جلسه | موضوع و اهداف جلسه | روش تدریس و مشارکت گروه |
اول | مصاحبه اولیه روانشناختی و اجرای پیش آزمون، بررسی مشکل، درجهبندی مقیاس ارزیابی کلی عملکرد، توضیح در مورد درمان تعدیلکننده اضطراب، تعداد جلسات، طول مدت هر جلسه. | سخنرانی درمانگر |
دوم | شناسایی عواطف فعالساز و عواطف بازدارنده، شناسایی احساسهای مسدود شده، مورد بررسی قرار دادن اضطرابهای فوبیکساز عاطفه. | بارش افکار، سخنرانی همراه با بحث گروهی |
سوم | مورد بررسی قرار دادن مثلثهای شخص و تعارض در مورد بیمار، فرمولبندی فوبیهای عاطفه بیمار در قالب عاطفههراسی، شناسایی عاطفههراسیها در روابط. | بارش افکار، سخنرانی همراه با بحث گروهی |
چهارم | مشارکت در کشف الگوهای عاطفههراسیها، آگاهی از درد و اضطراب مرتبط با عاطفههراسیها، آموزش مثلث تعارض جهت بررسی عاطفههراسیهای زیربنایی، شناسایی احساسهای فعالساز انطباقی. | بارش افکار، سخنرانی همراه با بحث گروهی |
پنجم | شناسایی اضطرابها/بازداریها، علل اجتناب از احساسهای انطباقی، شناسایی دفاعهای غیرانطباقی و تشخیص الگوهای غیرانطباقی فرد. | بارش افکار، سخنرانی همراه با بحث گروهی |
ششم | تغییر دفاعها از حالت خودهمخوان به خودناهمخوان، بررسی چگونگی اجتناب از احساس انطباقی، بررسی رفتار دفاعی. | سخنرانی همراه با بحث گروهی |
هفتم | آموزش همدلی نسبت به خود، مواجهه با دفاعها و تفسیر الگوهای دفاعی، رهاسازی دفاعهای غیرانطباقی. | سخنرانی همراه با بحث گروهی |
هشتم | بررسی مجدد و تحکیم اتحاد درمانی، بررسی فرآیند انتقال و حل آن و مراقبت از فرآیند انتقال متقابل، نظارت و بررسی در زمینه پیشرفت اهداف کانونی. | سخنرانی همراه با بحث گروهی |
نهم | شناسایی و پذیرش نیازهای ابژه خویشتن خود توسط مراجع، پذیرش این اصل که تغییر در حالت خویشتن در پاسخ به پذیرش یا ارضای این نیازها میباشد. | بارش افکار، سخنرانی همراه با بحث گروهی |
دهم | شناسایی دفاعهای محافظتکننده از خویشتن، انتظارات تحریف شده و الگوهای بین فردی ناسازگارانه، شناسایی و توسعه منابع و حمایتهای بیشتری از ابژه خویشتن در محیط خود بهصورت مطلوب. | بارش افکار، سخنرانی همراه با بحث گروهی |
یازدهم | ایجاد ظرفیت پذیرش احساسهای دیگران، تغییر چشمانداز، در نظر گرفتن صحیح و دلسوزانه دیگران، ابرازگری عاطفه بهصورت ابراز انطباقی احساسات، خواستهها و نیازها در روابط با درمانگر و دیگران. | سخنرانی همراه با بحث گروهی |
دوازدهم | آموزش مهارت در رابطه با خود و دیگران به علاوه تمرکز بیشتر برای تعادل سازی با دیگران، تنظیم اضطراب، پیش بینی و برنامه ریزی برای آینده، بررسی و ارزیابی راه حل عاطفه هراسی ها، بررسی طیف کامل احساس های بیمار نسبت به درمانگر، اجرای پس آزمون. | بارش افکار، سخنرانی همراه با بحث گروهی |
مقدار P | گروه کنترل (15=n) |
گروه آزمایش (15=n) | متغیر طبقه | |||
درصد | تعداد | درصد | تعداد | |||
701/0 | 33/53 | 8 | 67/46 | 7 | 13 تا 15 16 تا 19 |
سن (سال) |
67/46 | 7 | 33/53 | 8 | |||
742/0 | 0 | 0 | 67/6 | 1 | شاغل بیکار |
وضعیت اشتغال |
100 | 15 | 33/93 | 14 | |||
511/0 | 67/26 | 4 | 67/26 | 4 | متوسطه اول متوسطه دوم دیپلم |
سطح تحصیلات |
33/53 | 8 | 60 | 9 | |||
20 | 3 | 33/13 | 2 |
پسآزمون | پیشآزمون | گروه متغیر | |||
انحراف استاندارد | میانگین | انحراف استاندارد | میانگین | ||
68/4 | 53/45 | 18/5 | 46/38 | راهبرد مسئلهمدار | گروه آزمایش (15=n) |
08/6 | 66/69 | 58/7 | 09/57 | راهبرد هیجانمدار | |
17/2 | 56/19 | 38/2 | 20/12 | سبک منطقی | |
12/2 | 93/20 | 67/2 | 54/14 | سبک شهودی | |
31/2 | 98/12 | 12/2 | 74/17 | سبک وابسته | |
03/2 | 83/15 | 54/2 | 98/21 | سبک آنی | |
07/2 | 08/14 | 84/2 | 54/18 | سبک اجتنابی | |
89/5 | 43/38 | 31/5 | 03/37 | راهبرد مسئلهمدار | گروه کنترل (15=n) |
74/7 | 15/58 | 18/7 | 96/55 | راهبرد هیجانمدار | |
42/2 | 79/14 | 83/2 | 76/13 | سبک منطقی | |
76/2 | 74/14 | 65/2 | 04/14 | سبک شهودی | |
65/2 | 83/16 | 24/2 | 87/17 | سبک وابسته | |
91/2 | 32/20 | 74/2 | 24/21 | سبک آنی | |
76/2 | 22/18 | 75/2 | 65/17 | سبک اجتنابی |
نام آزمون | مقدار | مقدار F | درجه آزادی فرضیه | درجه آزادی خطا | مقدار P | مجذور اتا |
اثر پیلایی | 87/0 | 91/17 | 6 | 22 | 001/0> | 54/0 |
لامبدای ویکلز | 49/0 | 91/17 | 6 | 22 | 001/0> | 54/0 |
اثر هتلینگ | 24/3 | 91/17 | 6 | 22 | 001/0> | 54/0 |
بزرگترین ریشه روی | 86/3 | 91/17 | 6 | 22 | 001/0> | 54/0 |
متغیرهای پژوهش | منبع تغییر | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | مقدار F |
مقدار P |
میزان تأثیر |
راهبرد مسئلهمدار | پیشآزمون | 152/917 | 1 | 152/917 | 397/256 | 001/0> | 90/0 |
گروه | 708/106 | 1 | 708/106 | 831/29 | 001/0> | 52/0 | |
خطا | 581/96 | 27 | 577/3 | - | - | - | |
کل | 000/44873 | 30 | - | - | - | - | |
راهبرد هیجانمدار | پیشآزمون | 381/200 | 1 | 381/200 | 076/79 | 001/0> | 74/0 |
گروه | 681/75 | 1 | 681/75 | 866/29 | 001/0> | 52/0 | |
خطا | 419/68 | 27 | 534/2 | - | - | - | |
کل | 000/12366 | 30 | - | - | - | - | |
سبک منطقی | پیشآزمون | 721/384 | 1 | 721/384 | 897/15 | 001/0> | 37/0 |
گروه | 906/630 | 1 | 906/630 | 070/26 | 001/0> | 49/0 | |
خطا | 412/653 | 27 | 200/24 | - | - | - | |
کل | 000/1030127 | 30 | - | - | - | - | |
سبک شهودی | پیشآزمون | 678/446 | 1 | 678/446 | 707/19 | 001/0> | 42/0 |
گروه | 108/516 | 1 | 108/516 | 770/22 | 001/0> | 45/0 | |
خطا | 989/611 | 27 | 666/22 | - | - | - | |
کل | 000/537318 | 30 | - | - | - | - | |
سبک وابسته | پیشآزمون | 370/213 | 1 | 370/213 | 781/36 | 001/0> | 57/0 |
گروه | 132/144 | 1 | 132/144 | 846/24 | 001/0> | 47/0 | |
خطا | 63/156 | 27 | 801/5 | - | - | - | |
کل | 000/22120 | 30 | - | - | - | - | |
سبک آنی | پیشآزمون | 851/46 | 1 | 851/46 | 413/24 | 001/0> | 47/0 |
گروه | 418/69 | 1 | 418/69 | 172/36 | 001/0> | 57/0 | |
خطا | 815/51 | 27 | 919/1 | - | - | - | |
کل | 000/4870 | 30 | - | - | - | - | |
سبک اجتنابی | پیشآزمون | 934/49 | 1 | 934/49 | 859/45 | 001/0> | 62/0 |
گروه | 374/59 | 1 | 374/59 | 529/54 | 001/0> | 66/0 | |
خطا | 399/29 | 27 | 089/1 | - | - | - | |
کل | 000/4437 | 30 | - | - | - | - |
Citation: Ghadampour E, Gholami S, Bavazin F, Omidi Moghadam E. The Effectiveness of Intensive Psychodynamic Therapy with an Anxiety Modulating Approach on Coping Strategies with Perceived Tension and Decision-Making Styles in Teenage Girls Attempting Suicide by Chemicals: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 23 (10): 873-86. [Farsi]
|
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |