جلد 23، شماره 7 - ( 8-1403 )                   جلد 23 شماره 7 صفحات 649-635 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1403.042


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salman M, Taghvaee A. Investigating the Mediating Role of Social Dysfunction in the Relationship between Anxiety and Self-Harm in Children of Divorce: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 23 (7) :635-649
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7405-fa.html
سلمان معصومه، تقوایی علیرضا. بررسی نقش میانجی اختلال در عملکرد اجتماعی در رابطه بین اضطراب و خودآزاری در کودکان طلاق: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (7) :635-649

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7405-fa.html


گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
چکیده:   (690 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال عملکرد اجتماعی و اختلال خودآزاری از اختلال‌های شایع در کودکان طلاق است و این مشکلات می‌تواند اختلالات روانی جدی به همراه داشته باشد و برای فرد، جامعه و خانواده مشکلات بسیاری به وجود آورد. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط اضطراب و خودآزاری در کودکان طلاق با توجه به نقش میانجی اختلال عملکرد اجتماعی بوده است.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش توصیفی حاضر از نوع همبستگی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش، کودکان طلاق مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال 1402 بودند که از این میان 200 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس شناسایی شدند و مقیاس تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان Birmaher و همکاران، پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی Matson و همکاران و مقیاس خودآزاری Taghizadeh را تکمیل کردند. داده‌های جمع‌آوری شده از طریق روش مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین اضطراب با توجه به ضرایب مسیر (168/0) با اختلال در عملکرد اجتماعی کودکان طلاق رابطه وجود دارد (01/0>P). بین اختلال در عملکرد اجتماعی با ضریب مسیر 272/0 با خودآزاری در کودکان طلاق رابطه وجود دارد (01/0>P). در نهایت، بین اضطراب کودکان، با ضریب مسیر 612/0 با خودآزاری در کودکان طلاق رابطه وجود دارد (01/0>P).
نتیجهگیری: اختلال در عملکرد اجتماعی در ارتباط بین اضطراب و خودآزاری در کودکان طلاق نقش واسطه‌ای دارد. بنابراین، ارتقاء عملکرد اجتماعی فرد را قادر می‌سازد با دیگران رابطه مؤثر داشته باشد و از عکس‌العملهای نامعقول خودداری کند.
واژههای کلیدی: اضطراب، خودآزاری، اختلال در عملکرد اجتماعی، کودکان طلاق
 
متن کامل [PDF 781 kb]   (282 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (428 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/3/11 | پذیرش: 1403/8/6 | انتشار: 1403/9/10

فهرست منابع
1. Crespin-Boucaud J, Hotte R. Parental divorces and children’s educational outcomes in Senegal, World Development 2021; 145.
2. Esmaeily M, Taheri chamali J, Ghasemi niaie F, Haghani zemeydani M. Investigating the effective strategies of adolescents in dealing with grief caused by parental. Rooyesh 2022; 11(4): 99-106. [Farsi]
3. Yahyazadeh H, Hamed M. Issues and interventions of children of divorce in Iran: A meta-analysis of articles. Journal of Woman and Family Studies 2016; 3(2): 91-120. [Farsi]
4. Stapp EK, Mendelson T, Merikangas KR, Wilcox HC. Parental bipolar disorder, family environment, and offspring psychiatric disorders: a systematic review. Journal of Affective Disorders 2020; 268: 69-81.
5. Plaisted H, Waite P, Gordon, K, Creswell K. Optimizing Exposure for-Children and Adolescents with Anxiety, OCD and PTSD: A Systematic Review. Clin Child Fam Psychol Rev 2021; 24: 348-69.
6. Patel DP, Feucht C, Brown K, Ramsay J. Pharmacological treatment of anxiety disorders in children and adolescents: a review for practitioners. Translational Pediatrics 2018; 7(1): 23-35.
7. Nekoei S, Abaspour Z. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Anxiety and Self-efficacy of Children: A Single-Case Experimental Design. QJCR 2022; 21(81): 3. [Farsi]
8. Mohammadi M, Alilou M. The effectiveness of group play therapy on reducing anxiety, depression and improving communication skills of anxious children. Journal Of New Achievements In Humanities Studies 2021; 4(37): 206-13. [Farsi]
9. Zaree J, Taheri Torbati H, Sohrabi M, Ghasemi A. The Effect of Individual, Group and Cooperative Special Practices on the Cognitive and Social Function of Children Aged 9-12 Years with Development Coordination Disorder. Motor Behavior 2018; 10(31): 177-94. [Farsi]
10. Gresham FM, Elliot SN. Social skills rating system. PsycTESTS Dataset. 1990.
11. Mohammadigargani A, Dartaj F, Kiamanesh A. Effectiveness of social-emotional skills training on behavioral disorders and academic performance of female students. Quarterly Journal of Excellence in Counseling and Psychotherapy 2018; 8: 52-36. [Farsi]
12. Fallah F, Rezapour Mirsaleh Y, Behjati Ardakani F. The Effectiveness of Adlerian Play Therapy on Social Skills of Children with Social Anxiety Disorder: A Time-Series Design. Social Psychology Research 2021; 11(42): 1-16. [Farsi]
13. Barzegari-Saraskanroud A. Self-harm in adolescent girls: a qualitative research, 3rd International Conference on Psychology, Educational Sciences, Social Sciences and Humanities. 2019. [Farsi]
14. Taghizadeh A. Examining the aspects of self-harm, its prevalence, cause and treatment. The Growth Of School Counselor Education 2013; 30: 22-6. [Farsi]
15. Kline RB. Convergence of structural equation modeling and multilevel modeling. The SAGE handbook of innovation in social research methods 2011; 562-89.
16. Birmaher B, Brent DA, Chiappetta L, Bridge J, Monga S, Baugher M. Psychometric properties of the screen for child anxiety related emotional disorders (SCARED): A replication study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1999; 38(10): 1230-6.
17. Palahang H, Rabiei M, Khorramdel K, Zerehpush A, Sajjadian P. Validity, Reliability and Factor Structure Analysis of the Revised Version of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders-71 (SCARED-71). IJPCP 2012; 18(3): 202-10. [Farsi]
18. Roshanchelsi R, Jalali M, Pourahmadi Esfastani A. Determining the psychometric characteristics of the screening questionnaire for emotional disorders related to children's anxiety in Iranian students aged 10-17. Educational Measurement Quarterly 2017; 31: 65-97. [Farsi]
19. Matson JL, Rotatori AF, Helsel WJ. Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY). Behaviour Research and Therapy 1983; 21(4): 335-40.
20. Yousefi F, Khair M. Examining the reliability and validity of Matson's social skills measurement scale and comparing the performance of high school boys and girls in this scale 2002. [Farsi]
21. Mohammad Poorasl A, Fakhari A, Rostami F. The incidence rate of the delibeate self-injury in male high school pupils, Tabriz- Iran. J Gorgan Univ Med Sci 2009; 11(3): 31-7. [Farsi]
22. Khalilianrad N. Studying the role of leadership in services provided to citizens through the mediation of urban management. Urban Management Studies 2018; 11(40): 57-70.‎ [Farsi]
23. Zameni L, Bahram A, Khalaji H, Ghadiri F, Hasani G. Biological Maturation and Physical Activity among Female Adolescents in Mazandaran, Iran, in 2017: Moderating role of social support. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences 2017; 60(3): 528-38. [Farsi]
24. Ghafoori M, Shadnoosh N, Karamati MA. The effect of co-creation in the face of augmented reality on perceived risk, perceived trust. Journal of Investment Knowledge 2022; 11(41): 551-75. [Farsi]
25. Davari A, Rezazadeh A. Structural equation modeling with PLS software. Academic Jihad Publications 2017; pp 65. [Farsi]
26. Abbasi-Azoorgeh M, Mashaikh M, Shahvardi M. Comparison of behavioral problems (behavior disorder, attention problems- immaturity, social aggression, anxiety-cornering) in divorced and normal children. Journal of New Achievements in Human Sciences 2018; 2(20): 132-43. [Farsi]
27. Elmore AL, Crouch E. The association of adverse childhood experiences with anxiety and depression for children and youth, 8 to 17 years of age. Academic pediatrics 2020; 20(5): 600-8.
28. Aryapuran S, Abbasi M. Comparison of symptoms of anxiety disorders, expression of emotion and social acceptance in children who experienced divorce and parental death with normal children. Family Studies 2020; 16(62): 259-83. [Farsi]
29. Saraf N, Mohammadi M, Ahmadi N, Khaleghi A, Gharibi S, Attapour H, et al. Prevalence of psychiatric disorders in children and adolescents in the central areas of Qazvin in 2015-2016 (national plan). J Gorgan Univ Med Sci 2017; 22: 164-77. [Farsi]
30. Antonopoulou K, Chaidemenou A, Kouvava S. Peer Acceptance and Friendships among Primary School Pupils: Associations with Loneliness, Self Esteem and School Engagement. Educational Psychology in Practice 2019; 35: 339-51.
31. Kamphus HA. dawning understanding of enactment and sado-masochistic interaction-a child analysis of a latency child. The Scandinavian Psychoanalytic Review 2020; 43(1): 50-61.
32. Oberle E, SchonertReichl KA. Relations among Peer Acceptance, Inhibitory Control, and Math Achievement in Early Adolescence. Journal of Applied Developmenta Psychology 2013; 34: 45-51.
33. Nzarasa AS. The effects of divorce on Christian children,s social behavior in Yambio County, Western Equatoral State-South Sudan (Doctoral dissertation, Africa Reneval University), 2021.
34. Yulaf Y, Semerci ZB. Comparison of Psychiatric Disorders between Children with a History of Parental Divorce and Parental Death. Psychiatry and Behavioral Sciences 2018; 8(4): 171-7.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb