جلد 19، شماره 3 - ( 3-1399 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 294-279 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afshar A, Nasirzadeh M, Salimabadi Y, Iranmanesh F, Hosseinzadeh L. A Survey on Needs of Rafsanjan University of Medical Sciences Faculty Members in 2018: A Descriptive Study. JRUMS 2020; 19 (3) :279-294
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5070-fa.html
افشار عاطفه، نصیرزاده مصطفی، سلیم آبادی یاسر، ایرانمنش فواد، حسین زاده لاله. بررسی نیازهای اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1397: کاربرد رویکرد توافق سنجی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (3) :279-294

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5070-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (2240 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: توسعه حرفه­ای اعضاء هیئت علمی، از جنبه­های بهبود کیفیت دانشگاهی است و در نظام آموزشی یکی از عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت و توانمندسازی اعضاء هیئت علمی است. هدف پژوهش حاضر، تعیین نیازهای اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با به­کارگیری رویکرد توافق سنج می­باشد.
مواد و روش­ها: پژوهش توصیفی حاضر به صورت سرشماری بر روی 57 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1397 با هدف شناسایی نیازها در پنج حیطه نیازهای پژوهشی، آموزشی، مهارت­ها و توانمندی­های فردی، فناوری اطلاعات و ارزشیابی و نیازهای مدیریتی و اجرایی با به­کارگیری تکنیک دلفی در سه راند انجام شد. نتایج با محاسبه میانگین، انحراف معیار، میانه در قالب جداول جداگانه درج و اولویت نیازها در هر حیطه مشخص گردید.
یافته‌ها: مهم­ترین نیازها در پنج حیطه شامل آشنایی با نگارش مقالات به زبان انگلیسی، جستجو در منابع الکترونیکی و پایگاه­های اطلاعاتی، آشنایی با شیوه­های نوین تدریس در کلاس، اصول و شیوه­های یادگیری، آشنایی با دوره­های آموزش زبان Speaking، آشنایی با فن ترجمه، روش­های تحلیل و معادلات ساختاری با لیزرل و AMOS، نرم افزارهای تحلیل پژوهش­های کیفی، و هم­چنین آشنایی با مهارت­های ارتباطی و نحوه مدیریت کلاس بود.
نتیجه­ گیری: بر اساس نیازهای فوق، طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه­های آموزشی توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پیشنهاد می­گردد.
واژه­ های کلیدی: نیاز، نیازسنجی، رویکرد توافق سنج، تکنیک دلفی، اعضاء هیئت علمی، رفسنجان

متن کامل [PDF 346 kb]   (674 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1271 مشاهده)  
نوع مطالعه: توصيفي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: 1398/9/14 | پذیرش: 1398/12/17 | انتشار: 1399/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb