شماره جلسه | هدف | محتوا | تکنیک | تکلیف |
1 | معرفی و آشنایی اعضا بیان قوانین جلسات از جمله احترام، حضور داشتن، گوش دادن، رازداری، طول زمان جلسات و تاریخهای اجرای جلسات و .... آشنایی با مفهوم استرس و اثرات آن |
آشنایی اعضا، برقراری رابطه، آموزش ارتباط استرس و سلامتی، شناسایی عوامل ایجادکنندهی استرس، تأثیرات جسمیاسترس، معرفی استرس زاها و پاسخهای استرس، معرفی پروتکل درمانی | تنفس عمیق یا دیافراگمیاز نوع 475 | انجام سه بار تنفس عمیق یا دیافراگمیاز نوع 475 در زمان استرس |
2 | تعریف ناباروری، اثرات آن بر زندگی زوجین، پیامدهای ناباروری | بیان اثرات و تبعات ناباروری بر زندگی، بر روابط زوجین، گفتگو درباره احساسات اعضا و مشکلات ناباروری، آموزش تکنیک محدودسازی ذهن | تکنیک محدودسازی ذهن | استفاده از تکنیک محدودسازی ذهن در طول هفته |
3 | آشنایی با مفهوم و انواع راهبردهای مقابلهای | بررسی تکالیف خانگی، معرفی انواع راهبردهای مقابلهای (شیوههای مساله مدار، هیجان مدار و شیوههای غیرمؤثر). | تکنیک شناسایی نگرانیها انجام فعالیتهای جالب |
چهار موقعیت استرس برانگیز را به یاد بیاورید و نوع عکس العمل خود را در هر موقعیت تعیین کنید. فعالیتهای جالبی که انجام دادید را لیست کنید. |
4 | آشنایی با مفهوم حل مسئله، انواع و تکنیکهای آن | بررسی تکالیف خانگی، آموزش و بحث گروهی در خصوص سبک حل مسئله افراد، یادگیری فنون حل مسئله در جهت تقویت مهارت حل مسئله | انتخاب بهترین راهحل برای حل مسئله و به اجرا درآوردن راهحل انتخاب شده تمرکز بر راه حل، نه مشکل |
انجام گامهای حل مسئله: شناسایی مسائل مرتبط با موضوع، لیست راه حلهای ممکن و در دسترس، تقسیم بندی آنها به راه حلهای مؤثر و غیر مؤثر و ارزیابی و انتخاب بهترین راه حل ممکن |
5 | بیان تکنیکهای مرتبط با استرس و طبقه بندی آنها | بررسی تکالیف خانگی، پیامدهای احتمالی استرس بر سلامت، معرفی و طبقه بندی تکنیکهای مرتبط با استرس: رفع بازداری، حل مسئله، باز ارزیابی شناختی | یادداشت برداری و نوشتن افکار مدیریت محیط بیرونی |
فاکتورهای مختلف افکار و احساسات خود را (منشا، شدت، مدت، زمان، نحوه پاسخ) در لحظه یادداشت کند. داشتن مطالعه |
6 | آموزش مواجهه با مشکلات و تنظیم خودگویی مقابلهای برای موقعیتهای استرس زا | بررسی تکالیف خانگی، آموزش و آشنایی با رفتارهای جرأت ورزانه و یادگیری موقعیتهایی که در آن رفتارهای جرأت ورزانه به کار گرفته میشود. | رفتار جرات ورزانه تکنیک مه آلود کردن پرس و جوی منفی |
تهیه لیستی از موقعیتهایی که در آن رفتارهای جرأت ورزانه استفاده شده |
7 | تحلیل افکار و نحوه بازسازی منطقی افکار | بررسی تکالیف خانگی، شناسایی افکار خودکار وابسته به ناباروری و مشکلات آن، آموزش فراگیری چگونه کنترل کردن افکار، آموزش و بحث گروهی در خصوص تفسیر مجدد مثبت از بیماری (بازسازی شناختی)، مقابله با اجتناب و برخورد فعال با مشکلات | کنترل افکار توقف افکار |
مدیریت و لیست کردن افکار منفی، تقویت و لیست کردن نگرش مثبت مقابله با افکار غیر منطقی و تفکر مثبت جایگزین نفکر منفی |
8 | اجرای پاسخهای مقابلهای مؤثر و معرفی گامهای مقابلهی مؤثر | بررسی تکالیف خانگی، تمرین مقابلهی کارآمد، معرفی تکنیک مراقبه و حواس پرتی | تکنیک مراقبه تکنیک حواس پرتی |
روش حواس پرتی، انجام مراقبه، ورزش کردن |
9 | مقابله ی کارآمد و بحث در مورد یکپارچه کردن مدیریت استرس | بررسی تکالیف خانگی، آموزش مقابله پیشگیرانه و مقابله مبارزه جویانه، آموزش مدیریت حوزه درونی فرد و آرام سازی عضلانی | تکنیک ماشین زمان (خویشتن) آرام سازی عضلانی |
انجام تکنیک ماشین زمان، تجدید نظر در طرز فکر، تکنیکهای آرام سازی عضلانی |
10 | مخالفت ورزی با افکار خودآیند و جایگزینی افکار منطقی متناسب با آنها | بررسی تکالیف خانگی، بحث در مورد افکار خودآیند و جایگزینی افکار منطقی، بحث درباره استفاده از مهارت حل مسئله برای از بین بردن عوامل استرس | تکنیک تغییر افکار منفی از طریق تغییر رفتار | نوشتن افکار ناخواسته و استفاده از تکنیک تغییر افکار منفی از طریق تغییر رفتار، استفاده از مهارت حل مسئله |
11 | آشنایی با پذیرش و مفهوم آن | بررسی تکالیف خانگی بحث گروهی درباره محتوای جلسات قبلی تعریف مفهوم پذیرش مقابله با افکار استرس زا با استفاده از پذیرش |
تکنیک پذیرش تکنیک نوشتن آرامش بخش |
فکر کردن در مورد مشکل و استفاده از تکنیک پذیرش گوش دادن به نواهای آرامش بخش و نشاط آور |
12 | تقدیر و تشکر از اعضا به خاطر حضور در جمع و مشارکت در پژوهش، مروری بر محتوای جلسات قبلی، جمع بندی و پسآزمون | بحث گروهی درباره محتوای جلسات قبلی بحث گروهی درباره محتوای جلسات قبلی و بقحث بر روی مشکلاتی که اعضا در رابطه با تمرینهای قبلی داشتند. تاکید مجدد بر رازداری آمادگی افراد برای خاتمه دوره پسآزمون تعیین زمان برگزاری آزمون پیگیری با فاصله یک ماه |
پرسش و پاسخ | برگزاری پسآزمون و تعیین زمان برگزاری آزمون پیگیری با فاصله یک ماه |
متغیرها | گروه مداخله | گروه گواه | |
سابقه ناباروری در خانواده | 40 درصد | 30 درصد | |
طول مدت ازدواج | 10-5 سال | 40 درصد | 45 درصد |
15-10 سال | 3/33 درصد | 25 درصد | |
بیشتر از 15 سال | 6/66 درصد | 30 درصد | |
طول مدت ناباروری | 6-3 سال | 7/26 درصد | 10 |
9-6 سال | 3/53 درصد | 50 | |
12-9 سال | 3/13 درصد | 25 | |
بیشتر از 12 سال | 7/6 درصد | 15 |
متغیرها | گروه | پیشآزمون انحراف معیار± میانگین |
پسآزمون انحراف معیار± میانگین |
پیگیری بعد از دوماه انحراف معیار± میانگین |
امیدواری | مداخله | 32/4±33/23 | 76/5±7/47 | 22/6 ± 06/46 |
گواه | 72/5 ± 4/29 | 57/6 ± 86/29 | 204/6 ± 93/29 | |
تفکر عاملی | مداخله | 29/2 ± 4/9 | 6/1 ± 13 | 44/1 ± 66/12 |
گواه | 62/1 ± 76/9 | 75/1 ± 73/9 | 58/1 ± 66/9 | |
تفکر راهبردی | مداخله | 75/1 ± 33/9 | 23/1 ± 33/11 | 08/1 ± 2/11 |
گواه | 32/2 ± 53/9 | 09/2 ± 66/9 | 03/2 ± 46/9 | |
تنظیم شناختی هیجان | مداخله | 09/5 ± 13/38 | 18/4 ± 6/61 | 71/3 ± 66/59 |
گواه | 33/6 ± 4/38 | 68/4 ± 93/38 | 86/3 ± 62/38 | |
ملامت خویش | مداخله | 35/1 ± 4/3 | 899/0 ± 33/6 | 06/1 ± 13/6 |
گواه | 79/1 ± 73/3 | 7/4 ± 93/3 | 79/1 ± 06/4 | |
پذیرش | مداخله | 22/1 ± 26/3 | 09/1 ± 93/6 | 96/0 ± 73/6 |
گواه | 38/1 ± 73/3 | 33/1 ± 93/3 | 032/1 ± 73/3 | |
نشخوارگری | مداخله | 12/2 ± 33/4 | 58/1 ± 33/6 | 37/1 ± 2/6 |
گواه | 34/2 ± 066/5 | 099/2 ± 13/5 | 85/1 ± 00/5 | |
تمرکز مجدد مثبت | مداخله | 35/1 ± 4/5 | 207/1 ± 8/6 | 91/0 ± 6/6 |
گواه | 146/1 ± 8/4 | 86/0 ± 6/4 | 941/0 ± 73/4 | |
تمرکز مجدد بر برنامه ریزی | مداخله | 4/1 ± 2/5 | 798/0 ± 93/6 | 941/0 ± 8/6 |
گواه | 35/1 ± 4/5 | 29/1 ± 7/5 | 64/1 ± 33/5 | |
ارزیابی مجدد مثبت | مداخله | 899/0 ± 33/4 | 833/0 ± 46/7 | 743/0 ± 13/7 |
گواه | 676/0 ± 2/4 | 723/0 ± 33/4 | 639/0 ± 33/4 | |
دیدگاه پذیری | مداخله | 833/0 ± 46/4 | 723/0 ± 33/7 | 703/0 ± 06/7 |
گواه | 874/0 ± 2/4 | 639/0 ± 46/4 | 703/0 ± 26/4 | |
فاجعهسازی | مداخله | 43/1 ± 93/3 | 961/0 ± 73/6 | 915/0 ± 53/6 |
گواه | 162/1 ± 066/4 | 961/0 ± 93/3 | 798/0 ± 733/3 | |
ملامت دیگران | مداخله | 29/1 ± 6/3 | 032/1 ± 73/6 | 06/1 ± 46/6 |
گواه | 207/1 ± 2/3 | 755/0 ± 00/3 | 916/0 ± 33/3 |
منبع تغییرات | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | نسبت F | سطح معناداری | اندازه اثر | |
امیدواری | آزمون | 367/5438 | 5 | 67/1087 | 79/68 | 001/0 | 831/0 |
خطا | 8/1106 | 70 | 811/15 | ||||
تفکر عاملی | آزمون | 189/312 | 5 | 438/62 | 571/43 | 001/0 | 757/0 |
خطا | 311/100 | 70 | 433/1 | ||||
تفکر راهبردی | آزمون | 756/228 | 5 | 751/45 | 775/16 | 001/0 | 545/0 |
خطا | 911/190 | 70 | 727/2 |
منبع تغییرات | مجموع مجذورات |
درجه آزادی | میانگین مجذورات |
نسبت F | سطح معناداری |
اندازه اثر | |
تنظیم شناختی هیجان | آزمون | 089/12276 | 5 | 218/2455 | 39/60 | 001/0 | 812/0 |
خطا | 911/2845 | 70 | 656/40 | ||||
ملامت خویش | آزمون | 133/124 | 5 | 827/24 | 818/17 | 001/0 | 56/0 |
خطا | 533/97 | 70 | 393/1 | ||||
پذیرش | آزمون | 933/152 | 5 | 587/30 | 131/16 | 001/0 | 535/0 |
خطا | 733/132 | 70 | 896/1 | ||||
نشخوارگری | آزمون | 589/44 | 5 | 918/8 | 462/2 | 041/0 | 15/0 |
خطا | 578/253 | 70 | 623/3 | ||||
تمرکز مجدد مثبت | آزمون | 6/65 | 5 | 12/13 | 461/15 | 001/0 | 525/0 |
خطا | 400/59 | 70 | 849/0 | ||||
تمرکز مجدد بر برنامهریزی | آزمون | 189/44 | 5 | 838/8 | 768/7 | 001/0 | 357/0 |
خطا | 644/79 | 70 | 138/1 | ||||
ارزیابی مجدد مثبت | آزمون | 456/20 | 5 | 091/4 | 941/2 | 018/0 | 174/0 |
خطا | 378/97 | 70 | 391/1 | ||||
دیدگاهگیری | آزمون | 956/41 | 5 | 391/8 | 99/5 | 001/0 | 300/0 |
خطا | 044/98 | 70 | 401/1 | ||||
فاجعهسازی | آزمون | 889/66 | 5 | 378/13 | 203/10 | 001/0 | 422/0 |
خطا | 778/91 | 70 | 311/1 | ||||
ملامت دیگران | آزمون | 267/206 | 5 | 253/41 | 469/38 | 001/0 | 733/0 |
خطا | 067/75 | 70 | 072/1 |
Citation: Ghobadi S, Kakabraee K, Goudarzi M. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Coping Training Package with Infertility Stress on Distress Tolerance and Cognitive Regulation of Emotion in Infertile Women: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (9): 797-811. [Farsi]
|
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |