جلسه اول | معرفی افراد گروه و تشریح برنامه مثبتگرا، هدف این جلسه، متمرکز بر جهت دادن به شرکتکننده در چارچوب رواندرمانی مثبت است. در این جلسه مفروضهها و نقشهای رواندرمانگر مثبت برای شرکتکنندگان روشن میشود و مسئولیتهای شرکتکنندگان مورد بحث قرار میگیرد. چرخه پرما شامل احساسات مثبت، تعامل، روابط، معنا، و مؤفقیت توضیح داده میشود. |
جلسه دوم | داستانهای مثبت مرور میشود و توانمندیهای درون داستان شناسایی و بحث میشود. به شرکتکنندگان کمک میشود تا توانمندیهایی را که در گذشته برای تجربه حس شادکامی در زندگی استفاده میکردند، شناسایی کنند. |
جلسه سوم | رواندرمانی مثبت برای کمک به شرکتکنندگان در پرورش توانمندیهای بالا و هیجانهای مثبت طراحی شده است. به همین منظور، درمانگران از شرکتکنندگان میخواهند که طرح خاصی برای به اجرا در آوردن توانمندیها، فرمولبندی کنند. تکالیف جلسه برای شرکتکنندگان، با دفترچه شکرگزاری شروع میشود که درآن باید روزانه سه چیز خوب که برای آنها اتفاق میافتد را ثبت کنند. |
جلسه چهارم | به شرکتکننده کمک میشود نقش خاطرات (هم خوب و هم بد) را در حفظ نشانههای بیماری روانی درک کنند. شرکتکنندگان در ابراز خشم، غم و دیگر هیجانات منفی یاری میشوند. به شرکتکنندگان در مورد نوشتن سه خاطره بد و احساسهای همراه با آنها آموزش داده میشود. |
جلسه پنجم | بخشش به عنوان ابزاری برای تغییر خشم و تلخی و پرورش عواطف خنثی یا مثبت معرفی شده است. شرکتکنندگان، خاطره یک شخص که در حقشان بدی کرده است، و احساسات مربوط به آن را توصیف نموده، برایش نامهای مینویسند و متعهد میشوند که آن شخص را ببخشند. نامه لزوماً تحویل داده نمیشود. |
جلسه ششم | در این جلسه، درمانگران با شرکتکنندگان پیشرفتشان را در نوشتن نامههای بخشش، شکرگزاری، دفترچههای شکرگزاری و بهکار بردن توانمندیهایشان در عمل بر اساس برنامههای فعالیتشان که در جلسه دوم آغاز گردید، بررسی میکنند. بازخورد شرکتکننده به فرایند و پیشرفت درمانی نیز مورد بحث قرار میگیرد. |
جلسه هفتم | خوشبینی و امید به تفصیل مورد بحث قرار میگیرند. شرکتکنندگان به زمانهایی فکر میکنند که چیزهای مهم از دست میرفتند، اما فرصتهای دیگری ایجاد میشد. در این جلسه همچنین تمرین "دری بسته میشود، در دیگری باز میشود" ارائه میشود. شرکتکنندگان به سه در فکر میکنند که بسته میشوند و سپس پاسخ میدهند که چه درهایی باز شدند؟ |
جلسه هشتم | تمرین ارتباطات مثبت مانند چهار سبک پاسخدهی و آموزش پنج ساعت جادویی برای بهبود روابط انجام میشود. دستاوردها و تجربیات درمانی مورد بحث قرار میگیرد و در مورد راههایی برای حفظ تغییرات مثبت صحبت میشود. |
متغیر | گروه رواندرمانی مثبتگرا (16=n) فراوانی (درصد) |
گروه کنترل (16=n) فراوانی (درصد) |
مقدار P | |
سن | 35 تا 45 سال | 5 (3/31) | 3 (8/18) | 716/0 |
46 تا 55 سال | 6 (5/37) | 7 (8/43) | ||
56 تا 65 سال | 5 (3/31) | 6 (5/37) | ||
سطح تحصیلات | زیر دیپلم | 6 (5/37) | 5 (2/31) | 928/0 |
دیپلم و فوقدیپلم | 8 (50) | 9 (3/56) | ||
لیسانس و فوقلیسانس | 2 (5/12) | 2 (5/12) | ||
وضعیت تأهل | متأهل | 10 (5/62) | 10 (5/62) | 000/1 |
مجرد | 6 (5/37) | 6 (5/37) | ||
وضعیت شغلی | بیکار آزاد |
8 (0/50) | 7 (8/43) 7 (8/43) |
931/0 |
6 (5/37) | ||||
دولتی | 2 (5/12) | 2 (5/12) |
گروه | متغیرها | پیشآزمون | پسآزمون | پیگیری |
انحراف معیار ± میانگین | انحراف معیار ± میانگین | انحراف معیار ± میانگین | ||
گروه رواندرمانی مثبتگرا (16=n) | فشارخون سیستولیک | 73/12 ± 68/152 | 47/9 ± 62/136 | 64/9 ± 00/136 |
فشارخون دیاستولیک | 86/7 ± 68/92 | 22/7 ± 62/85 | 26/6 ± 56/85 | |
نمره بهزیستی روانشناختی | 42/9 ± 62/48 | 23/10 ± 31/72 | 08/10 ± 69/72 | |
گروه کنترل (16=n) | فشارخون سیستولیک | 44/9 ± 12/153 | 42/8 ± 87/152 | 82/8 ± 25/153 |
فشارخون دیاستولیک | 55/6 ± 87/91 | 18/7 ± 31/92 | 14/7 ± 25/92 | |
نمره بهزیستی روانشناختی | 01/10 ± 19/47 | 74/9 ± 19/55 | 56/9 ± 69/54 |
متغیر | منبع تغییرات |
مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | مقدار F |
مقدار P |
مجذور اتا |
فشارخون سیستولیک | درون آزمودنی: اثر زمان | 27/1441 | 06/1 | 72/1353 | 78/36 | 001/0> | 551/0 |
بین آزمودنی: اثر گروه | 34/3071 | 1 | 34/3071 | 17/12 | 001/0> | 289/0 | |
زمان× گروه | 18/1423 | 06/1 | 73/1336 | 32/36 | 001/0> | 548/0 | |
فشارخون دیاستولیک | درون آزمودنی: اثر زمان | 58/238 | 43/1 | 85/165 | 61/50 | 001/0> | 628/0 |
بین آزمودنی: اثر گروه | 84/420 | 1 | 84/420 | 90/2 | 098/0 | 088/0 | |
زمان× گروه | 00/300 | 43/1 | 55/208 | 64/63 | 001/0> | 680/0 | |
بهزیستی روانشناختی | درون آزمودنی: اثر زمان | 14/5334 | 01/1 | 66/5262 | 21/47 | 001/0> | 611/0 |
بین آزمودنی: اثر گروه | 84/3564 | 1 | 84/3564 | 02/20 | 001/0> | 400/0 | |
زمان× گروه | 81/1389 | 01/1 | 18/1371 | 30/12 | 001/0> | 291/0 |
گروه کنترل (16=n) |
گروه رواندرمانی مثبتگرا (16=n) | زمان | متغیر | |||||
مقدار P | خطای استاندارد | تفاوت میانگین | مقدار P | خطای استاندارد | تفاوت میانگین | |||
000/1 | 71/0 | 25/0 | 001/0 | 50/2 | 06/16 | پسآزمون | پیشآزمون | فشارخون سیستولیک |
000/1 | 75/0 | 12/0- | 001/0 | 64/2 | 68/16 | پیگیری | پیشآزمون | |
000/1 | 41/0 | 37/0- | 408/0 | 39/0 | 62/0 | پیگیری | پسآزمون | |
000/1 | 43/0 | 43/0- | 001/0 | 56/0 | 06/7 | پسآزمون | پیشآزمون | فشارخون دیاستولیک |
000/1 | 46/0 | 37/0- | 001/0 | 85/0 | 12/7 | پیگیری | پیشآزمون | |
000/1 | 30/0 | 06/0 | 000/1 | 47/0 | 06/0 | پیگیری | پسآزمون | |
119/0 | 55/3 | 00/8- | 001/0 | 83/2 | 68/23- | پسآزمون | پیشآزمون | بهزیستی روانشناختی |
172/0 | 64/3 | 50/7- | 001/0 | 87/2 | 06/24- | پیگیری | پیشآزمون | |
264/0 | 27/0 | 50/0 | 911/0 | 35/0 | 37/0- | پیگیری | پسآزمون |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |