Ethics code: IR.UMA.REC.1401.092
Karimi M, Narimani M, Basharpoor S. The Pattern of Structural Relationships between Emotional Schemas and Cognitive Fusion and Social Anxiety Symptoms in Students with the Mediating Role of Anxiety Sensitivity: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 22 (12) :1297-1314
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7133-fa.html
کریمی مریم، نریمانی محمد، بشرپور سجاد. الگوی روابط ساختاری طرحوارههای هیجانی و همجوشی شناختی با علائم اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با تأکید بر نقش میانجی حساسیت اضطرابی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (12) :1297-1314
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7133-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی
متن کامل [PDF 376 kb]
(142 دریافت)
|
چکیده (HTML) (359 مشاهده)
متن کامل: (162 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، اسفند 1402، 1314-1297
الگوی روابط ساختاری طرحوارههای هیجانی و همجوشی شناختی با علائم اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با تأکید بر نقش میانجی حساسیت اضطرابی: یک مطالعه توصیفی
مریم کریمی، محمد نریمانی، سجاد بشرپور
دریافت مقاله: 19/06/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 25/10/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 12/12/1402 پذیرش مقاله: 15/12/1402
چکیده
زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی از شایعترین اختلالات روانپزشکی قلمداد میشود. با توجه به نقش عوامل مختلف در ایجاد و تداوم آن، پژوهش حاضر با هدف تعیین طرحوارههای هیجانی و همجوشی شناختی با علائم اضطراب اجتماعی و نقش میانجی حساسیت اضطرابی انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نظر روششناسی، توصیفی همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این پژوهش از کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر قزوین که در سال تحصیلی 402-1401 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل شد. تعداد 400 نفر از آنها (200 نفر دختر و 200 نفر پسر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای طرحوارههای هیجانی، همجوشی شناختی، اضطراب اجتماعی و حساسیت اضطرابی نوجوانان پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافتهها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که طرحوارههای هیجانی با ضریب مسیر 35/0 و همجوشی شناختی با ضریب 20/0 به صورت مستقیم با علائم اضطراب اجتماعی ارتباط معنیدار دارند (001/0>P). همچنین، طرحوارههای هیجانی با ضریب مسیر 19/0 و همجوشی شناختی با ضریب مسیر 09/0 به صورت غیر مستقیم با میانجیگری حساسیت اضطرابی با علائم اضطراب اجتماعی ارتباط معنیداری دارند (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که طرحوارههای هیجانی و همجوشی شناختی میتوانند عامل خطری برای علائم اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان باشند. این متغیرها همچنین میتوانند با افزایش حساسیت اضطرابی، اضطراب اجتماعی را تشدید کنند. توصیه میشود متخصصان سلامت روان به منظور بهبود کیفیت و تسریع در درمان در برنامههای درمانی خود به این عوامل دقت نظر داشته باشند.
واژههای کلیدی: طرحوارههای هیجانی، همجوشی شناختی، علائم اضطراب اجتماعی، حساسیت اضطرابی
مقدمه
کارشناسان و پژوهشگران حوزه رشد و تکامل، نوجوانی را یکی از حساسترین و حیاتیترین مراحل رشد انسان میدانند [1]؛ مشخصه این دوره، تلاش برای خودمختاری و استقلال، جدا شدن تدریجی از ارتباطات و کشف هویت است در نتیجه، نوجوانان اغلب حالتی از بیثباتی روانشناختی را تجربه میکنند که با نوسانات عاطفی، تنشهای بینفردی و چالشهای روانی مشخص میشود [2]. یکی از اساسیترین چالشهای دوران نوجوانی که سلامت روانی، عاطفی و اجتماعی نوجوانان را به خطر میاندازد، اضطراب اجتماعی (Social anxiety) که بر اساس پژوهشهای انجام شده از شیوع قابل ملاحظه 19 تا 33 درصدی در بین نوجوانان و جوانان برخوردار است [3]. اضطراب اجتماعی با ترس پایدار و شدید از انتقاد، تحقیر، سرزنش یا ارزیابیهای منفی بالقوه در محیطهای اجتماعی یا هنگام شرکت در فعالیتهای مختلف در حضور دیگران مشخص میشود [4].
اضطراب اجتماعی معمولاً شروعی زودرس در دوران نوجوانی دارد و اگر به شکل مناسبی تحت درمان قرار نگیرد، میتواند تأثیرات منفی عمیقی بر جنبههای فردی، اجتماعی و تحصیلی زندگی فرد داشته و به طور قابلتوجهی کیفیت کلی زندگی فرد را کاهش دهد [5]؛ این امر ضرورت بررسی بیشتر و شناسایی عوامل مؤثر بر آن را ضروری میسازد. در تبیین اضطراب اجتماعی، پژوهشگران عوامل متنوعی را اشاره نمودهاند، اما یکی از مهمترین این عوامل تاًثیرات دوران کودکی در قالب طرحوارههای هیجانی (Emotional schemas) است [6]. طرحوارههای هیجانی بر نحوه ابراز احساسات و باورهای افراد در مورد روشهای مناسب مدیریت هیجانی، کیفیت تعاملات اجتماعی و طرز برداشت فرد از واکنشهای دیگران تأثیر میگذارد [7]. تحقیقات نشان میدهند افرادی که طرحوارههای هیجانی منفی بیشتری دارند، نسبت به موقعیتهای استرسزا واکنشپذیری بیشتری از خود نشان داده [8]، که این خصیصه منفی در دراز مدت میتواند آنان را مستعد انواع اختلالات، بهویژه اختلالات اضطرابی نماید [9].
علاوه بر طرحوارههای هیجانی، یکی دیگر از ویژگیهای افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی عدم انعطافپذیری شناختی است که به موجب آن افراد اغلب به حدی درگیر افکار، ارزیابیها و قضاوتهای خود میشوند که نمیتوانند خود را از الگوهای شناختی موجود جدا کنند و عمدتاً افکار خود را به عنوان یک واقعیت مطلق ادراک میکنند [10]. این تحریف شناختی به عنوان همجوشی روانشناختی (Cognitive fusion) مورد بررسی قرار گرفته است [11]. هنگامی که فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی، همجوشی شناختی را تجربه میکند، افکار او در مورد موقعیتهای اجتماعی با احساسات و هویت او در هم آمیخته میشود. در نتیجه، ممکن است بیش از حد با افکار خود درگیر شده و آنها را بازتابی دقیق از شخصیت خود بداند [10]، که این مسئله منجر به افزایش اضطراب و اجتناب از تعاملات اجتماعی برای جلوگیری از شرمساری بالقوه یا ارزیابی منفی میشود [12].
از سوی دیگر، پژوهشها نشان میدهند طرحوارههای هیجانی و همجوشی شناختی میتوانند بهشکل غیرمستقیم و از طریق اثرگذاری بر حساسیت اضطرابی موجب افزایش سطح اضطراب اجتماعی شوند [14-13]. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، تنش و نگرانی شدیدی را در مورد علائم مرتبط با اضطراب خود تجربه میکنند. این حساسیت بیش از حد نسبت به علائم اضطراب به عنوان حساسیت اضطرابی (Anxiety sensitivity) شناخته میشود که شامل ترس از هیجانات مرتبط با اضطراب، مانند تپش قلب، تعریق یا لرزش است [15]. این حساسیت افراطی ریشه در این باور دارد که این علائم، منجر به عواقب آسیبزای اجتماعی، شناختی و فیزیکی میشوند [16]. هنگامی که افراد تحت تأثیر حساسیت اضطرابی با موقعیتهای اجتماعی مواجه میشوند؛ تنش و درگیری شناختی، برانگیختگی فیزیولوژیکی و دیگر علائم اضطرابی آنها تشدید میشود. علاوه بر این، حساسیت اضطرابی به تفسیرهای تحریف شده از علائم اضطراب نیز منجر میشود، در نتیجه چرخه اضطراب را تداوم میبخشد [17].
با توجه به شیوع بالای اضطراب اجتماعی در نوجوانان و نیز پیامدهای منفی این اختلال بر جنبههای مختلف زندگی، انجام پژوهش در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر این اختلال از اهمیت به سزایی برخوردار است. از سوی دیگر تحقیق در مورد اضطراب اجتماعی نوجوانان موجب آگاهی از وضعیت رایج سلامت روانی آنها، بهبود شناسایی و مداخله زودهنگام، توسعه رویکردهای درمانی مناسب و پرداختن به پیامدهای روانی، اجتماعی و تحصیلی میگردد که این مسائل نیز ضرورت انجام این قبیل مطالعات را میرساند [3، 5]. از طرفی دیگر، با توجه به این مسئله که در هیچ پژوهشی نقش میانجیگرایانه حساسیت اضطرابی در مدل ساختاری اضطراب اجتماعی نوجوانان بر اساس طرحوارههای هیجانی و همجوشی شناختی مورد بررسی قرار نگرفته است، این مورد خلأ پژوهشی مطالعات محسوب میشود که تحقیق حاضر در صدد بررسی و مرتفع ساختن آن بود. از این رو پژوهش حاضر با هدف برازش مدل ساختاری طرحوارههای هیجانی و همجوشی شناختی با علائم اضطراب اجتماعی در دانشآموزان و نقش میانجی حساسیت اضطرابی مطابق الگوی پیشنهادی ترسیم شده در نمودار 1 صورت گرفت
نمودار 1- مدل مفهومی الگوی روابط ساختاری طرحوارههای هیجانی و همجوشی شناختی با علائم اضطراب اجتماعی و نقش میانجی حساسیت اضطرابی در دانشآموزان شهر قزوین در سال تحصیلی 1402-1401
مواد و روشها
روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی از دسته همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. این پژوهش دارای کد اخلاق از دانشگاه محقق اردبیلی به شناسه IR.UMA.REC.1401.092 میباشد. جامعه آماری در این پژوهش از کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه (پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم) شهر قزوین که در بازه سنی 15 تا 18 سال در سال تحصیلی (1402-1401) مشغول به تحصیل بودند، تشکیل شد.
جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. به منظور محاسبه حجم نمونه به ادبیات پژوهشی مربوط به مدلسازی بررسی شد به طوریکه Schumacker & Lomax به نقل از Delkhah و همکاران حداقل نمونه برای مطالعات معادلات ساختاری بین 200 تا 450 نفر پیشنهاد شده است [18]. با هدف افزایش تعمیم پذیری نتایج، حجم نمونه به 420 نفر افزایش یافت.
به منظور جمعآوری اطلاعات با مراجعه به قسمت تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی و اخذ معرفینامه از آن قسمت و ارائه آن به آموزش و پرورش کل استان قزوین و اخذ مجوز از مسئولین این سازمان با مراجعه به قسمتهای مربوطه تأییدیهای توسط سازمان کل به آموزش و پرورش نواحی قزوین صادر گردید. از بین فهرست تمامی مدارس از بین دو ناحیه آموزشی قزوین به صورت قرعهکشی یک ناحیه (ناحیه یک قزوین) و 420 دانشآموز از 6 مدرسه دولتی (3 مدرسه دخترانه و 3 مدرسه پسرانه) انتخاب شدند. از هر مدرسه به صورت تصادفی (به قید قرعه) سه کلاس و از هر پایه (دهم، یازدهم و دوازدهم) به صورت تصادفی (به قید قرعه) یک کلاس انتخاب و با مراجعه به مدارس و کسب اجازه و هماهنگی با مدیران و دبیران از بین کلاسها یک کلاس بهصورت تصادفی انتخاب شد. پس از آن وارد کلاسها شده و با ارائه توضیحات لازم در خصوص هدف از انجام این پژوهش و لزوم رضایت آگاهانه و اختیاری بودن شرکت در این پژوهش، به دانشآموزان در رابطه با نحوه پاسخدهی به پرسشنامهها توضیحات لازمه ارائه گردید و پرسشنامهها میان آنها توزیع گشت. از بین 420 پرسشنامه توزیع شده بهصورت حضوری تعداد 20 پرسشنامه به علت ناقص و مخدوش بودن کنار گذاشته شد و در نهایت تعداد 400 نفر (200 دانشآموز دختر و 200 دانشآموز پسر) از آزمودنیها مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفتند.
معیارهای ورود به پژوهش عبارت بود از سن 15 تا 18 سال، پرکردن برگه رضایت آگاهانه شرکت در پژوهش و ساکن شهر قزوین. معیارهای خروج نیز پرسشنامه مخدوش یا ناتمام بود. لازم به ذکر است که ویژگیهای جمعیتشناختی نظیر (جنسیت، سن، نام مدرسه، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و معدل) در انتهای پرسشنامهها مورد سؤال قرار گرفت. در این پژوهش از چهار پرسشنامه بهمنظور گردآوری دادهها استفاده گردید که عبارت بودند از:
پرسشنامه طرحوارههای هیجانی (Leahy Emotional Schema Scale): مقیاس 28 سؤالی طرحوارههای هیجانی در سال 2002 توسط Leahy تهیه و تدوین شد. این مقیاس طرحوارههای هیجانی را در چهارده مؤلفه بررسی میکند که این مؤلفهها عبارتند از: تأیید طلبی دیگران، احساس گناه، قابل درک بودن، دیدگاه سادهانگارانه به هیجان، ارزشهای والاتر، غیرقابل کنترل بودن، تلاش برای منطقی بودن، بیحسی هیجان، چرخه عواطف، توافق، پذیرش هیجانات، نشخوار ذهنی، ابراز احساسات و سرزنش. این مقیاس براساس یک پیوستار 5 درجهای از کاملاً مخالفم (نمره صفر) تا کاملاً موافقم (نمره 4) صورت میپذیرد. در این مقیاس کمترین نمره برابر با 0 و بیشترین نمره برابر با 112 خواهد بود که نمره بیشتری نیز بیانگر وجود طرحوارههای هیجانی میباشد [19]. Leahy طی پژوهشهای خود روایی سازه این مقیاس را از طریق تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تأیید نمود. همچنین، پایایی این مقیاس را نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و در سطح 81/0 مطلوب گزارش نمود [19]. در ایران نیز Khanzadeh و همکاران در سال 2013 ویژگیهای روانسنجی این مقیاس را بررسی نمودند که در آن پایایی مقیاس بهروش بازآزمایی در فاصله زمانی دو هفته 78/0 و بهروش همسانی درونی 81/0 گزارش نمودند [20]. در پژوهش حاضر نیز پایایی این مقیاس بهروش همسانی درونی بررسی و در سطح 80/0 گزارش شد.
پرسشنامه همجوشی شناختی (Cognitive Fusion Questionnaire): پرسشنامه همجوشی شناختی توسط Gillanders و همکاران در سال 2014 تهیه و تدوین شد. این پرسشنامه در ابتدا دارای 13 سؤال بوده که سؤال 13 به علت داشتن بارعاملی کمتر از 50/0 حذف و نسخه اصلاح شده به 12 سؤال کاهش پیدا نمود. این پرسشنامه دارای دو مؤلفه گسلش شناختی (سؤالهای 1، 2 و 9) و همجوشی شناختی (سؤالهای 3، 4، 5، 6، 7، 8، 10، 11 و 12) میباشد. این پرسشنامه بر اساس یک پیوستار لیکرتی 6 درجهای از هرگز (نمره 1) تا همیشه (نمره 6) نمرهگذاری میشود که دامنه نمرات از 12 تا 72 بوده و نمره بالا نشان از سطح بالاتر همجوشی شناختی خواهد بود [21]. در مطالعات Gillanders و همکاران روایی این پرسشنامه از طریق همبسته کردن سؤالات آن با ابزارهای باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی، پذیرش و عمل و اضطراب در تعامل اجتماعی (همبستگی مثبت) و پرسشنامه کیفیت زندگی (همبستگی منفی) بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی این پرسشنامه به روش بازآزمایی در فاصله زمانی 4 هفته برابر با 80/0 و آلفای کرونباخ آن نیز برابر با 93/0 بهدست آمد [21]. در ایران نیز Akbari و همکاران (1395) ضمن ترجمه و هنجاریابی، روایی سازه این پرسشنامه را بهروش تحلیل عاملی تأییدی بررسی و مطلوب گزارش نمودند. همچنین، پایایی بازآزمایی آن را نیز در فاصله زمانی 5 هفته، 86/0 و آلفای کرونباخ آن را 91/0 محاسبه کردند [22]. در پژوهش حاضر نیز پایایی این پرسشنامه بهروش آلفای کرونباخ بررسی و در سطح 76/0 گزارش شد.
پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانان (Social Anxiety Scale for Adolescents): مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان توسط La Greca در سال 1998 در ۱۸ گویه و سه مؤلفه اصلی ترس از ارزیابی منفی، اندوه در موقعیتهای جدید و اجتناب اجتماعی تدوین شده است. این مقیاس بر اساس یک پیوستار 5 درجهای از اصلاً شبیه به من نیست (نمره 1) تا کاملاً شبیه به من است (نمره 5) نمرهگذاری میشود. دامنه نمرات از 18 تا 90 میباشد و هرچه نمره فرد در این مقیاس بیشتر باشد بیانگر سطح بالاتر اضطراب اجتماعی خواهد بود. در پژوهش La Greca روایی سازه این مقیاس را بررسی و برازش آن را مطلوب محاسبه نمودند؛ علاوه بر آن، پایایی بازآزمایی این مقیاس و مؤلفههای آنرا را در فاصله زمانی 8 هفته بین 54/0 تا 75/0 گزارش نمودند [23]. در ایران نیز طی مطالعات Ostvar و Razavieh پایایی بازآزمایی این مقیاس در فاصله زمانی یک تا چهار هفته برابر با 88/0 و پایایی همسانی درونی برای کل مقیاس و مؤلفههای آن نیز در دامنه 74/0 تا 84/0 بهدست آمد [24]. در پژوهش حاضر نیز آلفای کرونباخ این مقیاس در سطح 88/0 محاسبه شد.
پرسشنامه حساسیت اضطرابی نوجوانان (Anxiety Sensitivity Inventory): مقیاس حساسیت اضطرابی در سال 1986 توسط Reiss و همکاران تهیه و تدوین گشت. این مقیاس دارای 16 سؤال و سه مؤلفه اصلی ترس از نگرانیهای بدنی (سؤالهای 1 تا 8)، ترس از نداشتن کنترل شناختی (سؤالهای 9 تا 12) و ترس از مشاهده اضطراب توسط دیگران (سؤالهای 13 تا 16) میباشد. این مقیاس بر اساس یک پیوستار لیکرتی پنج درجهای از خیلی کم (نمره 0) تا خیلی زیاد (نمره 4) نمرهگذاری میشود که در آن کمترین نمره برابر 0 و بیشترین نمره برابر با 64 خواهد بود. کسب نمره بالا در این مقیاس بیانگر حساسیت اضطرابی بالاتر خواهد بود. بررسی ویژگیهای روانسنجی، ثبات درونی بالای این مقیاس را (آلفای 80/0 تا 90/0) نشان داده است. پایایی بازآزمایی این مقیاس بعد از دو هفته 75/0 و پس از سه سال 71/0 گزارش شده است [25]. اعتبار این پرسشنامه در نمونه ایرانی بر اساس سه روش همسانی درونی، بازآزمایی و دو نیمه کردن محاسبه و برای کل مقیاس به ترتیب ضرایب 93/0، 95/0 و 97/0 گزارش شده است. روایی همزمان نیز از طریق اجرای آن با پرسشنامه (SCL-90 Symptom Checklist) بررسی شد که ضریب همبستگی 56/0 به دست آمد [26]. در پژوهش حاضر نیز پایایی این مقیاس به روش همسانی درونی بررسی و در سطح 87/0 مطلوب گزارش شد.
به منظور تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از نرم افزارهای SPSS نسخه 27 و Smart Pls نسخه 4 استفاده شد و دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی Pearson) و مدلیابی معادلات ساختاری (Structural Equations Modeling; SEM) استفاده شد. سطح معناداری در آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
در این پژوهش 200 نفر آزمودنی پسر (50 درصد) و 200 نفر آزمودنی دختر (50 درصد) شرکت داشتند. از نظر مقطع تحصیلی 132 نفر (33 درصد) کلاس دهم، 130 نفر (5/32 درصد) یازدهم و 138 نفر (5/34 درصد) دوازدهم را گزارش دادند. همچنین، از لحاظ رشته تحصیلی 137 نفر (3/34 درصد) رشته علوم نسانی، 131 نفر (7/32 درصد) رشته علوم تجربی و 132 نفر (33 درصد) علوم ریاضی را گزارش نمودند. دامنه سنی دانش آموزان 15 تا 18سال قرار داشت و میانگین سن نمونه در این پژوهش 83/16 سال و انحراف استاندارد آن 96/0 سال بود.
نتایج بهدست آمده در جدول 1، نشان دهنده این است که همه مقادیر آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (Composite Reliability; CR) سازههای پژوهش از 7/0 بیشتر است. همچنین، مقدار میانگین واریانس استخراج شده (Average Variance Extracted; AVE) نیز برای سازهها بزرگتر از 5/0 به دست آمده است که این مقدارها نشان میدهد پایایی و روایی همگرای مدل پژوهش در حد قابل قبولی است [27].
جدول 1- شاخصهای آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده طرحوارههای هیجانی و همجوشی شناختی با علائم اضطراب اجتماعی و نقش میانجی حساسیت اضطرابی در دانشآموزان شهر قزوین در سالتحصیلی 1402-1401 (400=n)
سازه
پژوهش |
آلفای کرونباخ |
پایایی ترکیبی (CR) |
میانگین واریانس استخراج شده
(AVE) |
نمره علائم اضطراب اجتماعی |
846/0 |
907/0 |
764/0 |
نمره حساسیت اضطرابی |
856/0 |
911/0 |
774/0 |
نمره طرحوارههای هیجانی |
782/0 |
782/0 |
566/0 |
نمره همجوشی شناختی |
770/0 |
815/0 |
690/0 |
در شاخصهای برازش مدل ساختاری مقدار ضریب تعیین (R2) برای سازه علائم اضطراب 26/0 و سازه حساسیت اضطرابی 33/0 بهدست آمده است که نشان از مقدار مناسبی است. مقادیر Q² نیز نشان میدهد متغیرهای درونزای هر دو سازه قابلیت پیشبینی مناسبی با سازههای مربوط به خود را دارند. جهت تعیین کفایت برازش الگوی پیشنهادی با دادهها، شاخصهای اصلی ارزیابی نهایی کیفیت مدل باید مورد بررسی قرار گیرند که مقادیر هر یک از این شاخصها در محدوده 0 و 1 قرار دارد و مقادیر نزدیک و یا بیشتر از 90/0 نشانه مطلوب بودن مدل میباشد [32]. شاخص برازش تطبیقی (Normed Fit Index; NFI) برای این مدل 91/0 بود که در بازه قابلقبولی قرار میگیرد و از آنجا که ریشه استاندارد شده میانگین مربع باقیمانده (Standardized Root Mean Square Residual; SRMR) برای مدل حاضر 07/0 بهدست آمده است، از طرفی بازه قابلقبول برای آن کمتر از 08/0 میباشد [32]، پس میتوان بیان داشت مدل برازش شده مدل مناسبی است.
به منظور آزمون مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش از معادلات ساختاری استفاده شده است. شکل 1، مدل خروجی نرم افزار Smart PLS را نشان میدهد.