Ethics code: IR.IAU.QODS.REC.1402.103
Barekati L, Ghasemi M, Shokouhi Amir Abadi L. Structural Equation Modeling of the Relationship Between Body Dysmorphic Disorder and Psychological Distress in University Students with the Mediating Role of Perfectionism and Difficulty in Emotion Regulation: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (4) :315-329
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7475-fa.html
برکتی لیلا، قاسمی میترا، شکوهی امیر آبادی لیلا. مدلسازی معادلات ساختاری رابطه بدریخت انگاری بدنی با پریشانیهای روانشناختی در دانشجویان با تأکید بر نقش میانجی کمالگرایی و دشواری در تنظیم هیجان:
یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (4) :315-329
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7475-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس
متن کامل [PDF 428 kb]
(42 دریافت)
|
چکیده (HTML) (112 مشاهده)
متن کامل: (48 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، تیر 1404، 329-315
مدلسازی معادلات ساختاری رابطه بدریخت انگاری بدنی با پریشانیهای روانشناختی در دانشجویان با تأکید بر نقش میانجی کمالگرایی و دشواری در تنظیم هیجان:
یک مطالعه توصیفی
لیلا برکتی، میترا قاسمی، لیلا شکوهی امیرآبادی
دریافت مقاله:24/05/1403 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 13/08/1403 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 20/02/1404 پذیرش مقاله:22/02/1404
چکیده
زمینه و هدف: اختلال بدریخت انگاری یک اختلال روانی جدی است که با نشانههای مربوط به نگرانیهای خیالی درباره بدن مشخص میشود. هدف از این پژوهش تعیین رابطه ساختاری بدریخت انگاری بدنی با پریشانیهای روانشناختی در دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجی کمالگرایی و دشواری در تنظیم هیجان بود.
مواد و روشها: در مطالعه توصیفی حاضر، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس که در ترم تحصیلی 1402-1401 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند، جامعه آماری این مطالعه را تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 336 نفر از این دانشجویان انتخاب شدند و به فرم آنلاین پرسشنامه بدریخت انگاری بدن Oosthuizen و همکاران (1998)، پرسشنامه چندبعدی کمالگرایی Hoviyat و Felt (1991)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان Gertz و Romer (2004) و پرسشنامه پریشانی روانشناختی Kessler و همکاران (2002) پاسخ دادند. برای بررسی همبستگی بین متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی Pearson بهره گرفته شد و بررسی مدل مفهومی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که اختلال بدریخت انگاری بدن از طریق کمالگرایی بر پریشانی روانشناختی تأثیر میگذارد (001/0P<). همچنین، اختلال بدریخت انگاری بدن از طریق دشواری در تنظیم هیجان نیز بر پریشانی روانشناختی تأثیر میگذارد (05/0P<).
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که اختلال بدریخت انگاری بدنی با میانجیگری کمالگرایی و دشواری در تنظیم هیجان در بروز پریشانیهای روانشناختی دانشجویان نقش دارد. بر همین اساس، روانشناسان بالینی و روانپزشکان یافتههای این پژوهش را به عنوان تلویحات مهم نظری و عملی در عرصه آسیبشناسی روانی دانشجویان در نظر داشته باشند.
واژههای کلیدی: اختلال بدریخت انگاری بدنی، پریشانیهای روانشناختی، کمالگرایی، تنظیم هیجان، دانشجویان
ارجاع: برکتی ل، قاسمی م، شکوهی امیرآبادی ل. مدلسازی معادلات ساختاری رابطه بدریخت انگاری بدنی با پریشانیهای روانشناختی در دانشجویان: نقش میانجی کمالگرایی و دشواری در تنظیم هیجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24 شماره 4، صفحات: 329-315.
.
مقدمه
مردم بهطور معمول نگرانیهایی در مورد ظاهر و اندام خود دارند و این نگرانیها به علت ویژگی روبه رشدی به نام "تمایل به مرکز توجه بودن" افزایش یافته است (1). در این بین، نوجوانان و جوانان که در دوران تحصیلی و دانشجویی خود قرار دارند به علت حساسیت زیاد، تمایل بیشتر برای مرکز توجه بودن و تأثیر رسانهها دلمشغولیهای بدنی بیشتری دارند (2). اگر این مشغولیتهای مرتبط به بدن افزایش یابد احتمال میرود که فرد به اختلال بدریخت انگاری بدن (Body dysmorphic disorder) مبتلا باشد. اختلال بدریخت انگاری را یک اختلال روانی جدی است که با نشانههای مربوط به نگرانیهای خیالی درباره بدن (مانند افکار مزاحم و مکرر در مورد درک، تغییر شکل و یا نقص در ظاهر فیزیکی) و با رفتارهای تکراری (همچون بررسی زیادی خود در آیینه، شانه کردن افراطی مو، آرایش زیاد و...) مشخص میشود (3).
اختلال بدریخت انگاری بدن با مشکلات روانشناختی دیگری مانند افسردگی و اضطراب و استرس ارتباط دارد (4) و با پیامدهای فراوانی از جمله پایین آمدن کیفیت زندگی و حرمت خود، بروز رفتارهای پرخطر منجر به خودکشی و اختلال در روابط اجتماعی، نداشتن شغل، ماندن در خانه همراه است (5). به بیان دیگر به نظر میرسد که اختلال بدریخت انگاری بدن با پریشانیهای روانشناختی (Psychological distress) در ارتباط است (6). پریشانی روانشناختی مجموعهای از علائم روانی، رفتاری و فیزیولوژیکی مثل اضطراب، افسردگی، بیقراری، کاهش عملکرد اجتماعی و اختلالات خواب است که با احساسات منفی و خسته کننده و تحریک پذیری و نگرانی مشخص میشود و با علائم جسمی مثل بیخوابی، سردرد و کمبود انرژی ارتباط دارد (7).
در همراهی پریشانی روانی با اختلال بدریخت انگاری بدن، به نظر میرسد که عوامل مختلفی دخیل باشند. افرادی که از اختلال بدریخت انگاری بدن رنج میبرند با تلاش برای عالی بودن در بدن و ظاهر خود و با نشخوار ذهنی رنجآور و وسواسگونه ناشی از نابهنجاریها، عیبها و نقصهای خیالی در بدن، زمینهساز بروز کمالگراییهای افراطی در خود میشوند (8). کمالگرایی (Perfectionism) تلاش برای بینقص بودن و داشتن استانداردهای بالا برای عملکرد به همراه ارزیابی انتقادات رفتار است (9). انسان کمالگرا همیشه خود را در معرض اضطراب میبیند و میترسد کارش مطلوب واقع نشود به همین دلیل این افراد شدیداً در معرض ابتلاء به مشکلات و پریشانیهای روانشناختی از جمله اضطراب، افسردگی و استرس هستند (10).
یکی دیگر از عواملی که در نگرانی از بدن و اختلال بدریخت انگاری بدن دخیل میباشد و در عین حال منجر به بروز پریشانیهای روانی میگردد، تفاوت افراد در تنظیم هیجاناتشان است (11). مشخص شده است که افراد در مواجهه با رویدادهای استرسزا از راهکارهای تنظیم هیجان متفاوتی برای اصلاح یا تعدیل تجربه هیجانی خود استفاده میکنند. در این بین دشواری در تنظیم هیجان (Difficulty in emotion regulation) به عدم نظارت، ارزیابی، فهم و اصلاح واکنشهای هیجانی به شیوهای که برای عملکرد بهنجار سودمند باشد، منجر میشود (12). بر اساس مدلهای واسطهای، مواجه با استرسهای موجود در بطن اختلال بدریخت انگاری بدن منجر به بینظمی هیجانی شده که به نوبه خود نتایج منفی زیادی مانند پریشانی روانی را در بر دارد (11).
پژوهشها بیانگر آنند که اختلال بدریخت انگاری بدن با پریشانیهای روانشناختی در ارتباط است (13، 4). افزون بر این، بین اختلال بدریخت انگاری بدنی با کمالگرایی (15-14 ،9) و دشواری در تنظیم هیجان (17-16) نیز رابطه دارد. همچنین، نتایج پژوهشها رابطه بین کمالگرایی و پریشانیهای روانی (19-18) و دشواری در تنظیم هیجان و پریشانیهای روانشناختی (20-21) را مورد تأیید قرار دادند. مطالعات صورت گرفته عمدتاً رابطه دو متغیر از متغیرهای تحقیق حاضر را در دانشجویان بررسی نمودهاند و در خصوص بررسی رابطه ساختاری بدریخت انگاری بدنی با پریشانیهای روانشناختی در دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجی کمالگرایی و دشواری در تنظیم هیجان، تاکنون مطالعهای انجام نشده است، از این رو پژوهش حاضر از حیث موضوع دارای نوآوری پژوهشی میباشد. مسئله دیگری که اهمیت این مطالعه را روشن میسازد شیوع 5/4 الی 77 درصدی بدریخت انگاری بدنی به خصوص در دانشجویان است (2). همچنین، شیوع حدوداً 10 درصدی پریشانیهای روانی در دانشجویان نیز نگران کننده به نظر میرسد (22). به همین دلیل بررسی روابط مستقیم این متغیرها با یکدیگر و همچنین بررسی روابط غیرمستقیمی که از طریق کمالگرایی و دشواری در تنظیم هیجان دارند، دارای اهمیت است. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه ساختاری بدریخت انگاری بدنی با پریشانیهای روانشناختی در دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجی کمالگرایی و دشواری در تنظیم هیجان میباشد. در جهت دستیابی به این هدف مدل پیشنهادی در قالب شکل 1 ارائه میشود.
