مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، فروردین 1402، 34-19
تأثیر هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل ایستا و پویای کودکان با سندروم داون:
یک مطالعه نیمه تجربی
محمدرضا سیدی[1]، نازنین شیرنگی[2]، سروین سالار[3]، ژاله باقرلی[4]
دریافت مقاله: 20/06/1401 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 04/08/1401 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 15/12/1401 پذیرش مقاله: 16/12/1401
چکیده
زمینه و هدف: کودکان با سندروم داون ضعف تعادل و ثبات وضعیتی را از خود نشان میدهند. هدف از این مطالعه تعیین اثر هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل ایستا و پویای کودکان با سندروم داون بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع نیمهتجربی است. نمونه آماری شامل 30 پسر 8-10 ساله دارای سندروم داون با ضریب هوشی 50 تا 70 از شهرستان شهریار در سال 1400 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس بهطور تصادفی به دو گروه همسان 15 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. جهت ارزیابی تعادل ایستا از آزمون Sharpened Romberg و تعادل پویا از آزمونBerg Balance استفاده شد. تمرینات کاوتورن کوکسی در گروه تجربی، به مدت 8 هفته (3 جلسه 45 دقیقهای در هفته) انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. تعادل ایستا و پویا پیش و پس از مداخله تمرینی ارزیابی و در دو گروه مقایسه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی تأثیر معناداری بر بهبود تعادل ایستا (روی سطح نرم و سطح سخت) و پویا در کودکان سندروم داون داشته است (05/0>p). مقدار اندازه اثر برای تعادل ایستا (روی سطح فوم و سطح سخت)، به ترتیب 81/0 و 52/0 و برای تعادل پویا 55/0 بود (001/0=p).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر بهبود تعادل را پس از 8 هفته مداخله تمرینی کاورتون کوکسی نشان داد. لذا تمرینات کاوتورن کوکسی بهعنوان برنامهای مؤثر برای بهبود تعادل ایستا و پویا و ثبات وضعیتی کودکان با سندرم داون پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی: سندروم داون، تمرینات کاوتورن کوکسی، تعادل، کودک
مقدمه
سندرم داون (Down syndrome) یکی از شایعترین اختلالات کروموزومی در ایالات متحده آمریکا است [۱]. افراد دارای سندروم داون، تأخیرهای شناختی، گفتاری، ارتباطی و کاهش سطوح فعالیت بدنی را از خود نشان میدهند که موجب کاهش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در آنها میشود [۲]. کودکان با سندروم داون در سنین 8 تا 12 سال نسبت به همتایان غیر سندروم داون دارای شاخص توده بدنی بالاتر و مشارکت پایینتر در فعالیت بدنی هستند [۳] و هیپوتونی عضلانی (Muscle hypotonia)، نقص و تأخیر در انجام مهارتهای حرکتی، تعادل و هماهنگی بینایی حرکتی در آنها قابل توجه است [۴]. همچنین آنها کاهش ثبات وضعیتی [5-4] و اختلالات حس عمقی را تجربه میکنند [۴]. کاهش سرعت راه رفتن، طول و عرض گام کوتاهتر، تعادل ایستای ضعیف با افزایش نوسانات قدامی خلفی و میانی در کودکان و نوجوانان سندروم داون گزارش شده است [۶]. نشان داده شد که کودکان با سندروم داون برای برقراری تعادل در وضعیتهای ایستا و پویا از مکانیزمهای جبرانی شامل افزایش عرض گام، افزایش فرکانس مرکز جابجایی داخلی-خارجی، کاهش جابجایی قدامی-خلفی، افزایش میزان سفتی تنه و مچ پا و افزایش جابجایی خلفی تنه استفاده میکنند [۴]. Malak و همکاران، توضیح دادند که ایستادن و راه رفتن به دلیل انقباض ناکافی فلکسور و اکستانسور گروههای عضلانی مورد نیاز برای حفظ تعادل، از جمله فعالیتهای چالشبرانگیز برای کودکان سندرم داون است و با ناپایداری بیشتر و افزایش هزینه انرژی شروع به راه رفتن میکنند [۷].
تعادل و کنترل پاسچر (Postural control) بهعنوان توانایی و مهارتی است که با استفاده از سیستمهای عصبی عضلانی و قسمتهای مختلف مغز یکپارچه میشود. در واقع دستگاه عصبی مرکزی با پردازش دادههای سیستم بینایی، دهلیزی و حس عمقی و با در نظر گرفتن الگوهای حرکتی از پیش آموخته شده باعث فعال شدن الگوهای عضلانی سینرژیست در اندامها میشود [۸]. نشان داده شده است تعادل و ثبات وضعیتی در کودکان با سندروم داون پایینتر از همتایان آنهاست [۴]. آنها نسبت به همتایان خود هنگام مواجهه با تجربیات حسی مختلف، مانند محرومیت دیداری، برای تنظیم کنترل وضعیت بدن، بیشتر به ورودیهای حسی متکی هستند [۹]. فرآیندهای یکپارچهسازی چند حسی در سیستم عصبی برای کنترل وضعیت بدن میتواند زمینهساز تعادل پایین و ضعف ثبات قامت در افراد سندروم داون باشد [۴]. نتایج پژوهش Gupta و همکاران، نشان داد که برنامه تمرینی منتخب باعث بهبود تعادل و قدرت عضلانی در کودکان با سندرم داون شده است [۸]. Safikhani و همکاران، نشان دادند که تمرینات نروفیدبک و پیلاتس تأثیر مثبتی بر تعادل کودکان با سندروم داون داشت [۱۰]. Bahiraei و همکاران، به این نتیجه رسیدند که قدرت زانو، ران، مچ پا و تعادل ایستا با چشمان باز و بسته (روی سطح سفت و سطح نرم)، در پسران با سندرم داون به دنبال یک دوره برنامه تمرینی ترکیبی منتخب افزایش یافت [۱۱]. همچنین، Mohammadi و همکارش، نشان دادند که تمرینات ثبات مرکزی باعث افزایش تعادل ایستا و پویا در کودکان با سندرم داون شده است [۱۲].
همانطور که ذکر شد، پژوهشهای متعددی در زمینه اثرگذاری برنامههای تمرینی بر تعادل و ثبات وضعیتی کودکان با سندروم داون صورت گرفته است، ولی تحقیقی که تأثیر تمرینات کاوتورن کوکسی (Cawthorne Cooksey) را بر تعادل کودکان با سندروم داون ارزیابی کرده باشد، یافت نشد. این کودکان به علت نتایج رفتاری و اجتماعی منفی وابسته به نشانه بیماری از شرکت در فعالیتهای جسمانی صرفنظر میکنند، این در حالی است که به نظر میرسد ایجاد فرصتهای شرکت در فعالیتهای جسمانی برای افراد با سندروم داون اثرگذار باشد [۹]. بنابراین، آنها میتوانند از مزایای مشارکت در فعالیتهای بدنی سود ببرند و عملکرد حرکتی خود را ارتقاء دهند [۱۳]. لذا، با توجه به ضعف تعادل در کودکان با سندروم داون [۴] و همچنین اهمیت تعادل در انجام فعالیتهای روزمره و کسب مهارتهای دیگر [۸]؛ ارائه برنامههای حرکتی به منظور بهبود اختلالات تعادل در این افراد مهم به نظر میرسد [۱۴]، بنابراین نیاز به یافتن بهترین روشهای مؤثر برای ارتقاء تعادل و ثبات وضعیتی در این جمعیت همچنان محسوس است. لذا به نظر میرسد تمرینات کاوتورن کوکسی که بیشتر بر روی تداخلهای حسی حین کنترل بدن تأکید دارد، بتواند کارآمد باشد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل کودکان با سندروم داون است.
مواد و روشها
مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی، طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود که در سال 1400 انجام شد. نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر از پسران 8 تا 10 سال دارای سندروم داون شهرستان شهریار با ضریب هوشی 50 تا 70 بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس از میان دانشآموزان مقطع ابتدایی در یکی از مدارس استثنایی شهرستان انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از نرمافزار G*Power استفاده شد. با در نظر گرفتن آلفای 05/0 و توان آزمون برابر با 60/0 و اندازه اثر 70/0، تعداد 15 نفر در هر گروه به دست آمد. معیارهای ورود به پژوهش، داشتن بهره هوشی 50 تا 70 (بر اساس پروندههای پزشکی)، توانایی ایستادن و راه رفتن بهطور مستقل، کسب حداقل نمره 25 در آزمون Berg Balance، عدم مشارکت فرد در تمرینات ورزشی و مداخلات تمرینی دیگر، عدم مصرف داروهایی که بر قدرت عضلات یا تعادل تأثیر داشته باشد، بینایی و شنوایی طبیعی با/ بدون وسایل کمکی، نداشتن بیماری قلبی و عروقی و نداشتن هرگونه اختلال نورولوژی بود. همچنین، معیارهای خروج از پژوهش شامل عدم همکاری والدین و شرکت کنندگان در طول مدت مطالعه، عدم مشارکت فرد در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، غیبت بیش از 2 جلسه در جلسات تمرینی در گروه تجربی در نظر گرفته شد.
پس از ارائه توضیحات به والدین آنها در خصوص شرکت داوطلبانه و مراحل اجرای پژوهش و پس از غربالگری در معیارهای ورود با هدف همسان بودن شرکت کنندگان، افراد واجد شرایط گزینش شده و با رضایت آگاهانه وارد مطالعه شدند و بهطور تصادفی با استفاده از روش قرعهکشی به دو گروه 15 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند.
در اجرای پژوهش ملاحظات اخلاقی مطابق با دستورالعمل کمیته اخلاق پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی در نظر گرفته شد و کد اخلاق به شماره IR.SSRC.REC.1400.1343 دریافت شده است. جهت گردآوری اطلاعات اولیه آزمودنیها، از پرسشنامه ویژگیهای فردی شامل سؤالاتی از قبیل سن، وزن، سابقه بیماری، پای برتر شرکتکنندگان استفاده شد.
روش اجرای مطالعه بدین صورت بود که پس از انتخاب شرکتکنندگان، بهمنظور اندازهگیری تعادل ایستا از آزمون شارپند رومبرگ (Sharpened Romberg) با چشم باز (پایایی با چشم باز 90/0-91/0) بر روی سطوح نرم (فوم) و سفت استفاده شد [۱۵]. همچنین، پیشآزمون تعادل ایستا و پویا با استفاده از Berg Balance Testانجام شد [۱۶]. گروه تجربی برنامه تمرینات کاوتورن کوکسی را به مدت 8 هفته (3 جلسه 45 دقیقهای در هفته) انجام دادند. گروه کنترل در این مدت صرفاً فعالیتهای روزانه خود را انجام دادند. در نهایت، 24 ساعت بعد از اتمام 8 هفته تمرینات موردنظر، مجدداً از آزمونهای مشابه مرحله پیشآزمون، در هر دو گروه تجربی و کنترل، پسآزمون به عمل آمد و نتایج ثبت شد.
روش اجرای این آزمون به این صورت بود که شرکت کنندگان با پاهای برهنه طوری قرار میگرفتند که یکی از پاها (پای برتر) جلوتر از پای دیگر و بازوها بهطور ضربدری روی سینه قرار بگیرد. مدت زمانی که هر فرد میتوانست این وضعیت را با چشمان باز و بسته حفظ نماید، امتیاز او محسوب میشد بهمنظور ارزیابی تعادل پویا از آزمون تعادلی برگ استفاده شد. آزمون Berg Balance، اجرای عملکردی تعادل را بر پایه 14 آیتم که در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارد، ارزیابی میکند [۱۶] این آیتمها شامل اعمال حرکتی ساده (مانند جابجا شدن، نشستن، ایستادن) و نیز اعمال حرکتی (مانند جفت پا ایستادن، چرخش، روی یک پا ایستادن) میباشد. فعالیتها عبارتاند از نشستن بدون کمک، حفظ حالت ایستاده با پاهای جدا از هم، حفظ حالت ایستاده با پاهای چسبیده به هم، حفظ حالت ایستاده با چشمان بسته، ایستادن بهطوریکه یک پا جلوی پای دیگر باشد، ایستادن روی یک صندلی، نشستن روی صندلی از حالت ایستاده، ایستادن از حالت نشسته روی صندلی، انتقال از رختخواب به صندلی، چرخش به طرفین، چرخش 360 درجه، برداشتن یک شیء از روی زمین، دراز کردن دست به جلو و انتقال وزن به جلو، انتقال وزن روی پاها بهطور متناوب [۱۶]. در هر مرحله فرد بر اساس نحوه و کیفیت انجام آزمون میتواند نمره صفر (حداقل نمره) تا نمره 4 (حداکثر نمره) را به خود اختصاص دهد که امتیاز صفر به معنای عدم توانایی در اجرای فعالیت و امتیاز 4 به معنای توانایی کامل است. بنابراین حداکثر نمرهای که فرد میتواند در این آزمون کسب کند، 56 خواهد بود و هر چه امتیاز فرد بالاتر باشد، نشانه بهتر بودن وضعیت تعادل اوست. اعتبار درونی و بیرونی این آزمون به ترتیب 98/0 و 99/0 است [۱۶]. در مطالعه حاضر پایایی درونی با آلفای کرونباخ 96/0 گزارش شده است.
تمرینات Cawthorne Cooksey برای اولین بار در سال 1945 با هدف بهبود بیماران با اختلالات دهلیزی معرفی شد که شامل تمرینات تعادلی و حرکات سر و چشم با سرعت متفاوت بود. این تمرینات به الگوهای جدید تحریکات وستیبولار ضروری اجازه میدهد تا تجارب جدید خودکار به وجود آید. این تمرینات تعادلی قابلیت بهبود عکسالعملهای تعادلی و در نتیجه کاهش خطر افتادن را دارند. این تمرینات در موقعیتها و سرعتهای مختلف بر اساس شدت علائم بیماری و فهرستی از تمرینات و تکالیف تعادلی اجرا میشود [۱۶]. تمرینات کاوتورن کوکسی مبتنی بر یکسری تمرینات با پیچیدگی فزاینده است که شامل ابتدا حرکات چشم و سر و سپس حرکات کل بدن در حالت خوابیده، نشسته و ایستاده است. تمرینات کاوتورن کوکسی به علت تمرکز بر سیستم دهلیزی با بالا و پایین کردن سر میتواند بر هماهنگی و تعادل تأثیر بگذارد. فواید انجام تمرینات کاوتورن کوکسی مانند اجرای آسان، مقرون به صرفه بودن، ایمنی و نداشتن عوارض خطرناک، مورد تأکید است [۱۸].
در مطالعه حاضر، شرکتکنندگان گروه تجربی به مدت 8 هفته (شامل 3 جلسه 45 دقیقهای در هفته) بهصورت گروهی در گروههای 15 نفره، در تمرینات کاوتورن و کوکسی شرکت کردند. تمرینات توسط نویسنده دوم و در یک سالن ورزشی اجرا شد و شامل 10 دقیقه گرم کردن، 30 دقیقه تمرینات اصلی و 5 دقیقه سرد کردن بود. سرعت این تمرینات به تدریج افزایش یافت. هر تمرین 5 بار در حالت چشم باز و سپس 5 بار در حالت چشم بسته تکرار شد [۱۹]. در روز اول مراجعه این شرکتکنندگان، ابتدا توضیحاتی در مورد برنامه تمرینی، نحوه اجرای آن و اهداف تحقیق داده شد. برنامه تمرینی کاوتورن کوکسی در جدول 1 ارائه شده است.
جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و جداول و نمودار جهت توصیف ویژگیهای شرکتکنندگان استفاده شد و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای Kolmogorov-Smirnov (جهت تعیین چگونگی توزیع دادهها) استفاده شد. با توجه به سطح معناداری بهدست آمده (که در کلیه موارد بالای 05/0 بود)، توزیع دادهها نرمال بود. از آزمون Levene (جهت بررسی همگنی واریانسهای متغیرهای مطالعه)، استفاده شد و نشان داده شد که واریانس متغیرها تجانس دارد. آزمون t مستقل، و تحلیل کوواریانس چندمتغیره با حذف اثر پیشآزمون، استفاده شد. سطح معناداری در آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
جدول 1- برنامه تمرینی کاوتورن و کوکسی [۱۹].
هفته هفتم و هشتم |
هفته پنجم و ششم |
هفته سوم و چهارم |
هفته اول و دوم |
3 ست 12 تکرار |
3 ست 10 تکرار |
2 ست 10 تکرار |
2 ست 8 تکرار |
الف) حرکات چشم و سر بهصورت نشسته (ابتدا کُند و بعد سریعتر)؛
1. نگاه کردن به بالا و پایین.
2. نگاه کردن به چپ و راست.
3. نزدیک کردن انگشتان بهصورت و نگاه کردن به آنها؛
4. چرخاندن سر به سمت چپ و راست (ابتدا کند و سپس تندتر) با چشمان باز.
5. به عقب و جلو بردن سر (ابتدا کند و سپس تندتر) با چشمان باز.
6. انجام حرکات شماره 4 و 5 با چشمان بسته.
ب) حرکات سر و تنه، نشسته؛
1. قرار دادن یک شئ بر روی زمین، برداشتن آن و بردن بالای سر و گذاشتن دوباره بر روی زمین. در طول انجام تمرین باید به شئ نگاه کند.
2. انجام حرکت چرخشی در مفصل شانه.
3. به جلو خم شده و شئ که در جلو و عقب زانوها قرار دارد را بردارد.
ج) تمرینات ایستاده
1. حرکات بخش الف و 2 ب را بهصورت ایستاده تکرار کند.
2. دو بار بنشیند و بلند شود.
3. با چشم بسته دو بار بنشیند و بلند شود.
4. حین بلند شدن به سمت راست بچرخد.
5. حین بلند شدن به سمت چپ بچرخد.
6. توپ کوچکی را از یک دست به دست دیگر پرتاب کند. (بالا، در سطح افق)
7. توپ کوچکی را پایینتر از زانوها از یک دست به دست دیگر پرتاب کند و تکرار کند |
نتایج
اطلاعات دموگرافیک آزمودنیهای گروه تجربی و کنترل
شامل سن، قد و وزن آنها، در جدول 2 ارائه شده است.
جدول 2- میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای دموگرافیک گروه تجربی (15 n=) و گروه کنترل (15 n=) شامل سن، قد و وزن در کودکان با سندروم داون شهرستان شهریار در سال 1400
متغیرهای دموگرافیک |
تجربی (15 نفر)
انحراف معیار ± میانگین |
کنترل (15 نفر)
انحراف معیار ± میانگین |
مقدار p |
سن (سال) |
79/0 ± 07/9 |
88/0 ± 27/9 |
003/0 |
قد (سانتیمتر) |
7/3 ± 3/135 |
6/3 ± 9/134 |
001/0 |
وزن (کیلوگرم) |
46/4 ± 73/32 |
37/3 ± 07/33 |
220/0 |
پس از بررسی نرمال بودن توزیع دادهها و نیز تجانس واریانسها، یکی دیگر از پیشفرضهای انجام کوواریانس، همگونی شیب رگرسیون است. مقدار تعامل متغیر مستقل و همپراش در مورد تعادل ایستا روی سطح سفت و نرم معنادار بوده (001/0=P)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که پیشفرض همگونی شیب رگرسیون رعایت شده است. لذا میتوان جهت ارزیابی این فرضیه از آزمون کوواریانس استفاده کرد. نتایج آزمون کوواریانس برای بررسی اثر تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل ایستا با کنترل اثر پیشآزمون در جدول 3 آورده شده است.
در خصوص تعادل ایستا بر روی سطح سفت، نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که با حذف اثر پیشآزمون بهعنوان متغیر همپراش، اثر اصلی تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل ایستای (سطح سفت) کودکان با سندروم داون، معنادار است (9/116F1,27 = و 001/0P= و 81/0ƞ2=). در خصوص تعادل ایستا بر روی سطح فوم، نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که با حذف اثر پیشآزمون بهعنوان متغیر همپراش، اثر اصلی تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل ایستای (سطح فوم) کودکان با سندروم داون، معنادار است (8/29F1,27 = و 001/0P= و 52/0ƞ2=). بنابراین هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل ایستای کودکان با سندروم داون تأثیر معنیداری دارد.
برای بررسی اثر هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل پویای کودکان با سندروم داون، پس از بررسی نرمال بودن توزیع دادهها و نیز تجانس واریانسها، یکی دیگر از پیشفرضهای انجام کوواریانس یعنی همگونی شیب رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج همگونی شیب رگرسیون در جدول 4 آورده شده است.
جدول 4 - نتایج همگونی شیب رگرسیون در کودکان با سندروم داون شهرستان شهریار در سال 1400
منبع تغییر |
درجه آزادی |
میانگین مربعات |
F |
مقدار احتمال |
همپراش (نمره پیشآزمون) |
1 |
96/31 |
01/10 |
004/0 |
اثر اصلی متغیر مستقل |
2 |
7/166 |
22/52 |
001/0 |
خطای باقیمانده |
27 |
19/3 |
---- |
---- |
مقدار تعامل متغیر مستقل و همپراش در مورد تعادل پویا معنادار بوده (001/0=P)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که پیشفرض همگونی شیب رگرسیون رعایت شده است. لذا میتوان جهت ارزیابی این فرضیه از آزمون کوواریانس استفاده کرد. نتایج آزمون کوواریانس برای اثر تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل پویا با کنترل اثر پیشآزمون در جدول 5 آورده شده است.
نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که با حذف اثر پیشآزمون بهعنوان متغیر همپراش، اثر اصلی تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل پویای کودکان با سندروم داون، معنادار است (38/33F1,27 = و 001/0P= و 55/0ƞ2=). با توجه به اینکه اندازه مجذور اتا بین 02/0 و 09/0 است، مقدار معناداری متوسط میباشد. بنابراین هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل پویای کودکان با سندروم داون تأثیر معناداری دارد.