جلد 23، شماره 9 - ( 10-1403 )                   جلد 23 شماره 9 صفحات 853-846 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1400.218


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi M, Iranmanesh F, Shakiba E. Examining the Ergonomic Status of Rafsanjan Dental Students Using the RULA Method in 2022: A Short Report. JRUMS 2025; 23 (9) :846-853
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7508-fa.html
صادقی مصطفی، ایرانمنش فؤاد، شکیبا الهام. بررسی وضعیت ارگونومی دانشجویان دندان‌پزشکی رفسنجان با روش RULA در سال 1401: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (9) :846-853

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7508-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 262 kb]   (207 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (448 مشاهده)
متن کامل:   (290 مشاهده)
گزارش کوتاه
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، آذر 1403، 853-846




بررسی وضعیت ارگونومی دانشجویان دندان­پزشکی رفسنجان با روش RULA در سال 1401: یک گزارش کوتاه



مصطفی صادقی[1]، فواد ایرانمنش[2]، الهام شکیبا[3]








دریافت مقاله: 26/06/1403 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 09/08/1403 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 27/09/1403 پذیرش مقاله: 28/09/1403







چکیده
زمینه و هدف: حرفه دندان‌پزشکی یکی از آسیب‌پذیرترین حرفهها است. هدف از این تحقیق تعیین وضعیت ارگونومی دانشجویان دندان­پزشکی رفسنجان با روش RULA (Rapid Upper Limb Assessment) در سال 1401 بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، دانشجویان در یک ترم تحصیلی با روش نمونه­گیری در دسترس (50 نفر) انتخاب شدند. جهت بررسی وضعیت ارگونومیکی و اسکلتی-عضلانی به ترتیب از روش‌های‌ RULA و پرسش‌نامه Nowerdik استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ناپارامتریک کی اسکور و اسپیرمن انجام شد.
یافته‌ها: در بررسی وضعیت ارگونومیکی با ابزار RULA درصد بالایی از دانشجویان دندان‌پزشکی در اولویت اقدام اصلاحی سه (34 درصد) و چهار (56 درصد) قرار داشتند. رابطه معنی‌داری بین نمره درس ارگونومی با نمره نهایی RULA وجود نداشت (‌05/0P>).
نتیجه‌گیری: بیشتر دانشجویان دندان­پزشکی رفسنجان نیازمند ایجاد تغییرات پوسچر و آموزش­های بیشتر می‌با‌شند. هم­چنین، علائم اختلالات اسکلتی-عضلانی و درد در دانشجویان دندان­پزشکی رفسنجان درصد بالایی داشت.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، دندان‌پزشکی، بیماری‌های اسکلتی-عضلانی، ارگونومی، آموزش، رفسنجان

ارجاع: صادقی م، ایرانمنش ف، شکیبا ا. بررسی وضعیت ارگونومی دانشجویان دندانپزشکی رفسنجان با روش RULA در سال 1401: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 9، صفحات: 853-846.


 




مقدمه
اختلالات اسکلتی-عضلانی (Musculoskeletal disorders; MSDs) یک نگرانـی جهـانی است؛ اخـتلالات اسـکلتی-عضـلانی بـه صدمات و بیماری‌های ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، لیگامان‌ها، مفاصل، اعصـاب، رگ‌هـای خـونی و کلیـه سـاختارهای حمایتی که در حرکت نقـش دارنـد اطـلاق مـی‌شـود (1). پرستاران، پزشکان، جراحان و دندان‌پزشکان از جمله افرادی هستند که به واسطه وضعیت شغلی خود مستعد ابتلاء به اختلالات اسکلتی عضلانی هستند. در میان ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، دندان‌پزشکان بیشترین میزان شیوع ابتلاء به اختلالات اسکلتی-عضلانی را دارند (2). بر اساس مطالعات، بیش از 90 درصد دندان‌پزشکان در یکسال گذشته کاری خود، حداقل در یک عضو از بدن احساس درد داشتند که بیشتر مربوط به درد در ناحیه گردن و شانه می‌باشد و از لحاظ وضعیت کاری در سطح خطر متوسط و بالا قرار دارند (3).
با توجه به وضعیت شغلی دندان‌پزشکان، در بیشتر اوقات وضعیت‌های بدنی نامناسب طولانی مدت را به خود می‌گیرند. همچنین استفاده از ابزارآلات دقیق در یک محیط محدود و لزوم انجام کارهای دستی ظریف موجب می‌شود آنها به یکی از مستعدترین افراد برای ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی ناشی از وضعیت شغلی تبدیل شوند (4،5). پوسچر غلط، در صورت اصلاح نشدن، منجر به افسردگی، استرس، مشکلات گوارشی، تنفس ضعیف، کمردرد و سردردهای تنشی می‌شود (6). طبق مطالعه Blume و همکاران (2021) تقریباً 80 درصد زمان، درمان دانشجویان در مدت طولانی با وضعیت نامناسب کار می‌کنند که آن‌ها را در معرض خطر ارگونومیک بالایی قرار می‌دهد. بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که در دانشکده دندانپزشکی به ارگونومی نظری و عملی توجه بیشتری شود (7).
 Rapid Upper Limb Assessment (RULA) یک روش پیمایشی است به منظور بررسی دقیق وضعیت ارگونومیکی شغل‌های مختلف، استفاده می‌گردد. این روش که توسطMcAtamney و Corlett در سال ١٩٩٣ طراحی شده و روشی برای آنالیز اندام فوقانی است که علاوه بر پوسچر، نیرو و فعالیت اندام را نیز مد نظر قرار می دهد (8). بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت ارگونومی دانشجویان دندانپزشکی رفسنجان با روش RULA در سال 1401 اجرا گردید.
مواد و روش‌ها
این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی است. جمعیت مورد مطالعه 50 نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی رفسنجان در طول یک ترم تحصیلی در سال 1401 بودند. که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. معیار ورود افرادی بودند که در بخش مشغول به کار و تمایل به شرکت در مطالعه داشتند. معیار خروج از مطالعه عدم رضایت دانشجویان بود. جمع‌آوری داده‌ها پس از دریافت کد اخلاق از کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با کد اخلاق IR.RUMS.REC.1400.218 شروع شد. برای اطلاعات دموگرافیک شامل جنسیت، سن، قد، وزن و سال ورودی پرسشنامه بین دانشجویان توزیع و در مورد کیفیت و چگونگی کار توضیحات لازم به ایشان داده شد و پس از اعتمادسازی و توجیه در مورد محرمانه بودن اطلاعات اجازه همکاری لازم را در خصوص عکسبرداری را اخذ گردید. نمره ارگونومی دانشجویان حاضر در مطالعه طبق لیست از اداره آموزش دانشکده دریافت شد.
در روشRULA  (8) که لازمه آن مشاهده 10 تا 20 دقیقه و عکسبرداری از وضعیت حین کار هست. برای ارزیابی وضعیت اسکلتی در حین کار نیز از پرتکرارترین وضعیت افراد عکسبرداری به عمل آمد و برای هر عضو بنا به زوایای خاص قرارگیری و داشتن تکیه گاه و میزان نیروی وارده بر هر عضو، طبق استاندارد تعیین شده در نرم‌افزار Osmond Ergonomics (Poole, United Kingdom (Waldemar Walczak, نمره‌دهی و نمره نهایی محاسبه و عکس‌ها با توجه به روش RULA تفسیر شد. سپس برای هر یک از اجزاء کار اقدام به محاسبه درجه نا‌ ‌ایمن بودن پوسچر کاری با استفاده از نرم‌افزارOsmond Ergonomics و روش استاندارد RULAاستفاده شد. در این نرم‌افزار موقعیت مچ، ساعد، بازو، گردن و کمر و میزان درجه انحراف به چپ و راسـت و بـالا و پـایین بـه صورت شکل نشان داده شده بود کـه بـا انتخاب هر یک از حالت‌هـا امتیـازات محاسـبه شـده و در نهایـت امتیاز نهایی توسط نرم‌افزار اعلام گردید. مزیت ایـن نرم‌افزار نسبت به روش‌های قلم-کاغـذی صـرفه‌جـویی در زمـان نمونه‌برداری و کاهش خطای کاری می‌باشد. با توجه به اینکه تمـامی پوسچرها به صورت تصویر بیان شده است و کاربر زمانی را جهـت احتساب عدد مربوطه صرف نمی‌کند مـی‌توانـد جـایگزین مناسـبی برای روش‌های قلم-کاغذی باشد.
به منظور ثبت دردهای اسکلتی- عضلانی، از پرسشنامه Nowerdik استفاده گردید. در این پرسشنامه سؤالاتی در مورد درد اندام‌ها از جمله پشت، کمر، گردن و مچ دست، در زمان انجام کار دندانپزشکی، هفت روز گذشته و این‌که درد این اندام‌ها در 1٢ ماه گذشته سبب از کار افتادگی و مرخصی از کار شده است یا خیر پرسیده شد، پاسخ‌ها به صورت بله و خیر بود. سپس میانگین کلی درد بر اساس این پرسشنامه برای هر یک از شرکت‌کنندگان محاسبه گردید. روایی و پایایی این پرسشنامه را Kuorinka و همکاران در سال 1987 بررسی و با ضریب همبستگی 91/0 تأیید گردید (9).
در ادامه بررسی، پوسچر اندام‌های گوناگون مشاهده شده و بر اساس اصول خاصی امتیاز گذاری می‌شود. هرچه امتیازکسب شده بیشتر باشد، نشان دهنده فشارهای اسکلتی-عضلانی بیشتر است. امتیاز پوسچر اندام‌های گوناگون با یکدیگر ادغام شده و سرانجام با در نظر گرفتن فعالیت ماهیچه‌ای و نیروی اعمال شده امتیاز نهایی که گویای خطر بروز آسیب است مشخص می‌گردد که تفسیر نهایی امتیازات به این شرح است:
سطح یک: امتیاز نهایی ١ یا ٢ مشخص می‌سازد که اگر پوسچر برای مدت زمان طولانی ثابت حفظ نشود یا به شدت تکرار نگردد قابل قبول است.
سطح 2: امتیاز نهایی ٣ یا ٤ مشخص می‌سازد که مطالعه بیشتری در این زمینه لازم است و ایجاد تغییرات و مداخله ارگونومیک ممکن است ضروری باشد.
سطح 3: امتیاز نهایی ٥ و ٦ مشخص می‌سازد که مطالعه بیشتر، ایجاد تغییرات و مداخله ارگونومی در آینده نزدیک ضروری است.
سطح 4: امتیاز نهایی ٧ یا بیشتر مشخص می‌سازد که مطالعه بیشتر، ایجاد تغییرات و مداخله ارگونومی فوراً ضروری است.
اطلاعات نتایج حاصل از نرم‌افزار‌ RULA و داده­های حاصل از پرسش­نامه‌ پس از تکمیل و گردآوری، در نرم‌‌افزار آماری SPSS نسخه 22 وارد شد. برای توصیف داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، درصد، انحراف معیار و فراوانی) و با توجه به این‌که داده‌ها بر اساس آزمون شاپیرو-ویلک توزیع نرمال نداشتند (05/0<P)؛ بنابراین از آزمون‌های کی اسکور و اسپیرمن استفاده گردید. سطح معنی‌داری در آزمون­ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
در این پژوهش، تعداد 50 نفر از دانشجویان دندانپزشکی از ورودی‌های مختلف، با میانگین سنی 15/2±12/24 مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد 29 نفر زن (58 درصد) و 21 نفر مرد (42 درصد) و همه افراد شرکت‌کننده در این پژوهش راست دست بودند. از این تعداد 13 نفر (26 درصد) ترم هشت، 17 نفر (34 درصد) ترم ده، چهار نفر (8 درصد) ترم یازده و 16نفر (32 درصد) ترم دوازده بودند. میانگین قد شرکت کنندگان 12/10±34/171 و میانگین وزن آنان 85/14±00/70 بود. میانگین نمره نهایی RULA 07/1±16/6 و نمره ارگونومی30/1±28/16 بود. آزمون کی اسکور نشان داد که جنسیت با قد (007/0) و نمره نهایی RULA (007/0) ارتباط معنی‌دار داشت.
میانگین درد در مردان 30/5±95/5 و در زنان 56/4±28/6 بود. دانشجویان حین انجام درمان بیشتر از هفت روز گذشته و 12 ماه گذشته احساس درد داشتند. دانشجویان در حین انجام درمان، درد کمر و گردن را بیشتر احساس کردند. در هفت روز گذشته درد کمر و 12 ماه گذشته درد کمر و گردن بیشترین فراوانی داشت که دانشجویان گزارش کردند (جدول 1 ).
 
جدول 1- تعداد (درصد) فراوانی دردهای اسکلتی-عضلانی دانشجویان دندانپزشکی رفسنجان در سال 1401
عضو حین انجام درمان
فراوانی (درصد)
هفت روز گذشته
فراوانی (درصد)
12 ماه گذشته
فراوانی (درصد)
درد پشت  (%44)22  (16%) 8  (%28)14
درد شانه  (%44)22  (%14) 7  (%26)13
درد گردن  (%62) 31  (%14) 7  (%36)18
درد کمر  (%58) 29  (%18) 9  (%36)18
درد مچ و دست  (%48)24  (%12) 6  (%24)12
درد زانو  (%20) 10  (%6) 3  (%10) 5
درد پا  (%18) 9  (%14) 7  (%14) 7
درد ساعد  (%12) 6  (%6) 3  (%10) 5
درد ران‌ها  (%12) 6  (%6) 3  (%6) 3
 
در بررسی وضعیت ارگونومیکی با ابزارRULA 56 درصد از دانشجویان دندانپزشکی در اولویت اقدام اصلاحی سطح چهار (ضروری و آنی)، 17 درصد در سطح سوم (به زودی ضرورت دارد) و 5 درصد در سطح دوم (بهتر است شروع شود) قرار دارند و هیچ یک از دانشجویان در سطح یک (ضروری نیست) قرار نگرفتند.
آزمون اسپیرمن نشان داد که بین نمره درس ارگونومی با نمره نهایی RULA رابطه معکوس بود اما معنی‌دار نبود (213/0-=r و 138/0=P). همچنین با بین نمره نهایی RULA با دردهای اسکلتی ارتباط ضعیف بود اما معنی‌دار نبود (051/0=r و 722/0=P).
بحث
در بررسی وضعیت ارگونومیکی با ابزار RULA درصد بالایی از دانشجویان دندانپزشکی در اولویت اقدام اصلاحی 3 و 4 قرار داشتند که این نتایج با تحقیقات Choobineh و همکاران (10) و Blum و همکاران (7) همسویی داشت. همچنین در مطالعه‌ Ali akbari و همکاران (11) در بررسی وضعیت ارگونومیکی با ابزارRULA ، غالب دندانپزشکان در اولویت اقدام اصلاحی 2 و 3 قرار داشتند که مشابه نتایج مطالعه حاضر بود و لزوم تغییرات اساسی در آموزش ارگونومی دندانپزشکی برای دانشجویان و برگزاری دوره‌های بازآموزی برای دندانپزشکان را مشخص می‌نماید.
در مطالعه حاضر درد گردن، کمر، مچ و دست و پشت به ترتیب شایع‌ترین دردهای گزارش شده در حین درمان بود که تا حدودی با مطالعه Kiruthika و همکاران (16) و Yang و همکاران (17) و Choobineh و همکاران (10) همخوانی داشت و در بررسی آن‌ها درد گردن، شانه و پشت، مچ و کمر به ترتیب بیشترین آمار را به خود اختصاص داده بود. اما این یافته با نتایج مطالعه Ali akbari و همکاران (11) که شایع ترین دردهای گزارش شده به ترتیب درد پشت، شانه، کمر و گردن بودند، همخوانی نداشت.
بالاترین آمار درد در ١٢ ماه گذشته در مطالعه حاضر مربوط به درد کمر با 39 درصد بوده در حالی که این درد در مطالعه Ali akbari و همکاران (11) مربوط به گردن با ١/٥٩ درصد بوده است. این تفاوت می‌تواند به این دلیل باشد که در مطالعه Ali akbari دندانپزشکان جامعه آماری مطالعه را تشکیل دادند اما در مطالعه حاضر افراد مورد مطالعه دانشجویان دندانپزشکی می‌باشند. دانشجویان کمتر از دندانپزشکان کار درمان انجام دادند و همچنین جوان‌تر هستند.
با وجود اینکه واحد درسی مجزایی با عنوان آشنایی با مبانی ارگونومی در دندانپزشکی در کوریکولوم آموزشی رشته دندانپزشکی قرار داده شده است، اما نتایج مطالعه حاضر رابطه معنی‌داری میان نمره درس ارگونومی با نمره نهایی RULA نشان نداد که این نتایج نشان می‌دهد شیوه آموزشی جهت اصول حفظ وضعیت صحیح بدنی، بهتر از تغییر نماید و دانشجویان با همان وضعیت‌های بدنی نادرستی که شروع به کار می‌کنند، فارغ التحصیل می‌شوند. مشابه نتایج این مطالعه، Seifi و همکاران (12) نیز در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که آموزش لازم جهت رعایت اصول ارگونومی به دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه تهران داده نمی‌شود، که این موضوع نشانگر نیاز به تجدید نظر در کوریکولوم آموزشی دندانپزشکی ایران می‌باشد.
در مطالعه حاضر نتایج حاکی از آن بود که ارتباط معنی‌داری میان سن دانشجویان با نمره نهایی RULA وجود ندارد. مشابه نتایج مطالعه حاضر Seifi و همکاران (12) وMovahhed و همکاران (13) در مطالعه خود تفاوت معنی‌داری میان وضعیت بدنی دانشجویانی که در سال چهارم، پنجم و ششم تحصیل بودند مشاهده ننمودند، که این موضوع نیز نشانگر عدم آموزش کافی و اصولی دانش ارگونومی در دانشکده‌های دندانپزشکی و خلأهای موجود در کوریکولوم آموزشی این رشته می‌باشد.
در مطالعه فوق ارتباط معنی‌داری میان قد و وزن با نمره نهایی RULA مشاهده نگردید. Ali akbari و همکاران (11) نیز در مطالعه خود که به بررسی وضعیت دندانپزشکان شهر بجنورد با روش RULA پرداختند، ارتباط معنی‌داری میان قد و وزن با نمره نهایی RULA مشاهده نکردند. همچنین در مطالعهKoochak Dezfouli  و همکاران (14) ارتباط معنی‌داری میان قد و وزن با ایجاد اختلالات عضلانی اسکلتی مشاهده نگردید.
از محدودیت‌های اجرایی این پژوهش می‌توان به لزوم عکسبرداری از دانشجویان در حین کار اشاره نمود، زیرا که دانشجویان در هنگام عکسبرداری پوزیشن خود را تغییر می‌دادند و این موضوع می‌تواند به صحت نتایج پژوهش آسیب وارد نماید، لذا اگر امکان استفاده از سنسورها باشد، دقت نتایج پژوهش بالاتر می‌رود. همچنین از دیگر محدودیت‌های این پژوهش می‌توان به شیوه جمع‌آوری اطلاعات این مطالعه که خود اظهاری بوده (به جزء نمره­دهیRULA ) و امکان دارد نتایج دقت مورد نظر را نداشته باشند اشاره نمود لذا در تفسیر نتایج احتیاط لازم مد نظر قرار گرفت.
نتیجه‌گیری
نتایج این مطالعه نشان داد اکثریت دانشجویان دندانپزشکی رفسنجان نیازمند اقدام اصلاحی در وضعیت ارگونومی می‌با‌شند. همچنین علائم اختلالات اسکلتی-‌عضلانی و درد در دانشجویان دندانپزشکی رفسنجان نیز مانند اغلب تحقیقات درصد بالایی داشته که نشان‌دهنده رعایت ضعیف اصول ارگونومی در این دانشجویان است. پیشنهاد می‌گردد تغییرات مؤثر در شیوه آموزشی رشته دندانپزشکی و برگزاری دوره‌های ارگونومیکی برای دانشجویان در نظر گرفته شود تا از مشکلات بعدی و مرگ و میر ناشی از این اختلالات در این قشر درمانی پیشگیری به عمل آید. همچنین به جای تدریس درس ارگونومی در یک ترم تحصیلی، تعداد جلسات درس در بین ترم‌های گوناگون تدریس شود.
تشکر و قدردانی
محققین از حمایت مالی و معنوی معاونت محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و کلیه دانشجویانی که در مطالعه شرکت داشتند، تشکر می‌نمایند.
تضاد در منافع: نویسندگان اظهار می‌دارند در این مطالعه تضاد منافعی وجود ندارد.
حامی مالی: این پژوهش با حمایت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شده است.
ملاحظات اخلاقی (کد اخلاق): این مقاله حاصل بخشی از پایان‌نامه با عنوان بررسی وضعیت ارگونومی دانشجویان دندانپزشکی رفسنجان با روش RULA در سال 1401 مقطع دکترای حرفه ای مصوب دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با کد اخلاق IR.RUMS.REC.1400.218 می‌باشد.
مشارکت نویسندگان
- طراحی ایده: الهام شکیبا
- روش کار: فواد ایرانمنش
- جمع­آوری داده­ها: الهام شکیبا
- تجزیه و تحلیل داده­ها: مصطفی صادقی
- نظارت: مصطفی صادقی
- مدیریت پروژه: مصطفی صادقی
- نگارش پیش­نویس اصلی: الهام شکیبا
بررسی و ویرایش: مصطفی صادقی،  فواد ایرانمنش
 

References
 
1. Pavlovic Veselinovic S, Hedge A, Veselinovic M. An ergonomic expert system for risk assessment of work-related musculo-skeletal disorders. Int J Ind Ergon 2016; 53: 130-9.
2. Phedy P, Gatam L. Prevalence and associated factors of musculoskeletal disorders among young dentists in Indonesia. Malays. Orthop J 2016; 10 (2):1.
3. Showraki N, Fakhraei F, Saadatmand N, Farhadi A. Effects of Teaching Ergonomic Principles on Working Status in Dental Students. Iran South Med J 2019; 22 (2) :130-140. [Farsi]
4. Tariq F, Kashif M, Mehmood A, Quraishi AJRJoHS. Prevalence of Neck Pain and its effects on Activities of Daily Living among dentists working in Faisalabad. J Res Health Sci 2020; 2 (1): 10-3.
5. Koneru S, Tanikonda RJ, Dentistry C. Role of yoga and physical activity in work-related musculoskeletal disorders among dentists. J Int Soc Prev Community Dent 2015; 5 (3): 199.
 6. Pivotto L, Candotti C, Sedrez J, Schmit E, Costa L, Loss J. Effects of Pilate’s method on the posture, postural habits, and neck and back pain of women with temporomandibular dysfunction: A randomized clinical trial. Int J Spine Surg 2020; 20 (8): 4-22.
7. Blume K, Holzgreve F, Fraeulin L, Erbe C, Betz W, Wanke EM, et al. Ergonomic Risk Assessment of Dental Students—RULA Applied to Objective Kinematic Data. Int J Environ Res 2021; 18 (19): 10550e.
8. McAtamney L, Corlett ENJAe. RULA: a survey method for the investigation of work-related upper limb disorders. Appl Ergon 1993; 24 (2): 91-9.
9. Kuorinka I, Jonsson B, Kilbom A, Vinterberg H, Biering-Sørensen F, Andersson G, et al. Standardised Nordic questionnaires for the analysis of musculoskeletal symptoms. Appl Ergon 1987; 18 (3): 233-7.
10. Choobineh A, Tabatabaei S, Tozihian M, Ghadami F, Medicine e. Musculoskeletal problems among workers of an Iranian communication company. Indian J Occup Environ Med 2007; 11 (1): 32-6
11. Ali akbari R, Vahedian Shahroodi M, Tehrani H, Esmaeili H, Hokmabadi R. Dentists' ergonomic assessment by RULA method and its relationship with musculoskeletal disorders. Int J Dent Med 2018; 31 (1): 45-67. [Farsi]
12. Seifi S, Eftekharian S, Sarrafan N, Gholinia H. Ergonomic Evaluation of Frequency and risk factors of musculoskeletal Disorder of Specialist Dentist of Babol dentistry faculty. Stud Med Sci 2016; 27 (4): 330-335. [Farsi]
13. Movahhed T, Dehghani M, Arghami S, Arghami AJJob, rehabilitation m. Do dental students have a neutral working posture. J Back Musculoskelet Rehabil 2016; 29 (4): 859-64.
14. Koochak Dezfouli M, Bagheri B, Yazdani Charati J, Zamanzadeh M. Prevalence of Musculoskeletal Disorders and Related Risk Factors among General Dentists in Sari in 2019. J Mashhad Dent 2021; 45 (4): 395-404. [Farsi]


Examining the Ergonomic Status of Rafsanjan Dental Students Using the RULA Method in 2022: A Short Report


Mostafa Sadeghi[4], Foad Iranmanesh[5], Elham Shakiba[6]

Received: 16/09/24       Sent for Revision: 30/10/24      Received Revised Manuscript: 17/12/24   Accepted: 18/12/24



Background and Objectives: The profession of dentistry is one of the most vulnerable professions. The purpose of this research was to determine the ergonomic status of Rafsanjan dental students using the RULA (Rapid Upper Limb Assessment) method in 2022.
Materials and Methods: In this descriptive-cross-sectional study, the students were selected in one academic semester using convenience sampling method (50 people). RULA and Nowerdik’s Questionnaire were used to examine the ergonomic and skeletal-muscular condition, respectively. Data analysis was done by non-parametric Chi square and Spearman tests.
Results: In the study of ergonomic status with the RULA tool, a high percentage of dental students prioritized corrective action three (34%) and four (56%). There was no significant relationship between the ergonomics course score and the final grade of RULA and (p>0.05).
Conclusion:  Most of the dental students in Rafsanjan need more training and posture changes. Also, the symptoms of skeletal-muscular disorders and pain in Rafsanjan dental students have a high percentage.
Keywords: Students, Dentistry, Musculoskeletal diseases, Ergonomics, Education, Rafsanjan
Funding: The Research Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences was the financial sponsor of this research.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1400.218).
Authors, contribution:
- Conceptualization: Elham Shakiba
- Methodology: Foad Iranmanesh
- Data collection Elham Shakiba
- Formal analysis: Mostafa Sadeghi
- Supervision: Mostafa Sadeghi
- Project administration: Mostafa Sadeghi
- Writing – original draft: Elham Shakiba
Citation: Sadeghi M, Iranmanesh F, Shakiba E. Examining the Ergonomic Status of Rafsanjan Dental Students Using the RULA Method in 2022: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (9): 846-853. [Farsi]
- Writing – review & editing: Mostafa Sadeghi, Foad Iranmanesh  
 

[1]- استاد گروه دندانپزشکی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
[2]- استادیار، گروه اندودنتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
[3]- (نویسنده مسئول) دکترای آموزش عالی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
تلفن: 34280133-034، پست الکترونیکی: shakibae7@gmail.com
[4]- Prof., Dept. of Restorative Dentistry, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
[5]- Assistant Prof., Dept. of Endodontics, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences Rafsanjan, Iran
[6]- PhD in Higher Education, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran, ORCID: 0000-0002-8309-0413
 (Corresponding Author) Tel: (034) 34280133, E-mail: Shakibae7@gmail.com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشي و فيزيوتراپي
دریافت: 1403/6/18 | پذیرش: 1403/10/24 | انتشار: 1403/11/2

فهرست منابع
1. Pavlovic Veselinovic S, Hedge A, Veselinovic M. An ergonomic expert system for risk assessment of work-related musculo-skeletal disorders. Int J Ind Ergon 2016; 53: 130-9.
2. Phedy P, Gatam L. Prevalence and associated factors of musculoskeletal disorders among young dentists in Indonesia. Malays. Orthop J 2016; 10 (2):1.
3. Showraki N, Fakhraei F, Saadatmand N, Farhadi A. Effects of Teaching Ergonomic Principles on Working Status in Dental Students. Iran South Med J 2019; 22 (2) :130-140. [Farsi]
4. Tariq F, Kashif M, Mehmood A, Quraishi AJRJoHS. Prevalence of Neck Pain and its effects on Activities of Daily Living among dentists working in Faisalabad. J Res Health Sci 2020; 2 (1): 10-3.
5. Koneru S, Tanikonda RJ, Dentistry C. Role of yoga and physical activity in work-related musculoskeletal disorders among dentists. J Int Soc Prev Community Dent 2015; 5 (3): 199.
6. Pivotto L, Candotti C, Sedrez J, Schmit E, Costa L, Loss J. Effects of Pilate’s method on the posture, postural habits, and neck and back pain of women with temporomandibular dysfunction: A randomized clinical trial. Int J Spine Surg 2020; 20 (8): 4-22.
7. Blume K, Holzgreve F, Fraeulin L, Erbe C, Betz W, Wanke EM, et al. Ergonomic Risk Assessment of Dental Students—RULA Applied to Objective Kinematic Data. Int J Environ Res 2021; 18 (19): 10550e.
8. McAtamney L, Corlett ENJAe. RULA: a survey method for the investigation of work-related upper limb disorders. Appl Ergon 1993; 24 (2): 91-9.
9. Kuorinka I, Jonsson B, Kilbom A, Vinterberg H, Biering-Sørensen F, Andersson G, et al. Standardised Nordic questionnaires for the analysis of musculoskeletal symptoms. Appl Ergon 1987; 18 (3): 233-7.
10. Choobineh A, Tabatabaei S, Tozihian M, Ghadami F, Medicine e. Musculoskeletal problems among workers of an Iranian communication company. Indian J Occup Environ Med 2007; 11 (1): 32-6
11. Ali akbari R, Vahedian Shahroodi M, Tehrani H, Esmaeili H, Hokmabadi R. Dentists' ergonomic assessment by RULA method and its relationship with musculoskeletal disorders. Int J Dent Med 2018; 31 (1): 45-67. [Farsi]
12. Seifi S, Eftekharian S, Sarrafan N, Gholinia H. Ergonomic Evaluation of Frequency and risk factors of musculoskeletal Disorder of Specialist Dentist of Babol dentistry faculty. Stud Med Sci 2016; 27 (4): 330-335. [Farsi]
13. Movahhed T, Dehghani M, Arghami S, Arghami AJJob, rehabilitation m. Do dental students have a neutral working posture. J Back Musculoskelet Rehabil 2016; 29 (4): 859-64.
14. Koochak Dezfouli M, Bagheri B, Yazdani Charati J, Zamanzadeh M. Prevalence of Musculoskeletal Disorders and Related Risk Factors among General Dentists in Sari in 2019. J Mashhad Dent 2021; 45 (4): 395-404. [Farsi]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb