Ethics code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1401.108
Norouzzadeh A. Designing and Validating a Medical Tourism Model among Doctors and Staff of Ardabil University of Medical Sciences in 2022: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 22 (8) :835-858
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7010-fa.html
نوروززاده احد. طراحی و اعتبارسنجی الگوی گردشگری پزشکی در پزشکان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در سال 1401: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (8) :835-858
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7010-fa.html
گروه مدیریت، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران
متن کامل [PDF 1159 kb]
(441 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1028 مشاهده)
متن کامل: (507 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، آبان 1402، 858-835
طراحی و اعتبارسنجی الگوی گردشگری پزشکی در پزشکان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در سال 1401: یک مطالعه توصیفی
احد نوروززاده [1]
دریافت مقاله: 16/3/402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 28/6/402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 10/8/402 پذیرش مقاله: 14/8/402
چکیده
زمینه و هدف: محدودیتهای منابع ارزی باعث شده که صنعت گردشگری پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار شود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی گردشگری پزشکی در دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفت.
مواد و روشها: این پژوهش از لحاظ هدف، اکتشافی و از لحاظ نوع، توصیفی است. جامعه آماری در مرحله کیفی 30 نفر از پزشکان استان اردبیل در سال 1401 که به صورت هدفمند و به شیوه ارجاع زنجیرهای انتخاب و در مرحله دوم و بر اساس جدول Morgan، 201 نفر از کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی استان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کیفی، مصاحبه نیمهساختار یافته که به روش دلفی انجام و در مرحله کمی نیز از پرسشنامه بازطراحی شده منتج از مرحله اول و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، مؤلفههای رشد اقتصادی (433/0=β)، اکوسیستم کارآفرینی (537/0=β)، کیفیت قوانین (437/0=β)، شبکههای اجتماعی (346/0=β)، چالشها (482/0=β)، تنوع جاذبهها و فرصتهای فراغتی (539/0=β)، نیروی متخصص (345/0=β)، توسعه سیاستهای گردشگری (742/0=β)، احترام به عقاید (339/0=β)، درآمد پایدار (407/0=β)، خدمات اسلامی پزشکی (369/0=β)، اثربخشی و کارآیی (454/0=β)، مشارکت (608/0=β)، زبان مشترک (523/0=β)، زیرساختهای پزشکی (427/0=β)، هزینهها (384/0=β)، ظرفیتهای طبیعی (375/0=β) و تعرفه خدمات پزشکی (517/0=β) به عنوان مؤلفههای مؤثر بر گردشگری پزشکی شناسایی شدند.
نتیجهگیری: توسعه سیاستهای گردشگری و داشتن نقشه راه سهم بهسزایی در توسعه گردشگری پزشکی دارد. همچنین، افزایش مشارکت مردمی، ایجاد مشاغل مرتبط، شناساندن جاذبههای گردشگری، آزادسازی اقتصادی و بهبود روابط سیاسی و مقررات روادید از سیاستهای تأثیرگذار فرابخشی میباشند.
واژههای کلیدی: گردشگری، گرشگری پزشکی، روش دلفی
مقدمه
گردشگری (Tourism) یکی از ارکان اساسی فرآیند توسعه در کشورهای در حال توسعه است [1]. این صنعت با ویژگیهایی مانند تقاضای متغیر و خواهان نوآوری و قابلیت تولید ثروت در جوامع و توسعه اقتصادی و اجتماعی بستری مناسب برای فعالیتهای کارآفرینانه به شمار میرود [2]. در این میان گردشگری سلامت به عنوان یکی از بزرگترین و سودآورترین شاخههای گردشگری دنیا محسوب میشود و در سالهای اخیر رشد آن بسیار چشمگیر بوده است [3].
امروزه جهانی شدن خدمات بهداشتی به رشد شاخه جدیدی از گردشگری پزشکی (Medical tourism) به نام گردشگری سلامت (Health tourism) منجر شده است [4]. گردشگری پزشکی، به منزله یکی از شاخههای گردشگری سلامت، پدیدهای رو به گسترش در قرن ۲۱ است که یکی از سریعترین توسعهها را در بازار گردشگری دارد [5]. این نوع گردشگری نشانگر حرکت موقت بیمار به خارج از نظام سلامت کشور محل اقامت خود با هدف خرید مراقبتهای پزشکی است [6]. گردشگری پزشکی به منزله یکی از اجزای صنعت گردشگری با صنعت گردشگری در ارتباط است [7] و همچنین با دیگر مؤسسات مثل بیمارستانها، شرکتهای بیمه و آژانسهای مسافرتی جدیدالتأسیس هماهنگی پیدا میکند [8]. در مطالعات اخیر نیز برآورد شده است که صنعت گردشگری پزشکی جهان در حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال گردش مالی دارد [4].
با مروری بر پژوهشهای انجام شده در ارتباط با الگوی گردشگری پزشکی مشخص میشود که مؤلفهها و شاخصهای زیادی در توسعه این شاخه از گردشگری مؤثر است. Basouli و همکاران در پژوهش خود در مورد گردشگری پزشکی به شاخصهای احترام به عقاید، رشد اقتصادی، اثربخشی، کیفیت قوانین، درآمد پایدار و همچنین نیروی متخصص و توسعه سیاستهای گردشگری اشاره داشتند [2]. پژوهش Vaezi و همکاران نیز بر سیاستگذاری مطلوب در این شاخه از گردشگری اشاره میکند [5] و مدل ارائه شده Norouzzadeh شاخصهای آموزش نیروی انسانی، قوانین بینالمللی و مدیران بحران را ارائه نموده است [9]. Rahman و همکاران رشد اقتصادی و احترام به عقاید و مشارکت را از عوامل مهم در گردشگری پزشکی میدانند [10] و Jalilian و همکاران در پژوهش خود به شاخصهای حق تعرفه خدمت پزشکی، درآمد پایدار، نیروی متخصص، کیفیت و ایجاد شغلهای کاذب اشاره داشتهاند [11]. پژوهشHoseinpour وRiyahi نیز بر وجود جاذبههای گردشگری تأکید دارد [12]. پژوهشهای Heung و همکاران و همچنین Johnston و همکاران نیز عوامل اکوسیستم کارآفرینی، کاهش هزینههای گردشگری و مشارکت مردمی را در توسعه پایدار گردشگری پزشکی مؤثر میدانند [6، 4].
لزوم توسعه گردشگری پزشکی در ایران به دلیل این مسئله است که هنگامی که گردشگران پزشکی برای درمان به شهری سفر میکنند، در کنار درمان، از جاذبههای متنوعی که در آن شهر استقرار یافتهاند، بازدید میکنند؛ بنابراین، اکثر گردشگران در کنار درمان به تفریح و گردش نیز میپردازند [13]. برتری ایران در زمینه درمان سلولهای بنیادی و بیماریهای ژنتیکی، بازسازی ضایعات و قطع نخاعی، درمان موارد مختلف ناباروری از مهمترین مزایای ایران در زمینه جلب گردشگری پزشکی است [14]. از سوی دیگر با توجه به محدود بودن بودجه نظام سلامت به نظر میرسد که فعالیت مراکز درمانی کشور در سطح بینالمللی و در راستای جذب گردشگر سلامت گام مهمی در راستای رونق اقتصاد سلامت کشور خواهد بود [15]. بنابراین با بررسی و جمعبندی مطالعات پیشین و با نگاهی به یافتهها، مؤلفهها و شاخصهای مورد مطالعه آنها و همچنین مشکلات و تنگناهای موجود در زمینه گردشگری پزشکی در کشور مشخص میگردد که یک الگوی منسجم و یکپارچه در این حوزه که بتواند تمامی این شاخصها و مؤلفهها را پوشش دهد وجود ندارد [16]. بنابراین، بدیهی است که توجه به زنجیره تأمین گردشگری پزشکی میتواند به رشد بهتر این صنعت کمک فراوانی کند. لذا با توجه به موارد گفته شده، در این پژوهش الگویی برای گردشگری پزشکی طراحی شده و مورد ارزیابی و برازش نیز قرار میگیرد تا با استفاده از آن، شاخصهای مؤثر در ایجاد این الگو، شناسایی شده و زمینه برای استفاده از آن فراهم گردد.
مواد و روشها
پژوهش توصیفی حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی گردشگری پزشکی در دو مرحله کیفی (بر مبنای روش دلفی) و کمی انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ هدف، اکتشافی و از لحاظ نوع، توصیفی است که به روش میدانی اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش، در مرحله اول 30 نفر از پزشکان با سابقه بیش از 25 سال در استان اردبیل در سال 1401 و در مرحله دوم برای برازش الگوی طراحی شده، به دلیل مشخص بودن حجم جامعه که 418 نفر بودند، از جدول Morgan استفاده شده که بر این اساس تعداد 201 نفر از کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به دلیل آشنایی نسبی با شاخصها و مؤلفههای گردشگری پزشکی مورد مطالعه قرار گرفتند [17]. در این مرحله برای اعتبارسنجی الگوی طراحی شده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شده است. در این پژوهش ویژگیهای جمعیت شناختی از جمله سن، سطح تحصیلات، سابقه اشتغال و جنسیت مورد بررسی قرار گرفت.
لازم به توضیح است که معیارهای ورود به مطالعه، تحصیلات (داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد) و سابقه کاری (داشتن حداقل 25 سال سابقه کاری) و معیار خروج از مطالعه در مرحله اول رسیدن به اشباع نظری در فرآیند مصاحبه و در مرحله دوم تکمیل کامل پرسشنامه بود. مطالعه حاضر در کمیته اخلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل مورد بررسی قرار گرفته و با شناسه اخلاق IR.IAU.ARDABIL.REC.1401.108 مصوب گردیده است.
از آنجایی که پژوهش حاضر در دو مرحله انجام گرفته است، نیازمند دو نوع روش نمونهگیری بود. روش نمونهگیری در مرحله اول، روش هدفمند (نمونهگیری نظری)، با روش ارجاع زنجیرهای (روش گلوله برفی) و برای نمونهگیری در مرحله دوم نیز از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است که واحدهای جامعه مورد مطالعه در طبقههایی که از نظر صفت همگنتر هستند، گروهبندی شدند. به این ترتیب تغییرات در درون گروهها حداقل میشود که برای این کار، نمونه مورد مطالعه در طبقات اداری، خدماتی، عملیاتی، پرستاری، آموزشی، مالی و حوزه ریاست طبقهبندی شدند. در مجموع بخش اداری شامل 48 نفر، بخش خدماتی شامل 71 نفر، بخش عملیاتی شامل 39 نفر، بخش پرستاری شامل 163 نفر، بخش آموزشی شامل 50 نفر، بخش مالی شامل 34 و حوزه ریاست شامل 13 نفر میباشد که در این راستا 23 نفر برای بخش اداری (12 درصد)، 34 نفر برای بخش خدماتی (17 درصد)، 19 نفر برای بخش عملیاتی (9 درصد)، 78 نفر برای بخش پرستاری (39 درصد)، 24 نفر برای بخش آموزشی (12 درصد)، 17 نفر برای بخش مالی (8 درصد) و 6 نفر برای حوزه ریاست (3 درصد) به صورت تصادفی برای مطالعه در این پژوهش انتخاب شدند.
ابزار گردآوری دادهها در مرحله کیفی، مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با خبرگان (تا رسیدن به اشباع نظری) که به روش دلفی (برای تسهیل ارتباطات گروهی ساختار یافته به منظور رسیدن به توافق در مواجهه با مشکلات و قدرت پیشبینیهای دقیقتر) و در سه دور انجام گرفت که مبنای آن نمرات حاصل و مقایسه این نمرات با نمره میانگین بوده که منجر به حذف برخی از شاخصها میشود. در دور اول دلفی، هدف جمعآوری و طبقهبندی نظرات کارشناسان شرکتکننده در مطالعه با استفاده از سؤالات باز در پرسشنامه است. پرسشنامه دور اول معمولاً بدون ساختار بوده و دارای سؤالات باز میباشد. در دور دوم پرسشنامه تهیه شده در دور اول، دوباره در اختیار همان شرکت کنندگان دور اول قرار داده میشود. در این دور هر یک از شرکت کنندگان دلفی در مرحله اول، پرسشنامه دور دوم را دریافت میکنند و از آنها خواسته میشود مواردی را که توسط محققان جمعآوری شده است بر اساس اطلاعات ارائه شده در دور اول بررسی کنند و هر عنوان را با استفاده از طیف لیکرت رتبهبندی و به عبارتی کمیتپذیر نمایند. در دور سوم مطالعه با روش دلفی، هدف تجدیدنظر و بازبینی نظرات کارشناسان درخصوص پرسشنامه تهیه شده و داوری و رتبهبندی انجام گرفته میباشد که هدف آن رسیدن به اجماع نظر و توافق در خصوص موضوع مورد بحث میباشد [18]. به عبارتی دیگر در دور اول، مشارکتکنندگان ایدهها و موضوعات اصلی را تعیین مینمایند. در این مرحله از هـر یک از متخصصین درخواست میشود تـا شخصـاً طوفـان مغـزی برقرار کند، هر نوع ایده و نظر خود را پیرامون شاخصهای گردشگری پزشکی آزادانـه مطـرح نمایـد. سپس ایدههای مطرح شده در دور اول، تلفیق میشوند تا پرسشنامهای برای دورهای بعدی طراحی شود. این پاسخها سازماندهی میشوند و نظرات مشـابه ترکیـب و گـروهبنـدی شده و موضـوعات تکراری و حاشیه حذف میشود. سپس پاسخها در اختیار اعضاء قرار داده میشود و از آنها خواسته میشود تا پاسخهای اولیه خود را ارزیابی کنند و در نهایت بعد از اعمال نمرات کسب شده، مؤلفههای الگوی گردشگری پزشکی سلامت با محوریت استان اردبیل احصاء گردید. در مرحله کمی نیز از پرسشنامه محقق ساخته منتج از مرحله اول (بازطراحی شده) و بر اساس شاخصهای الگوی گردشگری پزشکی استفاده گردید.
در مرحله دوم تحقیق و برای سنجش پرسشنامه منتج از مرحله اول نیز از تحلیل عاملی تأییدی و از نرمافزار Smart PLS نسخه 3، در دو حالت: الف) حالت استاندارد با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و ب) حالت معناداری t با استفاده از تکنیک بوتاستراپینگ (Bootstraping) استفاده گردیده است. لازم به توضیح است که حداقل مربعات جزئی (Partial least squares; PLS) یک روش ناپارامتریک است که برای اعتبارسنجی یک مدل با بررسی همزمان نقش متغیرهای پنهان و آشکار و برای شناسایی قدرت و جهت روابط میان عناصر استفاده میشود. برای بررسی معناداری نیز از آماره t و خودگردانسازی (بوت استراپینگ) یا برش Jack-Nife استفاده شده است [19]. برای اعتبارسنجی مدل (برازش مناسب مدل ارائه شده) هم از شاخصهای برازش NPAR (Number of parameters for each model)، DF (Degrees of freedom)، P (P value)،CMIN (Chi Square)، AGFI (Adjusted Goodness of Fit Index)، GFI (Goodness of Fit Index)، شاخص توکر-لوئیس (Tucker-Lewis)، شاخص بنتلر-بونت (Bentler-Bonett)، CFI (Comparative Fit Index)، PNFI (Parsimony Normed Fit Index)، PCFI (Parsimonious Comparative Fit Index)، RMSEA (Root Mean Square Error of Approximation) و CMIN/DF (Chi-degree/ Degrees of freedom) استفاده شده است [19].
نتایج
در این پژوهش برای بررسی روایی پرسشنامه مورد استفاده از روش Fornell و Larckerو پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و پایایی همگون استفاده شده است که برای این کار نمونهای به حجم 30 نفر انتخاب شد [20] که نتیجه آن در جداول 1 و 2 ارائه شده است. لازم به توضیح است که بررسی روایی واگرا با روشFornell و Larckerبه وسیله ماتریس همبستگی صورت میپذیرد که یک متغیر در مقایسه با سایر متغیرها، باید تمایز بیشتری را در بین مشاهده پذیرهای خود داشته باشد تا بتوان گفت متغیر مدنظر روایی واگرای بالایی دارد. در واقع جذر روایی همگرای هر متغیر باید بیشتر از حداکثر همبستگی آن متغیر با متغیرهای دیگر باشد که اعداد مندرج در جدول نشان از روایی واگرای مطلوبی دارد [19].
بر اساس جدول 1، از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (Average variance extracted; AVE) برای بررسی روایی همگرای سازهها استفاده میشود. این شاخص مقدار واریانسی است که توسط یک سازه در رابطه با مقدار واریانس ناشی از خطای اندازهگیری گرفته میشود که مقدار آن در حالت استاندارد باید بیشتر از 5/0 باشد که در پژوهش حاضر مقدار این شاخص برای همه متغیرها بیشتر از 5/0 بوده و مطلوب ارزیابی میشود [19]. بنابراین، در این پژوهش گویههای سنجش هر مقوله با هم از همبستگی کافی و بالایی برخوردار هستند. همچنین، شاخص حداکثر مجذور مشترک (Maximum shared squared variance; MSV) نیز باید کمتر از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) باشد که در پژوهش حاضر این شرط نیز برقرار بوده و مطلوب ارزیابی میگردد [19]. همچنین با توجه به جدول 2، روایی و پایایی پرسشنامهها نیز تأیید میشود. برای بررسی پایایی از معیار پایایی ترکیبی نیز استفاده شده است. پایایی ترکیبی (Composite reliability; CR)، معیاری برای اندازهگیری سازگاری درونی سنجههای مقیاس است. مزیت پایایی ترکیبی نسبت به آلفای کرونباخ این است که هنگام محاسبه پایایی در پایایی ترکیبی، وزن نسبی هر یک از گویهها لحاظ میشود. مقدار این معیار نیز باید بیشتر از 7/0 باشد که با توجه به اعداد جدول، گویای پایایی مناسب است [19].
جدول 1- بررسی روایی واگرا و همگرای مؤلفههای الگوی گردشگری پزشکی در پزشکان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در سال 1401 به روش Fornell و Larcker (30=n)
ابعاد |
میانگین واریانس استخراج شده |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
رشد اقتصادی |
582/0 |
591/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اکوسیستم کارآفرینی |
548/0 |
559/0 |
579/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
کیفیت قوانین |
573/0 |
580/0 |
592/0 |
601/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شبکههای اجتماعی |
643/0 |
647/0 |
650/0 |
661/0 |
672/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چالشها |
598/0 |
601/0 |
609/0 |
622/0 |
627/0 |
630/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تنوع جاذبهها و فرصتهای فراغتی |
582/0 |
591/0 |
603/0 |
607/0 |
611/0 |
619/0 |
627/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نیروی متخصص |
554/0 |
567/0 |
574/0 |
578/0 |
580/0 |
592/0 |
601/0 |
607/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
توسعه سیاستهای گردشگری |
574/0 |
586/0 |
606/0 |
609/0 |
613/0 |
617/0 |
622/0 |
637/0 |
642/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
احترام به عقاید |
567/0 |
573/0 |
630/0 |
631/0 |
636/0 |
642/0 |
648/0 |
649/0 |
663/0 |
669/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
درآمد پایدار |
578/0 |
602/0 |
613/0 |
618/0 |
522/0 |
827/0 |
629/0 |
634/0 |
647/0 |
649/0 |
662/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
خدمات اسلامی پزشکی |
558/0 |
560/0 |
564/0 |
593/0 |
635/0 |
637/0 |
639/0 |
642/0 |
648/0 |
703/0 |
704/0 |
712/0 |
|
|
|
|
|
|
|
اثربخشی و کارایی |
552/0 |
567/0 |
579/0 |
589/0 |
622/0 |
627/0 |
631/0 |
634/0 |
658/0 |
661/0 |
679/0 |
680/0 |
683/0 |
|
|
|
|
|
|
مشارکت |
537/0 |
588/0 |
598/0 |
602/0 |
612/0 |
615/0 |
624/0 |
634/0 |
642/0 |
649/0 |
661/0 |
673/0 |
678/0 |
683/0 |
|
|
|
|
|
زبان مشترک |
511/0 |
528/0 |
562/0 |
578/0 |
598/0 |
602/0 |
603/0 |
611/0 |
618/0 |
619/0 |
622/0 |
624/0 |
627/0 |
635/0 |
640/0 |
|
|
|
|
زیرساختهای پزشکی |
522/0 |
530/0 |
541/0 |
553/0 |
562/0 |
570/0 |
588/0 |
613/0 |
613/0 |
618/0 |
626/0 |
627/0 |
630/0 |
635/0 |
638/0 |
649/0 |
|
|
|
هزینهها |
648/0 |
658/0 |
662/0 |
667/0 |
671/0 |
677/0 |
680/0 |
682/0 |
684/0 |
689/0 |
690/0 |
691/0 |
693/0 |
697/0 |
701/0 |
701/0 |
703/0 |
|
|
ظرفیتهای طبیعی |
575/0 |
577/0 |
578/0 |
580/0 |
583/0 |
584/0 |
588/0 |
589/0 |
593/0 |
597/0 |
600/0 |
603/0 |
613/0 |
615/0 |
619/0 |
623/0 |
627/0 |
632/0 |
|
تعرفه خدمات پزشکی |
640/0 |
652/0 |
667/0 |
674/0 |
675/0 |
676/0 |
679/0 |
680/0 |
683/0 |
685/0 |
688/0 |
690/0 |
693/0 |
697/0 |
698/0 |
702/0 |
705/0 |
707/0 |
711/0 |
جدول 2- بررسی پایایی مؤلفههای الگوی گردشگری پزشکی در پزشکان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در سال 1401 (30=n)
متغیرهای پژوهش |
تعداد شاخص |
میانگین |
انحرف معیار |
حداکثر مجذور مشترک |
پایایی ترکیبی (C.R) |
آلفای کرونباخ |
پایایی همگون |
رشد اقتصادی |
5 |
5243/3 |
58745/0 |
274/0 |
879/0 |
894/0 |
889/0 |
اکوسیستم کارآفرینی |
4 |
5732/3 |
63217/0 |
221/0 |
799/0 |
802/0 |
887/0 |
کیفیت قوانین |
3 |
6047/3 |
68528/0 |
215/0 |
916/0 |
926/0 |
918/0 |
شبکههای اجتماعی |
4 |
3625/3 |
65237/0 |
217/0 |
842/0 |
843/0 |
823/0 |
چالشها |
3 |
6243/3 |
64128/0 |
233/0 |
835/0 |
901/0 |
845/0 |
تنوع جاذبهها و فرصتهای فراغتی |
4 |
5231/3 |
79765/0 |
242/0 |
853/0 |
897/0 |
863/0 |
نیروی متخصص |
4 |
7182/3 |
75426/0 |
221/0 |
912/0 |
932/0 |
916/0 |
توسعه سیاستهای گردشگری |
3 |
5336/3 |
78431/0 |
264/0 |
823/0 |
916/0 |
913/0 |
احترام به عقاید |
4 |
6421/3 |
74556/0 |
235/0 |
914/0 |
928/0 |
843/0 |
درآمد پایدار |
3 |
1218/4 |
64523/0 |
248/0 |
862/0 |
901/0 |
871/0 |
خدمات اسلامی پزشکی |
3 |
6445/3 |
65972/0 |
259/0 |
883/0 |
900/0 |
889/0 |
اثربخشی و کارایی |
3 |
3884/3 |
86453/0 |
264/0 |
842/0 |
914/0 |
867/0 |
مشارکت |
3 |
6428/3 |
88214/0 |
289/0 |
835/0 |
897/0 |
838/0 |
زبان مشترک |
3 |
4152/3 |
86453/0 |
266/0 |
863/0 |
879/0 |
855/0 |
زیرساختهای پزشکی |
4 |
3297/3 |
68954/0 |
237/0 |
8/0 |
897/0 |
879/0 |
هزینهها |
5 |
3219/3 |
64523/0 |
263/0 |
832/0 |
876/0 |
863/0 |
ظرفیتهای طبیعی |
4 |
3318/3 |
73256/0 |
253/0 |
867/0 |
893/0 |
889/0 |
تعرفه خدمات پزشکی |
3 |
6187/3 |
63256/0 |
277/0 |
869/0 |
897/0 |
870/0 |
به منظور شناخت بهتر و مطلوب ماهیت نمونه آماری که مورد مطالعه قرار گرفته است، قبل از تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، ویژگیهای جمعیت شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت. بر همین اساس ویژگیهای جمیعت شناختی و توزیع فراوانی مربوط به خبرگان و نمونه آماری مورد بررسی در دو بخش کیفی و کمی به لحاظ سن، میزان تحصیلات، سابقه اشتغال و جنسیت در جدول 3 ارائه شده است.
جدول 3- توزیع فراوانی خبرگان و پاسخگویان برحسب سن، میزان تحصیلات، سابقه اشتغال و جنسیت پزشکان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در سال 1401
متغیر |
طبقات |
خبرگان پژوهش (پزشکان)
(30=n) |
نمونه آماری پژوهش (کارکنان)
(201=n) |
تعداد |
درصد |
تعداد |
درصد |
سن |
کمتر از 35 سال |
3 |
10 |
24 |
12 |
35 تا 44 سال |
9 |
30 |
85 |
42 |
45 سال و بیشتر |
18 |
60 |
92 |
46 |
میزان تحصیلات |
دکتری |
30 |
100 |
59 |
29 |
کارشناسی ارشد و پایینتر |
- |
- |
142 |
71 |
سابقه اشتغال |
تا 30 سال |
13 |
43 |
63 |
31 |
بالای 30 سال |
17 |
57 |
138 |
69 |
جنسیت |
مرد |
24 |
80 |
153 |
76 |
زن |
6 |
20 |
48 |
24 |
همانطور که اشاره شد در مرحله اول پژوهش؛ برای تعیین شاخصهای الگوی گردشگری پزشکی، از روش دلفی در سه دور و در مرحله دوم؛ برای برازش مدل، از مدل اندازهگیری ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) استفاده شد که از نرمافزار Smart PLS نسخه 3، برای تجزیه و تحلیل استفاده شده است. در مرحله کیفی و برای شناسایی شاخصها و مؤلفههای گردشگری پزشکی استان اردبیل اقدام به ایجاد پانل دلفی در میان خبرگان گردید و پس از مصاحبه و استفاده از فرمهای باز اظهارنظر در خصوص شاخصهای توسعه گردشگری پزشکی و پس از بررسیهای دقیق نتایج این نظرسنجیها تعداد 70 زیر معیار به عنوان زیر شاخصهای الگوی گردشگری پزشکی استان اردبیل مشخص شد؛ در نتیجه پرسشنامهای با 70 سؤال ایجاد گردید. به منظور اندازهگیری و سنجش پاسخهای ارائه شده از مقیاس امتیازی لیکرت به ترتیب اهمیت، نمره 5 (تأثیر خیلی زیاد)، نمره 4 (تأثیر زیاد)، نمره 3 (تأثیر بیاهمیت)، نمره 2 (تأثیر کم) و 1 (بدون تأثیر) استفاده گردید. همچنین، برای محاسبه میانگین هر راند دلفی از فرمول ((تأثیر خیلی زیاد × 5)+( تأثیر زیاد × 4)+( تأثیر بیاهمیت×3)+(تأثیر کم × 2)+(بدون تأثیر × 1))/20 استفاده شده است [21] که مقدار این عدد برای راند اول عدد 4، راند دوم 5/4 و راند سوم 6/4 به دست آمده است.
نتایج حاصل از بررسی این دادهها و مفهومیابی عبارات در جدول 4 ارائه شده است. این جدول خلاصهای از تمامی کدهای اولیهای است که در پژوهش مشاهده شده و سعی شده است از درج کدهای تکراری و یا کدهایی که مفاهیم مشترک بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، پرهیز گردد. پس از بررسیهای دقیق نتایج این نظرسنجیها، تعداد 65 زیرمعیار به عنوان شاخصهای الگوی گردشگری پزشکی شناسایی گردید.
جدول 4- نتایج پرسشنامه دور اول، دوم و سوم دلفی به همراه نتایج ضریب هماهنگی Kendall در سه راند دلفی الگوی گردشگری پزشکی در پزشکان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در سال 1401
ردیف |
شاخصها |
میانگین پاسخها |
نتایج ضریب هماهنگی Kendall |
راند اول با
شاخص: 4 |
راند دوم با
شاخص: 5/4 |
راند سوم با
شاخص: 6/4 |
راند اول |
راند دوم |
راند سوم |
1 |
نمایش توانمندیها |
20/4 |
60/4 |
80/4 |
378/0 |
426/0 |
752/0 |
2 |
نرخ ارز |
10/4 |
70/4 |
90/4 |
421/0 |
648/0 |
796/0 |
3 |
هزینهها |
15/4 |
64/4 |
85/4 |
328/0 |
548/0 |
729/0 |
4 |
سرمایهگذاری و شاخصهای مالی |
14/4 |
68/4 |
95/4 |
423/0 |
639/0 |
742/0 |
5 |
افزایش گردش مالی |
24/4 |
72/4 |
86/4 |
547/0 |
631/0 |
749/0 |
6 |
ایجاد مشاغل مرتبط و همسو |
16/4 |
66/4 |
88/4 |
524/0 |
668/0 |
711/0 |
7 |
رفتار کارآفرینانه |
26/4 |
76/4 |
85/4 |
522/0 |
634/0 |
709/0 |
8 |
نظارت و ارزیابی فرآیندهای کارآفرینی |
60/4 |
82/4 |
98/4 |
365/0 |
506/0 |
719/0 |
9 |
حمایت از محیطزیست و منابع طبیعی |
48/3 |
- |
- |
- |
- |
- |
10 |
پویاییهای کسب و کار منطقهای |
62/4 |
79/4 |
92/4 |
339/0 |
672/0 |
733/0 |
11 |
بهبود قوانین گردشگری |
72/4 |
82/4 |
88/4 |
419/0 |
549/0 |
778/0 |
12 |
مسئولیت |
64/4 |
68/4 |
95/4 |
542/0 |
637/0 |
827/0 |
13 |
بازتعریف فعالیتها |
68/4 |
88/4 |
93/4 |
548/0 |
675/0 |
881/0 |
14 |
بروشور دیجیتال |
63/4 |
74/4 |
92/4 |
348/0 |
449/0 |
798/0 |
15 |
اعتماد اجتماعی |
56/4 |
77/4 |
97/4 |
339/0 |
527/0 |
782/0 |
16 |
اشتراک اطلاعات |
62/4 |
79/4 |
93/4 |
372/0 |
549/0 |
769/0 |
17 |
ایجاد قرابتهای فرهنگی |
14/4 |
38/4 |
- |
- |
- |
- |
18 |
تأثیرپذیری جامعه |
54/4 |
78/4 |
93/4 |
392/0 |
511/0 |
732/0 |
19 |
پیامدهای گردشگری |
24/3 |
- |
- |
- |
- |
- |
20 |
بحران کرونا |
74/4 |
75/4 |
88/4 |
387/0 |
428/0 |
749/0 |
21 |
موانع ارتباطی |
18/4 |
68/4 |
95/4 |
346/0 |
487/0 |
783/0 |
22 |
مشارکت |
28/4 |
52/4 |
74/4 |
319/0 |
501/0 |
739/0 |
23 |
جاذبههای گردشگری |
32/4 |
56/4 |
77/4 |
348/0 |
527/0 |
786/0 |
24 |
فستیوالهای هنری |
64/4 |
66/4 |
90/4 |
357/0 |
458/0 |
749/0 |
25 |
ایجاد فرصت برای آمایش سرزمینی |
22/4 |
60/4 |
92/4 |
329/0 |
621/0 |
754/0 |
26 |
ایجاد مزیتهای گوناگون رقابتی |
42/3 |
- |
- |
- |
- |
- |
27 |
ایجاد مراکز خرید |
50/4 |
74/4 |
88/4 |
348/0 |
567/0 |
781/0 |
28 |
استفاده از نیرویهای متخصص |
62/4 |
64/4 |
78/4 |
326/0 |
465/0 |
769/0 |
29 |
افزایش تعداد ارائه دهندگان خدمات |
62/4 |
78/4 |
88/4 |
325/0 |
547/0 |
785/0 |
30 |
برند پزشک |
52/4 |
62/4 |
88/4 |
342/0 |
542/0 |
779/0 |
31 |
آموزش نیروی انسانی |
56/4 |
62/4 |
94/4 |
387/0 |
582/0 |
726/0 |
32 |
ترسیم نقشه راه |
18/4 |
58/4 |
68/4 |
392/0 |
552/0 |
739/0 |
33 |
برنامهریزی و چشمانداز توسعه پایدار |
62/4 |
78/4 |
94/4 |
375/0 |
588/0 |
762/0 |
34 |
برنامهریزی مدون و اجرایی |
52/4 |
58/4 |
68/4 |
329/0 |
548/0 |
722/0 |
35 |
وفاداری مشتری |
62/4 |
70/4 |
90/4 |
352/0 |
586/0 |
742/0 |
36 |
افزایش اعتماد |
68/4 |
74/4 |
88/4 |
369/0 |
579/0 |
785/0 |
37 |
سرمایه اجتماعی |
48/4 |
64/4 |
86/4 |
397/0 |
562/0 |
738/0 |
38 |
زبان مشترک |
52/4 |
72/4 |
88/4 |
387/0 |
538/0 |
749/0 |
39 |
برنامهریزی و چشم انداز توسعه پایدار |
24/4 |
58/4 |
72/4 |
368/0 |
526/0 |
754/0 |
40 |
اشتغالزایی |
18/4 |
68/4 |
92/4 |
336/0 |
580/0 |
789/0 |
41 |
برنامهریزی در جهت درآمدزایی |
56/4 |
82/4 |
94/4 |
337/0 |
548/0 |
758/0 |
42 |
بهبود ارائه خدمات |
62/4 |
88/4 |
92/4 |
348/0 |
564/0 |
768/0 |
43 |
ازادی انتخاب پزشک |
72/4 |
70/4 |
80/4 |
352/0 |
536/0 |
742/0 |
44 |
تبلیغات خدمات مرتبط |
64/4 |
68/4 |
90/4 |
364/0 |
548/0 |
764/0 |
45 |
برند مراکز درمانی |
18/4 |
54/4 |
82/4 |
349/0 |
552/0 |
709/0 |
46 |
اثربخشی |
14/4 |
56/4 |
87/4 |
309/0 |
592/0 |
711/0 |
47 |
حمایتهای دولتی |
24/4 |
52/4 |
88/4 |
319/0 |
580/0 |
735/0 |
48 |
بازگشت مشتریان |
32/4 |
60/4 |
82/4 |
337/0 |
549/0 |
748/0 |
49 |
تقویت احزاب |
18/4 |
72/4 |
90/4 |
345/0 |
508/0 |
798/0 |
50 |
مشارکت مردمی |
60/4 |
78/4 |
94/4 |
364/0 |
548/0 |
768/0 |
51 |
ظرفیت مدنی |
52/4 |
64/4 |
94/4 |
319/0 |
574/0 |
758/0 |
52 |
بالا بردن فرهنگ عامه |
28/4 |
60/4 |
80/4 |
328/0 |
538/0 |
733/0 |
53 |
پاسخگویی |
32/4 |
78/4 |
86/4 |
458/0 |
576/0 |
722/0 |
54 |
نیازهای مراقبتی |
18/4 |
64/4 |
78/4 |
378/0 |
592/0 |
801/0 |
55 |
دسترسی به مراقبت |
64/4 |
74/4 |
92/4 |
349/0 |
589/0 |
791/0 |
56 |
توسعه زیرساختها |
56/4 |
62/4 |
95/4 |
428/0 |
533/0 |
776/0 |
57 |
شهرت کادر درمان |
62/4 |
74/4 |
88/4 |
470/0 |
580/0 |
739/0 |
58 |
سرمایه ثابت ناخالص |
50/4 |
62/4 |
86/4 |
375/0 |
529/0 |
754/0 |
59 |
هزینه خدمات اقامتی |
56/4 |
62/4 |
90/4 |
348/0 |
556/0 |
785/0 |
60 |
هزینه تجهیزات پیشرفته |
34/4 |
72/4 |
86/4 |
364/0 |
509/0 |
779/0 |
61 |
هزینههای اینترنت |
72/4 |
74/4 |
80/4 |
390/0 |
573/0 |
736/0 |
62 |
مسائل مربوط به بیمه گردشگران |
52/4 |
72/4 |
92/4 |
335/0 |
524/0 |
739/0 |
63 |
چهار فصل بودن کشور |
26/4 |
62/4 |
87/4 |
348/0 |
508/0 |
775/0 |
64 |
وجود حیاتوحش متوع |
14/4 |
68/4 |
88/4 |
319/0 |
664/0 |
722/0 |
65 |
چشماندازهای بکر و طبیعی |
18/4 |
54/4 |
76/4 |
379/0 |
567/0 |
756/0 |
66 |
تنوع گونههای ساحلی |
12/4 |
68/4 |
92/4 |
367/0 |
506/0 |
785/0 |
67 |
ویژگیهای شخصیتی گردشگران |
36/3 |
- |
- |
- |
- |
- |
68 |
قیمت و تعرفه خدمات |
70/4 |
74/4 |
84/4 |
498/0 |
609/0 |
837/0 |
69 |
قوانین و مقررات بینالمللی |
62/4 |
62/4 |
93/4 |
511/0 |
664/0 |
814/0 |
70 |
قوانین و مقررات داخلی |
12/4 |
70/4 |
85/4 |
548/0 |
629/0 |
714/0 |
لازم به توضیح است که با مقایسه نمره هر شاخص با نمره میانگین هر راند، شاخصهایی که نمره آنها کمتر از میانگین هر راند باشند حذف میشوند که این شاخصها در هر راند با هایلایت رنگی مشخص شدهاند. با توجه به اینکه در دور سوم دلفی هیچ شاخصی حذف نشده است، نشان میدهد خبرگان در مورد شاخصهای الگوی گردشگری پزشکی در استان اردبیل به اجماع رسیدهاند و نظرسنجی در این مرحله متوقف میشود.
همچنین با توجه به جدول 4، با استفاده از نرمافزار SPSS از ضریب هماهنگی Kendall (Kendall’s coefficient of concordance) که یک آزمون ناپارامتریک است، برای تعیین میزان هماهنگی میان نظرات استفاده شده است. این ضریب مقداری از ۰ تا ۱ است.
اگر ضریب Kendall صفر باشد، یعنی عدم توافق کامل و اگر یک باشد یعنی توافق کامل بین نظرات وجود دارد که بر اساس ضرایب موجود در جدول مقدار این ضریب برای تمامی شاخصهای پژوهش مطلوب ارزیابی میشود [22].
در نهایت، شاخصها بر اساس متغیرهای مورد مطالعه و مفاهیم انتزاعیتر در این پژوهش و بر اساس نتایج حاصل از دور سوم دلفی و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در 18 مؤلفه (رشد اقتصادی، اکوسیستم کارآفرینی، کیفیت قوانین، شبکههای اجتماعی، چالشها، تنوع جاذبهها و فرصتهای فراغتی، نیروی متخصص، توسعه سیاستهای گردشگری، احترام به عقاید، درآمد پایدار، خدمات اسلامی پزشکی، اثربخشی و کارآیی، مشارکت، زبان مشترک، زیرساختهای پزشکی، هزینهها، ظرفیتهای طبیعی، و تعرفه خدمات پزشکی) و 65 شاخص (کدهای باز) به صورت جدول 5 دستهبندی شدند.
این کار پس از ایجاد مجموعه متغیرهای مقدماتی در تحلیل عامل به وسیله چرخش مجموعه نهایی متغیرها جهت ساخت مقیاس استخراج میگردد. تحلیل عامل با ایجاد ماتریس همبستگی، نشان میدهد که متغیرها به صورت خوشههایی گرد هم آمدهاند به طوری که متغیرهای هر خوشه با هم همبسته بوده و با خوشههای دیگر همبسته نمیباشند. این خوشهها همان ابعاد موضوع مورد بررسی هستند (جدول 5).
جدول 5- کدگذاری نهایی و شناسههای مربوط به الگوی گردشگری پزشکی در پزشکان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در سال 1401
متغیر اصلی |
عوامل |
تعداد شاخص |
شاخصهای شناساییشده |
شناسه |
گردشگری پزشکی با محوریت استان اردبیل |
رشد اقتصادی |
5 |
نمایش توانمندیها |
r1 |
نرخ ارز |
r2 |
هزینهها |
r3 |
سرمایهگذاری و شاخصهای مالی |
r4 |
افزایش گردش مالی |
r5 |
اکوسیستم کارآفرینی |
4 |
ایجاد مشاغل مرتبط و همسو |
eco1 |
رفتار کارآفرینانه |
eco2 |
نظارت و ارزیابی فرآیندهای کارآفرینی |
eco3 |
پویاییهای کسب و کار منطقهای |
eco4 |
کیفیت قوانین |
3 |
بهبود قوانین گردشگری |
k1 |
مسئولیت |
k2 |
بازتعریف فعالیتها |
k3 |
شبکههای اجتماعی |
4 |
بروشور دیجیتال |
sh1 |
اعتماد اجتماعی |
sh2 |
اشتراک اطلاعات |
sh3 |
تأثیرپذیری جامعه |
sh4 |
چالشها |
3 |
بحران کرونا |
ch1 |
موانع ارتباطی |
ch2 |
مشارکت |
ch3 |
تنوع جاذبهها و فرصتهای فراغتی |
4 |
جاذبههای گردشگری |
t1 |
فستیوالهای هنری |
t2 |
ایجاد فرصت برای آمایش سرزمینی |
t3 |
ایجاد مراکز خرید |
t4 |
نیروی متخصص |
4 |
استفاده از نیرویهای متخصص |
n1 |
افزایش تعداد ارائه دهندگان خدمات |
n2 |
برند پزشک |
n3 |
آموزش نیروی انسانی |
n4 |
توسعه سیاستهای گردشگری |
3 |
ترسیم نقشه راه |
ts1 |
برنامهریزی و چشمانداز توسعه پایدار |
ts2 |
برنامهریزی مدون و اجرایی |
ts3 |
احترام به عقاید |
4 |
وفاداری مشتری |
eh1 |
افزایش اعتماد |
eh2 |
سرمایه اجتماعی |
eh3 |
زبان مشترک، |
eh4 |
درآمد پایدار |
3 |
برنامهریزی و چشم انداز توسعه پایدار |
d1 |
اشتغالزایی |
d2 |
برنامهریزی در جهت درآمدزایی |
d3 |
خدمات اسلامی پزشکی |
3 |
بهبود ارائه خدمات |
kh1 |
آزادی انتخاب پزشک |
kh2 |
تبلیغات خدمات مرتبط |
kh3 |
اثربخشی و کارایی |
3 |
برند مراکز درمانی |
as1 |
اثربخشی |
as2 |
حمایتهای دولتی |
as3 |
مشارکت |
3 |
بازگشت مشتریان |
m1 |
تقویت احزاب |
m2 |
مشارکت مردمی |
m3 |
زبان مشترک |
3 |
ظرفیت مدنی |
z1 |
بالا بردن فرهنگ عامه |
z2 |
پاسخگویی |
z3 |
زیرساختهای پزشکی |
4 |
نیازهای مراقبتی |
zi1 |
دسترسی به مراقبت |
zi2 |
توسعه زیرساختها |
zi3 |
شهرت کادر درمان |
zi4 |
هزینهها |
5 |
سرمایه ثابت ناخالص |
h1 |
هزینه خدمات اقامتی |
h2 |
هزینه تجهیزات پیشرفته |
h3 |
هزینههای اینترنت |
h4 |
مسائل مربوط به بیمه گردشگران |
h5 |
ظرفیتهای طبیعی |
4 |
چهار فصل بودن کشور |
za1 |
وجود حیاتوحش متوع |
za2 |
چشماندازهای بکر و طبیعی |
za3 |
تنوع گونههای ساحلی |
za4 |
تعرفه خدمات پزشکی |
3 |
قیمت و تعرفه خدمات |
tar1 |
قوانین و مقررات بینالمللی |
tar2 |
قوانین و مقررات داخلی |
tar3 |
تعداد کل: 18 مؤلفه، 65 شاخص |
مرحله دوم پژوهش به صورت کمی انجام گرفت که برای یافتن میزان تأثیر هر یک از متغیرها از روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS نسخه 3 استفاده شد. نتایج این مدل در دو حالت؛ الف) حالت استاندارد با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و ب) حالت معناداری t با استفاده از تکنیک بوتاستراپینگ در شکلهای 1 و 2 ارائه شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از دو شکل ارائه شده، تمامی مسیرهای مربوط به الگوی ارائه شده معنیدار میباشند (تمامی مسیرها بیشتر از مقدار بحرانی 16/0 است) و مقادیرt نیز در بازه بحرانی 962/1± قرار نگرفته است، پس تمامی مسیرها معنیدار بوده و مدل ارائه شده پژوهش دارای برازش مطلوب و مناسبی است [22].