Ethics code: IR.ACECR.ROYAN.REC.1401.125
Massoudi S, Behzadpoor S. The Relationship between Parental Stress and Child’s Behavioral Problems with the Moderating Role of Maternal Reflective Functioning: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 23 (4) :293-306
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7288-fa.html
دانشگاه علم و فرهنگ
متن کامل [PDF 320 kb]
(397 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1086 مشاهده)
متن کامل: (1021 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، تیر 1403، 206-193
رابطه بین استرس والدینی و مشکلهای رفتاری کودک با نقش تعدیلکنندگی ظرفیت تأملی مادر: یک مطالعه توصیفی
سارا مسعودی، سمانه بهزادپور[2]
دریافت مقاله: 11/11/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 06/01/1403 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 26/03/1403 پذیرش مقاله: 29/03/1403
چکیده
زمینه و هدف: استرس والدینی مادر میتواند منجر به بروز مشکلهای رفتاری در کودک شود و در این بین متغیرهای مربوط به رابطه والد-کودک میتوانند تعدیلگر باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تعدیلکنندگی مؤلفههای ظرفیت تأملی مادر در رابطه بین استرس والدینی مادر و مشکلهای رفتاری کودک انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. به روش نمونهگیری در دسترس، 200 مادری که به مطبهای اطفال شهر تهران در سال 1402 مراجعه کردند، انتخاب شدند و پرسشنامههای ظرفیت تأملی والدینی، استرس والدینی و چک لیست رفتاری کودک را تکمیل کردند. دادهها با آزمونهای همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: استرس والدینی مادر رابطه مثبت و معناداری با پیشذهنی سازی (001/0>P، 31/0=r) و قطعیت در تشخیص حالتهای ذهنی (001/0>P، 32/0=r) و رابطه منفی و معناداری با کنجکاوی و علاقه در مورد حالتهای ذهنی (001/0>P، 34/0-=r) داشت. همچنین، استرس والدینی با مشکلات رفتاری کودک رابطه مثبت و معنادار (001/0>P، 47/0=r) و مشکلات رفتاری کودک رابطه مثبت و معناداری با پیشذهنی سازی (001/0>P، 26/0=r) و قطعیت در تشخیص حالتهای ذهنی (001/0>P، 30/0=r) و رابطه منفی و معناداری با کنجکاوی و علاقه در مورد حالتهای ذهنی (001/0>P، 28/0-=r) داشتند. نقش تعدیلگر مؤلفههای پیشذهنی سازی (041/0=P) و قطعیت در تشخیص حالتهای ذهنی (035/0=P) در رابطه بین استرس والدینی و مشکلات رفتاری کودک تأیید شد.
نتیجهگیری: ظرفیت تأملی پایین و استرس والدینی میتواند احتمال بروز مشکلات رفتاری را در کودکان افزایش دهند. استرس والدینی در مادرانی که ظرفیت تأملی پایینتری دارند اثر منفی بیشتری بر مشکلات رفتاری کودکان بهجا میگذارد، لذا برمهارتهای ظرفیت تأملی به مادر تأکید میشود.
واژههای کلیدی: استرس والدینی، ظرفیت تأملی، مشکلهای رفتاری کودک
ارجاع: مسعودی س، بهزادپور س، رابطه بین استرس والدینی و مشکلهای رفتاری کودک با نقش تعدیلکنندگی ظرفیت تأملی مادر: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 4، صفحات: 206-193.
مقدمه
سلامت روانی و رفتاری کودکان مانند سلامت جسمانی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهشها حاکی از آن است که شیوع مشکلهای رفتاری در کودکان ایرانی به طور معناداری بالا است (1). همچنین، میزان شیوع اختلالهای رفتاری در کودکان سنین پیش از دبستان ایرانی نیز در سطح نسبتاً بالایی است (2). منظور از مشکلهای رفتاری کودکان، رفتارها و هیجانهای نامتناسب با سن، شـدید، مزمن و مداوم است که بر سازگاری مناسب کـودک بـا محیط تأثیر منفی دارد (3).
بررسیهای انجام شده در ارتباط با عوامل سببساز مشکلهای رفتاری در کودکان، غالباً عوامل خانوادگی است (5، 4) و بعضی از پژوهشگران بر این باورند که بیشتر مشکلهای رفتاری کودکان، منعکس کننده شرایط پیچیده فردی اعضای خانواده، مخصوصاً والدین و به خصوص مادر میباشد (6) و یکی از این عوامل، مفهومی به نام استرس والدینی (Parenting stress) است (7). استرس والدینی نوع ویژهای از استرس است و بخشی طبیعی از تجربه والدین است که از تقاضاها، مسئولیتها و دشواریهای مرتبط با نقش والدی نشأت گرفته میگیرد (8). این مفهوم به احساس منفی و اضطراب درونی تجربه شده در زمینه فرزند پروری اشاره دارد (9). مادرانی که سطوح بالایی از استرس را تجربه میکنند در مقابله با ایفای نقش والدینی ضعف نشان داده و در نتیجه در تربیت کودک با مشکلهایی مواجه میشوند که افزایش اختلالهای رفتاری در کودک را بهدنبال خواهد داشت (13-10).
عاملی که میتواند بر تأثیر منفی استرس والدین بر مشکلهای رفتاری کودکان اثرگذار باشد، مهارت والدین در برقراری ارتباط با کودک است (17-14). یکی از این متغیرها توانایی ذهنیسازی و ظرفیت تأملی والدین (Parental reflective functioning) است. این سازه به توانایی والدین برای تأمل بر تجربه ذهنی درونی خود و کودکشان و درک رفتار کودک ناشی از حالتهای روانی اساسی مثل احساس، افکار، تمایل و نیتها اشاره دارد و باعث ارتباط این تجارب با رفتار میشود (20-18).
ظرفیت تأملی والدین سه بعد مهم دارد: بعد اول، حالتهای پیشذهنی سازی (Pre-mentalizing modes)، با تمایل به ایجاد اسناد ناسازگارانه و بدخواهانه درباره کودک، معمولاً همراه با ضعف در ورود به دنیای ذهنی درونی کودک بیان میشود. بعد دوم، قطعیت در تشخیص حالتهای ذهنی (Certainty of mental states)، اشاره به میزان باور والدین در درک ذهن کودک دارد و بعد سوم علاقه و کنجکاوی در مورد حالتهای ذهنی (Interest and curiosity in mental states) است و شامل اندازه علاقه واقعی والدین به حالتهای ذهنی کودک است (21، 20). ظرفیت تأملی بیشتر مادر با توانایی او برای تحمل استرس و خودتنظیمی مؤثر در مواجهه با سطوح بالای برانگیختگی مرتبط است (21، 11) و به مادران کمک میکند تا احساس ناخوشایند و منفی خود را فیلتر کرده و آنها را از احساس فرزندشان جدا کنند و پاسخهای نامناسب نسبت به کودک را تعدیل کنند (22).
دو متغیر استرس والدینی مادر و ظرفیت تأملی مادر از جمله عوامل دخیل در مشکلهای رفتاری کودک هستند (22-17) که به خصوص در مطالعات داخل کشور کمتر مورد بررسی قرار گرفتهاند. با توجه به شیوع بالای مشکلهای کودکان اعم از مشکلهای رفتاری و روانشناختی (2، 1)، جهت کاهش این مشکلات و عواقب جبرانناپذیر آنها ابتدا باید عوامل مرتبط شناسایی گردد. به علاوه، انجام پژوهشهای هر چه بیشتر که نقش استرس والدین را روی مشکلات رفتاری کودک برجسته میکنند، میتواند سبب شکلگیری مداخلاتی بهروزتر و بهتر در جهت کاهش استرس والدین شود. همچنین، در این پژوهش با بررسی نقش تعدیلکنندگی ظرفیت تأملی والدین در رابطه بین استرس والدینی و مشکلات رفتاری کودک، میتوان در زمینه پیشگیری و طراحی و تدوین مداخلاتی که بتوانند ظرفیت تأملی والدین را هدف قرار دهند و سبب کاهش تأثیر منفی استرس والدینی بر مشکلات رفتاری کودک شوند، مؤثر واقع شد. از این رو، هدف این پژوهش تعیین رابطه بین استرس والدینی و مشکلهای رفتاری کودک با نقش تعدیلکنندگی ظرفیت تأملی مادر است. مدل مفهومی پژوهش در نمودار 1 ارائه شده است.
