جلد 23، شماره 6 - ( 7-1403 )                   جلد 23 شماره 6 صفحات 540-524 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.YAZD.REC.1403.015


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarein F, Sedrpooshan N, Bidaki R, Fallah Yakhdani M. Analyzing the Lived Experiences of Teenage Girls with the Experience of Parental Divorce: A Phenomenological Research. JRUMS 2024; 23 (6) :524-540
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7426-fa.html
زارعین فاطمه، سدرپوشان نجمه، بیدکی رضا، فلاح یخدانی محمد حسین. واکاوی تجارب زیسته نوجوانان دختر با تجربه طلاق والدینی: یک پژوهش پدیدارشناسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (6) :524-540

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7426-fa.html


متن کامل [PDF 386 kb]   (277 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (892 مشاهده)
متن کامل:   (666 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، شهریور 1403، 540-524

واکاوی تجارب زیسته نوجوانان دختر با تجربه طلاق والدینی: یک پژوهش پدیدارشناسی
فاطمه زارعین[1]، نجمه سدر‌پوشان[2]، رضا بیدکی[3]، محمد حسین فلاح یخدانی[4]

دریافت مقاله: 04/04/1403 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 27/04/1403 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 17/06/1403 پذیرش مقاله: 19/06/1403




چکیده
زمینه و هدف: طلاق فقط یک اتفاق واحد نیست بلکه یک فرآیند طولانی است که در آن همه اعضای خانواده از جمله فرزندان، یک فقدان و شکست را متحمل می­شوند که می‌تواند انتقال بین­نسلی بی­ثباتی در زندگی زناشویی اعضای خانواده­ها را به همراه داشته باشد. بنابراین، هدف از انجام مطالعه حاضر، واکاوی تجارب زیسته نوجوانان با تجربه طلاق والدین ساکن شهر یزد بود.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع تجربه زیستی و پژوهش پدیدارشناسی بود. 12 نوجوان دختر با تجربه طلاق والدینی ساکن شهر یزد در سال 1402 شرکت کردند. داده‌ها با مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری و با روش کلارک و براون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته­های حاصل از این پژوهش نشان داد که نوجوانان ایرانی پس از طلاق والدینشان مسائلی را در زمینه­های مختلف تجربه می­کنند که در قالب 7 مضمون اصلی چالش­های شناختی، رشدی/تحولی، رفتاری/مقابله­ای، روانی/هیجانی، خانوادگی، اجتماعی و زمینه­ای دسته­بندی می‌شوند. با توجه به یافته­های به دست آمده، تداوم رشد پس از تروما در نوجوانان با تجربه طلاق والدینی، نیازمند تدوین مداخلات چندجانبه با محوریت مضامین شناسایی شده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته­ها، می­توان نتیجه گرفت که طلاق پیامدهای منفی متعددی همچون چالش­های شناختی، رشدی/تحولی، رفتاری/مقابله­ای، روانی/هیجانی، خانوادگی، اجتماعی و زمینه­ای می­تواند برای خانواده به همراه داشته باشد که در این بین نوجوانان به دلیل قرار گرفتن در شرایط بحرانی ناشی از طلاق والدین، ممکن است صدمات بیشتری از نظر هیجانی و روان‌شناختی متحمل شوند.
واژه های کلیدی: طلاق، نوجوانان، تجربه زیسته ، دختران ، پدیدارشناسی
ارجاع: زارعین ف، سدر‌پوشان ن، بیدکی ر، فلاح یخدانی م‌ح، واکاوی تجارب زیسته نوجوانان دختر با تجربه طلاق والدینی (پژوهش پدیدارشناسی). مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 6، صفحات: 540-524.
 
مقدمه
طلاق یکی از استرس‌زا ترین حوادثی است که افراد تجربه میکنند. عواقب طلاق می­تواند افراد را در تمام طول زندگی تحت تأثیر قرار دهد و به طریق مختلف بر سلامت جسمی و روانی آن‌ها تأثیر بگذارد (2، 1). بحران زناشویی و طلاق به دلیل قرار گرفتن در معرض آسیب­های روانی جدی به عنوان رویدادهای آسیب زا مفهوم سازی شده­اند (۳). طلاق یکی از پیامدهای ازدواج ناموفق است که سلامت جسمانی و روانی افراد را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می­دهد و بر اکثر جنبه­های زندگی افراد درگیر در رابطه تأثیر می­گذارد (۴). براساس مطالعات صورت­گرفته دسته کم بر سه حوزه مهم زندگی تأثیر دارد که عبارتند از: بهزیستی جسمانی، هیجانی، روان‌شناختی، اقتصادی، و حفاظت از فرزند و مشکلات حمایتی (۵). در مطالعه ای ترکیبی توسط Suprianto و همکاران دریافتند که طلاق یک اتفاق واحد نیست بلکه فرآیندی پیچیده و مستمر است که در آن همه اعضای خانواده از جمله فرزندان، فقدان و ناکامی را در زمینه‌های آموزشی، تحصیلی، هیجانی و رفتاری تجربه مینمایند (۶). در واقع، وضعیت تأهل والدین ممکن است در مواقعی، به عنوان معیاری برای صمیمیت پایین، شیوه‌های فرزندپروری نامطلوب، و تعارض بالا در خانواده عمل کند (۷). به طوری که بررسی­های به عمل آمده نشان می­دهد افراد با سابقه طلاق در خانواده اصلی، به احتمال بیشتری در معرض طلاق قرار می­گیرند (۸). طبق بررسی­ها بیش از 60 درصد والدینی که تصمیم به طلاق می­گیرند، فرزندانی دارند که هنوز با آن‌ها زندگی می­کنند و ناکامی خانواده عامل آسیب روانی فرزندان آن‌ها میشود. بعد از طلاق والدین، آن‌ها بهت زده، خشمگین و غمگین می­شوند. نیمی هم دچار پریشانی و اضطراب شدید می­شوند و زندگیشان را در شرف نابودی متصور می‌گردند (۹).
کودکان و نوجوانانی که والدین‌شان در زمان کودکی آن‌ها طلاق گرفتهاند مشکلات اجتماعی بیشتری مانند تعارض اجتماعی قابل توجه را تجربه می­کنند (۱۰). Xu در پژوهشی نشان داد هنگامی که والدین طلاق می­گیرند، فرزندان دچار نوسانات و تغییرات شخصیتی میگردند و تمایل به درون‌گرایی، گوشه­گیری و انزوا را در آن‌ها افزایش میدهد. این تغییرات روان‌شناختی می‌تواند مانع از برقراری ارتباط مؤثر نوجوانان با دیگران شود یا در صورت ارتباط، به صورت منفی و ناسازگارانه برخورد کنند. همچنین نوجوانان ممکن است به دلیل نقش مفقوده نظارت والدین به بیراهه کشیده شوند و عادات نامطلوبی پیدا کنند (۱۱). به دنبال طلاق والدین، فرزندان پیوندهای دلبستگی خود را با والدین خود از دست میدهند که درک آن‌ها از تنهایی را تشدید کرده و بر عملکرد اجتماعی و تحصیلی تأثیر منفی می­گذارد (۱۲).
در پژوهشی به منظور بررسی مشکلات سلامت روانی نوجوانان قبل و پس از طلاق والدین مشخص شد که سطح مشکلات درونی و برونی‌سازی در دوره پس از طلاق والدین به طور معنی­داری بالاتر می‌باشد (۱۳). Emmanuella و همکاران در پژوهشی نشان دادند که فرزندان طلاق به طور قابل توجهی استرس، مشکلات عاطفی، غم، اندوه و نگرانی را در مورد وضعیت خود تجربه میکنند (۱۴). همچنین، Amani و همکاران در پژوهشی در مورد شناسایی پیامدهای طلاق والدین بر فرزندان، نشان دادند که ناامنی در تعاملات اجتماعی، مشکلات اقتصادی، نقایص ساختاری خانواده، ناهنجاریهای تحولی و رشدی، نشانگان افسردگی، الگوهای ناکارآمد سازگاری و مشکلات تحصیلی از پیامدهای طلاق والدین بر فرزندان است (۱۵). Hajihassani و همکاران در پژوهشی یکسان نبودن ادراک اثرات طلاق والدین و فرآیندهای وابسته را در مورد نوجوانان را نشان دادند. چنانچه نوجوانان، درگیر تعارضها و خشونت والدین باشند، حمایت محدودی از شبکه­های اجتماعی دریافت کنند و کیفیت ارتباط بین نوجوانان و والدین بعد از طلاق در سطح پایینی باشد و نوجوانان درک مبهمی از طلاق و شرایط بعد از آن داشته باشند، اثرات منفی طلاق گستردهتر خواهد بود (۱۶).
بدون تردید یکی از اولویتهای امروز جوامع مختلف، پرورش فرزندانی سالم در بعد جسمانی و روانی است. بنابراین ضروری است برای هدایت و تقویت نیروهای بالقوه آنان به سوی سازندگی و تحول، بهداشت جسمی و روانی آنان حفظ گردد. در این راستا، شناخت صحیح ابعاد مختلف جسمی و روانی فرزندان و کوشش در راه تأمین شرایط مادی و معنوی مناسب برای تحول بدنی، عاطفی و فکری آنان واضحتر از آن است که نیاز به تأکید داشته باشد (۱۷). برای این منظور شناسایی و بررسی عوامل اصلی اثرگذار بر شکل­گیری شخصیت و زندگی آتی فرزندان حائز اهمیت فراوان می­باشد که در این بین، از میان عوامل زیادی که در تحول کودک سهم دارند، می­توان به اهمیت اساسی خانواده اشاره کرد. بنابراین، با توجه به پیشینه مطالعاتی موجود در خصوص تأثیر جدایی والدین بر شکل­گیری ابعاد مختلف زندگی فردی و بین ­فردی فرزندان آن‌ها، برنامه­ریزی جهت بهبود کیفیت زندگی و کمک به آن‌ها در زمینه ایجاد آمادگی برای زندگی بهتر ضروری به نظر می­رسد؛ چرا که ممکن است این افراد به دلیل جو حاکم بر محیط خانوادگی­شان الگو، فرصت و شرایط آموزش­های لازم در زمینه ازدواج مطلوب را نداشته باشند. این درحالی است که با وجود چنین احساس نیازی برای بررسی تجارب نوجوانان طلاق و همچنین، احساس نیاز برای تدوین مدل توانمندسازی متناسب با شرایط و تجارب این گروه، تاکنون در کشور ما اقدامی صورت نگرفته است. بنابراین، با در نظر گرفتن اهمیت موضوع از یک سو و از طرفی با توجه به خلأ پژوهشی موجود، مسأله­ای که محققان در این پژوهش در صدد پاسخگویی به موارد مرتبط با تجارب نوجوانان با تجربه طلاق والدینی و فهم و نگرش نسبتاً جامعی از اثرات طلاق بر حیطه‌های مختلف زندگی نوجوان می‌باشد.
مواد و روش‌‌ها
پژوهش حاضر از نوع پدیدارشناسی و واکاوی تجربه زیسته بود. مشارکت­کنندگان در مطالعه حاضر 12 نوجوان با تجربه طلاق والدینی ساکن شهر یزد شرکت کردند. که با استفاده از روش نمونه‌‌گیری هدفمند و با در نظر گرفتن اصل اشباع انتخاب شدند. معیار رسیدن به اشباع، تکرار داده‌های قبلی است به طوری‌که با استفاده از روش مقایسه مداوم داده‌ها، همزمان با جمع‌آوری داده‌ها، کدگذاری نیز انجام شد و طبقه‌بندی اولیه شکل گرفت. مصاحبه‌های بعدی در جهت تکمیل و تشریح طبقات اولیه بکار گرفته شد.
اشباع نظری نمونه‌گیری زمانی است ‌که داده‌های جدید چیزی به تعریف خصوصیات طبقات قبلی اضافه ننماید (۱۸). معیارهای ورود شرکت کنندگان عبارت بود از تجربه طلاق والدین، قرار داشتن در دامنه سنی 18-12 سال، داشتن سواد خواندن و نوشتن، حداقل سابقه 2 سال طلاق والدین، تمایل به شرکت در پژوهش. ملاکهای خروج از این پژوهش نیز شامل، عدم تمایل و رضایت به شرکت در ادامه پژوهش بود. این مطالعه همچنین دارای کد اخلاق از دانشگاه آزاد اسلامی یزد به شماره ثبتی IR.IAU.YAZD.REC.1403.015 می‌باشد.
در این پژوهش از مصاحبه­های نیمه ساختاریافته استفاده شد، تا فرصتی برای شرکت کنندگان فراهم شود تجربیات خود را آزادانه بیان کنند. قبل از انجام مصاحبه­ها، ضمن توضیح موازین اخلاقی همچون محرمانه ماندن مشخصات شرکت کنندگان، رضایت آگاهانه و کتبی برای شرکت در پژوهش کسب شد. مصاحبه­ها در مکان از قبل مشخص شده (مراکز مشاوره) در شهر یزد برگزار شد. زمان تقریبی انجام مصاحبه‌ها از 35 تا 60 دقیقه متغیر بود. برای انجام مصاحبه در ابتدا سؤال اصلی پژوهش از شرکت کنندگان پرسیده شد و در خلال پاسخ به سؤالات مصاحبه سؤالات جدید تولید و پرسیده شدند. و با دوازده داوطلب به اشباع رسید. تمامی مصاحبه­ها ابتدا توسط پژوهشگر ضبط شدند و سپس متن آن‌ها و سایر اطلاعات مرتبط با آن‌ها از قبیل مکث کردن، لحن و غیره روی کاغذ پیاده شد. سؤال اصلی پژوهش تحلیل و واکاوی تجارب تجارب زیسته نوجوانان دختر بعد از طلاق است.

 

دیاگرام 1- طرح اکتشافی مدل تدوین افزاز
 
به منظور تحلیل داده‌های بخش کیفی از مدل شش مرحله‌ای براون و کلارک (2006) استفاده شد (۱۹) که عبارت است از: 1-آشنایی با داده­ها، 2- ایجاد کدهای اولیه (استخراج مفاهیم)، 3- جستجوی مضامین (تم­ها)، 4- بازبینی مضامین (تم­ها)، 5- تعریف و نام­گذاری مضامین (تم­ها) و 6-نگارش و تحلیل نهایی که در این پژوهش نیز این مراحل مد نظر قرار گرفت.
اعتماد‌پذیری و اعتبار‌پذیری (Trustworthiness)
جهت بررسی اعتبار و صحت داده‌های به دست آمده، از چهار معیار قضاوت رایج در مطالعات کیفی همچون اعتبارپذیری، اطمینان­پذیری (اعتماد)، تأییدپذیری و انتقال­پذیری استفاده شد (۲۰1994). برای دستیابی به اعتبارپذیری مواردی همچون تماس مکرر با شرکت­کنندگان، مشاهده­ مستمر، بررسی از زوایای مختلف و ارجاع دوباره هر مصاحبه بعد از تحلیل آن به شرکت کننده­ها جهت تأیید آن و نهایتاً نظارت اساتید راهنما بر فرآیند انجام کار استفاده شد. برای بررسی اطمینان­پذیری داده­ها از نظارت همکاران متخصص همچون استادان راهنما و سایر متخصصان استفاده شد و متن مصاحبه­ها برای بررسی دقیق­تر کدگذاری­ها به همکاران ارائه شد. جهت تأمین تأیید­پذیری، سعی شد پژوهشگران قضاوت‌ها و سوءگیری‌های خود را تا حد امکان در کار دخالت ندهند و با ثبت همه­ مراحل انجام کار و داده­های حاصله و حفظ مستندات در تمام مراحل پژوهش به تضمین قابلیت تأیید این پژوهش کمک نمایند و نهایتاً برای رعایت اصل انتقال­پذیری، توصیف دقیق فرآیند اجرای پژوهش همچون بیان دقیق نحوه گردآوری اطلاعات و تشریح دقیق روش­های کدگذاری و تحلیل داده­ها مدنظر قرار گرفت.
به منظور رعایت اصول اخلاقی پژوهش، در اجرای پژوهش حاضر قبل از انجام مصاحبه به شرکت­کنندگان در مورد رعایت اصول اخلاقی پژوهش توضیحات لازم داده شد و پس از کسب رضایت کتبی­شان، به آن‌ها پیرامون حق انصراف از مصاحبه و محرمانه بودن مشخصات در کل فرآیند پژوهش اطمینان داده شد. همچنین، در مورد ضبط مصاحبه از شرکت­کنندگان اجازه گرفته شد. در همه­ مراحل اجرای پژوهش توجه به حقوق انسانی مشارکت­کنندگان به ویژه داشتن رضایت آگاهانه برای شرکت و ادامه مشارکت در پژوهش مدنظر قرار گرفت.
نتایج
در این پژوهش 12 نوجوان دختر ساکن شهر یزد که در مقاطع متوسطه اول و دوم مشغول تحصیل بودند مشارکت داده شدند که اطلاعات حاصل از مصاحبه با این نوجوانان در جدول 2 گزارش شده است.

 
جدول 1- خصوصیات جمعیت شناختی افراد شرکت کننده در مطالعه
تحت حضانت مدت طلاق والدین تحصیلات سن شرکت کنندگان
مادر 3 سال متوسطه اول 13 1
مادر 3 سال متوسطه دوم 16 2
مادر 6 سال متوسطه دوم 17 3
پدر 7 سال متوسطه اول 15 4
پدر 4 سال متوسطه دوم 18 5
پدر 8 سال متوسطه دوم 16 6
مادر 4 سال متوسطه اول 15 7
مادر 8 سال متوسطه اول 13 8
مادر 3 سال متوسطه اول 14 9
مادر 8 سال متوسطه دوم 17 10
مادر 9 سال متوسطه اول 15 11
مادر 7 سال متوسطه اول 14 12

جدول 2- خلاصه مفاهیم، مقوله‌ها و مضامین مستخرج از مصاحبه­های کیفی
مفاهیم استخراج شده مضامین فرعی مضامین اصلی
مرور مکرر مشاجرات والدین در ذهن (1)، درگیری ذهنی ناشی از علت طلاق والدین (3،4)، عدم پذیرش طلاق والدین (4)، یادآوری جو خانوادگی سرد قبل از طلاق (5)، یادآوری احساس انزوا در زمان تعارض والدین (5)، تکرار کابوس­های اولیه در مورد ترس از جدایی والدین (10)، سؤالهای تکرار شونده در مورد دلایل طلاق والدین در ذهن (10) نشخوار ذهنی مرتبط با تعارض والدین چالش­های شناختی
نگرش منفی در مورد ازدواج (5،6،)، ترس از ازدواج در آینده (7)، نگرانی از آینده (7)، مبهم بودن تصور از آینده (9)، نگرش منفی به دنیا و زندگی (3،11)، ترس از از دست دادن دوستان (6، 7،)، نگرانی از ازدواج مجدد والد حاضن (1،11)، ترس از دست دادن والد حاضن (2)، دلواپسی در مورد تنهایی پس از ازدواج مجدد والد حاضن (10) نگرش بدبینانه نسبت به آینده
بی­هدفی در زندگی پس از طلاق (1، 2)، ناامیدی بعد از طلاق والدین (2)، از دست دادن اشتیاق برای زندگی (2،6،)، افسردگی دوره­ای پس از طلاق (3،5، 6،10)، بی انگیزگی و ناامیدی دوره­ای (7)، احساس شکست و ناامیدی در زندگی (10) احساس پوچی و بی معنایی
احساس مهم نبودن برای والدین (2)، کاهش اعتماد به نفس (1، 3)، احساس بی­پشتوانه بودن (7، 9)، احساس حقارت پس از طلاق والدین (3) خودپنداره منفی چالش­های رشدی-تحولی
ناایمنی ناشی از در دسترس نبودن والدین (5)، احساس ناایمنی ناشی از فقدان حضور پدر (12)، ناایمنی در دلبستگی (1)، حسرت از فقدان حضور پدر (5) ناامنی عاطفی
احساس محدود شدن اختیارات شخصی (9)، چشم پوشی از خواسته و رویاهای شخصی (10)، نداشتن فرصت تفریح و مسافرت (7) انسداد نیازهای روانی
افت تحصیلی پس از طلاق والدین (1، 4، 6،8، )، از دست دادن اشتیاق تحصیلی (2، 3،9)، عدم تمرکز و انگیزه برای ادامه تحصیل (7) مشکلات تحصیلی
عدم سازگاری با طلاق والدین (11)، رفتار پرخاشگرانه پس از طلاق (1، 2)، برخورد هیجانی-تکانشی با دیگران (4)، شروع روابط صمیمانه خارج از خانواده ناشی از کمبود عاطفی (3، 6، 9) الگوهای ناکارآمد سازگاری چالش­های رفتاری-مقابله ای
کسب آرامش ذهنی ناشی از اتمام تنش در خانواده (5)، ترمیم روابط اجتماعی (5)، بازآفرینی انگیزه زندگی (5) الگوهای کارآمد سازگاری
تجربه تعارض درونی در خصوص جدایی والدین (1)، تجربه خشونت و آزار توسط والدین (9)، آسیب روانی ناشی از وابستگی به پدر (10)، عصبانیت و شوک روانی از طلاق والدین (2، 8، 10) تعارضات درونی ناشی از جدایی والدین چالش­های روانی-هیجانی
فشار روانی ناشی از از دست دادن والد (1)، سردرگمی در انتخاب بین والدین (4)، احساس سربار بودن برای خانواده پدری (4)، پریشانی روانی پس از طلاق والدین (10)، مشکلات روانی جسمانی سازی (7)، ناراحتی از هم پاشیدن خانواده (12) پریشانی روانی
احساس خلأ عاطفی ناشی از فقدان یکی از والدین (1، 3، 7)، احساس تنفر از والدین (9)، تنفر از مردان ناشی از احساس خشم به پدر (5)، احساس شرم از طلاق والدین (7)، احساس غمگینی پس از طلاق والدین (3، 7، 10)، احساس تنهایی و بی کسی (5، 10)، تجربه خلق ناپایدار (11) مشکلات هیجانی
افزایش مسئولیت زندگی (3)، فشار مسئولیت مراقبت از همشیرها (7)، ایفای نقش­های متعدد مراقبتی و نظافتی در منزل (8)، تجربه نقش­های چندگانه (10) فشار نقش چالش­های خانوادگی
تعارض با خانواده والد حاضن (1، 2، 4، 6، 9)، دخالت خانواده والد حاضن در مسائل شخصی (4)، احساس از دست دادن حریم شخصی در خانواده ترکیبی (8)، آزار جسمی و روانی توسط خانواده والد حاضن (8) تعارض بین نسلی
تعارض با والد غیر حاضن ناشی از عدم پرداخت نفقه (1)، نفرت از والد غیرحاضن (2)، نگرانی از سلامت والد حاضن (2)، تنفر از والد غیرحاضن ناشی از بدگویی خانواده والد حاضن (4)، عصبانیت از والد غیرحاضن (4)، تجربه احساس تنفر از والد غیر حاضن (6،10، )، احساسات دوگانه نسبت به والد غیرحاضن (4، 5)، تعارض با والد ناتنی (4، 8، 11)، نگرانی از فرزندآوری والد ناتنی (4)، ترس از ازدواج مجدد والد حاضن (6)، نگرانی از آینده همشیرها (6)، مشکلات ناشی از ازدواج مجدد والد حاضن (8)، تعارض با برادر و خواهرهای ناتنی (8)، طلاق مجدد مادر (8)، احساس گیر افتادن بین والدین (9)، تعارض با والد حاضن (9)، پریشانی از مقایسه خانواده خود با دیگران (10، 11)، محدودیت ناشی از نظارت افراطی والدین (11) تعارض والد-فرزندی
اختلال در روابط اجتماعی (1)، احساس تنهایی بعد از جدایی والدین (2)، محدود شدن دامنه روابط اجتماعی (2، 3،4، )، زودرنجی در روابط با دیگران (4)، اجتناب از روابط اجتماعی (12)، از دست دادن دوستان و آشنایان (5، 8،10)، از دست دادن روابط صمیمانه با آشنایان (9)، عدم برقراری اعتماد در روابط (10)، گوشه­گیری و انزوا (11)، اجتناب از حضور در جمع (12) مهارتهای ارتباطی رشد نیافته چالش­های اجتماعی
ترس از قضاوت دیگران (1، 6)، اجتناب از اطرافیان (2)،رنجش از قضاوت منفی دیگران (3)، پریشانی روانی ناشی از مقایسه خود با دیگران (5،6، )، ناراحتی از ترحم دیگران (6،10،11)، بیزاری از دخالت اطرافیان (9)، مقصر شناخته شدن توسط اطرافیان (9) مشکل با افراد پیرامونی
فشار مالی ناشی از تک والدی (1، 3)، رها کردن رویاهای شخصی ناشی از مشکلات مالی (1، 7، )، مشکلات مالی بعد از طلاق (2)، فشار مالی ناشی از تک والدی (7)، مشکلات اقتصادی چالش­های زمینه­ای
کمرنگ شدن باورهای مذهبی (2، 7، 10) چالش­های مذهبی
 
یافته­های حاصل از این پژوهش نشان داد که نوجوانان ایرانی پس از طلاق والدین­شان مسائلی را در زمینه‌های مختلف تجربه می­کنند که در قالب 7 مضمون اصلی چالش­های شناختی، رشدی/تحولی، رفتاری/مقابله­ای، روانی/هیجانی، خانوادگی، اجتماعی و زمینه­ای دسته­بندی شدند.
چالش‌های شناختی
منظور از چالش­های شناختی در این مطالعه تمامی پیامدهای مرتبط با طلاق والدین است که در قالب ادراکات، خاطرات، نشخوار و درگیری­های ذهنی بروز می­یابند. از جمله این چالش­ها می­توان به خاطرات منفی مرتبط با تعارض والدینی، نگرش بدبینانه نسبت به آینده و احساس پوچی و بی معنایی اشاره کرد که در ادامه توضیح داده شده است.
خاطرات منفی مرتبط با تعارض والدینی
برخی حتی با وجود گذشتن چند سالی از طلاق والدین­شان همچنان از نظر ذهنی تحت تأثیر طلاق و صدمات ناشی از آن قرار داشتند که به شکل­های مختلفی همچون نشخوار ذهنی در مورد تعارض والدین، درگیری ذهنی ناشی از علت طلاق والدین، عدم پذیرش روانی طلاق والدین، یادآوری جو عاطفی سرد خانوادگی قبل از طلاق، احساس تنهایی در زمان تعارض والدین، ترس مزمن از احتمال جدایی والدین و سؤالهای ذهنی پر تکرار در مورد دلایل طلاق زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این زمینه برخی از شرکت کنندگان عنوان کردند:
نگرش بدبینانه نسبت به آینده
شرکت کنندگان گزارش کردند که بعد از طلاق والدینُ دیدگاهشان نسبت به آینده منفی شده و همیشه نوعی نگرانی در مورد اتفاقات آینده دارند. مواردی همچون نگرش منفی در مورد ازدواج، نگرانی و ترس از ازدواج، نگرانی از آینده، مبهم بودن تصور از آینده، نگرش منفی به دنیا و زندگی، ترس از از دست دادن دوستان، ترس از ازدواج مجدد والد حاضن، ترس از دست دادن والد حاضن، ترس از تنهایی بعد ازدواج مجدد والد حاضن را پس از جدایی والدینشان تجربه کرده بودند.
 احساس پوچی و بی معنایی
شرکت کنندگان گزارش کردند که بعد از طلاق والدینشان انگیزه و امیدشان به زندگی کاهش یافته است به طوری که مواردی همچون بی­هدفی در زندگی پس از طلاق، ناامیدی بعد از طلاق والدین، از دست دادن اشتیاق زندگی، افسردگی دوره­ای پس از طلاق، بی­انگیزگی و ناامیدی دوره­ای، احساس شکست و ناامیدی در زندگی را پس از جدایی تجربه کرده بودند.
چالش­های رشدی/تحولی
منظور از چالش­های رشدی/تحولی تمامی پیامدهای مرتبط با طلاق والدین است که در شکل­گیری هویت فردی، ناامنی عاطفی، انسداد نیازهای روانی و مشکلات موجود در مسیر رشد تحصیلی نقش دارند.
خودپنداره منفی
برخی از شرکت­کنندگان اذعان کردند که معمولاً به دلیل شرایط دشوار پس از طلاق والدین، در زندگی جدید بیشتر اوقات احساس بی­ارزشی می­کنند. از جمله مشکلاتی که شرکت­کنندگان در این خصوص بیان کردند عبارت بودند از: خدشه دار شدن اعتماد به نفس، احساس مهم نبودن برای والدین، کاهش اعتماد به نفس، احساس بی پشتوانه بودن، احساس حقارت پس از طلاق. ب
ناامنی عاطفی
برخی از شرکت کنندگان گزارش کردند که معمولاً به دلیل سختی­های ناشی از طلاق والدینی، در زندگی جدید بیشتر اوقات احساس ناایمنی می­کردند. از جمله مشکلاتی که شرکت کنندگان در این خصوص بیان کردند عبارت بودند از: ناایمنی ناشی از در دسترس نبودن والدین، احساس ناایمنی ناشی از فقدان حضور پدر، احساس ناامنی، حسرت از فقدان حضور پدر.
انسداد نیازهای روانی
برخی بیان نمودند بعد از طلاق والدینشان بیشتر نیازهای روانی­شان بدون پاسخ مانده و ارضاء نشده است. از جمله مشکلاتی که شرکت کنندگان در این خصوص بیان کردند عبارت بودند از: احساس محدود شدن اختیارات شخصی، چشم پوشی از خواسته و رویاهای شخصی، نداشتن فرصت تفریح و مسافرت.
مشکلات تحصیلی
از جمله مشکلات گزارش شده بعد از طلاق والدین تجربه افت تحصیلی بود که در مصاحبه­ها به صورت افت تحصیلی پس از طلاق والدین، از دست دادن اشتیاق تحصیلی، عدم تمرکز و انگیزه برای ادامه تحصیل بیان شد..
چالش­های رفتاری/مقابله­ای
منظور از چالش­های رفتاری/مقابله ای کلیه واکنش­های رفتاری شرکت کنندگان به جدایی والدینشان است که می­تواند در ابعاد مثبت و منفی و یا حد وسط این طیف قرار گیرد. از جمله راهبردهای مقابله­ای شناسایی شده در این زمینه الگوهای ناکارآمد سازگاری و سازگاری مثبت پس از طلاق بودند.
الگوهای ناکارآمد سازگاری
برخی بعد از تجربه طلاق والدینی بعضی مشکلات رفتاری و مقابله­ای را تجربه کردند که مواردی همچون عدم سازگاری با طلاق والدین، رفتار پرخاشگرانه پس از طلاق، برخورد هیجانی-تکانشی با دیگران، شروع روابط صمیمانه خارج از خانواده ناشی از کمبود عاطفی را شامل می­شد.
الگوهای کارآمد سازگاری
یکی از شرکت کنندگان بر این باور بود که بعد از طلاق والدین جو منفی و پرتنش حاکم بر خانواده­رفع شده بود و از نظر برخی جنبه­های زندگی شروع به ایجاد تغییرات مثبت کرده بود
چالش­های روانی/هیجانی
منظور از چالش­های روانی/هیجانی تمامی پیامدهای تجربه شده مرتبط با طلاق والدین در حوزه روان‌شناختی و هیجانی است که بیشتر به صورت تنش­ها و پریشانی­های یا احساس خلأ درونی بروز می­یابند. از جمله این تجارب می­توان به تعارضات درونی ناشی از جدایی والدین، پریشانی روانی و مشکلات هیجانی اشاره کرد.
تعارضات درونی ناشی از جدایی والدین
از زمره چالش­ها در حوزه روان‌شناختی بود که از نظر فراوانی کدها از سایر مشکلات و تجارب مطرح شده بیشتر گزارش شده بودند. از جمله می­توان به تجربه تعارض درونی در خصوص جدایی والدین، تجربه خشونت و آزار توسط والدین، آسیب روانی ناشی از وابستگی به پدر، عصبانیت و شوک روانی از طلاق والدین اشاره کرد.
پریشانی روانی
برخی پس از تجربه جدایی والدین نشانه­های روان‌شناختی متعددی همچون فشار روانی ناشی از از دست دادن والد، سردرگمی در انتخاب بین والدین، احساس سربار بودن برای خانواده پدری، پریشانی روانی پس از طلاق والدین، مشکلات روانی جسمانی سازی، ناراحتی از هم پاشیدن خانواده را متحمل شده بودند.
مشکلات هیجانی
تعدادی از نظر عاطفی به شدت احساس پوچی و خلا عاطفی می­نمودند. آن‌ها مشکلاتی همچون احساس خلا عاطفی، احساس تنفر از والدین، احساس تنفر از مردان تداعی کننده خشونت پدر، خلا عاطفی ناشی از فقدان یکی از والدین، تجربه خلق ناپایدار، احساس شرم از طلاق والدین و احسااس خلا عاطفی ناشی از فقدان پدر را گزارش نمودند.
چالش­های خانوادگی
منظور از چالش­های خانوادگی تمامی پیامدهای تجربه شده مرتبط با طلاق والدین در حوزه خانواده، قواعد و نقش­های مرتبط با آن است که در بیشتر مواقع به صورت تعارض در روابط بین اعضای خانواده با یکدیگر یا با اعضای سیستم خانوادگی گسترده همچون پدربزگ-مادربزرگ­ها بروز می­یابد. از جمله این تجارب می­توان فشار نقش، تعارض بین نسلی، تعارض والد-فرزندی اشاره کرد.
فشار نقش
یکی از موارد مشکلات ناشی از ایفای نقش­های متعدد بود که نسبت به قبل از طلاق از نظر تعداد و مسئولیتها بیشتر شده بود. از جمله مشکلات موجود در این زمینه می­توان به افزایش مسئولیت زندگی، فشار مسئولیت مراقبت از همشیرها، ایفای نقش‌های متعدد مراقبتی و نظافتی در منزل و تجربه نقش­های چندگانه اشاره کرد.
تعارض بین نسلی
یکی از دغدغه­های اصلی شرکت­کنندگان در زندگی پس از طلاق والدین این بود که مجبور بودند با خانواده والدی که سرپرستی آن‌ها را برعهده داشت زندگی کنند و در این میان با برخی تعارض­ها و مشکلاتی همچون چالش بین نسلی با خانواده والد حاضن، تعارض با خانواده والد حاضن، دخالت خانواده والد حاضن در مسائل شخصی، تعارض با خانواده والد حاضن، از دست دادن حریم شخصی با دخالت خانواده والد حاضن، آزار جسمی و روانی توسط خانواده والد حاضن، تعارض با والدین و خانواده آن‌ها مواجه بودند.
تعارض والد-فرزندی
برخی پس از جدایی والدین دشواری­هایی در ارتباط با والد حاضن و غیر حاضن و همچنین در ارتباط با سایر اعضای خانواده تجربه ­کردند. تعارض با والد غیر حاضن ناشی از عدم پرداخت نفقه، نفرت از والد غیرحاضن، نگرانی از سلامت والد حاضن، تنفر از والد غیرحاضن ناشی از بدگویی خانواده والد حاضن، عصبانیت از والد غیرحاضن، تجربه احساس تنفر از والد غیرحاضن، احساسات دوگانه نسبت به والد غیرحاضن، تعارض با والد ناتنی، نگرانی از فرزندآوری والد ناتنی، نداشتن پشتوانه خانوادگی، ترس از ازدواج مجدد والد حاضن، نگرانی از آینده همشیرها، مشکلات ناشی از ازدواج مجدد والد حاضن، تعارض با برادر و خواهرهای ناتنی، طلاق مجدد مادر، احساس گیر افتادن بین والدین، تعارض با والد حاضن، پریشانی از مقایسه خانواده محدودیت ناشی از نظارت افراطی والدین از جمله دشواری‌های گزارش شده بود.
چالش­های اجتماعی
بعضی هنگام تصمیم والدین برای جدایی و حتی بعد از اقدام برای جدایی با مشکلات اجتماعی و دشواری­های ناشی از قضاوت دیگران و افراد پیرامونی مواجه بودند که در قالب چالش­هایی همچون مهارتهای ارتباطی رشد نیافته و مشکل با اطرافیان جلوه‌گر ­شدند.
مهارت‌های ارتباطی رشد نیافته
برخی پس از طلاق والدین از نظر ارتباط با دیگران مشکلات زیادی را تجربه کرده بودند. آن‌ها مشکلاتی را در زمینه اختلال در روابط اجتماعی، احساس تنهایی بعد از جدایی والدین، محدود شدن دامنه روابط اجتماعی، زودرنجی در روابط با دیگران، اجتناب از روابط اجتماعی، از دست دادن دوستان و آشنایان، ترس از از دست دادن دوستان، از دست دادن روابط صمیمانه با آشنایان، بی اعتمادی به دیگران، احساس تنهایی و بی کسی، گوشه‌گیری و انزوا، اجتناب از حضور در جمع تجربه می­کردند.
مشکل با افراد پیرامونی
شرکت­کنندگان گزارش کردند که هنگام تصمیم والدین برای جدایی با مشکلات اجتماعی و دشواری­های ناشی از قضاوت دیگران و افراد پیرامونی مواجه بودند که در قالب چالش­هایی همچون ترس از قضاوت دیگران، اجتناب از اطرافیان، رنجش از قضاوت منفی دیگران، پریشانی روانی ناشی از مقایس خود با دیگران، ناراحتی از ترحم دیگران، بیزاری از دخالت اطرافیان، مقصر شناخته شدن توسط اطرافیان جلوه­گر ­شدند.
چالش­های زمینه­ای
 از جمله چالش­های زمینه­ای شناسایی شده در این پژوهش چالشهای اقتصادی و چالش­های مذهبی بودند که در ادامه توضیح داده شده­اند.
مشکلات اقتصادی
یکی از مواردی که شرکت کنندگان چالش­های بیشتری را در آن زمینه گزارش کردند، این بود که بعد از طلاق والدین از نظر مالی با برخی محدودیت­ها و دشواری­های مواجه شده بودند که از جمله این مشکلات می­توان به فشار مالی ناشی از تک والدی، رها کردن رویاهای شخصی ناشی از مشکلات مالی، مشکلات مالی بعد از طلاق، فشار مالی ناشی از تک والدی، اشاره کرد.
چالش­های مذهبی
بنا بر گفته شرکت­کنندگان، تجربه تلخ ناشی از جدایی والدین و به تبع آن از هم پاشیدن بنیان خانواده باعث شد تا نسبت به هر چیزی بدبین و بی علاقه شوند و در زمینه مذهبی هم از نظر باورهای مذهبی دچار شک و تردید شوند و سؤالات متعددی در این زمینه برایشان ایجاد می­شد.
بحث
هدف از انجام این پژوهش واکاوی تجارب زیسته نوجوانان با تجربه طلاق والدین بود. یافته­های حاصل از این پژوهش نشان داد که نوجوانان شرکت کننده در این مطالعه پس از طلاق والدین­شان مسائلی را در زمینه­های مختلف تجربه می­کنند که در قالب 7 مضمون اصلی همچون چالش­های شناختی، رشدی/تحولی، رفتاری/مقابله­ای، روانی/هیجانی، خانوادگی، اجتماعی و زمینه­ای دسته­بندی شدند.
در پژوهشی که در Hadnani بر روی پنج فرد نوجوان طلاق به صورت نیمه ساختار یافته، گذشته نگر به همراه بررسی سایر مطالعات صورت گرفت نشان داد که نهایتاً این افراد با مسائل اجتماعی، بین فردی و معنوی سازگاری حاصل خواهند نمود ولی از طرفی خطر تمایل به سمت برخی رفتارهای پرخطر و مصرف مواد نیز در این افراد بالاتر می‌باشد و برخی دو سوگرایی‌ها ممکن است در زندگی این افراد به وجود بیاید (21).
تحلیل کیفی نشان داد که این نوجوانان طلاق، مشکلاتی را در زمینه شناختی تجربه می­کنند ودر واقع، نتیجه پژوهش حاضر همسو با مطالعات دیگر نشان داد که تجربه طلاق والدینی می­تواند سبب بروز احساسات و نگرش­های منفی در نوجوانان نسبت به خود، دیگران و جهان اطراف شود. نمونه بارز چنین نگرشی می‌تواند داشتن دیدگاه منفی نسبت به ازدواج یا گرایش به ازدواج با فرد مطلقه و یا تعهد کمتر در تداوم روابط صمیمانه باشد، زیرا تجربه طلاق والدین ممکن است باعث شود که یک کـودک، اهمیـت تعهـد را بی­معنا دانسته و بنیاد خانواده را با حالتی منفی بنگرد (۲۲). این یافته با نتایج صورت گرفته در این زمینه همسو است. Shahriari و Mehmandoost گزارش نمودند (۲۳) که در خانوادههای طلاق، اضطراب مضاعفی وجود دارد، ترس کودک از احساسات طرد شدگی، تغییرات در شرایط زندگی، خجالت، گناه، نگرانی در رابطه با جدایی­های بعدی و ترس ماندگار از مشکل ناشناخته­ی بعدی، از اضطراب نشأت می­گیرد.
یکی از چالش­های شناسایی شده در این پژوهش چالش­های رشدی-تحولی بود. که منظور تمامی پیامدهای مرتبط با طلاق والدین است که در شکل­گیری خودپنداره منفی، ناامنی عاطفی، انسداد نیازهای روانی و مشکلات موجود در مسیر رشد تحصیلی نقش دارند. همسو با این یافته محققان نشان داده­اند که ناامنی در تعاملات اجتماعی، مشکلات اقتصادی، نقایص ساختاری خانواده، ناهنجاری‌های تحولی و رشدی، نشانگان افسردگی، الگوهای ناکارآمد سازگاری و مشکلات تحصیلی از جمله پیامدهای طلاق والدین بر فرزندان است (۱۵). مطالعات دیگر نشان داده­اند که جدایی والدین، زندگی تک والدی یا والدین جدا از هم، برای کودکان آسیبها و پیامدهای فراوانی دارد و در رشد، تکامل و ارتباطات کودکان اثرگذار است (۲۴). از جمله چالش­های دیگری که در این پژوهش شناسایی شد، چالش­های رفتاری-مقابله­ای بود. این چالش­ها می­تواند به دو صورت الگوهای کارآمد و ناکارآمد سازگاری بروز نماید. کیفیت روابط پدر و فرزند پس از طلاق به طور قابل توجهی در بین گروه‌ها بهبود یافت. این روند در قالب نهادینه شدن طلاق (انگ کمتر و ترتیبات قانونی بهتر برای پدران) و تغییر نقش‌های جنسیتی آن‌ها باشد (25).
آسنجرانی و همکاران نیز در پژوهشی که به بررسی بررسی ارتباط تعارضات بین والدینی و سازگاری نوجوانان در خانواده­های ایرانی مطلقه و عادی پرداختند، به این نتیجه رسیدند که عملکرد خانواده به ویژه تعارض بین والدینی در خانواده­های مطلقه سازگاری نوجوانان را تحت تأثیر می­گذارد (۲۶). همچنین، اسماعیلی و همکاران در پژوهشی نشان دادند که نوجوانانی که در معرض تعارضات والدین پس از طلاق قرار می­گیرند، در معرض خطر بالاتری از بزهکاری هستند (۲۷). در پژوهش همخوان دیگری Hong  و Kim نشان دادند کودکانی که در تعارض والدینی زیاد به سر می‌برند نسبت به کودکانی که در تعارض والدینی کم قرار دارند، در تمامی متغیرهای سازگاری روانی- اجتماعی به جز عزت نفس، سطح سازگاری پایین‌تری را نشان می‌دهند. این وضعیت برای کودکان با تجربه طلاق والدینی نیز صدق می­کند (۲۸). McLanahan و همکاران گزارش کردند که طلاق والدین اثرات منفی بر رفاه فرزندان دارد و همچنین شواهد برای رشد عاطفی-اجتماعی کودکان، به‌ویژه در مشکلات بیرونی، قوی‌تر از توانایی شناختی کودکان است (۲۹). معمولاً توقعات و انتظارات فرزندان طلاق از والدین بیش از روال مرسوم است.
گاهی از مواقع، در پی طلاق، باج گیری فرزندان از والدین شدت می‌گیرد. به نحوی که هر کدام از والدین جهت برقراری ارتباط مؤثرتر سعی دارند به نحو قوی تری خواسته‌ها و نیازهای فرزندشان را برآورده کنند.

یکی دیگر از چالش­های توصیف شده توسط نوجوانان شرکت کننده، چالش­های روانی-هیجانی بود. مطالعات متعددی در خصوص طلاق و پیامدهای آن بر کودکان صورت گرفته، که نشان دهنده اهمیت طلاق، مسائل و مشکلات و آسیب­هایی است که به واسطه آن برای افراد به وجود می­آید و اغلب به اهمیت نقش خانواده در تربیت و پرورش فرزندان تأکید داشته و اختلال در ساختار خانواده را عامل برهم خوردن کارکردهای آن دانسته­اند که به عنوان عامل مخرب امنیت سلامت روانی-اجتماعی فرزندان عمل می­کند (۳۰).  Kalmijnنشان داد که احساس گناه کودکان طلاق نسبت به مادرشان با احساس دوسوگرایی، عدم تعادل در تبادل حمایت و هنجارهای مسئولیت در متن فرزندپروری مرتبط است (۳۱). احساس گناه ناشی از این امر فشار روانی زیادی را بر روی بچه­ها تحمیل می­کند و باعث کاهش عزت­نفس و افزایش افسردگی و اضطراب در آن‌ها می­شود (۳۲). Kunst در پژوهشی به منظور بررسی تأثیر طلاق بر مشکلات عاطفی فرزندان، آن را عاملی جهت پیدایش مشکلات عاطفی متعددی برای فرزندان دانست (۳۳). در پژوهش همخوان دیگر در این زمینه Shimkowski نشان داد که طلاق والدین، به عنوان مجموعه­ای از درگیری­ها و چالش­های مختلف بین خانوادگی قبل و بعد از طلاق، با افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی کودک درگیر، همراه است (۳۴). نگرش همسالان و انگ محیط مدرسه هم از عوامل مهم اثرگذار می‌باشد.
همچنین نتایج نشان داد که پس از طلاق الگوو به تبع آن نقش­ها و قواعد خانوادگی تغییر می­کند، نوجوانان، انواع مختلفی از چالش­های خانوادگی همچون فشار نقش، تعارض بین نسلی و تعارض والد-فرزندی را تجربه می­کنند. در این زمینه Rodgers و همکاران گزارش نمودند که فرزندان از تجربه­ی طلاق والدین، تأثیرات زیـان­آوری مانند افسردگی، خشم، پرخاشگری، تعارض والد - فرزنـدی، نارسایی در تحـصیلات آکادمیک و فقدان تعاملات مثبت والدینی را تجربه می­کنند (۳۵). می­توان بیان کرد که تجربه مداوم تعارض در خانواده قبل از بروز طلاق ممکن است باعث یادگیری اینگونه از شیوه­های ارتباطی نادرست در سایر اعضای خانواده شود و برای همین است که حتی بعد از طلاق والدین، احتمال بروز تعارض در رابطه بین والد حاضن با فرزندان و به ویژه نوجوانان مطرح می‌باشد، چرا که در این نوع از خانواده­ها با اینکه شکل خانواده تغییر کرده ولی الگوهای تعاملی و سبکهای ارتباطی حاکم بر بافت خانواده همچنان دست نخورده باقی مانده است .
یکی از مسائلی که معمولاً شرکت­کنندگان در زمینه تأثیر طلاق والدینی تجربه می­کنند، چالش­های اجتماعی است. به طوری که در این زمینه برخی پژوهش­ها نشان داده­اند که میزان رشد عاطفی و اجتماعی کودکانی که در خانواده­های طلاق بزرگ می­شوند، معمولاً در مقایسه با سایر کودکانی که در خانواده­های عادی رشد می­کنند، کمتر است (36). در پژوهشی همسو در این زمینه Ramazanzadeh و همکاران نشان دادند که به دنبال طلاق والدین، فرزندان آن‌ها پیوندهای دلبستگی خود را با والدین خود از دست می­دهند که درک آن‌ها از تنهایی را تشدید کرده و بر عملکرد اجتماعی و تحصیلی آن‌ها تأثیر منفی می­گذارد (۱۲). Richardson نیز در پژوهشی نشان داد که کودکان، جوانانی که والدین‌شان در زمان کودکی آن‌ها طلاق گرفته­اند مشکلات اجتماعی بیشتری مانند تعارض اجتماعی زیاد را تجربه می­کنند (۱۰).
چالش­های زمینه­ای یکی دیگر از مسائلی هستند که نوجوانان شرکت­کننده در این پژوهش پس از طلاق والدینشان تجربه کرده بودند که در دو بعد کلی چالش­های مرتبط با مسائل مالی و چالش­های فرهنگی-مذهبی جلوه­گر شدند. بنابر پیشینه پژوهش موجود در این زمینه، معمولاً خانواده­ها پس از طلاق از نظر اقتصادی به طرق متعدد با چالش مواجه می­شوند. اگر زوجین هر دو شاغل باشند معمولاً پس از طلاق هر والدی که حضانت فرزندان را بر عهده می­گیرد با افت توان اقتصادی روبه رو می­شود. از طرفی، اگر یکی از زوجین شاغل باشد (معمولاً مرد)، در این صورت اگر حضانت با مادر باشد فشار مالی سنگینی را متحمل می­شود که این استرس و فشار روانی می­تواند به صورت موجی در سیستم خانواده جریان یابد که نتیجه آن انتقال این فشار روانی و استرس مالی به فرزندان تحت حضانت خواهد بود (۱۵). خانواده­های تک والدی که در آن‌ها مادران حضانت فرزندان را بر عهده گرفته­اند بارمالی سنگینی بر دوش می­کشند و به زحمت می­توانند نیازهای مالی فرزندان خود را تأمین نمایند (37,38). در تأیید یافته حاضر Khojastehmehr و همکاران در پژوهشی بیان کردند که مشکلات اقتصادی، رفتاری، انزوای اجتماعی، ضعف عملکرد تحصیلی، آسیب روانی و تنش ارتباطی با والدین از پیامدهای منفی طلاق والدین است (۹).
از محدودیت‌های این پژوهش دشواری دسترسی به شرکت کنندگان و در نتیجه انتخاب نوجوانان دختر با تجربه طلاق والدین بود که این عامل، باعث محدودیت در تعمیم نتایج به جامعه پسران و نیز کل شهر یزد می­شود. همچنین، با توجه به محدودیت دسترسی به شرکت­کنندگان و کنترل اینکه اعضای منتخب تحت حضانت والد یک جنس باشند در این پژوهش امکان پذیر نبود. لذا، پیشنهاد می­شود در مطالعات بعدی در این زمینه نوجوانانی انتخاب شوند که صرفاً تحت تکلف مادر یا پدر می‌باشند. همچنین در مورد انگ طلاق در محسط مدرسه و تأثیر ان بر مسایل و چالش‌های آکادمیک مطالعه انجام پذیرد.
نتیجه‌گیری
با توجه به یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که طلاق پیامدهای منفی متعددی همچون چالش­های شناختی، رشدی/تحولی، رفتاری/مقابله­ای، روانی/هیجانی، خانوادگی، اجتماعی و زمینه­ای می­تواند برای اعضای خانواده به همراه داشته باشد که در این بین نوجوانان ممکن است به دلیل قرار گرفتن در شرایط بحرانی ناشی از این دوران صدمات بیشتری از نظر هیجانی و روان‌شناختی متحمل شوند. از نتایج این مطالعه می‌توان در سیاست گذاری‌های مربوط به سلامت روان نوجوانان طلاق، مشاوره‌های زوجین و خانواده، برنامه ریزی‌های تحصیلی، خدمات مرکز مشاوره و آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های فرزندپروری استفاده نمود.
تعارض منافع: نویسندگان مقاله تعهد می‌نمایند که هیچ نوع تعارض منافعی وجود ندارد.
حمایت مالی: این مطالعه هیچ نوع حمایت مالی نذاشته است.
مشارکت نویسندگان
- طراحی ایده: فاطمه زارعین، رضا بیدکی، نجمه سدر پوشان
- روش کار: فاطمه زارعین، رضا بیدکی، نجمه سدر پوشان
- جمعآوری داده‌ها: فاطمه زارعین
- تجزیه و تحلیل داده‌ها: فاطمه زارعین، رضا بیدکی
- نظارت: رضا بیدکی، نجمه سدر پوشان، محمد حسین فلاح یخدانی
- مدیریت پروژه: نجمه سدر پوشان، محمد حسین فلاح یخدانی، رضا بیدکی
- نگارش: رضا بیدکی، فاطمه زارعین
- نگارش بررسی و ویرایش: رضا بیدکی، فاطمه زارعین
 


References
 
  1. Arianfar Nو Zamanshoar E. Rasuli, R. Yusefzade, I. Common themes in the divorce transition experience of women based on their locus of control. Journal of Divorce & Remarriage 2020; 61 (3): 206-24. [Farsi]
  2. Ayadi, N., Ranjbar, M., Kasirloo, Y, Zarein F. Prediction of Pessimistic Attitude towards Remarriage based on Insecure Attachment Style and Fear of Intimacy in Divorced Women. International Journal of Psychology  (IPA) 2021 ; 15 (1) : 205-24.
  3. Kaleta K., Mróz, J.. Posttraumatic Growth and Subjective Well-Being in Men and Women after Divorce: The Mediating and Moderating Roles of Self-Esteem. International Journal of Environmental Research and Public Health 2023; 20 (5): 3864.
  4. Jaberi S, Etemadi O, Fatehizade M, Rabbani Khorasgani A. Discovering of the Divorce Process in Iranian Men Initiator: A Qualitative Study. Journal of Divorce & Remarriage 2021; 62 (2): 83-103. [Farsi]
  5. Benokraitis, N V. Marriages and Families, My family lab Student Access Code Card. Prentice Hall.2010.
  6. Suprianto N, Syukri S, Suriyani E. Navigating Challenges: How Divorce Affects the Quality of Children's Education. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 2024 May 21;9 (2):1270-6.
  7. Lazinski M J. Young peoples’ feelings about and attitudes towards marriage: the influence of attachment style and early family functioning  (Doctoral dissertation). 2016.
  8. Teachman J. Complex life course patterns and the risk of divorce in second marriages. Journal of Marriage and Family 2008; 70 (2): 294-305.
  9. Khajeshtemehr R, Momeni J, Aslani Kh. Comparison of attitudes toward marriage and divorce and peer attachment in high school boys from normal and divorced families. Journal of School Psychology 2013; 2 (3): 57-75. [Farsi]
  10. Richardson S, McCabe, M. Parental divorce during adolescence and adjustment in early adulthood. Adolescence 2001; 36 (143): 467-89.
  11. Xu, J. . When Marriage Falls: How Does Parental Divorce Affect Teenagers Interpersonal Development?. In 2022 8th International Conference on Humanities and Social Science Research  (ICHSSR 2022) 2022; 2132-7. Atlantis Press.
  12. Ramezanzadeh S, Etemadi O, Asanjarani F. A constructivist grounded study on children's perception of loneliness after parental divorce. Qualitative Research Journal, (ahead-of-print). 2022. [Farsi]
  13. Tullius JM, De Kroon ML, Almansa, J, Reijneveld, S. A. Adolescents’ mental health problems increase after parental divorce, not before, and persist until adulthood: a longitudinal TRAILS study. European Child & Adolescent Psychiatry 2022; 31 (6): 969-78.
  14. Emmanuella D A, Adangabe A A Kazi, F. Exploring the Experiences and Coping Strategies of Divorcees and their Children in Asogli State of the Volta Region. Integrated Journal for Research in Arts and Humanities 2022; 2 (3): 1-7.
  15. Amani Z, Zehrakari K, Kiamanshe A.  (2019). Identifying the consequences of parental divorce on children: A qualitative study. Women and Family Cultural-Educational Quarterly 14 (27): 59-81. [Farsi]
  16. Hajihassani M, Farakhbakhsh K, Falsafi Nejad M, Kelantarkoocheh SM.  (2016). The Effect of Parental Divorce on Boys' Psychological Well-being. Journal of Counseling Research 15 (58): 18-54. [Farsi]
  17. Yeganeh T, Khanzadeh A.  (2012). A comparative study of behavioral problems in athlete and non-athlete children. Journal of Kurdistan University of Medical Sciences 17: 17-29. [Farsi]
  18. Rangbar H, et al. Sampling in qualitative research. Journal of the Islamic Republic of Iran Army University of Medical Sciences 2012; 10 (3): 238-50. [Farsi]
  19. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology 2006; 3 (2): 77-101.
  20. Guba EG, Lincoln YS. Competing paradigms in qualitative research. Handbook of Qualitative Research 1994; 2 (163-194): 105.
  21. Hadnani, Fatin Nadhirah, and Meredian Alam. "Young People’s Coping with Parental Divorce." The Palgrave Handbook of Global Social Change. Cham: Springer International Publishing, 2024. 1-12.
  22. Whitton S. W, Rhoades, GK, Stanley SM, Markman, HJ. Effects of parental divorce on marital commitment and confidence. Journal of Family Psychology 2008; 22 (5): 789.
  23. Shahriari V, Mahmandoost, M. The effect of mindfulness-based cognitive therapy on the level of depression and anxiety in adolescent girls with divorced parents. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences 2016; 8 (4): 569-79. [Farsi]
  24.  Nasrin Babaeian N, Yazdani A ,Kalateh Sadati A, Hajhosseini M. Children Divorce and Social Work Interventions: Meta-Synthesis. Research Journal on Social Work 2021; 8 (30): 209-41. [Farsi]
  25. Van Spijker F, Kalmijn M, van Gaalen R. The long-term improvement in father–childrelationships after divorce: Descriptive findings from the Netherlands. Demographic Research, 2022; 46, 441-452.‏
  26. Asanjarani F, Gao MM, De Silva A, Cummings EM.  (2022). Exploring the link between interparental conflict and adolescents’ adjustment in divorced and intact Iranian families. Journal of Child and Family Studies 2020; 31 (6): 1596-606. [Farsi]
  27. Esmaeili NS, Yaacob SN. Post-divorce parental conflict and adolescents’ delinquency in divorced families. Asian Culture and History 2011; 3 (2): 34-40.
  28. Hong SH, Kim EY. Differences in Adolescent Children's Psycho-Social Adjustment by Marital Conflict and Divorce of Parents. Korean Journal of Child Studies 2005; 26 (2): 163-73.
  29. McLanahan S, Tach L, Schneider D. The causal effects of father absence. Annual Review of Sociology 2013; 39: 399-427.
  30. Yahiyzadeh H, Mahboubeh H. Problems of divorce children in Iran and related interventions: A meta-analysis of existing articles. Women and Family Studies 2015; 3 (2): 91-120. [Farsi]
  31.  Kalmijn». Guilt in Adult Mother–Child Relationships: Connections to Intergenerational Ambivalence and Support. The Journals of Gerontology: Series B 2020; 75 (4): 879–88.
32. Jafarzade D, Shariatmadar A, Ghara-Daghi A. Describing Children’s Lived Experiences of Parents with Emotional Divorce. Strategic Research on Social Problems 2021; 10 (4) : 117-40. [Farsi]
33. Kunst F. The effect of divorce and co-parenting on emotional problems: The Role of Conflict at Home and Resilience  (Master's thesis). 2022.
34. Shimkowski JR, Ledbetter AM. Parental divorce disclosures, young adults’ emotion regulation strategies, and feeling caught. Journal of Family Communication 2018; 18 (3): 185-201.
35. Rodgers KB, Rose HA. Risk and resiliency factors among adolescents who experience marital transitions. Journal of Marriage and Family 2002; 64: 124-38.
36. Khandandel S, Mohammadzadeh R, Abbasi Esfahani AA, Sadeghi J. Psychological status of adult children of divorce: A qualitative study. Journal of Adolescent and Youth Psychology 2023; 4 (5): 45-60. [Farsi]
37. Bratberg E, Tjøtta, S. Income effects of divorce in families with dependent children. Journal of Population Economics 2008; 21: 439-61.
38. Mooney A, Oliver, C, Smith, M. Impact of family breakdown on children’s well-being. Evidence Review. Thomas Coram Research Unit Institute of Education, University of London. 2009.


Analyzing the Lived Experiences of Teenage Girls with the Experience of Parental Divorce: A Phenomenological Research
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Fatemeh Zarein[5], Najmeh Sedrpoushan[6], Reza Bidaki[7], Mohammad Hossein Fallah Yakhdani[8]


Received: 24/06/24       Sent for Revision: 17/07/24       Received Revised Manuscript: 07/09/24   Accepted: 09/09/24


Background and Objectives: Divorce is not just a single event, but is a long process in which all family members, including children, suffer from a loss and failure, which can lead to intergenerational transmission of instability in the marital life. Therefore, the purpose of this research was to analyze the lived experiences of teenagers with their parents' divorce experience in Yazd City.
Materials and Methods: The present study was a phenomenological study of lived experiences of twelve teenage participants of Yazd City in 2023 who experienced parental divorce. Data have been extracted and collected via semi-structured interviews and analyzed using Braun and Clarke's method.
Results: The findings of this research showed that Iranian teenagers experience problems in different fields after their parents' divorce that can be classified in seven categories including cognitive, developmental/evolutionary, behavioral/coping, psychological/emotional, family, social and contextual challenges. According to the findings, the continuation of post-traumatic growth in adolescents with parental divorce requires the formulation of multilateral interventions centered on the identified themes.
Conclusion: According to the findings, it can be concluded that divorce has many negative consequences such as cognitive, developmental/evolutionary, behavioral/confrontational, psychological/emotional, family, social, and contextual challenges for family. Teenagers may suffer more emotional and psychological trauma due to being in critical situations.
Keywords: Divorce, Teenagers, Lived experience, Girls, Phenomenological

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Azad University of Yazd approved the study (IR.IAU.YAZD.REC.1403.015).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Fatemeh Zarein, Reza Bidaki, Najmeh Sedrpoushan
- Methodology: Fatemeh Zarein, Reza Bidaki, Najmeh Sedrpoushan
- Data collection: Fatemeh Zarein
- Formal analysis: Fatemeh Zarein, Reza Bidaki
- Supervision: Reza Bidaki, Najmeh Sedrpoushan, Mohammad Hossein Fallah Yakhdani
- Project administration: Najmeh Sedrpoushan, Mohammad Hossein Fallah Yakhdani, Reza Bidaki
- Writing – original draft: Fatemeh Zarein, Reza Bidaki
- Writing – review & editing: Fatemeh Zarein, Reza Bidaki

Citation: Zarein F, Sedrpoushan N, Bidaki R, Fallah Yakhdani MH. Analyzing the Lived Experiences of Teenage Girls with the Experience of Parental Divorce: A Phenomenological Research. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (6): 524-40. [Farsi]
 
[1]- دانشجوی دکترای گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
[2]-  (نویسنده مسئول) استادیار گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
تلفن: 31582498-035، پست الکترونیکی: n.sedrpoushan@iau.ac.ir
[3]- استاد مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، پژوهشکده بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
 مرکز تحقیقات دیابت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
[4]- دانشیار گروه روانشناسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

[5]- PhD Student Dept. of Consultation, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
[6]- Assistant Prof., Dept. of Consultation, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran, ORCID: 0000-0001-2478-2145
 (Corresponding Author) Tel: (035) 31582498, E-mail: n.sedrpoushan@iau.ac.ir
[7]- Department of psychiatry, Research center of addiction and behavioral sciences, Non-communicable Diseases Research Institute, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
 Diabetes Research Center , Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
[8]- Associated Prof., Dept. of Psychology, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/3/31 | پذیرش: 1403/6/19 | انتشار: 1403/7/28

فهرست منابع
1. Arianfar Nو Zamanshoar E. Rasuli, R. Yusefzade, I. Common themes in the divorce transition experience of women based on their locus of control. Journal of Divorce & Remarriage 2020; 61 (3): 206-24.‌ [Farsi]
2. Ayadi, N., Ranjbar, M., Kasirloo, Y, Zarein F. Prediction of Pessimistic Attitude towards Remarriage based on Insecure Attachment Style and Fear of Intimacy in Divorced Women. International Journal of Psychology (IPA) 2021 ; 15 (1) : 205-24.‌
3. Kaleta K., Mróz, J.. Posttraumatic Growth and Subjective Well-Being in Men and Women after Divorce: The Mediating and Moderating Roles of Self-Esteem. International Journal of Environmental Research and Public Health 2023; 20 (5): 3864.‌
4. Jaberi S, Etemadi O, Fatehizade M, Rabbani Khorasgani A. Discovering of the Divorce Process in Iranian Men Initiator: A Qualitative Study. Journal of Divorce & Remarriage 2021; 62 (2): 83-103.‌ [Farsi]
5. Benokraitis, N V. Marriages and Families, My family lab Student Access Code Card. Prentice Hall.‌2010.
6. Suprianto N, Syukri S, Suriyani E. Navigating Challenges: How Divorce Affects the Quality of Children's Education. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 2024 May 21;9 (2):1270-6.‌
7. Lazinski M J. Young peoples’ feelings about and attitudes towards marriage: the influence of attachment style and early family functioning (Doctoral dissertation). ‌2016.
8. Teachman J. Complex life course patterns and the risk of divorce in second marriages. Journal of Marriage and Family 2008; 70 (2): 294-305.‌
9. Khajeshtemehr R, Momeni J, Aslani Kh. Comparison of attitudes toward marriage and divorce and peer attachment in high school boys from normal and divorced families. Journal of School Psychology 2013; 2 (3): 57-75. [Farsi]
10. Richardson S, McCabe, M. Parental divorce during adolescence and adjustment in early adulthood. Adolescence 2001; 36 (143): 467-89.‌
11. Xu, J. . When Marriage Falls: How Does Parental Divorce Affect Teenagers Interpersonal Development?. In 2022 8th International Conference on Humanities and Social Science Research (ICHSSR 2022) 2022; 2132-7. Atlantis Press.‌
12. Ramezanzadeh S, Etemadi O, Asanjarani F. A constructivist grounded study on children's perception of loneliness after parental divorce. Qualitative Research Journal, (ahead-of-print).‌ 2022. [Farsi]
13. Tullius JM, De Kroon ML, Almansa, J, Reijneveld, S. A. Adolescents’ mental health problems increase after parental divorce, not before, and persist until adulthood: a longitudinal TRAILS study. European Child & Adolescent Psychiatry 2022; 31 (6): 969-78.‌
14. Emmanuella D A, Adangabe A A Kazi, F. Exploring the Experiences and Coping Strategies of Divorcees and their Children in Asogli State of the Volta Region. Integrated Journal for Research in Arts and Humanities 2022; 2 (3): 1-7.‌
15. Amani Z, Zehrakari K, Kiamanshe A. (2019). Identifying the consequences of parental divorce on children: A qualitative study. Women and Family Cultural-Educational Quarterly 14 (27): 59-81. [Farsi]
16. Hajihassani M, Farakhbakhsh K, Falsafi Nejad M, Kelantarkoocheh SM. (2016). The Effect of Parental Divorce on Boys' Psychological Well-being. Journal of Counseling Research 15 (58): 18-54. [Farsi]
17. Yeganeh T, Khanzadeh A. (2012). A comparative study of behavioral problems in athlete and non-athlete children. Journal of Kurdistan University of Medical Sciences 17: 17-29. [Farsi]
18. Rangbar H, et al. Sampling in qualitative research. Journal of the Islamic Republic of Iran Army University of Medical Sciences 2012; 10 (3): 238-50. [Farsi]
19. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology 2006; 3 (2): 77-101.‌
20. Guba EG, Lincoln YS. Competing paradigms in qualitative research. Handbook of Qualitative Research 1994; 2 (163-194): 105.‌
21. Hadnani, Fatin Nadhirah, and Meredian Alam. "Young People’s Coping with Parental Divorce." The Palgrave Handbook of Global Social Change. Cham: Springer International Publishing, 2024. 1-12.‌
22. Whitton S. W, Rhoades, GK, Stanley SM, Markman, HJ. Effects of parental divorce on marital commitment and confidence. Journal of Family Psychology 2008; 22 (5): 789.‌
23. Shahriari V, Mahmandoost, M. The effect of mindfulness-based cognitive therapy on the level of depression and anxiety in adolescent girls with divorced parents. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences 2016; 8 (4): 569-79. [Farsi]
24. Nasrin Babaeian N, Yazdani A ,Kalateh Sadati A, Hajhosseini M. Children Divorce and Social Work Interventions: Meta-Synthesis. Research Journal on Social Work 2021; 8 (30): 209-41. [Farsi]
25. Van Spijker F, Kalmijn M, van Gaalen R. The long-term improvement in father–childrelationships after divorce: Descriptive findings from the Netherlands. Demographic Research, 2022; 46, 441-452.‌
26. Asanjarani F, Gao MM, De Silva A, Cummings EM. (2022). Exploring the link between interparental conflict and adolescents’ adjustment in divorced and intact Iranian families. Journal of Child and Family Studies 2020; 31 (6): 1596-606.‌ [Farsi]
27. Esmaeili NS, Yaacob SN. Post-divorce parental conflict and adolescents’ delinquency in divorced families. Asian Culture and History 2011; 3 (2): 34-40.‌
28. Hong SH, Kim EY. Differences in Adolescent Children's Psycho-Social Adjustment by Marital Conflict and Divorce of Parents. Korean Journal of Child Studies 2005; 26 (2): 163-73.‌
29. McLanahan S, Tach L, Schneider D. The causal effects of father absence. Annual Review of Sociology 2013; 39: 399-427.‌
30. Yahiyzadeh H, Mahboubeh H. Problems of divorce children in Iran and related interventions: A meta-analysis of existing articles. Women and Family Studies 2015; 3 (2): 91-120. [Farsi]
31. Kalmijn». Guilt in Adult Mother–Child Relationships: Connections to Intergenerational Ambivalence and Support. The Journals of Gerontology: Series B 2020; 75 (4): 879–88.
32. Jafarzade D, Shariatmadar A, Ghara-Daghi A. Describing Children’s Lived Experiences of Parents with Emotional Divorce. Strategic Research on Social Problems 2021; 10 (4) : 117-40. [Farsi]
33. Kunst F. The effect of divorce and co-parenting on emotional problems: The Role of Conflict at Home and Resilience (Master's thesis).‌ 2022.
34. Shimkowski JR, Ledbetter AM. Parental divorce disclosures, young adults’ emotion regulation strategies, and feeling caught. Journal of Family Communication 2018; 18 (3): 185-201.‌
35. Rodgers KB, Rose HA. Risk and resiliency factors among adolescents who experience marital transitions. Journal of Marriage and Family 2002; 64: 124-38.
36. Khandandel S, Mohammadzadeh R, Abbasi Esfahani AA, Sadeghi J. Psychological status of adult children of divorce: A qualitative study. Journal of Adolescent and Youth Psychology 2023; 4 (5): 45-60. [Farsi]
37. Bratberg E, Tjøtta, S. Income effects of divorce in families with dependent children. Journal of Population Economics 2008; 21: 439-61.‌
38. Mooney A, Oliver, C, Smith, M. Impact of family breakdown on children’s well-being. Evidence Review. Thomas Coram Research Unit Institute of Education, University of London.‌ 2009.
39.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb