اخلاق یادگیری الکترونیکی
آموزش پزشکی |
عناصر درونی و بیرونی سازمان
|
یادگیری الکترونیکی
|
اخلاق
|
تعهدات و قوانین سازمان
|
آرمانهای سازمان
|
ارزشهای سازمان
|
OR | AND | OR | AND | OR |
Medical education | E-learning | Ethic | ||
Medical field | Web-based learning | Ethos | ||
Electronic learning | Morality | |||
Distance learning |
یا | و |
یا | و |
یا |
آموزش پزشکی | آموزش الکترونیکی | اخلاق | ||
رشته پزشکی | یادگیری مبتنی بر وب | خلقیات | ||
یادگیری الکترونیکی | روحیات | |||
آموزش از راه دور |
غربالگری
|
مشمول
|
سوابق شناسایی شده از طریق جستجو در 7 پایگاه داده: (854=n)
|
سوابق نمایش داده شده از غربالگری قبلی: (94=n)
|
مطالعاتی که دارای متن تکراری بودند: (39=n)
|
مطالعات موجود در مطالعه: (14=n)
|
مقالات تمام متن با دلایل زیر حذف شدند: (22=n)
(مطالعات ثانویه:16مقاله-روش شناسی ضعیف: 3 مقاله-گزارش: (2 مقاله-تفسیر: 1 مقاله) |
مقالات تمام متنی که برای واجد شرایط بودن ارزیابی شدند: (36=n)
|
مقالاتی که قبل از انجام غربالگری حذف گردیدند:
مطالعات تکراری: (514=n)، مطالعات غیرمرتبط: (207=n) |
سوابقی که براساس کیفیت مطالعات حذف شدند: (58=n)
|
شایستکی
|
شناسایی
|
ردیف | عنوان مقاله | نویسندگان | نام مجله | سال و کشور | روش مطالعه | نتایج اصلی |
1 | یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی در دوران قرنطینه مرتبط با COVID-19: بررسی همه جانبه دیدگاه اساتید و دانشجویان | Gupta Subhangi و همکاران [28] |
Medical Journal Armed Forces India | 2020/هند | ترکیبی | با وجود تمام چالشهایی که ممکن است بر تجربه آموزش الکترونیکی ما تأثیر بگذارد، اما در طول بحران جهانی کنونی، دیدگاه اساتید و دانشجویان در رابطه با یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی را مورد بررسی قرار داد که در این مطالعه ضمن بررسی همه جانبه دیدگاهها، به خلأهای ایجاد شده نظیر خلاء در سازمان، زیرساختها، مسائل حقوقی، مسائل اخلاقی در این فضا پرداخته شده است. همچنین، تجارب اساتید و دانشجویان آموزش پزشکی به همراه تحقیقات صورت گرفته ترکیب شده است و ضمن نقد و بررسی به ارائه راه حل پرداخته شده است. |
2 | آموزش الکترونیکی در آموزش پزشکی بررسی وضعیت فناوری، مدیریت، طراحی و مسائل اخلاقی مرتبط با آن | Masters Ken و همکاران [29] |
Medical Teacher | 2018/کانادا | کیفی | محور اصلی این پژوهش در دو بخش می باشد. بخش اول مفاهیم اساسی آموزش الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و ارزشیابی الکترونیکی، مسائل روزمره آموزش الکترونیکی را معرفی میکند. در بخش دوم موضوعاتی مانند دانش عملی از اشکال فناوری مورد استفاده در آموزش الکترونیکی، رفتارهای معلمان و فراگیران در محیطهای آنلاین و طراحی محتوا و فعالیتهای آموزش الکترونیکی پرداخته میشود. یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی به بخشی از جریان اصلی در اکثر دانشکدههای پزشکی تبدیل شده است و هنوز موانع زیادی وجود دارد، مانند هزینه، زیر ساخت (مانند عدم وجود شبکه در مناطق در حال توسعه و دور افتاده)، اخلاق، امنیت و قابلیت اطمینان (با اینترنت) و تغییر مداوم هر نوع ثبات اخلاقی در محیط یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی آن را تهدید میکند. علیرغم این چالشها، آموزش الکترونیکی دارای بسیاری از موارد ارزشمند است و روشها و رویکردهای نوآورانه را ارائه میدهد. بنابراین، نیاز است نقاط مثبت استمرار یابد و چالشها برطرف و اصلاح گردد. |
3 | آموزش از راه دور و یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی در اردن: وضعیت فعلی، چالشها و چشماندازها | Al-Balas و همکاران [30] | BMC Medical Education | 2020/اردن | کیفی | با پیشرفت در فناوریها و رسانههای اجتماعی، یادگیری الکترونیکی یک رویکرد جدید و بهسرعت در حال رشد برای اساتید و دانشجویان و بهطورکلی یادگیرندگان و یاد دهندگان بوده است. صرفنظر از مزایای گزارش شده، دانشجویان پزشکی رویکرد ترکیبی را در تدریس ترجیح دادند، زیرا یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی یک چالش بزرگ برای کسب مهارتهای پزشکی کافی بوده است. درک موانع درونی و بیرونی از قبیل نبود اخلاق و مؤلفههای اساسی آن در مربیان و دانشجویان برای اجرای موفق یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی ضروری است. |
4 | موانع و راهحلهای یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی - یک بررسی یکپارچه | O’Doherty Diane و همکاران [31] |
BMC Medical Education | 2018/انگلستان | کیفی | یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی یک مفهوم نسبتاً جدید است که بهسرعت در حال گسترش است؛ بنابراین مهم است که ارگانهای آموزشی تحصیلات تکمیلی، دانشکدههای پزشکی و مربیان آنها از موانع و راهحلهای توسعه و اجرای نوع یادگیری و نیاز به اخلاق و فرهنگ سازی آگاه باشند؛ بنابراین اجرای آن، مستلزم آمادگی بیشتری میباشد. |
5 | ارزیابی موفقیت سیستمهای یادگیری الکترونیکی: یک مطالعه تجربی | Al-Fraihat و همکاران [32] |
Computers in Human Behavior | 2020/انگلستان | کمی | هدف این تحقیق بررسی عواملی است که برای ارزیابی موفقیت سیستم یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی در یکی از دانشگاههای انگلستان در نظر گرفته میشود و منجر به توسعه یک مدل موفقیت یادگیری الکترونیکی شده است که این عوامل را در بر میگیرد. برای آزمون مدل، یک مطالعه تجربی انجام شد. سهم این تحقیق چندوجهی است و مشارکتهای نظری و همچنین مشارکتهای عملی را ارائه میدهد، تا بتوان سبب پیشرفت بیشتر عوامل مؤثر در یادگیری الکترونیکی شد و چارچوب اخلاقی را برای آن تعریف کرد. |
6 | آموزش الکترونیکی در قرنطینه COVID-19: دیدگاه دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی | Anwar و همکاران [33] |
Pakistan Journal of Medical Sciences | 2021/پاکستان | کیفی | برای ارزیابی تأثیر آموزش آنلاین و یادگیری الکترونیکی بر ارزیابیها، باید مطالعات بیشتری انجام شود. آموزش پزشکی در استفاده از بسترهای یادگیری آنلاین نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این، تأثیر اخلاق بر روابط یاد دهنده و یاد گیرنده در خارج از کلاس باید ارزیابی شود تا اثربخشی یادگیری الکترونیکی در زمینه آموزش پزشکی در بلند مدت ارزیابی شود، البته باید تجهیزات سخت افزاری باید فراهم باشد. |
7 | عوامل حیاتی موفقیت در یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی در طول همهگیری کووید با تاکید بر اخلاق: تحلیلی جامع از دیدگاههای مدیریتی آموزش الکترونیکی | Alqahtani و همکاران [34] |
Education sciences | 2020/عربستان | کیفی | این مطالعه سیستمهای مختلف یادگیری الکترونیکی را با استفاده از رویکردهای چند معیارِ اولویتبندی میکند که مهمترین عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش الکترونیکی در طول همهگیری COVID-19 مربوط به مدیریت دانش فناوری، حمایت مدیریت، افزایش آگاهی یادگیرندگان و استفاده از اخلاق است. همچنین در بین پنج سیستم یادگیری، یادگیری ترکیبی مناسبترین سیستم یادگیری برای آموزش معرفی شد. |
8 | موانع یادگیری الکترونیکی در ایام کرونا: نظرسنجی دانشجویان پزشکی در فیلیپین | Baticulon و همکاران [35] |
Medical Science Educator | 2021/فیلیپین | ترکیبی | این مطالعه نشان میدهد دانشجویان پزشکی در فیلیپین در تلاش برای سازگاری با یادگیری آنلاین با موانع فنی، فردی، داخلی، نهادی و اجتماعی مواجه شدند. برخی از این موانع گذرا هستند و انتظار میرود با این موانع برطرف شوند. بدون مداخله مناسب، موانع یادگیری آنلاین تنها بر آموزش و آموزش پزشکان آینده تأثیر نمیگذارد. در مقیاس وسیعتر، حتی ارائه خدمات مراقبتهای بهداشتی کشور نیز ممکن است مختل شود و بر مؤلفههای اخلاقی تأثیر بگذارد. |
9 | یادگیری الکترونیکی: شما همیشه به چیزی که امیدوار هستید نمیرسید | Kirkwood [36] |
Technology, Pedagogy and Education | 2009/انگلستان | کیفی | تمرکز این مقاله بر روی تأثیر بالقوه و واقعی یادگیری الکترونیکی بر یادگیری و تدریس در نوآوری های مبتنی بر فناوری در آموزش عالی گزارش میشود. استدلال شده است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهخودیخود منجر به بهبود نتایج آموزشی و روشهای کار نمیشود، اما عوامل زمینهای مختلف همانند اخلاق و قانون مداری تأثیر بیشتری بر آنچه و چگونگی یادگیری دانشجویان میگذارند. مشارکت دانشآموزان با یادگیری الکترونیکی به انتظارات و تصورات آنها از یادگیری و نیازهای ارزیابی ارتباط دارد. دانشگاهیان باید باورها و عملکردهای خود را در مورد تدریس و ارزشیابی و تأثیر آنها بر تجربه یاد گیرندگان مجدداً ارزیابی کنند. هم معلمان و هم فراگیران باید بدانند که چرا فعالیتهای یادگیری الکترونیکی باید انجام شود و پاداشهایی که انتظار میرود حاصل شود. |
10 | آموزش الکترونیکی در آموزش پزشکی در انگلستان | Zehry و همکاران [37] |
Procedia Social and Behavioral Sciences | 2011/انگلستان | کیفی | این مطالعه در رابطه با ادغام آموزش الکترونیکی در برنامههای درسی پزشکی موجود باید نتیجه یک برنامه خوب طراحی شده باشد که با نیازسنجی شروع میشود و با تصمیم به استفاده از آموزش الکترونیکی خاتمه مییابد. در آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی، یادگیری الکترونیکی باید مکمل فعالیتهای سنتی معلمان باشد که بخشی از یادگیری ترکیبی را تشکیل میدهد و در کنار آن آموزش سایر مؤلفههای درونی و انسانی نظیر اخلاق نیز آموزش داده شود. |
11 | حوزههای همپوشانی حرفه پزشکی و اخلاق پزشکی: یک تحقیق مفهومی | Ruitenberg [38] |
Ethics in Professional Education | 2019/کانادا | کیفی | این مقاله استدلال میکند که اخلاق حرفهای باید نه تنها در رابطه با مسائل اخلاقی عمده مانند تصمیمهای پایان زندگی، بلکه در رابطه با اعمال و تصمیمهای روزمره نیز درک شود. این مقاله با طرح سؤالاتی در مورد اینکه چگونه و توسط چه کسی اخلاق حرفهای به بهترین شکل آموزش داده میشود، به پایان میرسد و آن را به آموزش پزشکی وارد میکند که میبایست در بحث یادگیری الکترونیکی گنجانده شود. همچنین با اجازه دادن به حوزههای حرفهای پزشکی که مستقیماً با اخلاق حرفهای مرتبط نیستند، اخلاق حرفهای به عنوان کانون آموزش پزشکی میتواند تسکین بیشتری پیدا کند. |
12 | شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای بهمنظور طراحی الگوی اخلاق حرفهای در بستر یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور |
Alikhani و همکاران [39] |
Research in School and Virtual Learning | 2021/ایران | ترکیبی | این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای در بستر یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور و طراحی الگوی اخلاق حرفهای انجام پذیرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل و مؤلفههای اخلاق حرفهای به طور معناداری بالاتر از میانگین مورد انتظار بوده است. از نظر سطح مطلوبیت، مؤلفههای رفتاری و فرآیندی در سطح مطلوب و صرفاً مؤلفه تعامل اخلاقمدار در محیط یادگیری الکترونیکی مربوط به دستیاران آموزشی در سطح نسبتاً مطلوب از نظر دانشجویان ارزیابی شده است. با توجه به ارائه الگوی اولیه اخلاق حرفهای مبتنی بر پیشینه تحقیق و مصاحبه با متخصصین آموزش الکترونیکی، نتایج کیفی و کمی، الگوی مفهومی اخلاق حرفهای به دست آمد. |
13 | آموزش پزشکی در زمان COVID-19: انتظارات دانشجویان آلمانی - یک مطالعه مقطعی | Loda و همکاران [40] |
Plos one | 2020/آلمان | کیفی | به نظر میرسد دانشجویان پزشکی از همهگیری COVID-19 و پیامدهای آن در زمینههای دانشگاهی و مراقبتهای بهداشتی آگاه هستند. آنها همچنین فکر میکنند که معلمان و اساتیدشان شایستگیهای دیجیتالی خود را در طول همهگیری افزایش میدهند. بنابراین، دانشکدههای پزشکی باید به سرعت و بهاندازه کافی رویکردهای خود را برای تدریس دیجیتالی اخلاق کنند و هرگونه نگرانی و اضطراب و مشکلات احتمالی این رشته را از بین ببرند. |
14 | تجربیات دانشجویان پرستاری در طی تغییر ناگهانی از آموزش حضوری به یادگیری و آموزش الکترونیکی در ماه اول قرنطینه به دلیل COVID-19 در اسپانیا |
Ramos-Morcillo و همکاران [41] |
International journal of environmental research and public health | 2020/اسپانیا | ترکیبی | این مطالعه نشان داد که پس از اولین هفته انطباق با شرایط قرنطینه و استقرار سیستمهای آموزشی جدید آنلاین، دانشجویان عادی فضای جدید را آغاز میکنند. تحمیل آموزش الکترونیکی محدودیتهای بیشتری را برای یاد گیرندگان که مسنتر هستند، با مسئولیتهای کاری و خانوادگی، زندگی در یک محیط روستایی و با منابع الکترونیکی محدود به همراه دارد. آموزش آنلاین امکان جایگزینی آموزش تئوری را فراهم کرده است، اگرچه آموزش حضوری ترجیح داده میشود، در عین حال نشان داده است که اقدامات بالینی برای آموزش دانشجویان حوزه پزشکی ضروری است. آموزش آنلاین فراتر از ادامه آنلاین کلاسها است. با توجه به آینده نامشخص مسئولین باید از قبل روی این موضوع برای سنوات آینده برنامهریزی کنند؛ چرا که امکان رخدادهای اخلاقی و هنجاری وجود دارد. |
ردیف | روش | عملیاتی | مفهومی | تعداد |
1 | آزمایشی | 8 | - | 9 |
2 | پیمایشی | - | 11 | 12 |
3 | تحلیلی | - | 13 | 14 |
4 | مطالعه دلفی | - | 5 | 6 |
5 | مطالعه موردی | 13 | - | 14 |
6 | ترکیبی | 9 | 11 | 21 |
7 | بنیادی | - | 7 | 8 |
8 | بررسی مروری | 21 | - | 22 |
9 | نظرسنجی | - | 9 | 10 |
10 | نظری | - | 16 | 17 |
مجموع | 133 |
نوع | عملیاتی | مفهومی | تعداد |
آموزش | 15 | 11 | 26 |
هنر و علوم انسانی | 5 | 3 | 8 |
تجارت و بینالمللی | 6 | 3 | 9 |
رشدی | 4 | 1 | 5 |
درمان و پزشکی | 10 | 15 | 25 |
مهندسی، آموزش و پرورش | 4 | 6 | 10 |
تعامل انسان و کامپیوتر | 1 | 2 | 3 |
کتابداری و اطلاعرسانی | 1 | 4 | 5 |
نوآوری | 4 | 2 | 6 |
روانشناسی | 4 | 1 | 5 |
تحصیلات | 11 | 20 | 31 |
مجموع | - | - | 133 |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |