| جلسات | اهداف درمانی |
| جلسه اول | آشنایی اولیه با مراجع و برقراری رابطه مناسب با هدف پر کردن صحیح پرسشنامهها و ایجاد اعتماد؛ اجرای پرسشنامه جمعیت شناختی و اجرای پیشآزمون |
| جلسه دوم | معرفی درمانگر، آشنایی اعضای گروه با یکدیگر و برقراری رابطه درمانی؛ معرفی درمان، ACT اهداف و محورهای اصلی آن؛ تعیین قوانین حاکم بر جلسات درمان؛ ارائه اطاعات درباره درد مزمن و انواع آن |
| جلسه سوم | مروری بر تجارب جلسه قبل و دریافت بازخورد از بیماران تمایل فرد برای تغییر؛ بررسی انتظارات بیماران از درمان ACT؛ ایجاد درماندگی خلق |
| جلسه چهارم | تشخیص راهبردهای ناکارآمد کنترل گری و پی بردن به بیهودگی آنها؛ توضیح دادن مفهوم پذیرش و تفاوت آن با مفاهیم شکست، یأس، انکار، مقاومت و سپس، مشکلات و چالشهای پذیرش بیماری موردبحث قرار خواهد گرفت. |
| جلسه پنجم | تکلیف و تعهد رفتاری؛ معرفی و تفهیم آمیختگی به خود مفهومسازی شده و گسلش؛ کاربرد تکنیک¬های گسلش شناختی؛ مداخله در عملکرد زنجیرههای مشکلساز زبان و استعارهها؛ تضعیف اتاف خود با افکار و عواطف |
| جلسه ششم | نشان دادن جدایی بین خود، تجربیات درونی و رفتار؛ مشاهده خود بهعنوان زمینه؛ تضعیف خود مفهومی و بیان خود؛ در این تمرینات، شرکتکنندگان میآموزند بر فعالیتهای خود (نظیر تنفس، پیادهروی و)... تمرکز کنند و در هر لحظه از احوال خودآگاه باشند و زمانی که هیجانات، حسها و شناختها پردازش میشوند. |
| جلسه هفتم | شناسایی ارزشهای زندگی بیماران و تصریح و تمرکز بر این ارزشها و توجه به قدرت انتخاب آنها؛ استفاده از تکنیکهای ذهن آگاهی با تأکید بر زمان حال |
| جلسه هشتم | درک ماهیت تمایل و تعهد (آموزش تعهد به عمل)؛ شناسایی طرحهای رفتاری مطابق باارزشها و ایجاد تعهد برای عمل به آنها؛ درباره مفهوم عود و آمادگی برای مقابله با آن نکاتی بیان شد و درنهایت از بیماران برای شرکت در گروه تشکر و پسآزمون اجرا خواهد شد. |
| جلسات | محتوا |
| اول | اهداف: آشنایی با اصول کلی شفقت. محتوای کلی جلسات: اجرای پیشآزمون- معارفه اعضا- انتظاراتی که اعضاء از جلسات دارند- تعیین اهداف گروه توسط مشاور، انتظارات و توافق درباره آنها، آشنایی با مفاهیم کلی و ویژگیهای شفقت، دیدگاه بدون سرزنش و قضاوت چیست؟ مقایسه مغز قدیم و میانی و جدید، آموزش تنفس. تکلیف خانگی: به اعمالشان هوشیار باشند. رفتار و گفتارشان مربوط به کدام مغز است؟ تنفس صحیح. رفتار مورد انتظار: آشنایی کلی با شفقت. |
| دوم | اهداف: آگاهی در زمان حال و توضیح کامل شفقت. محتوای کلی جلسات: بررسی جلسه قبل، بازخورد اعضاء. شرح شفقت و تفاوت آن با ترحم و دلسوزی به خود؛ و عزتنفس. تمرین وارسی بدنی برای تنشزدایی. فواید شفقت. تکلیف خانگی: تنفس عمیق و تمرین وارسی بدنی. رفتار مورد انتظار: آشنایی با بودن در زمان حال. |
| سوم | اهداف: فواید خود شفقتی. مهربانی با خود از طریق خود مراقبتی. محتوای کلی جلسات: مرور جلسه پیشین، شرح مهربانی با خود، رابطه شفقت در خانواده افراد. تمرین خلق یک مکان امن و رنگ شفقتآمیز، آموزش مراقبت از خود و درماندگی خلاق (حل مسئله) استعاره باتلاق شنی و هیولا، تمرین تنفس و خود مشفق. تکلیف خانگی: ذکر 5 مورد مراقبت از خود؛ 3 فعالیت که مراقبت از خود را نمایان میکند. حل مسئله در مورد یکی از چالشهای هفته. رفتار مورد انتظار: پذیرش خود. |
| چهارم | اهداف: یافتن جایگاه شفقت در زندگی. کنترل خشم، درک و پذیرش و ملایمت با خود و دیگران. محتوای کلی جلسات: بررسی جلسه قبل. کلیپ اتوبوس برای نشخوارهای فکری، مشارکت اعضا در رابطه با خشم و راه کنترل آن. آموزش خودگوییهای مثبت با استعاره آبوهوا، آموزش شفقت نسبت به دیگران. استفاده از صندلی خالی و اجازه عقدهگشایی، تصویرسازی شفقت برای دیگران. تکلیف خانگی: فهرستی از مسائلی که شما را عصبانی میکند. تصویرسازی خود مشفق و توجه به مکان امن، شیء یا رنگ موردعلاقه در زمان نشخوار فکری و تشویش. رفتار مورد انتظار: کنترل احساسات |
| پنجم | اهداف: پرورش اشتراکات انسانی و مدیریت احساس و عواطف دشوار و حساسیت بر رنج اعضاء. محتوای کلی جلسات: مرور جلسه پیشین خواندن نامه و هوشیار کردن عواطف اعضا سپس بیان درد و رنج اعضاء، موانع از بین بردن درد و رنج. همدلی اعضا با هم از طریق به اشتراک گذاشتن تجربههای خود، آموزش پذیری شکست و اشتباهات خود بدون قضاوت و احساس گناه. پیامدهای عدم بخشش. کلیپ مهمان ناخوانده برای پذیرش دیگران. تکلیف خانگی: اگر من با خودم شفقت داشته باشم این کارها را انجام میدهم. رفتار مورد انتظار: پرورش اشتراکات انسانی، بخشش. |
| ششم | اهداف: کشف ارزشهای اصلی. محتوای کلی جلسات: مرور جلسه پیشین. موانع شفقت به خود. چه چیزی برای شما ارزشمند است؟ آموزش روشهای تقویت خود ارزشمندی عمیق زندگی کردن و تماشای نکات مثبت زندگی، تمرین تنفس، تصویرسازی خود مشفق، توضیح مهارتهای شفقت. تکلیف خانگی: تصویرسازی قدردانی از خود، ذکر 10 مورد از ارزشها و ویژگیهای مثبت خود. رفتار مورد انتظار: رشد احساس خود ارزشمندی و معنادهی به زندگی. |
| هفتم | اهداف: شناسایی احساسات متناقض، التیام زخم روانی، احساس توانمندسازی خود و معنا دهی به زندگی. محتوای کلی جلسات: مرور جلسه قبلی. انگیزه مراقبت از خود، اهداف هوشمندانه و اولویتبندی آنها برای داشتن معنای بیشتر در زندگی، شناسایی احساسات متناقض (خود انتقادگر)، آموزش نوشتن نامه مشفقانه به خود. تغییر روابط خود با دیگران خارج از تعصبات منفی و پذیرش. تکلیف خانگی: اهداف هوشمندانه برای ایجاد و معنا دهی بیشتر به زندگی، تمرین خود شفیق بر دیگران، شناسایی و ارتباط بین افکار، عواطف و احساسات متناقض. نوشتن نامه مهرانگیز به خود. رفتار مورد انتظار: مراقبت از خود و آگاهی از افکار و احساسات متناقض و هدفگذاری. |
| هشتم | اهداف: مرور مباحث آموزشی. محتوای کلی جلسات. بازخورد اعضای گروه. مروری بر تمرینات دوره، جمعبندی و اجرای پسآزمون. تکلیف خانگی: مرور تمرینات، برنامهریزی شفقت برای تمام دورههای زندگی (در مسائل جسمانی، روحی و روانی)، برنامه شفقت به خود در ارتباط مشفقانه با دیگران. رفتار مورد انتظار: بهکارگیری شفقت در زندگی روزمره برای تمام عمر. انجام پسآزمونها |
| مقدار P | گروه کنترل (20=n) (درصد) تعداد |
گروه شفقت (20=n) (درصد) تعداد |
گروه پذیرش و تعهد (20=n) (درصد) تعداد |
متغیرها | |
| *516/0 | (5) 1 | (5) 1 | (10) 2 | سیکل | سطح تحصیلات |
| (35) 7 | (45) 9 | (25) 5 | دیپلم | ||
| (10) 2 | (5) 1 | (10) 2 | فوقدیپلم | ||
| (45) 9 | (35) 7 | (50) 10 | لیسانس | ||
| (5) 1 | (10) 2 | (5) 1 | فوقلیسانس | ||
| *927/0 | (30) 6 | (30) 6 | (40) 8 | 1 تا 4 سال | طول مدت بیماری |
| (45) 9 | (40) 8 | (40) 8 | 5 تا 7 سال | ||
| (25) 5 | (30) 6 | (20) 4 | بالای 7 سال | ||
| *965/0 | (40) 9 | (50) 10 | (40) 8 | عود-بهبود | شدت بیماری |
| (45) 9 | (40) 8 | (45) 9 | پیشرونده | ||
| (10) 2 | (10) 2 | (15) 3 | پیشرونده-عود | ||
| *788/0 | (70) 14 | (75) 15 | (65) 13 | زن | جنسیت |
| (30) 6 | (25) 5 | (35) 7 | مرد | ||
| *280/0 | (3/13) 13 | (3/13) 11 | (3/13) 8 | مجرد | وضعیت تأهل |
| (3/13) 7 | (3/13) 9 | (3/13) 12 | متأهل | ||
| انحراف معیار ± میانگین | انحراف معیار ± میانگین | انحراف معیار ± میانگین | |||
| **706/0 | 79/7±40/34 | 31/8±65/32 | 82/7±50/32 | سن (سال) |
| متغیر | گروه | پیشآزمون | پسآزمون | پیگیری | |||
| میانگین | انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | ||
| اضطراب مرگ | پذیرش و تعهد | 80/10 | 28/2 | 75/4 | 88/1 | 20/5 | 90/1 |
| شفقت | 25/11 | 61/1 | 70/7 | 05/2 | 50/7 | 91/1 | |
| کنترل | 10/11 | 94/1 | 50/9 | 39/1 | 35/10 | 30/2 | |
| ترس از سقوط | پذیرش و تعهد | 40/18 | 03/3 | 90/8 | 19/2 | 70/8 | 02/2 |
| شفقت | 75/17 | 19/2 | 90/11 | 09/3 | 80/11 | 31/3 | |
| کنترل | 45/15 | 56/2 | 90/15 | 17/2 | 40/15 | 37/2 | |
| متغیر | منبع تغییرات | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | مقدار F | مقدار P | مجذور اتا |
| اضطراب مرگ | زمان | 133/508 | 400/1 | 930/362 | 183/113 | 001/0> | 665/0 |
| زمان و گروه | 967/149 | 800/2 | 556/53 | 702/16 | 001/0> | 369/0 | |
| گروه | 400/348 | 2 | 200/174 | 555/25 | 001/0 | 473/0 | |
| ترس از سقوط | زمان | 011/10535 | 2 | 506/5267 | 277/160 | 001/0> | 738/0 |
| زمان و گروه | 389/3978 | 4 | 597/994 | 263/30 | 001/0> | 515/0 | |
| گروه | 233/385 | 2 | 617/192 | 944/12 | 001/0 | 312/0 |
| متغیر | گروه | گروه | تفاوت میانگین | مقدار P |
| اضطراب مرگ | ﭘﺬیﺮش و ﺗﻌﻬﺪ | شفقت | 900/1- | 001/0 |
| ﭘﺬیﺮش و ﺗﻌﻬﺪ | کنترل | 400/3- | 001/0 | |
| شفقت | کنترل | 500/1- | 008/0 | |
| ترس از سقوط | ﭘﺬیﺮش و ﺗﻌﻬﺪ | شفقت | 817/1- | 038/0 |
| ﭘﺬیﺮش و ﺗﻌﻬﺪ | کنترل | 583/3- | 001/0 | |
| شفقت | کنترل | 767/1- | 045/0 |
|
Citation: Azizpour AA, Azmoudeh M, Ayromlou H, Hosseini Nesab SD. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy and Compassion-Focused Therapy on Death Anxiety and Fear of Falling in Patients with Multiple Sclerosis: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (8): 677-90. [Farsi]
|
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |