جلد 19، شماره 4 - ( 4-1399 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 408-397 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi P, Nabavizadeh Rafsanjani A, Fijan S, Ansari P, Sanji M. Correlation of the Index of Orthodontic Treatment Need (ICON) and Orthodontic-Related Quality of Life in Male Students in Rafsanjan City in 2016: A Descriptive Study. JRUMS 2020; 19 (4) :397-408
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4768-fa.html
عابدی پویا، نبوی زاده رفسنجانی علی، فیجان سلیمان، انصاری پیمان، سنجی معین. همبستگی شاخص نیاز به درمان ناهنجاریهای فکی دندانی (ICON) با کیفیت زندگی مرتبط با ارتودنسی در دانشآموزان پسر شهر رفسنجان در سال 1395: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (4) :397-408

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4768-fa.html


بخش ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، ارتودنسی، ICON، رفسنجان
متن کامل [PDF 350 kb]   (683 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1999 مشاهده)
متن کامل:   (1283 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، تیر 1399، 408-397
 
همبستگی شاخص نیاز به درمان ناهنجاریهای فکی دندانی (ICON) با کیفیت زندگی مرتبط با ارتودنسی در دانشآموزان پسر شهر رفسنجان در سال 1395: یک مطالعه توصیفی
 
پویا عابدی[1]، علی نبویزاده رفسنجانی[2]، سلیمان فیجان[3]، پیمان انصاری[4]، معین سنجی[5]
 
 
 
 
دریافت مقاله: 7/3/98     ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 18/4/98    دریافت اصلاحیه از نویسنده: 17/3/99         پذیرش مقاله: 19/3/99
 
 
 
 
 
چکیده
زمینه و هدف: یکی از جنبه­های کیفیت زندگی، ارتباط آن با ارتقاء سلامت است. بررسی نیاز به درمان ارتودنسی به صورت کمی دارای اهمیت ویژه بوده و شاخص ICON ((Index of Complexity, Outcome, & Need یکی از شاخص­ها جهت ارزیابی این مورد است. لذا هدف از انجام این مطالعه تعیین رابطه بین شاخص نیاز به درمان ناهنجاری­های فکی دندانی (ICON) با کیفیت زندگی مرتبط با ارتودنسی در دانش آموزان پسر 16 تا 18 ساله در شهر رفسنجان بود.
مواد و روش­ها: این مطالعه­ توصیفی بر روی 1077 دانش آموز که در سال 1395 به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از مدارس شهر رفسنجان انتخاب شدند، انجام شد. به منظور ارزیابی کیفیت زندگی دانش­آموزان از پرسش­نامه کیفیت زندگی مرتبط با ارتودنسی (Orthognathic Quality of Life; OQOL) استفاده شد و تمام دانش­آموزان بر اساس اجزاء ایندکس نیاز به درمان ارتودنسی ICON، معاینه شده و نتایج در فرم ICON ثبت گردید. داده­ها توسط ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
 یافته­ها: در مطالعه حاضر میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت زندگی 91/10±58/25 و میانگین و انحراف معیار نمره ICON برابر با 55/13±34/32 بود و این دو متغیر دارای همبستگی معکوس معنی‌دار بودند (001/0, p<24/0-r=).
نتیجه­گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که جنبه­های مختلف کیفیت زندگی می­تواند بر تمایل به انجام درمان ناهنجاریهای فکی صورتی و ارتودنسی بین نوجوانان تأثیر گذارد و درمان ارتودنسی تأثیر به­سزایی بر افزایش اعتماد به نفس و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی نوجوان دارد.
واژه­های کلیدی: کیفیت زندگی، ارتودنسی، ICON، رفسنجان

 
 
مقدمه
کیفیت زندگی مفهومی مبهم و خلاصه است که در رشتههای مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد [1]. سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی را به عنوان درک مردم از زندگی خود با توجه به فرهنگ، ارزش­ها، اهداف، انتظارات و نگرانی­های آن­ها بیان کرده است [2]. یکی از جنبه­های کیفیت زندگی، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت است که به صورت "عدم تأثیر منفی شرایط دهانی روی زندگی اجتماعی و احساس مثبت فرد از شرایط دندانی- صورتی خود" تعریف می­شود [3]. سلامت دهان و دندان به طور جدی بر روی کیفیت زندگی تعداد زیادی از افراد تأثیر می­گذارد و ممکن است بر روی جنبه­های مختلفی از زندگی شامل عملکرد، اعتماد به نفس، روابط بین فردی و فرصت­های شغلی تأثیر بگذارد [4]. در بین مشکلات دهانی- دندانی Malocclusion بیش­تر از سایرین به طور معنی‌داری باعث کاهش کیفیت زندگی افراد می­شود [6-5]. بنابراین منطقی به نظر می­رسد که انتظار داشت درمان ارتودنسی منجر به تقویت اعتماد به نفس و کاهش اضطراب در موقعیت­های اجتماعی شود [5].
 با توجه به این که تشخیص نیاز به درمان ارتودنسی اکثراً به صورت توصیفی و کیفی می­باشد، جهت برنامه ریزی برای انجام درمان ارتودنسی و طراحی مناسب برای استفاده از منابع مالی و انسانی، بررسی نیاز به درمان ارتودنسی به صورت کمی و عددی دارای اهمیت ویژه بوده و تاکنون شاخص­های متعددی برای ارزیابی نیاز به درمان ارتودنسی بر اساس Malocclusion و تأثیر مخرب آن بر سلامت دهان شکل گرفته­اند؛ از جمله شاخص­های IOTN (Index Of Treatment Need), DAI (Dental Aestatic Index), PAR (Peer Assessment Index) و ICON ((Index of Complexity, Outcome, & Need [9-7]. شاخص ICON شاخصی جدید است به گونه­ای که کارآیی آن در این زمینه به طور کامل مورد تأیید قرار نگرفته است و هم­چنین امکان بررسی همزمان نیاز به درمان، تعیین پیچیدگی درمان و پیش بینی نتایج درمان در آینده را می­دهد [10].
پرسش­نامه­های سنجش کیفیت زندگی وابسته به شرایط دندانی-صورتی فرد که در عین حال تأثیر روانی زیبایی دندانی را در نظر بگیرند، ابزار­های مفیدی در راستای غربالگری بیماران می­باشند. استفاده از این ابزارها باعث می­گردند، مشکلات بیمار در اولویت قرار گیرد و به تصمیمگیری صحیح بیمار جهت درمان ارتودنسی کمک شایانی می­نمایند [11]. برای بررسی جنبه­هایی از کیفیت زندگی که متأثر از شرایط فکی-دندانی هستند، از پرسش­نامه استاندارد Orthognathic Quality of Life (OQOL)  که توسط Cunningham ارائه شد، استفاده می­شود که روایی و پایایی ترجمه فارسی این پرسش نامه در ایران مورد تأیید قرار گرفته است [12,3].
در مطالعه­ Liu Z و همکاران [13] به بررسی تأثیر نیاز به درمان ارتودنسی بر کیفیت زندگی پرداختند و به وجود رابطه­ بین این دو جزء اشاره نمودند و هم­چنین نیاز به وجود روشی استاندارد جهت بررسی این ارتباط را نیز مشخص نمودند.
 عوامل اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه در کیفیت زندگی افراد نقش داشته و مطالعات پیشین در کشورهای مختلف نتایج متفاوتی را برای Malocclusion (ناهنجاری روابط فکها) و تأثیر آن بر کیفیت زندگی نشان می­دهند [8, 17-13] کمبود مطالعات بومی صورت گرفته در این زمینه، ما را برآن داشت تا به تعیین رابطه نیاز به درمان ارتودنسی با کیفیت زندگی در دانش­آموزان پسر 16 تا 18 ساله در شهر رفسنجان در سال 1395 بپردازیم.
مواد و روش­ها
این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی، پس از اخذ مجوز کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (کد اخلاق:  IR.RUMS.REC.1395.67) در مدارس پسرانه شهر رفسنجان در سال 1395 اجرا شد. شرکت کنندگان به روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای از میان دانشآموزان 16 تا 18 ساله مدارس رفسنجان انتخاب شدند، به این ترتیب که ابتدا به طور تصادفی تعدادی از مدارس دولتی دوره دوم متوسطه انتخاب شدند، سپس در هر مدرسه انتخابی، از میان کلاسهای موجود برای هر پایه تحصیلی، به طور تصادفی یک کلاس انتخاب شد و دانش آموزان هر کلاس جهت بررسی شرایط ورود به مطالعه معاینه شدند. فرمول تعیین حجم نمونه بود که در آن α برابر با 05/0، β برابر با 20/0 و r 101/0 بود.

سپس از میان آن­ها با توجه به سابقه پرونده پزشکی آن­ها در مدرسه، دانش آموزانی که دارای اختلالات روانی مانند افسردگی، شخصیت دوقطبی یا اختلال خود زشت انگاری  (body dysmorphic disorder) باشند و نیز دانش آموزانی که تاریخچه درمان ارتودنسی را ذکر کردند و یا در زمان مطالعه تحت درمان بودند و هم­چنین دانش آموزانی که در طی معاینه در اتاق با نور کافی توسط دو دانش­جوی دندانپزشکی و با تأیید استاد دارای آنومالی­های کرانیوفاسیال و سندرمیک مانند شکاف لب و کام تشخیص داده شدند از مطالعه خارج گردیدند [18]. در نهایت از میان آن­ها دانشآموزانی که والدین آن­ها فرم رضایت­نامه را امضاء نمودند، به تعداد 1077 دانش آموز پسر وارد مطالعه شدند.
 برای بررسی جنبه­­هایی از کیفیت زندگی که متأثر از شرایط فکی-دندانی هستند از پرسش­نامه استاندارد OQOL که توسط Cunningham ارائه شد استفاده گردید [3]. ترجمه پرسش­نامه «کیفیت زندگی مرتبط با ارتودنسی»، که روایی و پایایی ترجمه فارسی این پرسش­نامه در ایران مورد تأیید قرار گرفته است، [12]، حاوی دو بخش سؤالات عمومی شامل سن، تحصیلات والدین، نوع مدرسه، تعداد فرزندان خانواده و 22 سؤال اختصاصی در زمینه کیفیت زندگی در رابطه با وضعیت دندان­ها است این پرسش­نامه بر اساس ارتباط بین این سؤال­ها در چهار حیطه مجزا در نظر گرفته شده است که شامل جنبه اجتماعی، زیبایی دندانی-صورتی، عملکرد دهانی و آگاهی از زیبایی دندانی-صورتی میباشد؛ سؤالات طیفی از نمرات 0 تا 4 داشتند که 0 نشان دهنده این بود که "این موضوع در رابطه با شما صادق نیست" و 4 نشان دهنده "موضوع سوال شما را آزار می‌دهد" بود؛ نمره بالاتر و پایین تر به ترتیب نشان دهنده OQOL ضعیف­تر و بهتر می­باشد. [12]. هم­چنین بر اساس پیوستگی میان سؤالات جنبه دیگری از کیفیت زندگی تحت عنوان "اعتماد به نفس" نیز به عنوان یک حیطه مجزا بررسی گردید [18].
قبل از شروع تکمیل پرسش­نامه توضیحات لازم ارائه و از دانش آموزان خواسته شد که پرسش نامه را بر اساس نظرات شخصی خود تکمیل نمایند؛ در پایان پرسش نامه، سؤالی از شرکت کنندگان پرسیده شد مبنی بر این که" آیا تمایل به انجام درمان ارتودنسی برای بهبود شرایط فکی- دندانی و یا بهبود زیبایی ظاهری خود دارند؟" و از آن­ها خواسته شد که با جواب بلی یا خیر پاسخ دهند(جدول1).
 
جدول 1- پنج حیطه کیفیت زندگی ارتوگناتیک در ترجمه فارسی پرسش‌نامه   OQOL[12]
 
حیطه سؤالها
جنبه اجتماعی سؤال 17 - من نگران این هستم که مردم نظرات آزاردهنده ای در مورد ظاهرم بدهند.
سؤال 16 - من نسبت به ملاقات دیگران برای اولین بار نگران هستم.
سؤال 21 - من گاهی اوقات فکر می کنم که مردم به من خیره شده اند.
سؤال 20 - من گاهی اوقات به علت ظاهرم دچار افسردگی می‌شوم.
سؤال 22 - اظهار نظر در مورد ظاهرم واقعاً ناراحتم می‌کند، حتی وقتی که می‌دانم دیگران فقط قصد شوخی دارند.
اعتماد به نفس سؤال 18 - من در کارهای اجتماعی اعتماد به نفس ندارم.
سؤال 19 - من لبخند زدن هنگام ملاقات با مردم را دوست ندارم.
سؤال 15 - من وقتی کسی را برای اولین بار ملاقات می‌کنم، سعی می‌کنم دهانم را بپوشانم.
سؤال 1- من به خاطر ظاهر دندان هایم خجالتی هستم.
 
عملکرد دهانی سؤال 2- من در گاز زدن مشکل دارم.
سؤال 3- من در جویدن مشکل دارم.
سؤال 4- من از خوردن برخی غذاها خودداری می‌کنم، چون نحوه تماس دندان هایم با همدیگر خوردن آنها را مشکل میکند.
سؤال 6- من در ناحیه صورت یا فک احساس درد دارم.
آگاهی از زیبایی دندانی- صورتی سؤال 5- من غذا خوردن در اماکن عمومی را دوست ندارم.
سؤال 12- من اغلب به دندان های دیگران خیره می‌شوم.
سؤال 13- من اغلب به صورت دیگران خیره می‌شوم.
سؤال 8- من زمان زیادی را صرف بررسی و براندازی صورتم در آینه می‌کنم.
سؤال 9- من زمان زیادی را صرف بررسی و براندازی دندانهایم در آینه می‌کنم.
زیبایی دندانی- صورتی سؤال 7- من دوست ندارم نیم رخ خودم را ببینم.
سؤال 14- من به خاطر ظاهر صورتم خجالتی هستم.
سؤال 10- من از اینکه عکسم گرفته شود بدم می‌آید.
سؤال 11- من از اینکه در فیلم دیده شوم بدم می‌آید.
 
 
سپس تمام دانش آموزان بر اساس اجزاء ایندکس نیاز به درمان ارتودنسی ((ICON توسط دانش­جویانی که از قبل کالیبره شده بودند، به وسیله آینه یکبار مصرف، معاینه و نتایج در فرم ICON ثبت شدند. در ایندکس ICON زیبایی دندان­ها، crowding و spacing در قوس فک بالا،crossbite ، overbite و رابطه عرضی نواحی باکال بررسی شدند. طبق راهنما و جدول ICON تمام اجزای ایندکس در ضریب ارزش مخصوص به خود ضرب شده و در نهایت حاصل جمع آن­ها رتبه ICON هر بیمار را مشخص نمود که رتبه بالاتر از 43 طبق دستورالعمل خود پرسش نامه نیاز به درمان ارتودنسی را نشان می­داد [20-19] (جدول2).
 
 
جدول 2- راهنمای امتیازدهی ICON
اجزا امتیاز
0 1 2 3 4 5 ضریب
1- ارزیابی زیبایی امتیاز از 1 تا 10 7
2-  crowding فک بالا <2 میلی‌متر 1/2 تا 5 میلی‌متر 1/5 تا 9 میلی‌متر 1/9 تا 13 میلی‌متر 1/13 تا 17 میلی‌متر >17 میلی‌متر 5
Spacing فک بالا <2 میلی‌متر 1/2 تا 5 میلی‌متر 1/5 تا 9 میلی‌متر >9 میلی‌متر   دندان نهفته 5
3- Crossbite بدون Crossbite دارای Crossbite         5
4- Incisor openbite Edge to edge < 1 میلی‌متر 1/1 تا 2 میلی‌متر 1/2 تا 4 میلی‌متر >4 میلی‌متر   4
Incisor overbite  کمتر از   پوشش اینسایزور پایین  تا  پوشش
 
 
بیش از   تا پوشش کامل پوشش کامل     4
5- Buccal segment antero-posterior Cusp to embrasure only Class I, II or III Cusp to embrasure only Class I, II or III Cusp to cusp       3
 
 
اطلاعات پرسشنامه­ها  و فرم­ها پس از جمع­آوری توسط نرم­افزار آماری SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج برای ICON و OQOL دانش­آموزان مورد بررسی به صورت "انحراف معیار ± میانگین" گزارش شد سپس به منظور ارزیابی رابطه نیاز به درمان ارتودنسی و کیفیت زندگی مرتبط با ارتودنسی بر حسب متغیرهای مورد بررسی، از ضریب همبستگی پیرسون (Pearson) استفاده شد. سطح معنی­داری در آزمون­‌ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
بررسی­ها نشان داد که میانگین تعداد فرزندان خانواده­ها 12/1±60/2، میانگین نمره کیفیت زندگی دانش­آموزان 91/10±58/25 و  میانگین ICON آن­ها برابر 55/13±34/32 بود. بررسی همبستگی بین OQOL و ICON دانش آموزان نشان داد که این دو متغیر در همه سنین مورد مطالعه دارای همبستگی معنی‌دار و معکوس هستند (001/0, p<24/0-r=).
در بین هر دو گروه دانش آموزانی که تمایل به درمان ارتودنسی داشتند یا نداشتند همبستگی بین ICON و OQOL معنی‌دار بود. در جدول 3 ضریب همبستگی بین ICON و OQOL بر حسب متغیرها نشان داده شده است.
 
جدول 3- ضریب همبستگی ICON و  OQOLبر حسب متغیرهای مورد بررسی در دانش آموزان پسر شهر رفسنجان در سال 1395 (1077n=)
متغیر (درصد) تعداد ضریب همبستگی(r) مقدار P
سن (سال) 16 (4/49) 532 287/0- 001/0>
17 (1/33) 357 186/0- 001/0>
18 (5/17) 188 235/0- 001/0
تعداد فرزندان 1 (6/31) 341 429/0- 001/0>
2 (0/44)474 230/0- 001/0>
3 (2/11)121 214/0- 001/0>
4 (2/9)99 154/0- 088/0
4 < (8/3)42 289/0- 020/0
تحصیلات پدر کم­تر از دیپلم (5/27) 296 482/0-
 
001/0
 
دیپلم (4/33) 360 115/0- 029/0
فوق دیپلم (5/16) 178 109/0- 146/0
لیسانس (5/17) 188 420/0- 001/0>
فوق لیسانس و بالاتر (5) 55 439/0- 001/0
تحصیلات مادر کم­تر از دیپلم (4/18) 198 278/0-
 
130/0
 
دیپلم (1/33) 356 302/0- 001/0>
فوق دیپلم (1/27) 292 086/0- 142/0>
لیسانس (0/16) 172 156/0- 041/0
فوق لیسانس و بالاتر (5/5) 59 345/0- 007/0
تمایل به ارتودنسی خیر (0/74) 797 230/0- 001/0>
بله (0/26) 280 259/0- 001/0>
نوع مدرسه دولتی (2/61) 659 375/0- 001/0>
غیر دولتی (8/38) 418 109/0- 001/0>
 
آزمون همبستگی پیرسون 05/0p< به عنوان سطح معنی‌داری
 
 
بحث
امروزه تعداد زیادی از افراد جامعه متمایل به انجام درمان ارتودنسی به منظور بهبود مشکلات روانی-اجتماعی (psychosocial) مرتبط با زیبایی هستند. علاوه بر این، مطالعات اخیر بر این نکته تأکید دارند که ناهنجاری­های فکی به وضوح در اعتماد به نفس افراد در برخوردهای اجتماعی تأثیر دارد [22-21].
نتایج مطالعه حاضر نشان می­دهد که نمره کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهانی و شاخص نیاز به درمان ناهنجاری­های ارتودنسی در دانش آموزان دبیرستانی رفسنجان دارای همبستگی معکوس می­باشند. عوامل مختلفی تعریف کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، این عوامل در دو گروه اجتماعی و فردی قابل بررسی است؛ نتایج متفاوت مطالعات مختلف در ارتباط با کیفیت زندگی نیز مرتبط با این مقوله­ها می­باشد.
همسو با نتایج مطالعه حاضر در مطالعات مختلفی از جمله مطالعه  Tajimaو Marques نیز همزمان با افزایش مشکلات دهانی- دندانی میانگین نمره  کیفیت زندگی کاهش می­یابد [23, 14]. از طرفی نتیجه مطالعه Kenealy و همکاران نشان داد که بزرگ­سالانی که در کودکی تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته­اند، از نظر کیفیت زندگی با بزرگسالان گروه کنترل تفاوتی نداشتند. در این مطالعه که با نتایج مطالعه حاضر همخوانی ندارد، افزایش کیفیت زندگی را در ارتباط با انجام ارتودنسی گزارش نمیکند [24]. در توجیه اختلافات موجود در نتایج مطالعات مختلف دو نکته مد نظر است: اولاً سن جمعیت مورد ارزیابی در مطالعات ذکر شده و دیگر مطالعات مشابه جمعیت مورد بررسی دارای میانگین سنی متفاوت میباشد [ 23, 18, 14]. کودکان تا سن دوازده سالگی به مفهوم سلامت به عنوان یک مقوله چند بعدی مینگرند و در محدوده 18-14 سال قادر خواهند بود OQOL خود را با توجه به اثرات آن روی عملکرد روزانه خود ارزیابی کنند که این موضوع میتواند توجیه انتخاب این گروه سنی در این مطالعه باشد، ثانیاً روش ارزیابی کیفیت زندگی؛ به دلیل اهمیت زیاد مقوله کیفیت زندگی ابزارهای سنجش فراوانی، طی سالیان اخیر ارائه و بررسی شده است. برای مثال در مطالعه Chaitra از شاخص کیفیت زندگی مرتبط با سلامت برای بررسی کیفیت زندگی کلی بدن در ارتباط با نیاز به درمان ارتودنسی استفاده شده است، در حالی که به نظر می­رسد درمان ارتودنسی تأثیر قابل توجهی بر روی دیگر ارگان­های بدن نداشته باشد و بیش­تر مرتبط با سلامت دهان و دندان باشد [20].
 در مورد کودکان و نوجوانان OQOL دارای اهمیت بسیار بالایی است چرا که کودکان و نوجوانان از لحاظ روانی، اجتماعی و ادراکی به صورت مداوم در حال تکامل و تغییر می­باشند هم­چنین اختلال عملکرد فعلی آنان می­تواند بر تکامل روانی- اجتماعی آنان در آینده تأثیر­گذار باشد. هنگامی که یک ابزار برای سنجش در یک کشور انتخاب می­شود بایستی درحالی که ویژگی­های روانشناسی قابل قبول ارائه می­کند، از لحاظ فرهنگی نیز برای آن جامعه معتبر باشد. Danaei و همکاران در مطالعه خود نشان دادند که اعتماد به نفس، زیبایی دندانی-صورتی و آگاهی از زیبایی دندانی-صورتی عوامل مؤثر در زندگی نوجوانان هستند [18].
در مطالعه حاضر هم­بستگی بین OQOL و ICON مورد بررسی قرار گرفته است، دلیل بررسی شاخص ICON در این مطالعه آن است که این شاخص نسبت به دیگر شاخص­ها جدیدتر و کامل­تر است. در میان شاخص­های قدیمی­تر IOTN از اعتبار بیش­تری برخوردار بود، اما ICON به عنوان جایگزین این شاخص مورد بررسی قرار گرفت. برتری ICON نسبت به  IOTN شامل امکان بررسی همزمان نیاز به درمان، تعیین پیچیدگی درمان و هم­چنین پیش بینی نتایج درمان در آینده است در حالی که IOTN تنها نیاز به درمان ارتودنسی را بررسی می­کند. علاوه بر این موارد در شاخص ICON  تاکید بیش­تری بر بررسی دندان­های قدامی نسبت به دندان­های خلفی وجود دارد که این دندان­ها ظاهر صورتی را بیش­تر تحت تأثیر قرار می‌دهند [25]. مطالعه Chen نشان داد درمان ارتودنسی میتواند اثر متناقضی بر روی میزان OQOL داشته باشد که البته رابطه معکوس ICON و OQOL به طور موقتی و در یک ماه ابتدایی حضور اپلاینس ارتودنسی در دهان بیمار وجود داشت، به همین منظور افراد در حال انجام  درمان ارتودنسی از مطالعه حاضر خارج شدند [26]. برخی محدودیت­های اجتماعی را هم می­توان در نتایج مطالعات تأثیر گذار دانست. جنسیت افراد مورد مطالعه یکی از این عوامل است. در مطالعه Momeni علیرغم اینکه رابطه مشخصی بین ICON و OQOL وجود ندارد اما میانگین نمره OQOL تحت تأثیر جنسیت است و نشان می­دهد مشکلات زیبایی دهانی-دندانی تأثیر بیش­تری بر کاهش روابط اجتماعی دختران دارد [27]. در مطالعه حاضر به علت محدودیت­های اجتماعی تنها پسران مورد بررسی قرار گرفتند که به نظر می­رسد در نتایج تأثیر­گذار باشد. از طرفی تعداد کم شرکت کنندگان در مطالعه Momeni ممکن است منشأ اختلاف نتایج آن با مطالعه حاضر باشد و شاید بتوان گفت به علت جامعه آماری بالا در مطالعه حاضر، رابطه معنی­دار و معکوس بین ICON و OQOL حاصل شده است [18]. نتایج مطالعه حاضر و سایر مطالعات نشان می­دهد که مشکلات دهان و دندان روی جنبه­های روانی، اجتماعی و وضعیت بیمار تأثیرگذار هستند و مشخصاً میتوانند کیفیت زندگی و جنبههای مهم زندگی فرد را از طریق اختلال در حضور اجتماعی و روابط بین فردی تحت تأثیر قرار دهند. از طرفی مشخص شده که اغلب افراد دارای Malocclusionهای مختلف در موقعیت­های اجتماعی احساس خجالت میکنند و ممکن است برداشت­های فردی مرتبط با ظاهر صورتی- دندانی خود داشته باشند. درک و دریافت افراد مختلف از Malocclusion متفاوت است و ممکن است آگاهی یک فرد از وجود Malocclusion به شدت آن ربطی نداشته باشد و همین موارد باعث ایجاد تفاوت در تقاضای درمان ارتودنسی توسط افراد مختلف می‌شود [22, 16, 9]. با توجه به مقطعی cross-sectional)) بودن مطالعه حاضر پیشنهاد می­شود، بررسی بر روی کیفیت زندگی در مقاطع مختلف  قبل از درمان و بعد از درمان، انجام شود. هم­چنین با تفکیک اجزاء ایندکس ICON و بررسی رابطه جزء زیبایی آن با دیگر اجزاء می­توان نتایج مطلوب­تری حاصل کرد.
نتیجه‌گیری
جنبه­های مختلف کیفیت زندگی می­تواند بر تمایل به انجام درمان ناهنجاری­های فکی صورتی و ارتودنسی بین نوجوانان تأثیرگذار باشد. هم­چنین درمان ارتودنسی تأثیر به سزایی بر احساس زیبایی فرد گذاشته و باعث افزایش اعتماد به نفس و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی نوجوان خواهد شد.
تشکر و قدردانی
این مقاله برگرفته از پایان نامه شماره 514 از دانشکده دندانپزشکی رفسنجان می­باشد. به این وسیله از معاونت پژوهشی آن دانشگاه جهت تصویب و تأمین هزینه اجرای این مطالعه و همچنین از دانشآموزان شرکت کننده در این مطالعه تقدیر و تشکر می­گردد.
 

References
 
 
 
[1] Bowling A, Rowe G, Adams S, Sands P, Samsi K, Crane M, et al. Quality of life in dementia: a systematically conducted narrative review of dementia-specific measurement scales. Aging & Mental Health 2015; 19(1): 13-31.
[2] WHOQoL Group. The development of the World Health Organization quality of life assessment instrument (the WHOQOL). InQuality of life assessment: International perspectives. Berlin, Heidelberg, Springer. 1994: 41-57.
[3] Cunningham SJ, Hunt NP. Quality of life and its importance in orthodontics. J orthod 2001; 28(2): 152-8.
[4] Nagarajappa R, Ramesh G, Sandesh N, Lingesha R-T, Hussain M-A-Z. Impact of fixed orthodontic appliances on quality of life among adolescents’ in India. J Clin Exp Dent 2014; 6(4): e389.
[5] Rusanen J, Lahti S, Tolvanen M, Pirttiniemi P. Quality of life in patients with severe malocclusion before treatment. EJO 2009; 32(1): 43-8.
[6] Rossini G, Parrini S, Castroflorio T, Fortini A, Deregibus A, Debernardi CL. Children's perceptions of smile esthetics and their influence on social judgment. Angle Orthod 2016; 86(6): 1050-5.
[7] Kiyak HA, editor Cultural and psychologic influences on treatment demand. Semin Orthod 2000; 6(4): 242-8.
[8] Phillips C, Beal KNE. Self-concept and the perception of facial appearance in children and adolescents seeking orthodontic treatment. Angle Orthod 2009; 79(1): 12-6.
[9] Feu D, de Oliveira BH, de Oliveira Almeida MA, Kiyak HA, Miguel JAM. Oral health-related quality of life and orthodontic treatment seeking. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2010; 138(2): 152-9.
[10] Torkan S, Pakshir HR, Fattahi HR, Oshagh M, Danaei SM, Salehi P, et al. An analytical study on an orthodontic index: Index of Complexity, Outcome and Need (ICON). Int J Dent 2015; 16(3): 149.
[11] Javidi H, Vettore M, Benson PE. Does orthodontic treatment before the age of 18 years improve oral health-related quality of life? A systematic review and meta-analysis. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2017; 151(4): 644-55.
[12] Danaei SM, Fijan S, Mohammadi N, Soleimanzadeh R. Assessment of the Reliability and Validity of the Farsi Translation of the “Orthognathic Quality of Life Questionnaire” in 10-14 Year-Olds in Shiraz. JIDAI 2014; 26(1): 1.
[13] Liu Z, McGrath C, Hägg U. The impact of malocclusion/orthodontic treatment need on the quality of life: a systematic review. Angle orthod 2009; 79(3): 585-91.
[14] Marques LS, Ramos-Jorge ML, Paiva SM, Pordeus IA. Malocclusion: esthetic impact and quality of life among Brazilian schoolchildren. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2006; 129(3): 424-7.
[15] Bernabé E, Flores-Mir C, Sheiham A. Prevalence, intensity and extent of Oral Impacts on Daily Performances associated with self-perceived malocclusion in 11-12-year-old children. BMC Oral Health 2007; 7(1): 6.
[16] Bernabé E, Sheiham A, Tsakos G, Messias de Oliveira C. The impact of orthodontic treatment on the quality of life in adolescents: a case–control study. EJO 2008; 30(5): 515-20.
[17] Gazit-Rappaport T, Haisraeli-Shalish M, Gazit E. Psychosocial reward of orthodontic treatment in adult patients. EJO 2010; 32(4): 441-6.
[18] Danaei SM, Soleymanzade R, Mohammadi N, Fijan S. Association between orthodontic treatment willingness and its related quality of life in 10-14 year-old adolescents in Shiraz. JIDS 2013; 9(5): 442-50.[Farsi]
[19] Firestone AR, Beck FM, Beglin FM, Vig KW. Validity of the Index of Complexity, Outcome, and Need (ICON) in determining orthodontic treatment need. Angle Orthod 2002; 72(1): 15-20.
[20] Chaitra K, Reddy N, Suga Reddy V. Orthodontic treatment: need and demand in north karnataka school children. JCDR 2014; 8(5): ZC37.
[21] dos Santos Oliveira R, Flório FM, Oliveira AMG. Self-Perception of Brazilian Adolescents who need Orthodontic Treatment. Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr 2018; 18(1): 3729.
[22] de Couto Nascimento V, de Castro Ferreira Conti AC, de Almeida Cardoso M, Valarelli DP, de Almeida-Pedrin RR. Impact of orthodontic treatment on self-esteem and quality of life of adult patients requiring oral rehabilitation. Angle Orthod 2016; 86(5): 839-45.
[23] Tajima M, Kohzuki M, Azuma S, Saeki S, Meguro M, Sugawara J. Difference in quality of life according to the severity of malocclusion in Japanese orthodontic patients. Tohoku J Exp Med 2007; 212(1): 71-80.
[24] Kenealy PM, Kingdon A, Richmond S, Shaw WC. The Cardiff dental study: a 20year critical evaluation of the psychological health gain from orthodontic treatment. Br J Health Psychol 2007; 12(1): 17-49.
[25] Heravi F, Farzanegan F, Tabatabaee M, Sadeghi M. Do malocclusions affect the oral health-related quality of life? Oral Hlth Prev Dent 2011; 9(3): 229-33.
[26] Chen M, Wang D-W, Wu L-P. Fixed orthodontic appliance therapy and its impact on oral health-related quality of life in Chinese patients. Angle Orthod 2010; 80(1): 49-53.
[27] Momeni Danaei S, Zarifnajafi H, Nabavizade Rafsanjani A, Fakhri F, Bahramnia F, Sardarian A, et al. Evaluating the relationship between Orthodontic Treatment need and Oral Health-Related Quality of life Among students aged 15-18 year in Shiraz. 3dj 2015; 4(2): 20-3.


 
Correlation of the Index of Orthodontic Treatment Need (ICON) and Orthodontic-Related Quality of Life in Male Students in Rafsanjan City in 2016: A Descriptive Study
 
 
P. Abedi[6], A. Nabavizadeh Rafsanjani[7], S. Fijan[8], P. Ansari[9], M. Sanji[10]
 
 
 
 
 
Received: 28/05/2019  Sent for Revision: 09/07/2019 Received Revised Manuscript: 06/06/2019 Accepted:  08/06/2020
 
 
 
 
Background and Objectives: One aspect of quality of life is its association with health promotion. Evaluation of the need for orthodontic treatment is of particular importance and ICON (Index of Complexity, Outcome and Need) is one of the indicators to evaluate this case. Therefore, the aim of this study was to investigate the corelation between the orthodontic treatment need and orthodontic-related of quality of life among male students aged 16-18 years in Rafsanjan city.
Materials and Methods: This descriptive study was performed on 1077 students selected by multistage random sampling from Rafsanjan schools in 2016. The Orthognathic Quality of Life (OQOL) questionnaire was used to assess the quality of life of students. All students examined based on ICON elements and the results were registered on ICON form. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient.
Results: Quality of life mean and standard deviation was 25.58±10.91 and ICON mean and standard deviation was 32.34±13.55 which both had a significant inverse correlation (p<0.001, r=-0.24).
Conclusion: The results show that different aspects of quality of life can affect the tendency to treat maxillofacial and orthodontic disorders among adolescents and orthodontic treatment has a significant effect on increasing self-esteem and thus on adolescents quality of life.
Key words: Quality of life, Orthodontics, ICON, Rafsanjan
Funding: This research was funded by Research Deputy of Rafsanjan University of Medical Sciences.
Conflict of Interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (Ethics number: IR.RUMS.REC.1395.67)
 
How to cite this article: Abedi P, Nabavizadeh Rafsanjani A, Fijan S, Ansari P, Sanji M. Correlation of the Index of Orthodontic Treatment Need (ICON) and Orthodontic-Related Quality of Life in Male Students in Rafsanjan City in 2016: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19 (4): 397-408. [Farsi]


 
[1]- دانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
[2]- (نویسنده مسئول) استادیار، بخش ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
تلفن: 34281894-034، دورنگار: 34281894-034، پست الکترونیکی: alinabavizadeh@gmail.com
[3]- استادیار، بخش اطفال، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، ایران
[4]- دندانپزشک عمومی، کرمان، ایران
[5]- دندانپزشک عمومی، کرمان، ایران
 
[6]-- Dentistry Student, Student Research Committee, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, ORCID:0000-0003-3834-4207
[7]- Assistant Prof., Dept. of Orthodontics, Dentistry Faculty, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, ORCID:0000-0002-1043-2427.
(Corresponding Author) Tel: (034) 34281894 , Fax: (034) 34281894, E-mail: alinabavizadeh@gmail.com
[8]- Assistant Prof., Dept. of Pediatric Dentistry, Dentistry Faculty, Islamic Azad University, Shiraz Branch, Shiraz,  Iran, ORCID:0000-0003-3362-1770
[9]- Dentist, Kerman, Iran, ORCID:0000-0002-0410-2755
[10]- Dentist, Kerman, Iran, ORCID:0000-0001-6890-2738
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندان پزشكي
دریافت: 1398/2/26 | پذیرش: 1399/3/19 | انتشار: 1399/4/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb