد؛ هم­جوشی شناختی مفهومی شناختی- اجتماعی است و چنان شخص را گیج می­کند که پس از مدتی به عنوان تفسیر درست از تجارب شخص تلقی شده و دیگر قابل تشخیص از تجارب واقعی فرد نیست [5]. به عبارت دیگر منظور از هم­جوشی شناختی این است که فرد طوری تحت تأثیر افکارش قرار گیرد که گویی کاملاً واقعی هستند و موجب می‌شوند رفتار و تجربه فرد بر دیگر منابع تنظیم رفتاری حاکم شوند و فرد نسبت به نتایج مستقیم، حساسیت کمتری پیدا می­کند [6]. بر اساس نتایج مطالعات هم‌جوشی شناختی با رفتارهای اجتنابی، استرس، اختلالات روانی و فیزیکی، پریشانی روان­شناختی و سطوح پایین سلامت روان در ارتباط می باشد [7].
سازه دیگر که می­تواند در سلامت عمومی پرستاران نقش داشته باشد هوش اجتماعی (SocialIntelligence) است. افراد در موقعیت­های اجتماعی، به دلیل تفاوت­های فردی، یکسان عمل نمی‌کنند. این تفاوت­های فردی در ادبیات روان­شناسی به هوش اجتماعی اشاره دارد. هوش اجتماعی که اولین بار توسط  Sorndikeبه منظور تبیین رفتار و کردار انسان به کار برده شد و  به عنوان توانایی درک دیگران و عمل و رفتار هوش­مندانه در رابطه با دیگران تعریف می‌شود [8]؛ هوش اجتماعی، اصطلاح فراگیری است که مجموعه­ گسترده­ای از مهارت­های درون­فردی و بین‌فردی را شامل شده و از مولفه­های پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی اجتماعی و مهارت­های اجتماعی تشکیل می­شود [9]. هوش اجتماعی یک پرستار می‌تواند به عنوان تسهیل کننده روابط بین فردی او در محل کار و در نتیجه عملکرد شغلی وی باشد. مطالعات نشان دادند بین هوش اجتماعی با مشکلات بین­فردی افراد و بهزیستی روان­شناختی ارتباط معنیداری وجود دارد [10].
برخورداری از سلامتی در پرستاران که برآنند تا به سایر مردم در جهت حفظ حداکثر سلامتی خود کمک نمایند، بسیار حائز اهمیت است. حفظ سلامت جسمانی و به‌ویژه روانی آنان در کیفیت و کمیت خدمات بهداشتی مؤثر بوده و در نهایت می­تواند سلامت جامعه را تضمین نماید. براین اساس در این مطالعه به تبیین نقش هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی در پیش‌بینی سلامت عمومی پرستاران بیمارستان­های شهرستان پارس آباد در سال1396 پرداخته می­شود.
مواد و روش­ها
این مطالعه، یک مطالعه توصیفی است که جامعه­ی مورد پژوهش آن،  شامل کلیه پرستاران (200n=) شاغل در بیمارستان­های (ارس و امام خمینی(ره)) شهرستان پارس آباد در سال 1396 می­باشد. در این پژوهش127 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول نمونه‌گیری مورگان انتخاب شدند، که بعد از حذف داده­های مخدوش و با توجه به معیارهای ورود از جامعه آماری فوق 120 پرسش­نامه وارد تحلیل آماری شد. به منظور رعایت ملاحظات اخلاقی، پس از اخذ موافقت آگاهانه از شرکت کنندگان و توضیح کامل در باره هدف و روش تحقیق، به آنها اطمینان داده شد که اطلاعات آنان محرمانه باقی خواهد ماند. در ابتدا از افراد درخواست شد به صورت انفرادی و در محل مرکز، به اطلاعات توصیفی، پرسش­نامه­ی 28 سؤالی سلامت عمومی،  هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی پاسخ دهند. معیار­های ورود به تحقیق عبارتند از: کارشناس پرستاری و دارا بودن سابقه یک­سال کار و تمایل به شرکت در پژوهش بود.
ابزارجمع­آوری داده‌ها
1- پرسش­نامه­ اطلاعات توصیفی 2-پرسش‌نامه­ سلامت عمومی (GHQ-28): این پرسش­نامه توسط Goldberg & Hillier برای تفکیک افراد مبتلا به اختلالات روانی از جمعیت مراجعه کننده به مراکز پزشکی عمومی ساخته شده است [11]. این آزمون متشکل از 28 سؤال و حاوی 4 خرده آزمون است که از سؤال 1 تا 7 مربوط به خرده آزمون نشانه­های جسمانی، سؤال 8 تا 14 مربوط به خرده آزمون اضطراب، سؤال 15 تا 21 مربوط به خرده آزمون اختلال در کارکرد اجتماعی و از سؤال 22 تا 28 مربوط به خرده­آزمون افسردگی می­باشد. پاسخ­های ارائه شده میزان ناراحتی را مشخص می­کند و نمره­گذاری این آزمون به شیوه لیکرت از 0 تا 3 است و نمره­ کل یک فرد از 0 تا 84 متغیر خواهد بود. نقطه­ برش سلامت و عدم سلامت روانی 21 می­باشد. ضرایب اعتبار پرسش­نامه­ مزبور از سه روش دوباره­سنجی، تنصیفی و آلفای کرونباخ به ترتیب ،70/0 ،90/0 ،93/0 به دست آمده است. برای مطالعه­ روایی پرسش­نامه­ سلامت عمومی از سه روش همزمان، هم­بستگی خرده آزمون­های این پرسش­نامه با نمره­ کل و تحلیل عوامل استفاده شد که به ترتیب 55/0 و هم­بستگی خرده آزمون­ها بین 72/0 تا 87/0 متغیر بود و نتیجه­ تحلیل عوامل با استفاده از روش چرخشی Varimax و براساس آزمون Scary، بیان­گر وجود عوامل افسردگی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی و علائم جسمانی است که در مجموع بیش از 50 درصد واریانس کل نمره را تبیین می­کنند.
3-پرسش­نامه هم­جوشی شناختی: این پرسش‌نامه­ توسط Gillanders و همکاران [7] برای سنجش هم­جوشی شناختی افراد تهیه شده و دارای 7 سؤال در طیف لیکرت 7 درجه­ای ­)از همیشه درست تا هرگز درست نیست( می­باشد. دامنه نمرات این مقیاس بین 7 تا 49 خواهد بود. سازندگان مقیاس ضریب آلفای کرونباخ مقیاس را 93/0 و ضریب پایایی بازآزمایی را در فاصله 4 هفته­ای 80/0 گزارش کردند. ضریب هم­بستگی ابزار با مقیاس تعهد و پذیرش و مقیاس ذهن آگاهی Southamptonبه ترتیب برابر 72/0 و 70/0 به دست آمد. در ایران نتایج پژوهش Zareh [5] نشان داد که این مقیاس از روایی مطلوبی برخوردار بوده و ضریب پایایی آن را 76/0 به دست آمد.
4-پرسش­نامه­ هوش اجتماعی: پرسش­نامه­ هوش اجتماعی توسط Aung برای اندازه­گیری هوش اجتماعی افراد تهیه شده است. در این آزمون گویه­های ،44 ،41 ،38 ،37 ،29 ،24 ،21 ،20 ،18 ،13 ،6 ،3 ،2 به صورت معکوس نمره­گذاری می­شوند [9]. البته بر اساس نتایج بررسی Safariniaو همکاران هم‌سانی درونی گویه­های ،40 ، 39، ،33 ،26 ،17 ،16 ،14 ،10 ،5 با نمره­ کل پرسش­نامه مناسب نبوده و با حذف این 9 گویه تعداد سؤالات آزمون به 36 گویه کاهش یافت. به علاوه، این محققان پایایی آزمون هوش اجتماعی را در ایران با استفاده از روش­های آلفای کرونباخ، بازآزمایی و دو نیمه سازی به ترتیب 78/0، 75/0، 76/0 و روایی همزمان آن را با پرسش­نامه­ هوش­هیجانی شرینک 75/0 گزارش داده­اند[12].
جهت تحلیل داده­ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد و به منظور ارائه آمار توصیفی از تعداد، درصد و انحراف معیار± میانگین و به منظور ارائه آمار تحلیلی از آزمون آماری هم­بستگی Pearson و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردید. قبل استفاده از این آزمون­ها، مفروضه­هایی که استفاده از آنها را مجاز می­شمارند، مورد بررسی قرار گرفت. مفروضه­ وجود رابطه­ خطی بین متغیرهای پیش­بین (هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی) و ملاک (سلامت عمومی) با توجه به نمودار پراکنش متغیرها (نشان­گر وجود رابطه­ خطی بین متغیرهای پیش­بین و ملاک)، مفروضه­ نرمال بودن با استفاده از آزمون Kolmogorov-Smirnov (05/0<P)، مفروضه‌ی استقلال باقیمانده­ها با استفاده از آماره­ی Durbin-Watson برابر 74/1 بوده است (قرارگیری در بازه‌ 5/1تا5/2) و مفروضه­ی نبود هم­خطی چندگانه (Multicolinearity) بین متغیرهای مستقل با استفاده از شاخص­های تحمل (Tolerance) و عامل تورم واریانس (Variance inflation factor) (بزرگتر از 1/0)، مورد تأیید قرار گرفت.
نتایج
تعداد 120 پرستار با میانگین سنی 81/33 و انحراف معیار 58/6 در این پژوهش، شرکت داشتند. که از این تعداد 91 نفر (73 درصد) زن و 29 نفر (27 درصد) مرد بودند و از لحاظ تأهل 54 نفر (45 درصد) مجرد و 60 نفر (50 درصد) متأهل و 6 نفر (5 درصد) مطلقه بودند.
نتایج ضریب هم­بستگی نشان داد که سلامت عمومی با هم­جوشی شناختی (34/0- =r­؛ 01/0<­p) و با سن (35/0- =r؛ 01/0<­p) ارتباط منفی و با هوش اجتماعی (53/0=r­؛ 01/0<­p) ارتباط مثبت دارد.
به منظور بررسی توان پیش­بینی هر کدام از متغیرهای پیش­بین در متغیر ملاک از تحلیل آماری رگرسیون خطی چندگانه با لحاظ کردن هر کدام از متغیرهای هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی، سابقه کار و سن صورت گرفت (جدول1).
 
 
جدول 1- نتایج تحلیل رگرسیون هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی با سلامت عمومی پرستاران در شهرستان پارس آباد در سال 1396
 
مدل متغیرهای پیش­بین ضریب غیر استاندارد ضریب  استاندارد مقدار  T مقدار P Statistic
مقدار  B خطای استاندارد
SEB
β
VIF Tolerance
سلامت  عمومی مقدارثابت 13/47 53/7   25/6 001/0      
هم­جوشی شناختی 423/0- 155/0 21/0- 73/2- 008/0 042/1 960/0  
هوش اجتماعی 764/0 124/0 45/0 18/6 001/0 045/1 957/0  
سابقه کار 833/0 263/0 012/0 109/0 481/0 677/1 596/0  
سن 770/0 177/0 410/0- 33/4- 001/0 697/1 589/0  
 
نوع آزمون آماری: ضریب هم‌بستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه، * 05/0 p<
 
 
نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که مدل رگرسیون معنی‌دار بوده (62/20 =F ؛001/0>P) و متغیرهای پیش بین حدود 43 درصد واریانس سلامت عمومی را پیش­بینی می­کند. نسبت F  نیز بیان­گر این است که رگرسیون متغیر سلامت عمومی بر اساس متغیرهای هم‌جوشی شناختی و  هوش اجتماعی و سن معنادار است (001/0>­P). هم­چنین نتایج جدول 1 نشان می­دهد که متغیر هم­جوشی شناختی با  بتای 21/0- (73/2T= هوش اجتماعی با مقدار بتای 45/0 (18/6T=) و سن 41/0- (33/4T=) می­توانند به طور معنیداری سلامت عمومی را پیش­بینی کنند که با توجه به بتاهای به دست آمده، می­توان گفت که هوش اجتماعی سهم بیش‌تری در پیش­بینی سلامت عمومی در پرستاران را دارد.
بحث
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی در پیش­بینی سلامت عمومی پرستاران انجام گرفت. نتایج ضریب هم­بستگی نشان داد هم­جوشی شناختی با سلامت عمومی ارتباط منفی دارد. نتایج ضریب رگرسیون نشان داد هم­جوشی شناختی با مقدار بتای 21/0- سلامت عمومی پرستاران را پیش‌بینی می­کند.
این یافته­ها با نتایج یافته­ها پژوهش‌گران مبنی بر این‌که هم­جوشی شناختی با رفتارهای اجتنابی، استرس و دیگر نتایج نامطلوب در سراسر طیف گسترده­ای از اختلالات روانی و فیزیکی همراه است [7] همسو می‌باشد. در تبیین این یافته می­توان گفت افرادی که هم‌جوشی شناختی در آنها بالاتر است بیش‌تر احتمال دارد، دچار استرس و اضطراب گردند در هم­جوشی‌ شناختی فرد طوری تحت تأثیر افکارش قرار می­گیرد که گویی کاملاً واقعی هستند و موجب می­شوند، رفتار و تجربه بر دیگر منابع تنظیم رفتاری حاکم شوند و فرد نسبت به نتایج مستقیم، حساسیت کم‌تری پیدا می­کند [6]. پرستاران به دلیل ماهیت حرفه­ای حساسی که دارند به طور مداوم در معرض اضطراب قرار دارند و این امر بر سایر جوانب زندگی و به طور کلی باعث کاهش سلامت عمومی آنها می‌گردد [4]. بنابراین می­توان چنین استنباط کرد که افرادی که هم­جوشی شناختی بالاتری دارند، سلامت عمومی در آنها پایین است.
نتایج ضریب هم­بستگی نشان داد هوش اجتماعی با سلامت عمومی ارتباط مثبت دارد. نتایج ضریب رگرسیون نیز نشان داد هوش اجتماعی با مقدار بتای 45/0 سلامت عمومی پرستاران را پیش­بینی می­کند.
این یافته­ها با نتایج یافته­های Watkin و همکاران مبنی بر اینکه بین هوش اجتماعی و بهزیستی روان‌شناختی ارتباط وجود دارد هم­خوان می­باشد [10].
در تبیین این یافته می­توان چنین گفت که بسیاری از افراد گمان می­کنند که آنچه سلامت آنها را تأمین می­کند، صرفاً رعایت نکات بهداشتی و بهره­مندی از تغذیه غنی و سرشار از مواد مورد نیاز بدن است؛ علاوه برآن می­دانند که عوامل وراثتی و اقتصادی نیز می­تواند در این میان مؤثر باشد. چنان­چه که در تحقیقات نشان داده شده است، هوش اجتماعی به صورت تعاملی برای رشد و پیشرفت آدمی در تمامی امور مربوط به زندگی به کار می­روند. از این رو هوش اجتماعی به‌عنوان قابلیتی شناخته می­شود که به فرد اجازه می­دهد که رفتار مناسب را جهت دست‌یابی به هدف مشخص داشته باشد [13]. افرادی که دارای هوش اجتماعی بالایی هستند، دارای ویژگی­های از قبیل توان­مندی اجتماعی قوی، مدیریت روابط، استعداد اثر گذاری قوی بر دیگران، همکاری، اعتماد، آداب معاشرت و سلامت روان­شناختی معرفی شده­اند به طوری­که براساس عقیده جامعه­شناسان عوامل اجتماعی، همان­گونه که می­توانند نقش مهمی در ایجاد، حفظ و ارتقاء سلامتی ایفاء نمایند؛ در بروز، شیوع و تداوم بیماری و مشکلات روانی نیز دارای سهمی اساسی­اند. اما مسئله این است که میزان این تفاوت­ها تحت تأثیر موقعیت اجتماعی و حتی مهم­تر از آن، برداشتی که افراد از آن موقعیت دارند به مراتب بیشتر می­شود [14]. در نتیجه می­توان گفت بخش عمده­ای از سلامت عمومی افراد در برقراری رابطه و مشارکت با دیگران حاصل می­شود. از سوی وجود هوش اجتماعی پایین در پرستاران منجر به کاهش برقراری رابطه و مشارکت با دیگران و در نهایت سلامت عمومی پایین آنها می­گردد.
هم­چنین نتایج ضریب هم­بستگی نشان داد سن با سلامت عمومی ارتباط منفی دارد. نتایج ضریب رگرسیون نشان داد سن با مقدار بتای 41/0- سلامت عمومی پرستاران را پیش­بینی می­کند. به‌این ترتیب که با افزایش سن سلامت عمومی پرستاران به علت مواجه شدن با مسئولیت در اجتماع و خانواده کاهش می­یابد. این نتایج با مطالعه Hojjati و همکاران [15] مبنی بر این‌که بین سن و سلامت عمومی پرستاران ارتباط وجود دارد همسو بود. هم­چنین نتایج ضریب هم­بستگی و رگرسیون نشان داد که سابقه کار با سلامت عمومی ارتباط آماری معنیداری نداشت.
لازم به ذکر است که مطالعه حاضر دارای محدودیت‌های از جمله محدود بودن پژوهش به شهر پارس­آباد که امکان تعمیم نتایج به سایر شهرها را با محدودیت مواجه می­سازد. هم­چنین عدم کنترل متغیرهای مانند وضعیت اجتماعی و اقتصادی از محدودیت­های عمده مطالعه حاضر بود. بنابراین پیشنهاد می­شود این مطالعه در سایر مناطق جغرافیایی اجرا و ارتباط متغیرهای دیگری مانند وضعیت اقتصادی- اجتماعی با سلامت عمومی بررسی گردد.
نتیجه‌گیری
در این تحقیق مشخص شد که بین هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی با سلامت عمومی پرستاران ارتباط وجود دارد. این یافته­ها حاکی از آن است که این دو متغیر، از عوامل مهم دخیل در سلامت عمومی پرستاران می­باشند. براساس یافته­های این پژوهش و اهمیت هم­جوشی شناختی و هوش اجتماعی در سلامت عمومی پرستاران به برنامه‌ریزان، مسئولان و مدیران پرستاری پیشنهاد می­شود تا برنامه­های آموزشی ضمن خدمت را به گونه­ای طراحی نمایند تا ارتقاء شرایط حرفه­ای و شخصی، کاهش فشارهای روانی و بهبود سلامتی و تکنیک­های ارتباط بین­فردی پرستاران را پوشش دهد.
تشکر و قدردانی
پژوهش­گران برخود لازم می­دانند از کلیه عزیزانی که ما را در انجام این پژوهش یاری نمودند، به ویژه از تمامی پرستاران بیمارستان­های (ارس و امام خمینی(ره)) که در این پژوهش شرکت کردند، صمیمانه قدردانی و تشکر نمایند.
 
 
 
 
 
References
 
 
  1. Baradaran M, Zare  H, Alipour A, Farzad V. Effectiveness of Acceptance andCommitment Therapy (ACT) on Cognitive Fusion and Physical Health Indicators in Essential Hypertensive Patients. J Cogn Psychol 2016; 4(1-2): 1-9.[Farsi].
  2. Scholres J. Coping with the professional identity crisis: is building resilience the answer? : pergamon 2008; 45(3): 975-8.
  3. Moudi s, Bijani A, Tayebi M, Habibi S. Relationship between Death Anxiety and Mental Health Status among Nurses in Hospitals Affiliated to Babol University of Medical Sciences. J Babol Univ Med Sci 2017; 19(2): 47-53. [Farsi].
  4. Najafi F, Kermansaravi F, Gangoozehi E. The Relationship between General Health and Quality ofWork Life of Nurses Working in Zahedan Teaching Hospitals. J Rehabil Res Nur (IJRN) 2018; 4(2): 53-9. [Farsi].
  5. Zareh H. Standardization of the Gillanders Cognitive Social Homogeneity Scale based on the Bohrnestat Pattern. J Pers Soc Psychol 2013; 4(15): 16-28. [Farsi]
  6. Hayes SC, Strosahl KD, Wilson KG. Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change ed.) n, editor. New York, NY: The Guilford Press 2012. Page402.
  7. Gillanders D, Bolderston, H, Bond FW, Dempster M, Flaxman PE, Campbell L, Kerr S, et al. Thedevelopment and initial validation of The Cognitive Fusion Questionnaire. J Behav Ther 2014; 45(1): 38-101.
  8. Sorndike EL. Intelligence and its uses. Harper’s Magazine1920; 140(4): 227-35.
  9. Aung T. Social intelligence test. 2008.Translated by Mohammad Majdian.Tehran: Pouya's Times Testing Company2009.
  10. Watkin C. Developing emotional intelligence. J Inter Select Assess 2000; 8 (2): 89-92.
  11. Goldberg D, Hillier V. A scaled version of general health questionnaire. J Psychol Med 1979; 2(45-131).
  12. Safarinia M, Solgi Z, Tavakkoli S. Investigating validity and reliability of Social Intelligence Questionnaire Among university students in Kermanshah. J Soc Psychol 2011;1(3): 57-70. [Farsi]
  13. Heidarzadegan A, Kochalzary M, Akhundzadeh
    A. The Relationship between Social Intelligence and Targeted Organizational Delivery with Quality of Teachers' Work Life, . Leadership Quarterly and Educational Management of Islamic Azad Uni Garmsar 2014; 4(8): 35-58.
    [Farsi].
  14. Hooda D, Sharma N, Yadava A. Social Intelligence as a predictor of positive psychological health. J Indian Academy of Applied Psycho 2009; 35(1): 143-50.
  15. Hojjati  H, Taheri N, Sharifnia S H.  health and health Mental physical in nurses working in hospitalsGolestan University of Medical Sciences in 2008-2009. J Urmia Nurs Midwifery Fac 2010; 8 (3).
 
 
 
 
 
The Role of Cognitive Fusion and Social Intelligence in the Prediction of General Health of Nurses in Hospitals of Parsabad City, 2017: A Short Report
 
V. Fallahi[3], Sh. Ahmadi[4]
 
 
Received: 11/06/2018  Sent for Revision:  07/07/2018   Received Revised Manuscript: 08/12/2018              Accepted:  02/01/2019
 
Background and Objectives:  Much of the general health of nurses is achieved in establishing relationships with others. The purpose of this study was to determine the role of cognitive fusion and social intelligence in predicting general health of nurses in hospitals of Parsabad City, 2017.
Materials and Methods: In this descriptive study, the research population included all nurses working in Parsabad city hospitals in 2017.  A sample of 120 individuals was selected through simple random sampling and descriptive, general health, cognitive fusion and social intelligence information were collected. Data were analyzed by descriptive statistics, Pearson’s correlation coefficient and multiple linear regression.
Results: The results showed that cognitive fusion with beta -0.21 (T­= 2.73), social intelligence with beta 0.45 (T=6.18) and age with beta -0.41 (T­=4.33) can significantly predict public health.
Conclusion: The findings indicated that cognitive fusion and social intelligence are important factors in the overall health of nurses.
Key words: Cognitive fusion, Social intelligence, General health, Nurses, Parsabad
 
Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical [j1] approval: The Ethics Committee of University of Mohaghegh Ardabili approved the study.
 
How to cite this article: Fallahi V, Ahmadi Sh. The Role of Cognitive Fusion and Social Intelligence in the Prediction of General Health of Nurses in Hospitals of Parsabad City, 2017: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2019; 17 (11): 1067-76. [Farsi]
 
 
 
[1]- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
تلفن: 33510132-045، دورنگار: 33510132-045، پست الکترونیکی: Vahid.Fallahi.68@Gmail.Com
[2]- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
 
 
[3]- PhD Student of Psychology, Dept. of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. ORCID:0000000234770543.
(Corresponding Author): Tel  (045) 33510132 , Fax: (045) 33510132,  Email: Vahid.Fallahi.68@gmail.com
[4]- PhD Student of Psychology, Dept. of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. ORCID: 0000-0003-0189-9575.

  1.  [j1]کد اخلاق؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1397/3/17 | پذیرش: 1397/10/12 | انتشار: 1397/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb