Bagheri Sheykhangafshe F, Farahani H, Fathi-Ashtiani A. Psychometric Properties of Persian Version of COVID-19 Burnout and Obsession Scales in Students during the Coronavirus 2019 Pandemic. JRUMS 2022; 21 (4) :413-432
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6484-fa.html
باقری شیخانگفشه فرزین، فراهانی حجت اله، فتحی آشتیانی علی. ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 در دانشجویان، طی همهگیری کرونا ویروس 2019. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (4) :413-432
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6484-fa.html
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
متن کامل [PDF 439 kb]
(698 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1702 مشاهده)
متن کامل: (726 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 21، تیر 1401، 432-413
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 در دانشجویان، طی همهگیری کرونا ویروس 2019
فرزین باقری شیخانگفشه، حجتاله فراهانی، علی فتحی آشتیانی
دریافت مقاله: 15/01/1401 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 06/02/1401 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 11/04/1401 پذیرش مقاله: 13/04/01401
چکیده
زمینه و هدف: همهگیری کووید-19 باعث ایجاد مشکلات روانشناختی و جسمانی مختلفی در سراسر جهان شد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اعتبار و روایی مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع ارزشیابی بود. نمونهها شامل 350 نفر (227 زن و 123 مرد) از دانشجویان دانشگاههای تهران در سال 1400 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس فرسودگی کووید-19، مقیاس وسواس کووید-19، پرسشنامه سلامت روان و پرسشنامه پریشانی روانشناختی را تکمیل کردند. ویژگیهای روانسنجی مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 از طریق آزمون تحلیل عامل تأییدی، روایی واگرا، روایی همزمان، همبستگی Pearson و ضریب آلفای کرونباخ تحلیل شد.
یافتهها: ساختار تک عاملی مقیاس فرسودگی کووید-19 (89/0=comparative fit index; CFI، 07/0= root mean square error; RMSE) و وسواس کووید-19 (92/0=CFI، 07/0=RMSE) با استفاده از تحلیل عامل تأییدی بررسی و تأیید شد. در بررسی روایی ملاکی همزمان و واگرا، همبستگی مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 با مقیاس پریشانی روانشناختی مثبت و معنادار بود (001/0>p). همچنین، رابطه فرسودگی وسواس کووید-19 با سلامت روان نیز منفی و معنادار بود (001/0>P). ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس فرسودگی و وسواس کووید-19 نیز به ترتیب 91/0 و 82/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: یافتهها بیانگر روایی و پایایی قابل قبول مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 میباشد و ساختار این مقیاسها میتوانند به منظور بررسی شدت فرسودگی و وسواس افراد طی همهگیری کروناویروس 2019 مورد استفاده قرار گیرند.
واژههای کلیدی: فرسودگی، وسواس، کووید-19، اعتبار، روایی، دانشجویان
مقدمه
کووید-19 یک بیماری عفونی تنفسی حاد با علائم اصلی تب، سرفه و تنگی نفس است که قدرت انتقال و کشندگی بسیار بالایی دارد [2-1]. با توجه به اینکه کووید-19 قدرت ابتلاء و کشندگی بسیار بالایی دارد، باعث شد در طول شیوع کووید-19، بسیاری از مردم جهان سطوح بالایی از افسردگی، اضطراب، وسواس و فرسودگی را تجربه نمایند [4-3]. از آنجایی که دو سال از شیوع کووید-19 گذشته است و این ویروس همچنان در حال جهش است، انتظار میرود بسیاری از مردم دچار فرسودگی (Burnout) گستردهای شوند [5]. طی شیوع کووید-19 به علت تعطیلی دانشگاهها، معلمان، والدین و دانشجویان با آموزش مجازی آشنایی کافی نداشتند و همین موضوع باعث گردید عملکرد تحصیلی آنها افت کند و دچار فرسودگی تحصیلی شوند [6]. در این راستا، در مطالعهای، Jiang ارتباط فرسودگی تحصیلی و رسانه اجتماعی را در دانشجویان طی شیوع کووید-19 مورد بررسی قرار دادند. دانشجویانی که به میزان قابل توجهی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند از اضطراب و فرسودگی تحصیلی بیشتری برخوردارند [7]. Fernández-Castillo در پژوهشی به بررسی اضطراب و فرسودگی تحصیلی دانشجویان در قبل و بعد از همهگیری کووید-19 پرداخت. دانشجویانی که از اضطراب بالایی برخوردار بودند فرسودگی تحصیلی بیشتری را تجربه میکردند [8]. Sokal و همکاران در مطالعهای به بررسی فرسودگی معلمان طی شیوع کووید-19 پرداختند. در دوران تعطیلی مدارس و دانشگاهها معلمان فرسودگی بیشتری را تجربه کردند [9].
با شنیدن خبرهای گوناگون در رابطه با تعداد مبتلایان، فوتیها و علائم شایع کووید-19، دور از انتظار هم نبود که افکار وسواسی (Obsessive thoughts) پیرامون کووید-19 در بین مردم شکل بگیرد [11-10]. سازمان بهداشت جهانی موارد بهداشتی از جمله زدن ماسک و دستکش، شستن دستان و صورت را برای جلوگیری از ابتلاء به کووید-19 پیشنهاد کرد، اما این موارد ممکن است افرادی را که دارای نشانگان وسواس فکری-عملی هستند یا مستعد آن هستند را با مشکلاتی روبرو نماید [12]. اختلال وسواس فکری-عملی یکی از ناتوان کنندهترین اختلالات روانشناختی مطرح است که در پنجمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری ختلالات روانی، از دیگر اختلالات اضطرابی جدا شده است [13]. طی شیوع کووید-19 نیز بسیاری از افراد نسبت به نشانههای بدنی خود حساس شدند، تلاش میکردند اطلاعات بیشتری در رابطه با علائم جدید کووید-19، جهشهایی که پیدا کرده است و تعداد مبتلایان کسب کنند [14]. در همین راستا،Loosen و همکاران در پژوهشی وسواس افراد در جست و جوی اطلاعات طی شیوع کووید-19 را مورد بررسی قرار دادند. افرادی که دنبال اطلاعات زیادی پیرامون علائم، نشانهها و تعداد مبتلایان کووید-19 بودند از افسردگی و اضطراب بالایی برخوردار بودند [15].
AlHusseini و همکاران در پژوهشی به بررسی شیوع افسردگی و نشانگان وسواسی طی شیوع کووید-19 پرداختند. مردان، افراد بزرگسال، متأهل، افراد دارای تحصیلات و درآمد بالاتر از وسواس بیشتری رنج میبردند [16]. نتایج پژوهشWheaton و همکاران نیز نشان داد افرادی که از تحمل ابهام پایینی برخوردار هستند طی شیوع کووید-19 از وسواس بیشتری رنج میبرند [17]. Ji و همکاران اثرات شیوع کووید-19 را بر نشانگان وسواس فکری عملی دانشجویان مورد بررسی قرار دادند. 3/11 درصد از دانشجویان دارای نشانگان وسواس بودند و 3/6 درصد نیز دارای وسواس خفیف تا متوسطی بودند [18]. بررسیهای انجام شده Srivastava و همکاران حاکی از شیوع 3/53 درصدی اختلالات روانشناختی ناشی از کرونا در هند بود. شیوع اضطراب، وسواس و ترس به ترتیب 3/29، 13/47 و 9/46 درصد بود که 8/2 درصد از افراد دارای هر سه اختلال بودند [19].
پژوهشگران به منظور بررسی فرسودگی و وسواس ناشی از کووید-19 در سطوح مختلف اقدام به ساخت و هنجاریابی پرسشنامههای مرتبط کردند. در این زمینه، Yıldırım و Solmaz در پژوهشی پرسشنامه فرسودگی کووید-19 را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. این مقیاس دارای 10 گویه است که منطبق با فرم کوتاه مقیاس فرسودگی ساخته شده است. بررسیهای انجام شده حاکی از همبستگی گویهها در بین 58/0 تا 85/0 داشت [20]. Queirós و همکاران در پژوهشی به بررسی استرس، فرسودگی شغلی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس شغلی پلیس طی همهگیری کووید-19 پرداختند. نتایج بهدست آمده حاکی از تأیید 20 گویه دو عاملی از این پرسشنامه داشت [21]. در مطالعهای دیگر،Moroń و همکاران ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرسودگی کووید-19 را در جمعیت لهستانی مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاکی از مطلوب بودن روایی و پایایی مقیاس 10 گویهای فرسودگی کووید-19 داشت [22]. با توجه به اهمیت بالای بررسی وسواس کووید-19، مطالعات مختلف اقدام به بررسی و هنجاریابی پرسشنامههای مورد نظر در کشورهای خود کردند. در همین زمینه،Choi و همکاران در پژوهشی به بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه وسواس کووید-19 پرداختند. این مقیاس 4 گویهای تک عاملی در رابطه با اندازهگیری افکار مزاحم پیرامون کووید-19 طراحی شده است. نتایج بهدست آمده حاکی از روایی و پایایی مطلوب این مقیاس داشت. همچنین مشخص گردید افرادی که نمرات بالاتری در وسواس کووید-19 کسب میکنند از اضطراب کووید-19 بالاتری برخوردارند [23]. در مطالعهای دیگر،Andrade و همکاران روایی و پایایی مقیاس وسواس کووید-19 در کشور پرتغال و برزیل را مورد بررسی قرار دادند. یافتههای بهدست آمده روایی (78/0) و پایایی (86/0) مناسبی را برای این مقیاس نشان داد [24].
مانند تمام بیماریهای همهگیر، کووید-19 نیز باعث ایجاد مشکلات روانشناختی، جسمانی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی و اجتماعی در سطح جهانی شد. در واقع، به علت تغییرات زیاد سبک زندگی و اضطرابهایی که افراد در این مدت تجربه میکنند، پیشبینی میشود از سطوح مختلفی از فرسودگی و وسواس در کوتاه و بلند مدت رنج ببرند. بدین منظور، با توجه به اینکه برای بررسی پیامدهای بلندمدت کروناویروس 2019 در داخل کشور نیازمند ابزاری کارآمد هستیم، پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاسهای فرسودگی و وسواس کووید-19 در دانشجویان ایرانی انجام شد.
مواد و روشها
پژوهش حاضر هنجاریابی از نوع آزمونسازی است. بر این اساس روش مورد استفاده توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاههای استان تهران (مشتمل بر تربیت مدرس، بهشتی، تهران، شاهد، علامه طباطبایی، خوارزمی، آزاد اسلامی، پیام نور و علم و فرهنگ) در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. با توجه به نظر Tabachnick و همکاران در خصوص برآورد حجم نمونه برای مطالعات اعتباریابی و تحلیل عاملی حداقل 300 نفر لازم است و اگر این رقم بالاتر افزایش یابد عالی است [25]. لذا در پژوهش حاضر، تعداد 350 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب و با روش نمونهگیری در دسترس اینترنتی که لینک آن از طریق واتساپ و اینستاگرام در اختیار افراد قرار گرفت، جمعآوری شدند. ملاکهای ورود به پژوهش شامل رضایت شخصی افراد برای تکمیل مقیاسها، دسترسی کامل به اینترنت و دامنه سنی 18 تا 50 سال بود. همچنین عدم تعلق به جامعه پژوهش، وجود مشکلات جدی جسمانی و روانشناختی (افسردگی و اضطراب شدید)، شانسی جواب دادن به سؤالات (وجود دروغسنجس در سوالات) و عدم پاسخدهی کامل به عنوان ملاکهای خروج از پژوهش در نظر گرفته شد.
پس از کسب اجازه از پدیدآورندگان پرسشنامهها، فرآیند ترجمه و بازترجمه انجام شد. در گام اول، دو مترجم مسلط به زبان انگلیسی به صورت جداگانه پرسشنامههای فرسودگی و وسواس کووید-19 را به فارسی ترجمه کردند و سپس نسخه مشترکی از این دو ترجمه آماده شد. این ترجمه سپس توسط دو مترجم دیگر که قبلاً نسخه اصلی پرسشنامهها را مطالعه نکرده بودند، به انگلیسی برگرداندند. در گام بعدی، نسخههای انگلیسی آماده شده با نسخه اصلی پرسشنامه مقایسه شده و با همکاری گروه مترجمان، نسخه فارسی پرسشنامه آماده شد و در اختیار تعدادی از اساتید و دانشجویان روانشناسی قرار گرفت. پس از شناسایی و رفع ابهامات موجود در سؤالات، نسخه نهایی پرسشنامه آماده شد. به منظوره جمعآوری دادهها در ابتدا پرسشنامههای مطالعه در داخل سایت Google Docs بارگذاری شد. سپس لینک آن در اختیار دانشجویان قرار گرفت و از آنها خواسته شد در یک زمانی که دسترسی کامل به اینترنت دارند اقدام به پاسخ دادن به سؤالات این پژوهش کنند.
در این پژوهش از ابزارهای زیر استفاده شد:
فرم اطلاعات جمعیتشناختی (Demographic information form): این چکلیست شامل جنسیت، سن، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی، سابقه ابتلاء به کووید-19 بود.
مقیاس فرسودگی کووید-19 (Burnout COVID-19 Scale): پرسشنامه فرسودگی کووید-19 یک مقیاس 10 گویهای است که منطبق با فرم کوتاه مقیاس فرسودگی [26] ساخته شده است [20]. به منظور تطبیق سؤالات، کلمات مرتبط با "کار شما" به "کووید-19" (مانند: وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر احساس خستگی میکنید؟) تغییر یافت. این مقیاس اساس طیف پنج گزینهای لیکرت هرگز (نمره 1) تا همیشه (نمره 5) به سنجش فرسودگی میپردازد. دامنه نمره کل از 10 تا 50 است و نمره بالاتر نشان دهنده فرسودگی بیشتر است. همبستگی گویهها نیز از 58/0 تا 85/0 بهدست آمد که حاکی از ارتباط معنادار آنها در سطح 001/0 داشت. شاخصهای برازندگی (96/0=comparative fit index; CFI، 10/0=root mean square error; RMSEA) و کفایت نمونهگیری 92/0 (Kaiser-Meyer-Olkin; KMO) قابل قبول و مطلوبی برخوردار است. همچنین اعتبـار ایـن مقیـاس بـه روش همسانی درونی 92/0 بهدست آمد [20]. در مطالعه پیشرو، از شاخص روایی محتوا (Content validity index; CVI) و شاخص نسبت روایی محتوا (Content validity ratio; CVR) به منظور سنجش روایی محتوای پرسشنامه استفاده شد. CVI و CVR پرسشنامه به ترتیب 84/0 و 87/0 بهدست آمدند که روایی محتوای مطلوب پرسشنامه فرسودگی کوید-19 را نشان میدهند. در پژوهش حاضر نیز ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس 91/0 بهدست آمد.
مقیاس وسواس کووید-19 (Obsession with COVID-19 Scale; OCS): پرسشنامه وسواس کووید-19 یک مقیاس 4 گویهای تک عاملی در رابطه با اندازهگیری افکار مزاحم پیرامون کووید-19 طراحی شده است [23]. از شرکت کنندگان خواسته میشود تا با استفاده از یک مقیاس لیکرت اصلاً (نمره 0) تا زیاد (نمره 4) به درجهبندی میزانی که هر حالت را در دو هفته گذشته تجربه کردهاند، بپردازند. حداقل امتیاز ممکن 0 و حداکثر 16 خواهد بود. نمره کل 7 و بالاتر نشان دهنده تفکر وسواسی پیرامون کووید-19 دارد. طبق بررسیهای انجام شده مقیاس وسواس کووید-19 شاخصهای برازندگی (99/0=CFI، 06/0=RMSEA) و پایایی همزمان (45/0 تا 83/0) قابل قبول و مطلوبی برخوردار است. همچنین اعتبـار ایـن مقیـاس بـه روش همسانی درونی 85/0 بهدست آمد [23]. در مطالعه حاضر، از شاخص روایی محتوا و شاخص نسبت روایی محتوا به منظور سنجش روایی محتوای پرسشنامه استفاده شد. CVI و CVR پرسشنامه به ترتیب 88/0 و 91/0 بهدست آمدند که روایی محتوای مطلوب پرسشنامه وسواس کوید-19 را نشان میدهند. در پژوهش حاضر نیز ضریب آلفای کرونباخ 82/0 بهدست آمد.
فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روان (Short form of mental health questionnaire): به منظور سنجش روایی واگرا پرسشنامههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد سلامت روانی Keyes استفاده شده است. این پرسشنامه از فرم بلند پیوستار سلامت روان مشتق شده و شامل 14 گویه و 3 مؤلفه بهزیستی هیجانی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی است و بر اساس طیف شش گزینهای لیکرت هرگز (نمره 1) تا هر روز (نمره 6) به سنجش سلامت روانی میپردازد [27]. حداقل امتیاز ممکن 14 و حداکثر 84 خواهد بود. نمرات بین 14 تا 28 نشان دهنده سطح پایین سلامت روان، نمرات بین 28 تا 56 سطح متوسطی از سلامت روان و نمرات بالاتر از 56 حاکی از سطح بالای سلامت روان است. در مطالعه Keyes روایی و ثبات درونی پرسشنامه 80/0 و ضریب آلفای کرونباخ آن 73/0 بهدست آمد [27]. در داخل کشور نیزBagheri Sheykhangafshe و همکاران ضریب آلفای کرونباخ فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روان را 85/0 گزارش کردند [28]. در پژوهش حاضر نیز آلفا کرونباخ همسانی درونی 87/0 بهدست آمد.
فرم کوتاه مقیاس پریشانی روانشناختی (Short form of psychological distress scale): به منظور بررسی روایی همزمان مقیاسها از فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس استفاده شد. فرم کوتاه مقیاس پریشانی روانشناختی از 21 سؤال و سه زیر مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس تشکیل شده است [29]. هر زیرمقیاس 7 سؤال را شامل میشود که به صورت لیکرت از صفر تا سه نمرهگذاری میشوند. از آزمودنیها خواسته میشود تا با استفاده از یک مقیاس لیکرت اصلاً (نمره 0) تا زیاد (نمره 3) به درجهبندی میزانی که هر حالت را در هفته گذشته تجربه
کردهاند، بپردازند. حداقل امتیاز ممکن 0 و حداکثر 63 خواهد بود. Henry و Crawford آلفای کرونباخ را برای کل مقیاس 93/0، زیرمقیاس افسردگی 88/0، زیرمقیاس اضطراب 82/0 و زیرمقیاس تنیدگی 90/0 بیان میکنند [30]. در ایران، Pournaghash Tehrani و همکاران برای کل مقیاس، زیرمقیاسهای استرس، اضطراب و افسردگی به ترتیب ضریب اعتبار بازآزمایی 91/0، 79/0، 80/0 و 81/0 بیان میکنند. همچنین ضریب اعتبار آلفای کرونباخ را برای افسردگی 85/0، اضطراب 75/0 و استرس 87/0 مطرح میکنند [31]. ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس برای مؤلفههای اضطراب، افسردگی و استرس به ترتیب 82/0، 84/0 و 79/0 بهدست آمد.
پس از تکمیل پرسشنامهها توسط شرکتکنندگان، دادهها وارد نرمافزار SPSS نسخه 24 و R نسخه 1/4 شد و توسط آمارههای توصیفی (تحلیل عامل تأییدی، ضریب همبستگی Pearson، شاخصهای نیکویی برازش) تحلیل شدند. سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
دامنه سنی شرکتکنندگان در پژوهش 18 تا 35 سال بود. طبق بررسیهای صورت گرفته میانگین و انحراف استاندارد سنی شرکتکنندگان پژوهش به ترتیب 78/26 و 39/5 سال به دست آمد. ویژگیهای جمعیت شناختی نمونههای مورد بررسی در جدول 1 نشان داده شده است.
جدول 1- ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان استان تهران در سال 1400 (350=n)
|
|
تعداد |
درصد |
جنسیت |
زن |
227 |
8/64 |
|
مرد |
123 |
2/35 |
|
کارشناسی |
189 |
0/54 |
مقطع تحصیلی |
کارشناسی ارشد |
104 |
7/29 |
|
دکتری |
57 |
3/16 |
وضعیت تأهل |
مجرد |
248 |
8/70 |
|
متأهل |
102 |
2/29 |
سابقه ابتلاء به کووید-19 |
بله |
235 |
1/67 |
|
خیر |
115 |
9/32 |
در جدول 2 نیز اطلاعات توصیفی شرکتکنندگان شامل میانگین و انحراف معیار ارئه شده است. همچنین، به منظور بررسی نرمال بودن توزیع فراوانی متغیرها، نتایج چولگی و کشیدگی متغیرها گزارش گردید.
جدول 2- اطلاعات توصیفی نمرات دانشجویان استان تهران در سال 1400 (350=n)
شاخص |
میانگین |
انحراف معیار |
چولگی |
کشیدگی |
فرسودگی کووید-19 |
25/26 |
66/9 |
116/0 |
801/0 |
وسواس کووید-19 |
12/8 |
02/4 |
958/0 |
206/0 |
افسردگی |
92/11 |
51/4 |
079/1 |
684/0 |
اضطراب |
88/10 |
64/3 |
173/1 |
179/1 |
استرس |
52/14 |
71/4 |
328/1 |
507/0 |
سلامت روان |
69/55 |
12/8 |
215/0 |
396/0 |
به منظور بررسی روایی سازه مقیاس، ابتدا به بررسی تحلیل عاملی تأییدی آن میپردازیم. مناسب بودن گویههای آزمون برای تحلیل عاملی با استفاده از شاخص همبستگی نمره هر گویه با نمره کل تصحیح شده (Corrected item total correlation) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی در جدول 3 نشان داده شده است.
جدول 3- همبستگی گویههای مقیاس فرسودگی و وسواس کووید-19 با نمره کل تصحیح شده دانشجویان استان تهران در سال 1400 (350=n)
شماره |
گویههای فرسودگی کووید-19 |
همبستگی با نمره کل تصحیحشده |
1 |
وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر احساس خستگی میکنید؟ |
673/0 |
2 |
وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر از مردم ناامید میشوید؟ |
606/0 |
3 |
وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر احساس ناامیدی میکنید؟ |
791/0 |
4 |
وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر احساس میکنید گرفتار شدهاید؟ |
703/0 |
5 |
وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر احساس ناتوانی میکنید؟ |
808/0 |
6 |
وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر احساس افسردگی میکنید؟ |
799/0 |
7 |
وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر احساس ضعف جسمانی و بیماری میکنید؟ |
701/0 |
8 |
وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر مانند یک شکستخورده احساس بی ارزشی میکنید؟ |
676/0 |
9 |
وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر در خوابیدن دچار مشکل شدهاید؟ |
520/0 |
10 |
وقتی درباره کووید-19 فکر میکنید، چقدر احساس میکنید که به آن مبتلا شدهاید؟ |
547/0 |
شماره |
گویههای وسواس کووید-19 |
همبستگی با نمره کل تصحیحشده |
1 |
من افکار پریشان کنندهای داشتم که ممکن است ویروس کرونا گرفته باشم. |
746/0 |
2 |
من افکار ناراحت کنندهای داشتم که ممکن است افراد خاصی را که دیدهام ویروس کرونا داشتند. |
702/0 |
3 |
نمیتوانستم دیگر به ویروس کرونا فکر نکنم. |
688/0 |
4 |
خواب ویروس کرونا را دیدم. |
510/0 |
بر اساس جدول 3، بررسی میزان همبستگی گویهها با نمره کل تصحیح شده نشان میدهد که تمام گویههای مقیاس از همبستگی با نمره کل تصحیح شده بیشتر از 30/0 برخوردارند. مثبت بودن تمام ضرایب همبستگی حاکی از آن است که تمام گویهها همسو با نمره کل مقیاس هستند [32].
روش برآورد در تحلیل عامل تأییدی تابع درست نمایی (Likelihood function) و برآورد حداکثر درست نمایی (Maximum likelihood estimation) بود. نرمال بودن تک متغیری از طریق آزمون Kolmogorov–Smirnov و نرمال بودن چند متغیری توسط Multivariate normality testing (Mardia) چک گردید که سطح معناداری بالاتر از 05/0 و لذا فرض نرمال بودن برقرار بود. همچنین، به علت بودن گزینه اجبار در پاسخ به پرسشنامهها، در پژوهش حاضر داده از دست رفته وجود نداشت. مشکل دادههای پرت نیز توسط آزمون Mahalanobis بررسی شدند که نتایج بهدست آمده حاکی از نبود دادههای پرت بود.
جدول 4- شاخصهای نیکویی برازش مدل تک عاملی مقیاس فرسودگی و وسواس کووید-19 دانشجویان استان تهران در سال 1400 (350=n)
متغیر |
Chi-square |
df |
P |
χ2/df |
RMSEA |
SRMR |
GFI |
CFI |
NFI |
NNFI |
IFI |
فرسودگی |
054/249 |
54 |
001/0 |
61/4 |
07/0 |
06/0 |
86/0 |
89/0 |
88/0 |
86/0 |
89/0 |
وسواس |
622/208 |
52 |
001/0 |
01/4 |
07/0 |
01/0 |
99/0 |
92/0 |
99/0 |
97/0 |
98/0 |
همانگونه که در جدول 4 مشاهده میشود، در این پژوهش برای بررسی برازش مدل بهدست آمده، از شاخصهای مجذور خی، خیدوی نسبی (نسبت مجذورر خی به درجه آزادی) RMSEA، SRMR، GFI، CFI، NFI، NNFI و IFI استفاده شد. در ارزیابی برازش مدل، مجذور خی یک شاخص سنتی و رایج است که عدم معناداری آن در سطح 05/0 نشاندهنده برازش بسیار مناسب مدل است [33]. در پژوهش حاضر نیز مجذور خی دو معنادار شده است، با اینحال این شاخص با محدودیتهای قابل توجهی مواجه است که از جمله بارزترین این محدودیتها، حساسیت به حجم نمونه است [34]. از آنجاییکه مجذور خی در اصل یک آزمون معناداری آماری است، کاربرد آن در نمونههای بزرگ، تقریباً همیشه منجر به رد شدن مدل شده و از طرف دیگر، در نمونههای کوچک توان خود را از دست میدهد. برای حل این مشکل و کاهش اثر حجم نمونه، شاخص نسبت مجذور خی بر درجه آزادی معرفی شد [35]. اگرچه خیدوی نسبی فاقد یک مقدار ثابت بهعنوان نسبت قابل قبول است، Alexopoulos و Kalaitzidis مقادیر کمتر از 5 را بهعنوان نسبت قابل قبول برای این شاخص جهت برازش بسیار مطلوب مدل معرفی کردهاند. خیدوی نسبی در مدل بررسیشده برای مقیاس فرسودگی و وسواس کووید-19 برابر با 61/4 و 01/4 است که نشانگر برازش مطلوب مدل هست [34].
شاخص بعدی RMSEA است که اگر کوچکتر از 08/0 باشد بر برازش مطلوب مدل دلالت دارد و نشانگر این است که خطای اندازهگیری در مدل کنترلشده است [34]. میزان محاسبهشده آن در مدل مورد نظر برابر با 07/0 و نشانگر برازش مطلوب مدل بهدست آمده پژوهش حاضر است. شاخص SRMR نیز درصورتیکه کوچکتر از 09/0 باشد حاکی از مناسب بودن مدل است [36]، که مقدار محاسبه شده آن در این پژوهش برای مقیاس فرسودگی و وسواس کووید-19 برابر با 06/0 و 01/0 است. سایر شاخصهای محاسبه شده از شاخصهای نیکویی برازش که عبارتاند از GFI، CFI، NFI، NNFI و IFI، مقادیری بین صفر تا یک را میتوانند اتخاذ کنند که هر چه مقدار آنها به یک نزدیکتر باشد، مدل از برازش بهتری برخوردار است. این مقادیر درصورتیکه بزرگتر از 90/0 باشند، بر برازش بسیار مطلوب و بسیار مناسب و درصورتیکه بزرگتر از 80/0 باشند، بر برازش مطلوب مدل دلالت دارند [34]. مقادیر محاسبه شده این شاخصها در این پژوهش برای مدل مقیاس فرسودگی کووید-19 به ترتیب 86/0، 89/0، 88/0، 86/0، 89/0 و برای مقیاس وسواس کووید-19 به ترتیب 99/0، 92/0، 99/0، 97/0، 98/0 است که دلالت بر مطلوب و بسیار مطلوب بودن مدل به دستآمده دارند. در مجموع میتوان گفت نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش بسیار خوب مدل تک عاملی مقیاسها است (نمودار 1 و 2).
