جلد 23، شماره 1 - ( 2-1403 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 87-76 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghdoost A A, Naghibzadeh-Tahami A, Dehnavieh R. Pathology of the Health Sector in Iran's Health System: A Future Oriented Viewpoint. JRUMS 2024; 23 (1) :76-87
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7206-fa.html
حقدوست علی اکبر، نقیب زاده تهامی احمد، بارونی محسن، دهنویه رضا. آسیب‌شناسی بخش بهداشت در نظام سلامت ایران با نگاهی به آینده: نقطه نظر. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (1) :76-87

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7206-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمان
متن کامل [PDF 399 kb]   (532 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1130 مشاهده)
متن کامل:   (1673 مشاهده)
نقطه نظر
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، فروردین 1403، 87-76


آسیب­شناسی بخش بهداشت در نظام سلامت ایران با نگاهی به آینده: نقطه نظر



علی اکبر حقدوست[1]، احمد نقیب زاده تهامی[2]، محسن بارونی[3]، رضا دهنویه[4]

دریافت مقاله: 21/08/1402   ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 20/09/1402   دریافت اصلاحیه از نویسنده: 26/01/1403   پذیرش مقاله: 28/01/1403


چکیده
مهم­ترین کارکردهای بهداشت در نظام سلامت فعلی کشور عبارتند از:
1- نظام مراقبت: مدیریت آمار و اطلاعات سلامت و بیان شاخص­های سلامت، در حال حاضر این کارکرد با اشکالات جدی از جمله کم­شماری، عدم یکپارچگی و ایراد در سامانه­ها مواجه است. 
2- ارائه خدمات بهداشت اولیه: خدمات پایه بهداشتی و درمانی که برای همه اقشار، اما اتصال آن به سطح دوم ضعیف است.
3- ارتقاء سلامت: که وظیفه اصلاح سبک زندگی را دارد، اما علی­رغم اهمیت بسیار زیاد آن، جایگاه مناسبی نداشته و به صورت کلی تولیت اصلاح سبک زندگی در کشور مشخص نیست.
4- بهداشت عمومی: یا بهداشت فردی و فرافردی شامل بهداشت محیط، بهداشت حرفه­ای، بهداشت مدارس و مانند آن­ها است. ولی موانع جدی به خصوص در مواجهه با صنایع بزرگ و یا اصلاح وضعیت آلودگی هوا وجود دارد.
بعد از تحلیل کارکردهای فوق و با نگاه به آینده، این پیشنهادات طرح گردیده است: 1) شکل­گیری ساختاری منسجم برای پزشکی خانواده جهت مدیریت یکپارچه خدمات، 2) جداسازی ساختارهای جدیدی از معاونت‌های بهداشت و درمان تحت عنوان الف) مرکز مدیریت نظام مراقبت سلامت، ب) مرکز نظارت، پایش و اعتباربخشی، ج) ارتقاء سلامت و اصلاح سبک زندگی؛ تا بتوانند مستقل و با کمترین تضاد منافع وظایف سازمانی خود را انجام داده و پزشکی خانواده (ترکیب باقی­مانده معاونت­های بهداشت و درمان) چابک­تر به وظیفه اصلی خود بپردازد. 3) تقویت زیرساخت­های الکترونیک و خدمات از راه دور و اصلاح جدی در مدیریت آن­ها
واژه‌های کلیدی: بخش بهداشت، چالش­ها، راه­کارها، آینده
ارجاع: حقدوست ع‌ا، نقیب زاده تهامی ا، بارونی م، دهنویه ر، آسیب¬شناسی بخش بهداشت در نظام سلامت ایران با نگاهی به آینده: نقطه نظر. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 1، صفحات: 87-76.



 
مقدمه و روش­شناسی
در نظام سلامت ایران، بخش­ بهداشت با ویژگی­هایی خاص و به شکلی مستقل از بخش درمان فعالیت نموده و دارای وظایفی جداگانه از آن است. این جدایی موجب ایجاد شکافی قابل ‌توجه بین این ­دو بخش شده است (3-1). برای کم کردن این شکاف و عملکرد بهتر بخش بهداشت، نیاز است علاوه بر تأمل در مسائل و مشکلات قبلی و فعلی، خودمان را برای آینده پیچیده‌تری نیز آماده کنیم و در این خصوص راه‌کارهای اصلاحی قابل قبولی برای بخش بهداشت پیدا نمائیم. بدین منظور لازم است که قبل از هر اقدامی، این حوزه به خوبی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته و علاج­جویانه راه­کارهای مناسب ارائه شود. نگارندگان این تحلیل بعد از بررسی عمیق مستندات و سوابق موضوع و بحث‌های تخصصی به جمع­بندی رسیده و خلاصه این بررسی‌ها به شکل زیر تنظیم شده­ است.
مفهوم بهداشت
در زبان فارسی، کلمه بهداشت عبارتی مأنوس و رایج است، اما اجزای آن به خوبی تبیین نشده است. این واژه فارسی هم معادل واژه Health و هم Hygiene به­کار برده می­شود که البته این دو واژه تفاوت بسیاری دارند (1, 4). در واقع معاونت بهداشت در وزارت و در دانشگاه­های علوم پزشکی نه در چارچوب Hygiene شکل گرفته و نه کلیه وظایفی که در چارچوب Health به معنی عام سلامت مطرح است را پوشش می­دهد (5)). لذا بهتر است نگاهی دقیق بر وظایف و مسئولیت­های معاونت بهداشت داشته و بررسی نمود که در قالب یک نگاه جامع به بهداشت، اشکالات و نواقص، چه می‌باشند.
کارآمدی پایین بخش بهداشت
باید این واقعیت را اذعان نمود که در حال حاضر کارآمدی بخش بهداشت کشور پایین است و جایگاه واقعی خود را ندارد. اگرچه در اسناد بالادستی همچون سیاست­های ابلاغی مقام معظم رهبری، جایگاه رفیعی برای بهداشت و پیش­گیری در نظر گرفته شده­ ­است، اما در عمل و در زمان تخصیص منابع، اولویت درمان بر بهداشت بسیار بیشتر بوده و هم­چنین روند چند دهه گذشته نیز حاکی از آن است که رشد نسبی بهداشت کندتر از درمان بوده ­است. بودجه بهداشت تقریباً کمتر از یک دهم بودجه درمان است، زیرساخت­های بهداشت فرسوده شده به طوری که در سطح کشور وضعیت قابل قبولی ندارند، نیروهای بهداشت کم و شیوه جذب و به کارگیری و مدل پرداخت به آن­ها از دردهای مزمنی رنج می­برد و کیفیت ارائه خدمت و نظارت بر حسن اجرای برنامه­ها مناسب نیست و البته برنامه­های بهداشت در شبکه نیز منطبق بر نیازهای واقعی جامعه و مورد استقبال قسمت قابل ملاحظه­ای از جمعیت به خصوص جمعیت شهری نیست. هم­چنین، در مورد مفهوم کلیدی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، سیستم سلامت کشور به صورت کلی و به طور خاص بخش بهداشت، نتوانسته است به پیاده­سازی مؤثر این برنامه کمک کرده و آن­ را به خوبی نهادینه و مدیریت کند (6). لذا بر اساس این شواهد می­توان گفت در شرایط کنونی یک شکاف و گسست سنگینی بین بخش بهداشت، درمان و سایر حوزه­ها وجود دارد و این شکاف با گذشت زمان، عمیق­تر نیز خواهد شد.
کارکردهای مهم بخش بهداشت
در نگاه کلان، بخش بهداشت در ساختار جاری کشور دارای چند کارکرد (Function) اصلی می­باشد (شکل 1) که در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت.
  1. نظام مراقبت
از مهم­ترین کارکردهای بخش بهداشت، نظام مراقبت (Surveillance system) می­باشد. در­ واقع مهم­ترین وظیفه نظام مراقبت آن است که بتواند تصویر وضعیت سلامت کشور را به طور واضح و شفاف در اختیار قرار دهد (7). لازم به ذکر است که بسیاری از کشورها برای نظام مراقبت، دارای یک ساختار مجزا می­باشند و شاید مهم­ترین کارکرد در سیستم‌هایی مانند center of disease control (CDC) آمریکا، CDC اروپا و یا حتی سیستم CDC جنوب شرق آسیا، نظام مراقبت بوده و سعی بر آن است از طریق آن، نیم‌رخ سلامت، پایش و رصد شود (8). متأسفانه در حال حاضر در نظام سلامت کشور این کارکرد به خوبی صورت نمی­گیرد و مدیریت آمار و اطلاعات دارای آشفتگی جدی است. داده‌های حوزه­های مختلف مانند درمان، دارو، مالی و حتی آموزش، گسسته و به داده­های بهداشت متصل نیست و حتی در حوزه معاونت بهداشت نیز بانک­های اطلاعات متعددی وجود دارد که به یکدیگر متصل نبوده و کارکرد نظام مراقبتی پیدا نکرده‌اند. از جمله این نظام­ها می­توان به ثبت مرگ، ثبت سرطان، نظام مراقبت عفونت­های حاد تنفسی، نظام مراقبت سل، نظام مراقبت اچ­آی­وی، نظام مراقبت مالاریا، سامانه سیب، سامانه ثبت مرگ مادران باردار و سامانه مربوط به زایمان­ها اشاره کرد و البته به جزء این­ها، سامانه­های متعدد دیگری هم وجود دارد.
هم­چنین، قطعاً کارکرد این نظام مراقبت برای بیماری­ها و مباحث مختلف سلامت یکسان نیست؛ نظام مراقبت سرطان باید بیشتر روندها (Trends) و توزیع­های زمانی و مکانی (Spatial and Temporal distributions) را رصد نماید (8) و حال آن­ که برای آنفلوآنزا بیشتر نقش تشخیص و هشدار زودرس (Early warning and detection) اهمیت دارد (7).
مشکلات و نقاط ضعف
در کل وزارت و اختصاصاً در معاونت بهداشتی؛ معنی رسالت و حتی جایگاه نظام مراقبت به­خوبی تبیین و مشخص نشده است. به­عنوان مثال، قسمتی از آمار مربوط به برنامه نظام مراقبت، توسط اداره بیماری­های واگیر، قسمت دیگری توسط اداره بیماری­های غیر واگیر، قسمتی توسط اداره سلامت روانی و اعتیاد و بخشی از آمار توسط اداره سلامت دهان و دندان جمع­آوری می­گردد، این در حالی ­است که  هر کدام از این ادارات دارای روش­ها و ابزارهای مجزایی جهت جمع­آوری اطلاعات هستند که موجب شده ­است یک گسستگی و شکاف بین اطلاعات جمع­آوری شده وجود داشته ­باشد و در واقع هیچ زبان و وجه مشترک و از همه مهم‌تر تبادل و گفتگویی بین این واحدها و آمارهای جمع­آوری شده توسط آن­ها وجود نداشته باشد (9).
یکی دیگر از نقاط ضعف نظام مراقبت عدم پاسخ‌دهی به موقع (Timing)، عدم پوشش مناسب (Coverage)، و فقدان سطح حساسیت مطلوب (Sensitivity) می‌باشد. از طرفی زیرساخت‌های الکترونیکی مناسبی برای تقویت سیستم وجود ندارد یا این­که به شکل نسبتاً ابتدایی وجود دارد. شاهد این گفته اطلاعات گردآوری شده توسط سامانه سیب می­باشد که ظاهری زیبا دارد، اما با نگاه نظام مراقبت به شکل مطلوب و کارآمد جمع­آوری نمی­شود و یا آن­که هیچ ارتباط و انسجامی بین اطلاعات بیمارستانی (Hospital information system; HIS) و یا اطلاعات آزمایشگاه­ها (Laboratory information system; LIS) و سامانه سیب و معادل­های آن برقرار نیست. سؤال مطرح در این خصوص این است که با توجه به اهمیت زیاد نظام مراقبت، چگونه باید این کارکرد مهم را درحوزه نظام سلامت پیاده­سازی کنیم و مهم­تر از آن این­که آیا این کارکرد جزء وظایف معاونت بهداشتی و یا فرای آن است؟
البته بحث نظام مراقبت و مرکز مدیریت بیماری­ها می‌تواند چتری فراگیر بوده و به جزء مدیریت اطلاعات یک همگرایی و هماهنگی عملیاتی در بین واحدهای پراکنده مانند انسیتو پاستور، آزمایشگاه مرجع، مراکز تحقیقاتی ملی مستقل و موارد مشابه ایجاد نماید.
متأسفانه یک تجربه بسیار تلخ نظام سلامت در سال‌های اخیر تشکیل و ساختارمند شدن رصدخانه سلامت و انحلال کامل آن است که هدف اصلی آن تجمیع داده­ها و تشکیل داشبردهای مدیریتی بود. در طول سه سالی که این رصدخانه شکل گرفته بود ده­ها داشبرد به صورت هدف­مند برای نمایش داستان­وار شاخص­های سلامت در تمامی سطوح شکل و تحلیل‌های دقیق آماری با استفاده از روش­های پیشرفته مانند داده‌کاوی و هوش مصنوعی انجام و به زبان تصویر و روان برای مدیران ارشد نظام سلامت ارائه شد، اما متأسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی و عدم اهتمام به این دستاوردها، به صورت کامل از بین رفت و فقط ساختار فیزیکی آن بدون محتوا رها شده است.
  1. خدمات بهداشتی اولیه
یکی دیگر از کارکردهای مهم بخش بهداشت کشور، ارائه خدمات بهداشتی اولیه (Primary health care) می­باشد (4). در این­جا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که درک مفهوم و طیف خدمات بهداشتی اولیه در کشور نیاز به تأمل دارد. یکی از سؤال‌های اساسی در این خصوص این است که آیا خدمات بهداشتی اولیه فقط شامل واکسن و ابتدایی­ترین مراقبت‌های بهداشتی می­باشد و بیشتر جنبه پیش­گیرانه دارد و یا ویزیت و ارائه خدمت به بیمار هم مدنظر می­باشد. آن­چه که در حال حاضر مشهود می­باشد این است که به شکلی تجربی و بر اساس روال­ها، فرآیندهایی برای خدمات بهداشتی اولیه در کشور شکل گرفته و در واقع بین آن چیزی که ما به عنوان ارائه خدمات بهداشتی اولیه، سطح ثانویه (Secondary) و نیز سطح ثالثیه (Tertiary) ارائه خدمات می­شناسیم، یک شکاف عمیق وجود دارد.
مشکلات و نقاط ضعف
خدمات در بخش بهداشت ایران با نگاه سوسیالیستی و با بودجه مستقیم برای همه اقشار جامعه اعم از فقیر و غنی ارائه می­شود (9). این در حالی است که در بخش درمان که سطح دوم ارائه خدمات می­باشد، بخش خصوصی به شدت فعال می‌باشد و در آن قواعد و مقررات (Rules and regulations) با نگاه عمدتاً سرمایه­داری جریان دارد (10)، چرا که حتی اگر از نگاه تئوری نیز وارد شویم، ملاحظه می­کنیم که از خودگردانی بیمارستان­ها گرفته تا پرداخت کارانه، رویکردهایی هستند که در نگاه سرمایه­داری طبقه­بندی می­شوند.
نکته دیگر این­که متأسفانه در ایران حدود و ثغور مراقبت‌های بهداشتی اولیه، مشخص نمی­باشد و مهم­تر آن­که ارتباط آن با سطوح بعدی ارائه خدمت نیز به خوبی شکل نگرفته است. چرا که از مهم­ترین اصول ارائه خدمات بهداشتی اولیه وجود وفاق و اتحاد بین سطوح ارائه خدمات می­باشد. برای روشن شدن این مطلب باید در نظر داشت که نمی­توان یک مرز مشخص در معاونت­های وزارتخانه جهت ارائه خدمت در نظر گرفت یعنی بگوییم تا یک نقطه ارائه خدمات بهداشتی اولیه مربوط به یک معاونت است و از یک نقطه خاص مربوط به معاونت دیگر می­شود. پس مهم است که تلاش شود تا بین این سطوح، اتحاد وجود داشته باشد، اما عملاً در ایران اصل اتحاد بین سطوح ارائه خدمت مورد کم توجه­ای واقع شده است. شاید همین عدم اتحاد و گسست موجب شد که در یک مقطع زمانی وزارت به سمت ایجاد یک معاونت جدید به نام معاونت سلامت پیش رفت تا همه خدمات و سطوح در آن ادغام شده ­باشد که البته در اجرا به خاطر در نظر نگرفتن بعضی اصول مدیریت سازمانی، تجربه موفقی نبوده ­است. اشکال اصلی که به نظر باعث شکست آن سیاست شد این بود که ساختارها، روال­ها و ارزش­های حاکم در دو معاونت بهداشت و درمان تفاوت بسیار زیاد داشت و این ادغام فقط در لایه ساختارها صورت گرفت و به مفاهیم پایه پرداخته‌ نشد و البته با ادغام دو معاونت بسیار بزرگ و گسترده بهداشت و درمان با وظایف سنگین یک ساختار فربه و فوق­العاده گسترده شکل گرفت که مدیریت تمامی این حوزه­ها توسط یک معاون تقریباً غیر ممکن بود، مگر آن­که قبل از ادغام بعضی از اجزای آن مانند نظام مراقبت و یا نظام پایش و ارزشیابی و اعتباربخشی به عنوان تشکیلاتی کاملاً مستقل جدا می­شد و باقی مانده به عنوان معاونتی برای مدیریت ارائه خدمت از سطح اول تا سطح سوم شکل می­گرفت و با نام جامعی مانند پزشکی خانواده مسئولیت زمین ­مانده وزارت پوشش داده می‌شد.
طبیعی است که در مورد ارزیابی کارکرد ارائه مراقبت­های بهداشتی اولیه، در نظر گرفتن نقش نظام ارجاع و پزشک­ خانواده نیز بسیار مهم می­باشد (10). اما باز در این­جا به دلیل گسست موجود بین بهداشت و درمان به لحاظ ادبیات مورد استفاده در شرح وظایف و مهم­تر از آن برداشت­هایی نسبتاً غیر کارشناسانه نسبت به این وظایف در هر یک از این دو بخش؛ نگاه به پزشکی خانواده هم دارای تضادها و تفاوت‌هایی می‌باشد. به عنوان مثال، در نظام بهداشتی نگاه حداقلی به پزشک خانواده وجود دارد و ممکن است چنین برآورد کند که به ازای هر ده هزار نفر و یا حتی جمعیت­های بیشتر می­توان یک پزشک خانواده داشت چون در این بخش مهم­ترین توقع از پزشک ­خانواده نقش دروازه­بانی (Gate keeper) می­باشد که منظور تشخیص و درمان عمده بیماران و ارجاع کسری از آن‌ها به سمت متخصص است، درحالی که در نگاه عمیق‌تر باید نقش ارجاع معکوس را نیز در نظر داشته یعنی این­که بعد از تشخیص و درمان توسط پزشک متخصص بیمار به سمت پزشک­ خانواده ارجاع و عمده پی­گیری­های مربوطه توسط ایشان انجام شود. با این نگاه و در نظر گرفتن زمان­سنجی کارها ممکن است به ازای هر ۲ یا ۳ هزار نفر جمعیت یک پزشک خانواده نیاز داشته ­باشیم؛ و البته برای کم کردن واقعی بار درمان تخصصی کشور، ارجاع معکوس بسیار با اهمیت‌تر است.
  1. ارتقاء سلامت
کارکرد بعدی بهداشت، اصلاح سبک­ زندگی و در واقع ارتقاء سلامت (Health promotion) می­باشد. هر چند که این کارکرد در واقع از مهم­ترین اجزاء و کارکردهای مهم بهداشت است، ولی متأسفانه به دلایلی نظیر سایه سنگین­تر ارائه خدمات بهداشتی اولیه و مشکلات جدی در جلب مشارکت بین ­بخشی، به خوبی بدان پرداخته نشده است (11). ذکر این نکته ضرورت دارد که ارتقاء سلامت به میزان زیادی به اصلاح سبک زندگی نیاز دارد، به­خصوص اگر سلامت را به معنی جامع آن یعنی سلامت جسم و روان، اجتماعی و معنوی بدانیم با تشکیلات فعلی موجود در وزارت بهداشت نمی­توان بدان رسید. از جمله مباحث مهم در سبک زندگی، عادات غذایی، خواب و بیداری، فعالیت بدنی، مصرف مواد مخدر، محرک و الکل، نوع ارتباط افراد جامعه با یکدیگر و شیوه کنترل خشم و عصبانیت است. به عنوان مثال، بر اساس مستندات علمی، مشخص شده­است که خواب قبل از نیم­شب و بیداری صبح زود به میزان زیادی بر سلامت روان تأثیر دارد (12)، ولی در حال حاضر مشخص نیست که چه کسی برای تبیین این موضوع و برنامه­ریزی برای ترغیب آحاد جامعه به استراحت مناسب باید عمل نماید و جایگاه معاونت بهداشتی وزارت در این‌گونه برنامه­ها چه می­باشد.
مشکلات و نقاط ضعف
با اندکی تأمل در برنامه­های مربوط به این کارکرد می­توان به خوبی دریافت که نگاه دست چندمی  به آن چه از نظر تخصیص نیروی­ انسانی و چه از نظر تخصیص منابع­ مالی وجود دارد و این نشان از آن دارد که چندان در تعالی این بعد موفق نبوده­ایم (2). می­توان جهت تأیید این ادعا به برنامه­های ابتدای دوره وزرای قبلی بهداشت استناد کرد که تنها چند عنوان محدود را با عنوان برنامه ارتقاء سلامت و اصلاح سبک زندگی به صورت کلیشه­ای معرفی می­کنند و این در حالی است که در طول دوره وزارت نیز این قسمت برنامه به معنای واقعی اهمیت چندانی نداشته است. شاهد دیگر تأیید ادعای بی‌اهمیت انگاشتن کارکرد ارتقاء سلامت، تغییرات مکرری است که در مسئولین این دفتر و یا جایگاه سازمانی این دفتر در معاونت بهداشت وزارتخانه اتفاق افتاده است.
در راستای بعضی از اصلاحات، نام و کوریکولوم رشته آموزش بهداشت به ارتقاء سلامت تغییر پیدا کرد، اما متأسفانه این اقدام نیز دستاورد قابل ملاحظه­ای در زمینه تربیت دانشجو نداشته‌ است و زیرساخت­های این دوره آموزشی دچار تغییر جدی نشد. علی­رغم این­ که ارتقاء ­سلامت در دنیای امروز جایگاه بسیار پررنگی را به خود اختصاص داده و مختصات علمی آن تغییرات زیادی کرده است (13)، اما متأسفانه در نظام بهداشتی و آموزشی کشور تحول اساسی در زمینه تربیت و به کارگیری دانشجو در این رشته رخ نداده و اصلاح سبک زندگی کماکان در حد شعاری باقی مانده ­است. لذا مدیریت منسجم و بین­بخشی برای اصلاح سبک زندگی و اجزای آن وجود ندارد. لازم به ذکر است در این حوزه، نقش وزارت و معاونت بهداشت بیشتر تولیت است تا مجری و این واحد باید بتواند هدایت فعالیت­های بسیاری از نهادها و سازمان­ها و وزارت­های مرتبط را در دست داشته باشد و حمایت کافی در سطح دولت و حتی سایر قوای کشور را می­طلبد چرا که اصلاح سبک زندگی یک مفهوم بسیار گسترده و چندبعدی است و در دهه­های گذشته چنین جایگاهی برای دفتر ارتقاء سلامت وزارت دیده نشده است(14).
  1. بهداشت عمومی
کارکرد مهم بعدی در بهداشت، مفهوم سلامت عمومی (Hygiene) می­باشد که به معنای بهداشت محیط، بهداشت حرفه­ای، بهداشت فضاهای اداری، بهداشت مدارس و مفاهیم ارگونومی و روی هم­رفته شامل تمام مفاهیمی است که به عنوان بهداشت فردی و فرا فردی در نظر گرفته­می­شود (5). کافی است بدانیم که مفهوم بهداشت مواد غذایی، به عنوان یکی از زیرمجموعه­های این کارکرد یعنی نظارت بر مکان­های تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی بسیار مهم می­باشد. البته این کارکرد مفهوم گسترده­‌تری نیز دارد، به عنوان مثال در نظارت بر کارخانه­های تولید و زنجیره توزیع دارو که معاونت بهداشتی باید نقش پررنگی در آن داشته باشد، هر چند که  قسمت اصلی این نظارت بر عهده سازمان غذا و دارو است. این کارکرد نیز دارای آیین­نامه­هایی می­باشد که هم جنبه پیش­گیرانه و هم جنبه درمانی دارد. آسیب­های جدی که آلودگی هوا، خاک و آب به سلامت جامعه وارد می­کند نشان از اهمیت بسیار بالای این قسمت دارد. به عنوان مثال با وجود اینکه خطر جدی مانند آلودگی کل کره زمین به میکروپلاستیک­ها یک خطر بسیار بزرگ و تهدید غیرقابل انکار است (15) ولی در عمل در جامعه، مدیریت مناسبی برای کنترل مناسب پلاستیک و دفن صحیح آن وجود ندارد.
مشکلات و نقاط ضعف
عملیاتی­سازی وظایف مرتبط با بهداشت عمومی، نیازمند برقراری ارتباط بین­بخشی قوی بوده و جدا از مفاهیم نظارتی صرف، مباحث مرتبط با تغییر رفتار در گروه­های مختلف جامعه نیز باید مدنظر قرار گیرد. ترکیب نظام ارائه خدمات بهداشت عمومی در ساختارهای نظارت و ارزشیابی و اعتباربخشی به نوعی به صورت پنهان و آشکار تضاد منافع را ایجاد می­کند. به عبارتی، مجری و ناظر و سیاست­گذار با هم و در یک ساختار واحد نمی­توانند به شکل مؤثری عمل کنند. جایگاه تشکیلاتی مانند شورای عالی سلامت در سطح کشور و شوراهای سلامت استانی که برای هماهنگی بین بخشی باید کارکرد داشته باشند نیز با معاونت بهداشت فعلی همکاری بسیار نزدیک ندارد و در نتیجه بهداشت عمومی به معنای واقعی نمی­تواند از مشارکت بین­بخشی کاملی بهره­مند شود.
 

                شکل 1- کارکردهای اصلی بخش بهداشت
 
فضای آینده بخش بهداشت
بخش بهداشت در آینده­ای نزدیک با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد که بایستی به ملاحظات آن توجه جدی نمود. بخشی از ویژگی­های فضای آینده را می­توان با در نظر گرفتن روندهای کنونی پیش­بینی نمود. در زمینه تغییرات اجتماعی تأثیرگذار؛ می­توان به تغییر هرم سنی جمعیت، تغییر الگوی بار بیماری‌ها، ناهنجاری‌های اجتماعی، تغییر سبک زندگی، حاشیه نشینی، مهاجرت‌ها و افزایش انتظارات مردم اشاره نمود. در زمینه تغییرات فن­آورانه می­توان به ورود فناوری‌های نوین به بازار خدمات سلامت، توسعه کارت­های هوشمند، مراقبت­های سلامت فرامکان و شخصی سازی شده، افزایش توجه به هوش مصنوعی، قابلیت­های گفتگو با ربات، و داده­های بزرگ سلامت، رواج تکنولوژی‌های جدید در آموزش مردم، ارائه خدمات غیرحضوری و پزشکی از راه دور اشاره نمود (1).
در زمینه تغییرات اقتصادی؛ مواردی نظیر محدودیت‌های بودجه‌ای بخش سلامت، مدیریت منابع و تغییر پارادایم از حجم به ارزش در ارائه خدمات سلامت، تغییر در ساختار و عملکرد بیمه­ها، رویکردهای جدید تأمین مالی و پرداخت؛ قابل اشاره می­باشند. هزینه­های درمان با گذشت زمان به صورت روز­افزون افزایش پیدا خواهد کرد و البته جاذبه­های آن بیشتر می­شود (2). به عنوان مثال، انتظار می‌رود تبلیغاتی که مربوط به مکمل‌های غذایی هستند و یا تبلیغات مربوط به کرم­ها  و ابزارهای آرایشی فراگیرتر شوند و این‌ها همه، بار هزینه­ای به مردم تحمیل می‌کند. متأسفانه بهداشت کمتر از این جذابیت‌ها برخوردار خواهد بود و لذا توجه مردم به بهداشت احتمالاً کمتر می‌شود. بر این اساس زمانی که جیب ­مردم با هزینه‌های درمان لوکس و پیشرفته خالی شود، دیگر توانایی پرداختن به بهداشت و مسایل پیش­گیری را نخواهند داشت و از طرفی دولت نیز توانایی هزینه­کرد در سیستم بهداشت را نخواهد داشت و این ساختار و روش­های کنونی در بخش بهداشت قطعاً پاسخ­گوی نیازهای ما در آینده نخواهد بود.
در­ زمینه تغییرات زیست محیطی؛ می­توان به آلودگی‌های زیست محیطی و ریزگردها، بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی و خشک­سالی اشاره نمود. در زمینه تغییرات سیاسی نیز می‌توان به پر رنگ شدن مطالبات سلامت، بحران‌های سیاسی در منطقه و جهانی­سازی در خدمات سلامت اشاره نمود (3).
در کنار این تغییرات؛ تحول در آموزش­ پزشکی، تغییر ساختار، جایگاه بخش خصوصی، توجه به تعیین­کننده‌های سلامت و اعتماد به نظام سلامت، پر رنگ شدن دغدغه کیفیت در مراقبت­های بهداشتی اولیه و موارد مشابه از جمله موضوعاتی هستند که بخش بهداشت را متفاوت از اکنون خواهند کرد (4). به زودی مفاهیمی نظیر پزشک خانواده مجازی (Virtual family physician) وارد ادبیات نظام سلامت می­گردد و ارائه خدمت عمدتاً به سبک جدید انجام خواهد گرفت (5). از طرفی، افرادی که در آینده در این سیستم باید کار کنند دارای تخصص­های متفاوتی نسبت به آن­چه که ما در دانشگاه­ها تربیت می­کنیم، خواهند بود. شکل 2، به طور خلاصه عناصر تشکیل دهنده آینده­های محتمل بخش بهداشت را با تکیه بر مثلث آینده نشان داده است.
 

شکل 2- عناصر تشکیل دهنده آینده­های محتمل بخش بهداشت کشور با نگاه بر مثلث آینده





 
نتیجه‌گیری
با توجه به این توضیحات به نظر می­رسد سه پیشنهاد اساسی به بخش بهداشت کشور می­توان ارائه داد تا خود را برای آینده بهتر و مؤثرتر آماده نماید:
  1. ساختار موجود پاسخ­گو نبوده و باید تغییرات اساسی یابد. اتحاد بین بهداشت و درمان افزایش، و ساختاری منسجم به عنوان معاونت یا سازمان پزشکی خانواده شکل بگیرد که مسئولیت اصلی ارائه خدمت را از صفر تا صد به عهده داشته باشد و در این راستا صرفاً به سطح تشکیلات بسنده نشده و برنامه­ها، ارزش­ها، مدل­های خرید خدمت و یا به کارگیری نیروها منسجم­تر شود. البته کشور قبلاً نیز تجربه ایجاد معاونت سلامت را داشته که به دلایل اشکالات اساسی مجدد به واپاشی و بازگشت معاونت­های بهداشت و درمان منجر شده­است. دلیل اصلی این بازگشت نیز حجم بسیار سنگین کار معاونت سلامت و غیرقابل مدیریت بودن این بدنه سنگین با گفتمان­های متفاوت بوده­است. لذا در پیشنهاد جدید تأکید بر آن است که معاونت یا سازمان پزشکی خانواده صرفاً مدیریت ارائه خدمات را به عهده داشته و سایر مسئولیت­های خطیر معاونت­های بهداشت و درمان به شکل دیگری که در پیشنهاد بعدی آورده ­شده مدیریت گردند.
  2. ساختارهای جدیدی از معاونت­های بهداشت و درمان جدا شده و تحت عنوان: 1) مرکز مدیریت نظام مراقبت سلامت در کلیه امور (CDC)، 2) مرکز نظارت، پایش و اعتباربخشی و 3) مرکز ارتقاء سلامت و اصلاح سبک زندگی فعال شوند تا بتوانند مستقل و با کمترین تضاد منافع وظایف سازمانی خود را انجام و البته معاونت پزشکی خانواده (پیشنهاد قبل) چابک­تر به وظیفه اصلی خود بپردازد.
  3. به زیرساخت­های الکترونیک و خدمات از راه دور و پرونده الکترونیک سلامت بیشتر پرداخته­ شده و این قسمت مدیریت بسیار قوی­تری پیدا نماید. سیستم مبتنی بر فناوری اطلاعات با نگاهی جامع، از جمله وجود داشبورد اطلاعات، شفاف­سازی، ترجمان دانش و مخصوصاً تحلیل بر پایه هوش مصنوعی که کمک به تحلیل سریعتر و دقیق­تر روندها، هشدار سریع (Early warning)، درک و مدیریت بهتر داده­های بزرگ (Mega data) و بانک­های اطلاعات حجیم می­کند، باید به خوبی استقرار یابد.

تعارض در منافع: ندارد
حامی مالی: ندارد
ملاحظات اخلاقی (کد اخلاق):. مشمول کد اخلاق نمی‌باشد.
مشارکت نویسندگان:
- طراحی ایده: علی اکبر حق دوست
- روش کار: علی اکبر حقدوست، رضا دهنویه
- جمع‌آوری داده‌ها: علی اکبر حقدوست، احمد نقیب زاده تهامی، محسن بارونی، رضا دهنویه
- تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها: ندارد
- نظارت: علی اکبر حقدوست
-  مدیریت پروژه: علی اکبر حقدوست
- نگارش پیش نویس اصلی: علی اکبر حقدوست، احمد نقیب زاده
- نگارش بررسی و ویرایش: رضا دهنویه، محسن بارونی
 


References
  
 
1.      Kumwenda S. Challenges to hygiene improvement in developing countries: IntechOpen London, UK; 2019.
2.      Moghadam MN, Sadeghi V, Parva S. Weaknesses and challenges of primary healthcare system in Iran: a review. The International Journal of Health Planning and management. 2012; 27(2): e121-e31.
3.      Davari M, Haycox A, Walley T. Health care challenges in Iran. Iranian Journal of Public Health 2005; 34(Supple 1): 30-1.
4.      Mehrolhassani MH, Dehnavieh R, Haghdoost AA, Khosravi S. Evaluation of the primary healthcare program in Iran: a systematic review. Australian journal of primary health. 2018; 24(5): 359-67.
5.      Hatam N, Partovi Y, Najibi SR, Marzaleh MA, Najibi SM. Healthcare system functions in Iran and successful developing countries regarding access to universal health coverage: a comparative study. Iran Red Crescent Med J 2021; 23(7): e710.
6.      Abedi G, Soltani Kontai SA, Marvi A, Mazidi S, Abedini E, Abbasi Chaleshtary A. SWOT Analysis of Health Reform Plan on Healthcare Sector from the Stakeholder Perspective. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2018; 28(166): 199-212.
7.      Khayati F, Saberi MH. Primary Health Care (PHC) an ever strategy for health equity extension. Journal of Health Administration 2009; 12(35) :33-40.
8.      Richards CL, Iademarco MF, Anderson TC. A new strategy for public health surveillance at CDC: improving national surveillance activities and outcomes. Public Health Reports 2014; 129(6): 472-6.
9.      Moradi G, Asadi H, Gouya M-M, Nabavi M, Norouzinejad A, Mohamadi-Bolbanabad A. Recommendations for improving communicable diseases surveillance system in Iran from the viewpoint of stakeholders: A qualitative study. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2019; 29(174): 172-8.
10.    Peckham R. A Modern Contagion: Imperialism and Public Health in Iran's Age of Cholera by Amir A. Afkhami. Bulletin of the History of Medicine 2020; 94(1): 143-4.
11.    Mosadeghrad AM, Heydari M, Esfahani P. Primary Health Care Strengthening Strategies in Iran: A Realistic Review. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research 2022; 19(3): 237-58.
12.    Loprinzi PD, Joyner C. Meeting sleep guidelines is associated with better health-related quality of life and reduced premature all-cause mortality risk. American Journal of Health Promotion 2018; 32(1): 68-71.
13.    Shojaeizadeh D, Asl SM, Moghaddam HR. Comparative Study of Health Education and Health Promotion Ph. D. Degree Program in Iran and Several Countries. Tolooebehdasht 2018; 16(6): 23-32.
14.    Keshavarz-Mohammadi N, Bahraini F-S, Degpasand S. Exploring Challenges and Weaknesses of Community-Based Health Promotion Programs in Past Three Decades in Iran: The Way Forward. Journal of Isfahan Medical School 2013; 31(261): 1855-64.
15.    Blackburn K, Green D. The potential effects of microplastics on human health: What is known and what is unknown. Ambio 2022; 51(3): 518-30.
16.    Rajabi F, Esmailzadeh H, Rostamigooran N, Majdzadeh R, Doshmangir L. Future of health care delivery in Iran, opportunities and threats. Iranian Journal of Public Health 2013; 42(Supple1):23.
17.    Davari M, Haycox A, Walley T. Health care financing in iran; is privatization a good solution? Iranian Journal of Public Health 2012; 41(7): 14.
18.    Mousavi A, Ardalan A, Takian A, Ostadtaghizadeh A, Naddafi K, Bavani AM. Climate change and health in Iran: a narrative review. Journal of Environmental Health Science and Engineering 2020; 18: 367-78.
19.    Dehnavieh R, Khosravi S, Mehrolhassani MH, Haghdoost A, Amini S. Future trends of the primary healthcare system in Iran: A qualitative study. International Journal of Preventive Medicine 2019; 10.
20.    Barnett S, Jones SC, Bennett S, Iverson D, Bonney A. Perceptions of family physician trainees and trainers regarding the usefulness of a virtual community of practice. Journal of Medical Internet Research 2013; 15(5): e92.  
 
[1]- (نویسنده مسئول) مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
    تلفن: 31325055-034، پست الکترونیکی: ahaghdoost@gmail.com
[2]- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
[3]- مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
[4]- مرکز تحقیقات آینده‌نگری و نوآوری در سلامت، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1402/8/21 | پذیرش: 1402/8/28 | انتشار: 1402/8/28

فهرست منابع
1. Kumwenda S. Challenges to hygiene improvement in developing countries: IntechOpen London, UK; 2019.
2. Moghadam MN, Sadeghi V, Parva S. Weaknesses and challenges of primary healthcare system in Iran: a review. The International Journal of Health Planning and management. 2012; 27(2): e121-e31.
3. Davari M, Haycox A, Walley T. Health care challenges in Iran. Iranian Journal of Public Health 2005; 34(Supple 1): 30-1.
4. Mehrolhassani MH, Dehnavieh R, Haghdoost AA, Khosravi S. Evaluation of the primary healthcare program in Iran: a systematic review. Australian journal of primary health. 2018; 24(5): 359-67.
5. Hatam N, Partovi Y, Najibi SR, Marzaleh MA, Najibi SM. Healthcare system functions in Iran and successful developing countries regarding access to universal health coverage: a comparative study. Iran Red Crescent Med J 2021; 23(7): e710.
6. Abedi G, Soltani Kontai SA, Marvi A, Mazidi S, Abedini E, Abbasi Chaleshtary A. SWOT Analysis of Health Reform Plan on Healthcare Sector from the Stakeholder Perspective. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2018; 28(166): 199-212.
7. Khayati F, Saberi MH. Primary Health Care (PHC) an ever strategy for health equity extension. Journal of Health Administration 2009; 12(35) :33-40.
8. Richards CL, Iademarco MF, Anderson TC. A new strategy for public health surveillance at CDC: improving national surveillance activities and outcomes. Public Health Reports 2014; 129(6): 472-6.
9. Moradi G, Asadi H, Gouya M-M, Nabavi M, Norouzinejad A, Mohamadi-Bolbanabad A. Recommendations for improving communicable diseases surveillance system in Iran from the viewpoint of stakeholders: A qualitative study. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2019; 29(174): 172-8.
10. Peckham R. A Modern Contagion: Imperialism and Public Health in Iran's Age of Cholera by Amir A. Afkhami. Bulletin of the History of Medicine 2020; 94(1): 143-4.
11. Mosadeghrad AM, Heydari M, Esfahani P. Primary Health Care Strengthening Strategies in Iran: A Realistic Review. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research 2022; 19(3): 237-58.
12. Loprinzi PD, Joyner C. Meeting sleep guidelines is associated with better health-related quality of life and reduced premature all-cause mortality risk. American Journal of Health Promotion 2018; 32(1): 68-71.
13. Shojaeizadeh D, Asl SM, Moghaddam HR. Comparative Study of Health Education and Health Promotion Ph. D. Degree Program in Iran and Several Countries. Tolooebehdasht 2018; 16(6): 23-32.
14. Keshavarz-Mohammadi N, Bahraini F-S, Degpasand S. Exploring Challenges and Weaknesses of Community-Based Health Promotion Programs in Past Three Decades in Iran: The Way Forward. Journal of Isfahan Medical School 2013; 31(261): 1855-64.
15. Blackburn K, Green D. The potential effects of microplastics on human health: What is known and what is unknown. Ambio 2022; 51(3): 518-30.
16. Rajabi F, Esmailzadeh H, Rostamigooran N, Majdzadeh R, Doshmangir L. Future of health care delivery in Iran, opportunities and threats. Iranian Journal of Public Health 2013; 42(Supple1):23.
17. Davari M, Haycox A, Walley T. Health care financing in iran; is privatization a good solution? Iranian Journal of Public Health 2012; 41(7): 14.
18. Mousavi A, Ardalan A, Takian A, Ostadtaghizadeh A, Naddafi K, Bavani AM. Climate change and health in Iran: a narrative review. Journal of Environmental Health Science and Engineering 2020; 18: 367-78.
19. Dehnavieh R, Khosravi S, Mehrolhassani MH, Haghdoost A, Amini S. Future trends of the primary healthcare system in Iran: A qualitative study. International Journal of Preventive Medicine 2019; 10.
20. Barnett S, Jones SC, Bennett S, Iverson D, Bonney A. Perceptions of family physician trainees and trainers regarding the usefulness of a virtual community of practice. Journal of Medical Internet Research 2013; 15(5): e92.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb