جلسات | هدف | محتوا | تغییر رفتار | تکلیف |
اول | شفافسازی ارزشها | توضیح مفهوم ارزشها، شناسایی ارزشهای اصلی | درک معنی و مفهوم ارزش | شناسایی و اجرای طرحهای رفتاری مطابق با ارزشها |
دوم | آگاهی از هیجانها بدون قضاوت نسبت به تجارب | انجام تمرینات توجه آگاهی | ماندن در زمان حال | اجرای تمرینات ذهن آگاهی در طول هفته |
سوم | کاهش ارزیابی منفی و خنثیسازی | انجام نا همآمیزی | آشنایی با مفهوم نا همآمیزی | انجام تمرینات گسلش شناختی |
چهارم | گسترش زمینه فکری | انجام تمرینات انعطافپذیری شناختی بهمنظور انعطاف در شیوهای که ذهن مراجع واقعیت را تعریف میکند | نگاه به جوانب مختلف یک موضوع | انجام تمرینات انعطافپذیری و پیدا کردن تبیینهای جایگزین برای واقعیات |
پنجم | کمک به مراجع برای کسب راحتی و آرامش بخشی | بررسی تکلیف جلسه قبل و تهیه برنامه آرمیدگی و خود آرام بخشی | خود آرام بخشی | انجام تمرینات آرامش بخشی در طول هفته |
ششم | فاصلهگیری از اجتناب تجربهای | انجام عمل متضاد با هیجان بهمنظور فاصلهگیری از اجتناب تجربهای | عدم اجتناب از تجارب و هیجانات منفی | انجام اعمال متضاد با هیجانات در طول هفته |
هفتم | کمک به مراجع برای یادگیری و درک اهمیت ارتباط بین فردی مؤثر | انجام تمریناتی برای یادگیری و بهبود روابط بین فردی همچون گوش دادن توجه آگاهانه | افزایش و بهبود ارتباط بین فردی مؤثر | انجام تمرینات ارتباط مؤثر در طول هفته |
هشتم | کاهش ترس از هیجانات منفی و افزایش تحمل | افزایش آگاهی از هیجانات و رویارویی مبتنی بر تصویرسازی با هیجانها | رویارویی مبتنی بر تصویرسازی با هیجانها | انجام تمرینات رویارویی مبتنی بر تصویرسازی |
نهم | خو گرفتن با احساسات دردناک و کاهش اجتناب | رویارویی واقعی با حسهای بدنی هیجان | رویارویی واقعی با حسهای بدنی هیجان | انجام تمرینات رویارویی با حسهای بدنی |
دهم | حساسیتزدایی تجارب دردسرساز | انجام رویارویی موقعیتی با تدوین سلسلهمراتب رویارویی | رویارویی موقعیت با هیجانات منفی | انجام رویارویی حداقل 3 یا 4 بار تکمیل پرسشنامه و اجرای پسآزمون |
جمعیت شناختی | گروه آزمایش فراتشخیصی یکپارچهنگر (17=n) | گروه کنترل (16=n) | مقدار P | |||
فراوانی | درصد | فراوانی | درصد | |||
سن | 20 تا 30 سال | 8 | 1/47 | 9 | 3/56 | 934/0 |
31 تا 40 سال | 5 | 4/29 | 3 | 8/18 | ||
41 تا 50 سال | 4 | 5/23 | 4 | 25 | ||
مدت زمان زندگی مشترک | زیر 5 سال | 7 | 2/41 | 7 | 8/43 | 587/0 |
5 تا 10 سال | 6 | 3/35 | 4 | 25 | ||
11 تا 15 سال | 2 | 8/11 | 2 | 5/12 | ||
16 تا 20 سال | 1 | 9/5 | 3 | 8/18 | ||
بالاتر از 20 سال | 1 | 9/5 | 0 | 0 | ||
سطح تحصیلات | زیر دیپلم | 4 | 5/23 | 2 | 5/12 | 234/0 |
دیپلم | 2 | 8/11 | 3 | 8/18 | ||
فوقدیپلم | 3 | 6/17 | 2 | 5/12 | ||
لیسانس | 6 | 3/35 | 5 | 3/31 | ||
فوقلیسانس | 1 | 9/5 | 3 | 8/18 | ||
دکتری | 1 | 9/5 | 1 | 3/6 | ||
وضعیت مالی |
ضعیف | 2 | 8/11 | 4 | 25 | 798/0 |
متوسط | 9 | 9/52 | 6 | 5/37 | ||
خوب | 6 | 3/35 | 6 | 5/37 |
متغیر | گروه | حجم نمونه | مرحله | میانگین | انحراف معیار |
آماره Shapiro–Wilk |
مقدار P | |
ناگویی خلقی | ناتوانی در شناسایی احساسات | فراتشخیص یکپارچه | 17 | پیشآزمون | 47/20 | 24/3 | 92/0 | 120/0 |
پسآزمون | 41/15 | 45/2 | 93/0 | 189/0 | ||||
پیگیری | 82/16 | 40/2 | 86/0 | 013/0 | ||||
کنترل | 16 | پیشآزمون | 00/20 | 80/2 | 94/0 | 308/0 | ||
پسآزمون | 19/20 | 87/1 | 97/0 | 832/0 | ||||
پیگیری | 94/19 | 05/2 | 90/0 | 087/0 | ||||
ناتوانی در توصیف احساسات | فراتشخیص یکپارچه | 17 | پیشآزمون | 94/16 | 13/3 | 95/0 | 461/0 | |
پسآزمون | 11/12 | 58/1 | 92/0 | 170/0 | ||||
پیگیری | 94/13 | 28/2 | 93/0 | 231/0 | ||||
کنترل | 16 | پیشآزمون | 94/17 | 62/2 | 86/0 | 018/0 | ||
پسآزمون | 93/16 | 86/2 | 94/0 | 307/0 | ||||
پیگیری | 00/17 | 25/2 | 97/0 | 848/0 | ||||
سبک تفکر عینی | فراتشخیص یکپارچه | 17 | پیشآزمون | 94/26 | 37/3 | 94/0 | 296/0 | |
پسآزمون | 76/19 | 25/3 | 92/0 | 170/0 | ||||
پیگیری | 88/21 | 60/3 | 93/0 | 234/0 | ||||
کنترل | 16 | پیشآزمون | 50/28 | 29/3 | 97/0 | 747/0 | ||
پسآزمون | 31/27 | 48/3 | 95/0 | 558/0 | ||||
پیگیری | 94/27 | 33/4 | 94/0 | 403/0 | ||||
نمره کل ناگویی خلقی | فراتشخیص یکپارچه | 17 | پیشآزمون | 24/67 | 09/9 | 89/0 | 053/0 | |
پسآزمون | 65/49 | 86/6 | 92/0 | 134/0 | ||||
پیگیری | 29/55 | 36/7 | 90/0 | 109/0 | ||||
کنترل | 16 | پیشآزمون | 81/69 | 62/7 | 93/0 | 242/0 | ||
پسآزمون | 81/67 | 30/7 | 92/0 | 157/0 | ||||
پیگیری | 81/67 | 73/7 | 90/0 | 093/0 | ||||
اندیشهپردازی خودکشی | فراتشخیص یکپارچه | 17 | پیشآزمون | 59/11 | 35/2 | 95/0 | 430/0 | |
پسآزمون | 65/6 | 42/2 | 93/0 | 217/0 | ||||
پیگیری | 88/7 | 52/2 | 93/0 | 247/0 | ||||
کنترل | 16 | پیشآزمون | 75/12 | 26/3 | 93/0 | 227/0 | ||
پسآزمون | 81/11 | 46/2 | 95/0 | 416/0 | ||||
پیگیری | 13/12 | 78/1 | 95/0 | 420/0 |
متغیرها | منبع تغییرات | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | مقدار F |
مقدار P |
اندازه اثر | |
ناگویی خلقی | درون گروهی | اثر زمان | 25/1275 | 49/1 | 87/855 | 43/89 | 001/0> | 603/0 |
اثر متقابل زمان و گروه | 19/884 | 49/1 | 42/593 | 01/62 | 001/0> | 594/0 | ||
خطا | 98/442 | 30/46 | 57/9 | |||||
بین گروهی | اثر گروه | 52/3039 | 1 | 52/3039 | 59/18 | 001/0> | 375/0 | |
خطا | 80/5068 | 31 | 51/163 | |||||
اندیشهپردازی خودکشی | درون گروهی | اثر زمان | 06/153 | 29/1 | 65/118 | 19/47 | 001/0> | 604/0 |
اثر متقابل زمان و گروه | 46/72 | 29/1 | 17/56 | 34/22 | 001/0> | 419/0 | ||
خطا | 55/100 | 99/39 | 51/2 | |||||
بین گروهی | اثر گروه | 95/306 | 1 | 95/306 | 81/19 | 001/0> | 390/0 | |
خطا | 40/480 | 31 | 50/15 |
Citation: Hossein Alizadeh M, Ghamari M, Gholami Tooranposhti M. The Effectiveness of Integrated Trans-Diagnostic Therapy on Alexithymia and Suicidal Ideation in Female Victims of Domestic Violence: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (2): 168-85. [Farsi]
|
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |