پارامتر | پژوهش |
جامعه مورد مطالعه | در این پژوهش «پایگاه های دادهها و مجلات داخلی و خارجی به زبان فارسی و انگلیسی هستند. |
چه چیزی | تجارب زیستی مادران دارای فرزند با ناتوان ذهنی و جسمی در برقراری ارتباط با فرزند مبتلا و سایر فرزندان و همسر چیست؟ تجارب زیستی مادران دارای فرزند با ناتوان ذهنی و جسمی در ارتباط با خدمات بهداشتی چیست؟ تجارب زیستی مادران دارای فرزند با ناتوان ذهنی و جسمی در ارتباط با چالشهای پیش رو با فرزند مبتلا چیست؟ |
چه زمانی | در این مطالعه مقالات از بازه زمانی 1390 تا 1400 مورد بررسی قرار گرفتهاند. |
چگونگی | تجارب زیستی مادران دارای فرزند با ناتوان ذهنی و جسمی در ارتباط با آینده فرزند مبتلا چگونه است؟ |
مگیران= 26
|
اسکوپوس= 5
|
اس آی دی= 15
|
گوگل اسکولار= 345
|
پاب مد= 5
|
تعداد مقالاتی که از مطالعه خارج شدند=282
|
تعداد مقالات کاملی که پس از بررسی شایستگی به کار گرفته شدند= 39
|
تعداد مقالاتی که غربالگر شدند= 321
|
تعداد مقالاتی که در تجزیه و تحلیل کیفی به کار گرفته شدند = 13
|
تعداد مطالعات خارج شدند =34
|
تعداد مطالعات پس از حذف موارد تکراری= 355
|
تعداد مقالات به دست آمده از جستجوی پایگاه داده ها =396
|
ردیف | نویسنده | موضوع | روش | یافته ها |
1 | زیاپور [3[ | تجربه زیستی مادران کودکان دارای ناتوانی: یک مطالعه کیفی در ایران | روش پدیدارشناسی بر روی 17 مادر دارای کودک ناتوان در شهر تهران |
نتایج این مطالعه تجارب مادران را در دو مضمون اصلی یعنی تجارب بین فردی و تجارب اجتماعی قرار داد. |
2 | متین [12[ | پدیدار شناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری | روش پدیدار شناسی بر روی 10 مادر دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری در شهر تهران |
نتایج این مطالعه تجارب مادران را در سه مضمون احساسات ناخوشایند تجربه شده مادر، نگرانی های تحصیلی و اجتماعی، تنش و تعارض خانوادگی قرار داد. |
3 | خدابخشی کولایی[2[ | واکاوی تجارب مادران در مراقبت از فرزند معلول: یک مطالعه پدیدارشناسی | روش پدیدارشناسی بر روی 18 مادر دارای کودک مبتلا به ناتوانی در شهر رودبار |
نتایج این مطالعه تجارب مادران را در چهار مضمون اصلی احساسات و واکنش های منفی و عجز مادران، انگ اجتماعی، و رنج و دغدغه مادران از نبود حمایت های تخصصی و مالی، ضعف حمایت سازمان های حمایتی، طبقه بندی کرد. |
4 | همدانچی [13[ | تجارب تلخ والدین مسن دارای کودکان مبتلا به ناتوانی های هوشی: یک مطالعه پدیدار شناختی |
روش پدیدارشناسی بر روی 10 مادر دارای کودک مبتلا به ناتوانی هوشی در شهر تهران |
"تلخی" یکی از چهار مضمون اضطراری استخراج شده در این تحقیق است که دارای پنج خوشه مضمون رفتار نامناسب با کودک در جامعه، عدم حمایت جامعه از کودک دارای ناتوانی ذهنی، غم های والدین در ارتباط با کودک، مشکلات و موانع مراقبت از کودک دارای ناتوانی ذهنی، پیری می باشد. |
5 | کرمانشاهی[14[ | روش پدیدارشناسی بر روی 6 مادر دارای کودک مبتلا به ناتوانی هوشی در شهر تهران |
این مطالعه تجارب زیستی مادران را به دو مضمون اصلی مرکز حلقه های استرس، و قرار گرفتن در میان زندگی و مرگ طبقه بندی کرد. | |
6 | امیری مقدم [15[ | شناسایی عوامل تاب آوری در مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه: یک پژوهش کیفی | روش پدیدارشناسی بر روی 23 مادر دارای کودک مبتلا به ناتوانی هوشی در شهر تهران |
نتایج این مطالعه تجارب مادران را به چهار مؤلفه اصلی عوامل فردی و روانشناختی، عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی، عوامل نیروهای معنوی تقسیم کرد. |
7 | مختاری[16[ | تجربیات زنده مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی در ایران: یک مطالعه پدیدارشناسی | روش پدیدارشناسی بر روی 8 مادر دارای کودک مبتلا به ناتوانی فلج مغزی در شهر یزد |
مضامین مشخص شده در این مطالعه شامل احساسات، انتظار از خود، سطح روابط، سطح حمایت از حمایت بود. |
8 | نقدی [17[ | پدیدار شناسی تجارب زیستی مادران دارای فرزند مبتلا به سندرم داون | روش پدیدار شناسی بر روی 16 مادر دارای کودک مبتلا به سندرم داون در شهر اصفهان |
نتایج این مطالعه تجارب مادران را در 4 مضمون اصلی تأثیر روی خانواده، جایگاه در اجتماع، دغدغه های والدین، شبکه های حمایتی قرار داد. |
9 | رضایی [18[ | شناسایی چالش های روانشناختی مادران دارای کودک مبتلا به بیماریهای مزمن: یک مطالعه پدیدارشناسی | روش پدیدار شناسی بر روی 17 مادر دارای کودک مبتلا به بیماری های مزمن روانی در شهر کرج |
نتایج این مطالعه تجارب مادران را در پنج دسته اصلی احساس ناراحتی در خانه، احساس ترس مداوم، خستگی ذهنی ناشی از مراقبت مداوم، انگ اجتماعی و تعاملات محدود، منابع مالی و پشتیبانی ناکافی تقسیم کرد. |
10 | علایی [19[ | چالشهای روانی اجتماعی والدین کودکان مبتلا به فلج مغزی: یک مطالعه کیفی | روش پدیدار شناسی بر روی 17 مادر دارای کودک مبتلا به فلج مغزی در شهر تهران |
نتایج این مطالعه تجارب مادران را در دو مضمون اصلی چالشهای اجتماعی، چالش های عاطفی- اجتماعی تقسیم کرد. |
11 | غریبی [20[ | پدیدارشناسی تجارب مادران در زندگی با کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی | روش پدیدار شناسی بر روی 10 مادر دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در شهر تبریز |
نتایج این مطالعه تجارب مادران را در چهار مفهوم اصلی بر هم خوردن نظم خانواده، اضطراب اجتماعی برای داشتن فرزند مبتلا، نگرانیهای آموزشی، احساسات منفی مادر تقسیم کرد. |
12 | حبیبی کلیبر[21[ | تجربۀ زیستۀ مادران دارای کودک با اختلال یادگیری ویژه: یک مطالعۀ پدیدارشناختی | روش پدیدار شناسی بر روی 6 مادر دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری ویژه در شهر لرستان |
این مطالعه تجارب زیستی مادران را به چهار مضمون اصلی بی نظمی درخانواده، نگرانی، هیجانات مثبت، هیجانات منفی تقسیم کرد. |
13 | حسینزاده ملکی [22[ | اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در سنین پیش دبستان: تجارب زیستی مادران | روش پدیدار شناسی بر روی 15 مادر دارای کودک مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی فلج مغزی در شهر مشهد |
این مطالعه تجارب زیستی مادران را به سه مضمون اصلی نابسندگی دانش و آگاهی، محدودیتهای نظام درمانی، و مشکلات تعامل درشبکه اجتماعی تقسیم کرد. |
ابعاد | مقوله | مفاهیم |
فردی | آموزش و دانش فردی | ناکافی بودن دانش و آگاهی، نا آشنایی با تشخیص، عدم دسترسی به منابع علمی، ضعف در دانش ضروری و کاربردی |
احساسات و عواطف فردی | غم و افسردگی، حسادت، خشم، احساس گناه و پشیمانی، افکار منفی در مورد علت ابتلاء فرزندان به بیماری های جسمی و ذهنی، احساس بی عدالتی، تجربه تلخ فرزندآوری، احساس شرمندگی، تحقیر و ترحم توأم، نگرانی از آینده فرزند، نگرانی در مورد آینده سایر فرزندان، عدم داشتن استقلال فرزند مبتلا، نگرانی در ادامه تحصیل، ترس از عواقب بلوغ جنسی، نگرانی از عدم ازدواج فرزند، عدم اشتغال آینده | |
معنویت | ایمان، محق بودن، محبت و حمایت همسر، فداکاری | |
مکانیسمهای دفاعی فردی | انکار معلولیت فرزند، عدم تصمیم و یا ترس از باردار شدن مجدد، چانه زنی با خدا | |
زندگی شخصی |
نداشتن زمان کافی برای امور شخصی و تفریح، حمایت یا عدم حمایت از طرف همسر و خانواده درجه یک، تعارضات زناشویی، کاهش ارتباطات بین فردی | |
اجتماعی | انگهای اجتماعی | نگاه ها و پرسشهای کنجکاوانه مردم، عدم پذیرش و همدلی جامعه، سؤالات آزاردهنده مردم، مقصر دانستن مادر |
حمایتهای اجتماعی | نبود سرپناه و واگذاری به مؤسسات، طرد شدن از سوی متخصصین جامعه، عدم پاسخگویی به نیاز معلول و خانواده، ضعف حمایت سازمانهای حمایتی، عدم ارائه خدمات ویزیت در منزل، عدم پوشش بیمهای، کمبود داروها، نبود پشتوانه مالی کمبود مراکز تخصصی، فشار هزینههای درمانی |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |