Ethics code: IR.IAU.TJ.REC.1403.050
Moradpour Sheykh Kanloo K, Karami A. Development of a Model of Feeling the Meaning of Life Based on the Schema of Defects and Shame and Identity Styles with the Mediation of Self-Acceptance in Students: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 23 (12) :1060-1075
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7580-fa.html
مرادپور شیخ کانلو کیمیا، کرمی امیر. تدوین مدل احساس معنای زندگی بر اساس طرحواره نقص و شرم و سبکهای هویت با میانجیگری پذیرش خود در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (12) :1060-1075
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7580-fa.html
موسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران
متن کامل [PDF 720 kb]
(387 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1102 مشاهده)
متن کامل: (465 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، اسفند 1403، 1075-1060
تدوین مدل احساس معنای زندگی بر اساس طرحواره نقص و شرم و سبکهای هویت با میانجیگری پذیرش خود در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی
کیمیا مرادپور شیخ کانلو[1]، امیر کرمی[2]
دریافت مقاله: 12/09/1403 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 30/10/1403 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 08/12/1403 پذیرش مقاله: 11/12/1403
چکیده
زمینه و هدف: توجه به ایجاد هدف در زندگی، معنای زندگی و نگرش نسبت به زندگی که آینده فرد را شکل میدهد، در دوران جوانی اهمیت ویژهای دارد و عوامل مختلفی بر احساس معنای زندگی تأثیرگذار هستند. هدف مطالعه حاضر تدوین مدل احساس معنای زندگی بر اساس طرحواره نقص و شرم و سبکهای هویت با میانجیگری پذیرش خود در دانشجویان بود.
مواد و روشها: روش مطالعه توصیفی حاضر از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مشغول بهتحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتجام در سالتحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آنها 265 نفر بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای معنای زندگی Steger و همکاران، طرحواره Young، سبکهای هویت Berzonsky و پذیرش بیقید و شرط خود Chamberlain و Haaga را تکمیل نمودند. تجزیهوتحلیل دادهها با روش ضریب همبستگی Pearson و مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که با توجه به مسیرهای پیشبینی شده در مدل، معنای زندگی از سبک هویت هنجاری (186/0-=β)، طرحواره نقص و شرم (137/0-=β) و پذیرش خود (207/0=β) بهطور مستقیم و معنادار تأثیر میپذیرد (05/0>P). همچنین، مسیر غیرمستقیم تمامی سبکهای هویت و طرحواره نقص و شرم از طریق پذیرش خود بر احساس معنای زندگی جوانان معنادار میباشد (05/0>P).
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که اگر جوانان سبک هویتی مخصوص به خود را کسب کرده باشند و طرحواره نقص و شرم نداشته باشند یا درصورت داشتن بهدنبال اصلاح آن باشند، در مجموع میتواند به پذیرش خود بهتر آنها و در نهایت به زندگی آنها احساس معنا دهد.
واژههای کلیدی: معنای زندگی، طرحواره نقص و شرم، سبکهای هویت، پذیرش خود
ارجاع: مرادپور شیخ کانلو ک، کرمی ا. تدوین مدل احساس معنای زندگی بر اساس طرحواره نقص و شرم و سبکهای هویت با میانجیگری پذیرش خود در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 12، صفحات:
1075-1060.
مقدمه
پیدا کردن معنا در زندگی (Meaning in life) و جهت دادن به هدفها یک وظیفه رشدی حیاتی در دوران جوانی محسوب میشود (1). معنای زندگی را میتوان، به عنوان احساس یکپارچگی وجودی که بهدنبال پاسخ دادن به چیستی زندگی، پیبردن به هدف زندگی و دست یافتن به اهداف ارزنده و در نتیجه، رسیدن به حس کامل بودن و مفید بودن است، تعریف کرد (2). یافتن معنا در زندگی عمدتاً از دو منبع میآید: تا حدی از تعمیمهایی که ما از تجربیات گذشته خود ایجاد میکنیم، و در عین حال بهشدت تحت تأثیر جامعه، فرهنگ و تربیت ما هستند (3). Steger و همکاران، معنای زندگی را در دو بعد اصلی نشان دادند: وجود معنا و جستجوی معنا؛ وجود معنا افراد را مستعد میکند تا زندگی خود را منسجم و ارزشمند تجربه کنند و در فعالیتهای روزانه خود احساس هدف یا ماموریت داشته باشند؛ و جستوجوی معنا نشاندهنده تلاشهای پویا و فعالی است که افراد در تلاش برای درک معنا، ارزش و هدف زندگیشان انجام میدهند (4). علاوه بر این، وجود معنا به طور مثبت با بهزیستی روانی مرتبط است (5).
همچنین، یکی از متغیرهایی که میتواند بر احساس معنای زندگی تأثیرگذار باشد، طرحوارههای ناسازگار اولیه است. طرحوارهها در دوران کودکی زمانی که اصلیترین نیازهای یک کودک (مانند پذیرش و عشق بیقید و شرط) برآورده نشود ایجاد میشود (6). طرحواره ناسازگار نقص و شرم (Schema of defect and shame)، یکی از طرحوارههای حوزه طرد و بریدگی است. این افراد احساس ناقص بودن، دوست داشتنی نبودن، بد بودن، ناخواسته بودن، حقارت یا اینکه از جهات مهمی پست یا بیاعتبار هستند را دارند (7) و اگر خود را در معرض نگاه دیگران قرار دهند بدون شک طرد میشوند، فرد باور دارد مشکلی در او وجود دارد یا دارای نقص دائمی است (8). وقتی در کنار سایر افراد قرار میگیرند، احساس امنیت ندارند و به دلیل ترس از برملا شدن معایب خود و تحقیر شدن تمایلی ندارند اشخاص با آنها صمیمی شوند و از سایرین دوری میکنند (9). نتایج تحقیقات نشان داده است که طرحوارههای ناسازگار اولیه با جستوجوی معنا و وجود معنا در زندگی همبستگی دارند و طرحوارههای ناسازگار: معیارهای سختگیرانه، ایثار، اطاعت، محرومیت هیجانی، انزوای اجتماعی و شکست، توانایی پیشبینیکنندگی معنای زندگی را دارند و بر سلامت روان تأثیرگذار هستند (10).
تحقیقات رابطه قوی بین رشد هویت خود و معنای زندگی را نیز نشان دادهاند (11) و پرورش هویت به عنوان راهی برای یافتن معنا در زندگی تلقی میشود (12). از نظر Erikson وظیفه روانی اجتماعی اولیه در دوران جوانی، شکلگیری هویت است که حس عمیقی از تعهد ایدئولوژیک را فراهم میکند و افراد را قادر میسازد جایگاه خود را در جهان درک کنند (13). ناکامی در ایجاد هویت خود میتواند منجر به سردرگمی نقش شود و باعث شود که جوانان ویژگیهای شخصیتی اساسی خود، خودپنداره و اینکه دیگران چگونه آنها را درک میکنند زیر سؤال ببرند، ممکن است به یکباره در معنا و هدف وجودی خود شک کنند و دچار احساس فقدان و افسردگی شوند (14). تفاوت در پردازش اطلاعات مربوط به خود و حل تعارضات هویتی به عنوان سبکهای هویت (Identity styles) توصیف میشود، سه سبک اطلاعاتی، هنجاری و اجتنابی یا سردرگم برای پردازش هویت وجود دارد (15). سبک اطلاعاتی با حل مسائل هویتی از طریق پردازش فعال و ارزیابی اطلاعات مربوط به خود مشخص میشود و با خودآگاهی و راهبردهای مقابلهای سازگارتر و خرد نیز مرتبط است؛ در سبک هنجاری افراد، باورها و ارزشهای افراد مهم را درونی میکنند و به هنجارهای ثابت پایبند هستند (16). سبک اجتنابی یا سردرگم با تأخیر در تصمیمگیری و اجتناب از تضادهای هویتی همراه است (17). تعهد هویت نیز به عنوان قدرت تعهد یا وضوح در استانداردها، اهداف، باورها و اعتقادات فرد توصیف میشود (18). سبک پردازش هویت و معنای زندگی با بهزیستی روانشناختی مرتبط است (19) و طبق نتایج پژوهش Czyżowska، سبک هویت هنجاری میتواند جستجوی معنا در زندگی را به طور منفی پیشبینی کند (16).
پذیرش خود (Self-acceptance) نیز میتواند به عنوان عاملی برای جوانان عمل کند که به معنای بیشتری در زندگی دست یابند (20). پذیرش خود بیانگر این باور عقلانی است که یک فرد علیرغم تمام نقصها و اشتباهاتی که انجام میدهد برای خودش یک فرد ارزشمند است (21). همچنین، خودپذیری رابطه قوی با افزایش احساسات مثبت و رضایت از زندگی دارد که رشد دهنده معنا در زندگی شناخته میشود (22). یافتهها نشان داده است که خودپنداره با سبکهای هویت اطلاعاتی و تعهدی رابطه مثبت و با سبک هویت پراکنده رابطه منفی دارد (23). در پژوهش Faustino و همکاران نیز نشان داده شده است، پذیرش بیقید و شرط خود، تنظیم نیازهای روانشناختی را پیشبینی میکند و بین طرحواره های عاطفی و نیازهای روانی نقش میانجی دارد (24). بهبود پذیرش خود میتواند سطح سلامت روان را تا حدودی افزایش دهد (25).
لذا با توجه به اهمیت سلامت روان جوانان و حساسیت و اهمیت احساس معنای زندگی آنان بر سلامت روانشناختی و عملکرد تحصیلی و اجتماعی آنان و لزوم بررسی متغیرهای پیشبینی کننده آن جهت ارائه امکانات و مداخلههای مناسب و نیز بر طبق جستجوهای بهعمل آمده، با توجه به نبود پژوهشی منسجم، جامع و یکپارچه در خصوص موضوع پژوهش و لزوم برطرف کردن خلأ پژوهشی موجود، این مطالعه با هدف تدوین مدل احساس معنای زندگی در جوانان بر اساس طرحواره نقص و شرم و سبکهای هویت با میانجیگری پذیرش خود انجام گرفت که در شکل 1 قابل مشاهده است.
