Karimifard M, Chahkhoei S, Ebrahimynejad F, Sayadi A, Rahnama A, Shafiepour M et al . Frequency of Goiter and Urine Iodine Deficiency in 7-12 Years Old Students of Rafsanjan: 2018-2019: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 20 (3) :325-338
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-5721-fa.html
کریمی فرد مریم، چاهخویی سکینه، ابراهیمی نژاد فرهاد، صیادی احمدرضا، رهنما امیر، شفیع پور محمد رضا و همکاران.. بررسی فراوانی گواتر و کمبود ید ادراردر دانشآموزان 12-7 ساله شهر رفسنجان در سال 98-1397: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (3) :325-338
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5721-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،دانشکده پزشکی،ایران
متن کامل [PDF 348 kb]
(308 دریافت)
|
چکیده (HTML) (774 مشاهده)
متن کامل: (633 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 20، خرداد 1400، 338-325
بررسی فراوانی گواتر و کمبود ید ادراردر دانشآموزان 12-7 ساله شهر رفسنجان در سال 98-1397: یک مطالعه توصیفی
مریم کریمیفرد[1]، سکینه چاهخویی[2]، فرهاد ابراهیمی نژاد[3]، احمدرضا صیادی[4]، امیررهنما[5]، محمدرضا شفیع پور[6]، نجمه طالبی زاده[7]
دریافت مقاله:18/09/99 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح:06/10/99 دریافت اصلاحیه از نویسنده:25/02/1400 پذیرش مقاله: 26/02/1400
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت پایش ید در پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید، مطالعه حاضر با هدف تعیین کمبود ید و گواتر بالینی در دانشآموزان 12-7 ساله شهر رفسنجان در سال 98-1397 انجام شد.
مواد و روشها: جامعه آماری در این مطالعه توصیفی مقطعی شامل کلیه دانشآموزان 12-7 ساله تحت پوشش مدیریت آموزش و پرورش شهر رفسنجان در سال 1397 بود. از تعداد 21218 دانشآموز ساکن شهر، به شیوه تصادفی خوشهای دو مرحلهای 1203 نفر )601 نفر پسر و 602 نفر دختر) انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه از والدین، دانشآموزان توسط دستیار داخلی مورد معاینه بالینی قرار گرفتند. در این مطالعه، وجود و شدت گواتر بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی بررسی شد. در ادامه، 10 سیسی از نمونه ادرار صبحگاهی 10 درصد از کل دانشآموزان جهت اندازهگیری میزان ید ادرار با روش هضم اسیدی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن و ید ادرار افراد شرکت کننده به ترتیب در مطالعه71/1 ± 48/9 سال و 52/80±33/183 میکروگرم بر دسیلیتر بود. میزان فراوانی گواتر در جامعه، 1/87 درصد فاقد گواتر، 7/9 درصد ( 117 نفر) گواتر درجه یک و 2/3 درصد (39 نفر) دارای گواتر درجه دو بودند. شیوع گواتر بر حسب سن و جنس تفاوت معنیدار نداشت.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که برنامه مبارزه با کمبود ید و مصرف نمک یددار سبب کاهش قابل توجهی در شیوع و شدت گواتر و کفایت ید دریافتی با توجه به افزایش مشخص در میزان ید دفعی ادرار در شهر رفسنجان شده است.
واژههای کلیدی: ید، گواتر، دانشآموزان، رفسنجان
مقدمه
اختلالات وابسته به کمبود ید یکی از بزرگترین و مهمترین اپیدمیها است بهطوریکه حدود 2 میلیارد نفر در دنیا تحت تأثیر مشکلات ناشی از کمبود ید قرار دارند ]1[. این در حالی است که کمبود ید و اختلالات مربوط به آن در بیش از130 کشور دنیا وجود دارد تا جایی که که حتی در کشورهای درحال توسعه،۷۵۰ میلیون نفر در معرض خطر اختلالات ناشی از کمبود ید بوده و ۲۰۰ میلیون نفر از ابتلاء به گواتر رنج میبرند ]2[. ریز مغذی ید، نقش کلیدی در رشد و بقاء، تنظیم عملکرد متابولیک و تکامل مغزی انسان ایفاء میکند ]4-3[. کمبود ید منجر به طیفی از اختلالات میشود که شامل گواتر ساده، کمکاری تیروئید، اختلال قوای مغزی و مشکلات روان-حرکتی ]5[، اختلالات شنوایی ]6[ و کرتینیسم (Cretinism) میباشند که در مجموع تحت عنوان اختلالات ناشی از کمبود ید (Iodine deficiency disorders, IDD) نامیده میشوند ]9-8-7[.
در میان گروههای سنی، زنان باردار، نوزادان و کودکان ساکن مناطق با کمبود ید متوسط تا شدید درمعرض طیف وسیعی از اختلالات ناشی ازکمبود ید میباشند ]10[. نوزادان و کودکان، بیشترین آسیب ناشی از کمبود ید را متحمل میشوند، تا جایی که Velasco و همکاران، ید را یکی از ضروریترین مواد در 1000 روز ابتدایی زندگی میدانند که در صورت عدم تأمین این ماده به مقدار کافی میتواند به اختلالات رشد مغزی و عصبی یا رفتاری نظیر ضریب هوشی پایین (IQ) یا اختلال بیش فعالی/کمتوجهی منجر شود ]11[.
رفع کمبود ید از طریق مکمل ید ساده و عملی است ]12-7[. در سال 1993، سازمان بهداشت جهانی (World HealthOrganization, WHO) و یونیسف (UNICEF)، برنامه جهانی یددار کردن نمک (Universal Salt Iodization) خوراکی را بهعنوان استراتژی اصلی حذف اختلالات ناشی از کمبود ید پیشنهاد کردند ]10[. پس از تشکیل کمیته کشوری مبارزه با اختلالات ناشی از کمبود ید در سال 1368 و انجام بررسیهای کشوری ]13[، تهیه و توزیع نمک یددار بهعنوان استراتژی اصلی مبارزه با اختلالات ناشی از کمبود ید انتخاب و اجرایی گردید. پس از اجباری شدن مصرف نمک یددار در سال 1373، مصرف نمک یددار توسط خانوارها در مناطق روستایی تا 93 درصد و در مناطق شهری تا 97 درصد افزایش یافت ]14[. عود کمبود ید در مناطقی که عاری از کمبود ید شدهاند میتواند رخ دهد ]15[. لذا پایش ادواری کمبود ید، هر 5 سال یکبار ضروری است ]17-16[. مهمترین روش پایش، اطمینان از کافی بودن میزان ید در نمکهای یددار و مصرف آن توسط خانوادهها و نیز تعیین میزان ید ادرار است ]19-18[. نتایج چهارمین پایش ملی در سال ٢٠٠٦ گویای این واقعیت است که میانه ید ادراری در برخی مناطق کاهش محسوس داشته است و این نگرانی را به همراه دارد که در صورت عدم توجه و نظارت کافی مجدداً میزان کمبود ید و شیوع گواتر افزایش یابد ]20[. گرچه اهمیت دریافت کافی ید، کاملاً مشخص شده و تلاشهای فراوانی از سوی بیشتر کشورهای جهان در چند دهههای اخیر بهمنظور تحقق امر ید رسانی همگانی انجام شده است، همچنان شاهد کمبود ید و شیوع بالای گواتر در برخی مناطق کشور هستیم ]22-21[. ASADI و همکاران در سال 1379، شیوع گواتر را در دانشآموزان 18-6 ساله رفسنجان، 2/64 درصد برآورد نمودند ]23[. با توجه به اهمیت پایش دریافت کافی ید در رژیم غذایی و جهت جلوگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید، مطالعه حاضر با هدف تعیین کمبود ید و گواتر بالینی در دانشآموزان 12-7 ساله شهر رفسنجان در سال 1398-1397 طراحی شد.
مواد و روشها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی، شامل تمام دانشآموزان 12-7 ساله ایرانی ساکن شهرستان رفسنجان میباشد. پس از تصویب طرح در شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و اخذ کد کمیته اخلاق (IR.RUMS:REC.1397.073) و کسب مجوز از مقامات ذیصلاح بهویژه مدیریت آموزش و پرورش، اسامیدبستانهای ابتدایی شهر رفسنجان که 62 دبستان پسرانه و 57 دبستان دخترانه بود، از اداره کل آموزش و پرورش رفسنجان اخذ شد. جهت تعیین حجم نمونه از فرمول 