|
رویداد
|
|
سیستم قیاسی
|
|
سطح پیوندی
|
|
سطح گزاره ای
|
|
سطح مدل طرحواره ای
|
|
مسیر 2
|
|
مسیر1
|
| جلسه | محتوا |
| اول | توضیح کلی در خصوص زمان و روند جلسات و مرور مسائل مرتبط با رازداری توضیح در خصوص روند کار در جلسه فعلی که شامل ارزیابی و مصاحبه تشخیصی، آشنایی با پروتکل درمانی، و ارائه تکلیف خواهد بود. تکلیف: نوشتن اهداف کلی مراجع در زندگی، فهرست مشکلات مراجع، تکمیل نمودار پایش خلق روزانه |
| دوم | تقویت رابطه و اتحاد درمانی، ایجاد انگیزه جهت ادامه جلسات، تعیین اهداف درمانی، تعیین فعالیت(هایی) جهت بهبود خلق تکلیف: تعیین گامهای مورد نیاز برای اهداف کلی زندگی، تکمیل اهداف درمانی، انجام یک یا دو فعالیت لذتبخش تعیین شده در جلسه و بررسی تأثیر آن بر خلق مراجع، تکمیل نمودار پایش خلق روزانه |
| سوم | شروع آموزش مربوط به مهارتهای فراهیجانی با تمرکز بر آگاهی از هیجانهای پایه، کاربرد و ضرورت آنها، پذیرش هیجانها، آشنایی با منطق آگاهی غیرقضاوتی تکلیف: تکمیل نمودار پایش خلق روزانه، ثبت هیجانات تجربه شده در طول هفته، تمرین تنفس آگاهانه |
| چهارم | نامگذاری و تفکیک هیجانهای تجربه شده، پذیرش هیجانها، شناسایی رخدادهای قبل، در حین و بعد از تجربه هیجانی تکلیف: تکمیل نمودار پایش خلق روزانه، ثبت تجارب هیجانی همراه با رخدادهای قبل، در حین هیجان و بعد از هیجان، انجام تمرین قدم زدن آگاهانه |
| پنجم | تمرکز بیشتر بر تجربه هیجانی، معرفی کامل مؤلفههای تجربه هیجانی، نحوه تعامل آنها، آموزش نحوه آگاهی از این مؤلفهها تکلیف: تکمیل نمودار پایش خلق روزانه، ثبت تجارب هیجانی2، انجام ذهن آگاهی در هنگام تجربه هیجانی |
| ششم | توضیح در خصوص تعامل مؤلفههای تجربه هیجانی و نحوه تأثیر آن بر هیجان به عنوان راهبردهای تنظیم هیجان، معرفی راهبردهای درونی – بیرونی و کارآمد- ناکارآمد تنظیم هیجان توضیح در مورد رفتارهای هیجانی به عنوان راهبردهای بیرونی تنظیم هیجان (شامل رفتارهایی که برای اجتناب از هیجان انجام میشود و رفتارهایی که ناشی از هیجان است) تکلیف: مطالعه جزوه مربوط به رفتارهای اجتنابی و مبتنی بر هیجان، شناسایی و ثبت راهبردهای رفتاری تنظیم هیجان |
| هفتم | توجه به مفهوم تفکر به عنوان یکی از مؤلفه های تجربه هیجان توضیح نحوه تأثیر تفکر بر هیجان تجربه شده معرفی تلههای فکری به عنوان راهبردهای درونی و ناکارآمد تنظیم هیجان تکلیف: مطالعه جزوه مربوط به افکار، پر کردن جدول راهبردهای تنظیم هیجان |
| هشتم | مرور مطالب قبلی، شناسایی هیجانهای مشکل ساز، شناسایی باورها، بازداریها و هیجانهای جفت شده، توضیح روند و اهمیت فراخوانی هیجانها تکلیف: تکمیل کاربرگ مربوط به داستان هیجانی 1 |
| نهم تا یادزهم | فراخوانی هیجان، بیان نمادین هیجان و دسترسی به هیجان های بازداری شده، تأیید تجربه هیجانی مراجع، پذیرش نیازهای مراجع، تسهیل دسترسی به پاسخ های هیجانی سالم تر تکلیف: تکمیل کاربرگ مربوط به داستان هیجانی 2 |
| دوزادهم (پایانی) |
مرور مفاهیم کلیدی درمان- بررسی احساست فعلی مراجع به خصوص نسبت به پایان یافتن جلسات، آمادگی برای استفاده از مطالب جلسات برای چالشهای آینده زندگی تکلیف: مرور جزوه مربوط به خلاصه جلسات درمانی |
| تعداد | درصد | ||
| جنسیت | مرد | 7 | 70 |
| زن | 3 | 30 | |
| جمع | 10 | 100 | |
| سطح تحصیلات | دکتری | 9 | 90 |
| کارشناسی ارشد | 1 | 10 | |
| جمع | 10 | 100 | |
| رشته تحصیلی | روانشناسی | 8 | 80 |
| مشاوره | 2 | 20 | |
| جمع | 10 | 100 | |
| مرتبه علمی | استادتمام | 2 | 20 |
| دانشیار | 3 | 30 | |
| استادیار | 4 | 40 | |
| سایر | 1 | 10 | |
| جمع | 10 | 100 | |
| سابقه درمانگری (به سال) | 10-15 | 2 | 20 |
| 15-20 | 5 | 50 | |
| بیش از 20 سال | 3 | 30 | |
| جمع | 10 | 100 |
| سؤالات | Impact score | CVR | CVI |
| 1- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه اول با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 4/4 | 1 | 1 |
| 2- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه اول با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 2/4 | 1 | 1 |
| 3- تا چه حدی محتوای جلسه اول در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 2/4 | 1 | 1 |
| 4- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه دوم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 6/3 | 1 | 1 |
| 5- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه دوم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 5/3 | 1 | 9/0 |
| 6- تا چه حدی محتوای جلسه دوم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 5/3 | 1 | 1 |
| 7- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه سوم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 2/3 | 8/0 | 9/0 |
| 8- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه سوم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 3 | 8/0 | 9/0 |
| 9- تا چه حدی محتوای جلسه سوم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 3 | 8/0 | 9/0 |
| 10- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه چهارم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 8/2 | 1 | 1 |
| 11- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه چهارم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 5/2 | 8/0 | 9/0 |
| 12- تا چه حدی محتوای جلسه چهارم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 8/2 | 1 | 1 |
| 13- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه پنجم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 4/2 | 8/0 | 9/0 |
| 14- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه پنجم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 6/2 | 1 | 1 |
| 15- تا چه حدی محتوای جلسه پنجم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 4/2 | 8/0 | 1 |
| 16- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه ششم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 3/2 | 1 | 9/0 |
| 17- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه ششم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 9/1 | 1 | 9/0 |
| 18- تا چه حدی محتوای جلسه ششم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 2 | 8/0 | 8/0 |
| 19- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه هفتم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 8/1 | 8/0 | 8/0 |
| 20- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه هفتم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 8/1 | 8/0 | 8/0 |
| 21- تا چه حدی محتوای جلسه هفتم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 6/1 | 8/0 | 8/0 |
| 22- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه هشتم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 5/3 | 1 | 1 |
| 23- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه هشتم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 9/2 | 8/0 | 9/0 |
| 24- تا چه حدی محتوای جلسه هشتم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 3/3 | 1 | 1 |
| 25- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه نهم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 3/3 | 1 | 1 |
| 26- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه نهم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 9/2 | 8/0 | 9/0 |
| 27- تا چه حدی محتوای جلسه نهم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 6/3 | 8/0 | 9/0 |
| 28- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه دهم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 3/3 | 1 | 1 |
| 29- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه دهم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 9/2 | 8/0 | 9/0 |
| 30- تا چه حدی محتوای جلسه دهم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 6/3 | 8/0 | 9/0 |
| 31- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه یازدهم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 3/3 | 1 | 1 |
| 32- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه یازدهم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 9/2 | 8/0 | 9/0 |
| 33- تا چه حدی محتوای جلسه یازدهم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 6/3 | 8/0 | 9/0 |
| 34- تا چه حد اهداف و محتوای جلسه دوازدهم با تعریف نظری ارائه شده از درمان به لحاظ، اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و بخشی از آن را پوشش میدهد؟ | 5/3 | 1 | 1 |
| 35- تا چه حد تکالیف و فعالیتهای جلسه دوازدهم با محتوای جلسه از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن تناسب داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 1/3 | 9/0 | 9/0 |
| 36- تا چه حدی محتوای جلسه دوازدهم در فرآیند تغییر در درمان از نظر اهمیت، ضرورت، مربوط بودن، ساده بودن و واضح بودن نقش داشته و آن را پوشش میدهد؟ | 2/3 | 1 | 1 |
|
Citation: Shameli MH, Borjali A, Isamorad A, Afshari A, Asgari M. Development and Validation of Emotion-Focused Cognitive Behavioral Protocol Based on SPAARS Model: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 23 (10): 918-31. [Farsi]
|
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |