جلد 23، شماره 12 - ( 12-1403 )                   جلد 23 شماره 12 صفحات 1059-1046 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1400.361


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodadadpour M, Jafari A, Vakili S. The Relationship between Childhood Trauma and Metacognitive Strategies and Psychosocial Adjustment in Blind Individuals with the Mediating Role of Ego Strength: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 23 (12) :1046-1059
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7585-fa.html
خدادادپور مهین، جعفری اصغر، وکیلی سمیرا. بررسی رابطه آسیب‌های دوران کودکی و راهبردهای فراشناختی با سازگاری روانی-اجتماعی در افراد نابینا با تأکید بر نقش واسطه‌ای توان‌مندی ایگو: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (12) :1046-1059

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7585-fa.html


دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (721 مشاهده)
زمینه و هدف: سازگاری روانی-اجتماعی یکی از مشکلات اساسی نابینایان است. فرآیند سازگاری روانی-اجتماعی تحت تأثیر تجربیات دوران کودکی، راهبردهای فراشناختی و توان‌مندی ایگو است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه آسیب‌های دوران کودکی و فراشناخت با سازگاری روانی-اجتماعی با نقش واسطه‌ای توان‌مندی ایگو انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری افراد نابینا در سال‌ 1401 در شهر کرمان بودند. تعداد 117 شرکت‌ کننده به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌‌های سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری Derogatis (1986)، آسیب‌های دوران کودکی Borneshtian و همکاران (2003)، توان‌مندی ایگو Mark storm و همکاران (1997) و راهبردهای فراشناخت Wells و همکاران (1997) جمع‌آوری و به­وسیله آزمون‌های همبستگی Pearson و تحلیل Regression به شیوه سلسله مراتبی تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آسیب‌های دوران کودکی با سازگاری روانی-اجتماعی رابطه منفی و معنی‌دار و هم‌چنین راهبردهای فراشناختی و توان‌مندی ایگو با سازگاری روانی-اجتماعی رابطه مثبت و معنی‌دار دارند (001/0P<). علاوه بر این، توان‌مندی ایگو در رابطه آسیب‌های دوران کودکی و فراشناخت با سازگاری روانی-اجتماعی نقش واسطه‌ای معنی‌دار دارد (001/0P<).
نتیجه‌گیری: توان‌مندی ایگو روی رابطه آسیب‌های دوران کودکی و راهبردهای فراشناختی با سازگاری روانی-اجتماعی افراد نابینا نقش واسطه‌ای دارد. به منظور افزایش سازگاری روانی-اجتماعی در افراد نابینا توصیه می‌شود علاوه بر توجه به نقش آسیب‌های دوران کودکی و راهبردهای فراشناختی، توان‌مندی ایگو ارتقاء داده شود.
واژه‌های کلیدی: آسیب‌، ایگو، سازگاری، فراشناخت، نابینایی
 
واژه‌های کلیدی: آسیب‌، ایگو، سازگاری، فراشناخت، نابینایی
متن کامل [PDF 370 kb]   (281 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (339 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/9/16 | پذیرش: 1403/11/28 | انتشار: 1403/12/30

فهرست منابع
1. Rupert RA. Global Prevalence of Blindness and Distance and Near Vision Impairment in 2020: progress towards the Vision 2020 targets and what the future holds. Investigative Ophthalmology & Visual Sci 2022; 61(7): 2317.
2. Berk L. Development through the life span. Volume 1, Seventh Edition. Translated by Yahya Seyyed Mohammadi. Tehran: Arsbaran 2022; p. 158. [Farsi]
3. Milde N, Schmidt DC, Larsen A, Kessel L. Which rehabilitation initiatives can effectively improve participation in an educational setting for visually impaired and blind adolescents? A systematic review. BMC Ophthalmology 2024; 24(10): 1-9.
4. Najafi F. The effectiveness of mindfulness training on cognitive flexibility and resilience of visually impaired students in Yasouj city. Except Child Quarterly 2021; 82: 75-86. [Farsi]
5. Borg M, Wiloughby T. Longitudinal Changes in Psychosocial Adjustment before and During the COVID-19 Pandemic for Adolescents with Differential Patterns of Solitude and Sociability. J Youth Adol 2024; 35(3): 123-31.
6. Saeedzadeh H, Rahmani S. (2021). The role of communication skills and cognitive empowerment in predicting the adaptation of primary teachers in Saqqez. Teach Profession Deve 2021; 6(4): 43-53. [Farsi]
7. Argyropoulos V, Padeliadu S, Avramidis E, Tsiakali T, Nikolaraizi M. An investigation of preferences and choices of students with vision impairments on literacy medium for studying. British J Visual Impair 2019; 37(2); 154-68.
8. Khamis V. Impact of pre-trauma, trauma-specific and post –trauma variables on psychosocial adjustment of Syrian refugee school- age children. J Health Psycho 2021; 26(11): 1780-90.
9. Bilharzia E, Paterson MS, Wilson C, Burton A, Cvejic E, Vollmer-Conna U. The impact of childhood trauma on psychosocial functioning and physical health in a non-clinical community sample of young adults. Australian & New Zealand J Psychiatr 2020; 54(2): 185-94.
10. Recht S, Gordelle VD, Momassion P. Metacognitive blindness in temporal selection during the deployment of spatial attention. Cog 2021; 216: 1-12.
11. Fleming S. Metacognition and Confidence: A Review and Synthesis. Annual Rev Psycho 2024; 75: 241-68.
12. Mardokhi MS, Kamrazrin H, Khaledenjad M. The effect of teaching metacognitive strategies on academic self-esteem, competence perception and mental health of gifted female students in Karaj. Roish J Psycho 2018; 6(3): 37-46. [Farsi]
13. Sheikh Ahmadi J, Zandi F, Akbari M, Yarahamd Y. Development of a structural model of social adaptation based on academic self-efficacy and family functioning with the mediation of metacognitive strategies. Edu Psycho Quarterly 2019; 16(56): 281-305. [Farsi]
14. Bervoets E, Meurs P, Luyten P, Tang E, Vliegen, N. Walking the tightrope: ego support and exploration with a child with complex trauma. J child Psycho 2021; 47(3): 415-32.
15. Bayani B, Jafari A, Shafiabadi A, Hossenian S. The prediction model of OCD personality based on complex trauma and object relation with mediating role of ego strength in conflicting couples. Journal of the Women Fam cul- Edul 2023; 18(64): 55-77. [Farsi]
16. Gulmohamed AR, Mirhashmi M. Prediction of psychological well-being based on ego strength and social interest of students. Analytical-Cog Psycho 2021; 12(47): 79-89. [Farsi]
17. Lin L, Cao B, Chen W, Li J, Zhang Y, Guo VY. Association of adverse childhood experiences and social isolation with later-life cognitive function among adults in China. JAMA Network Open 2022; 5 (11): 41-71.
18. Farsijani N, Besharat MA, Moghadamzadeh A. Prediction of psycho-social adjustment based on ego strength and cognitive emotion regulation in adolescents. Royesh Psycho Quarterly 2021; 10(7): 56-96. [Farsi]
19. Welfare Directorate General of Kerman Province (WDGKP). Khabarnameh. Available at http://behzisty.kr.ir 2022.
20. Kline RB. Principles and Practice of Structural Equation Modeling, 3rd ed. 2010; the Guilford press, New York: pp. 186-8.
21. Jalaeipour H, Azizmehr Kh. Sociological Analysis of Class Values in Iran. Sociological Review 2018; 24(2): 319-46. [Farsi]
22. Derogatis LR. The psychosocial adjustment to illness scale (PAIS). J Psycho Res 1986; 30(1): 77-91.
23. Feghhi H, Saadatjo AR, Dastjerdi R, Kalantari S, Alidosti M. The effect of the educational program based on zinc adaptation model on the psychosocial adaptation of Noh Do Birjand diabetic patients. Diabete Nurs Quarterly 2015; 4(2): 8-24. [Farsi]
24. Bernstein DP, Stein JA, Newcomb MD, Walker E, Pogge D, Ahluvalia T, Zule W. Development and validation of a brief screening version of the childhood trauma questionnaire. Child Abuse & Neglect 2003; 27(2): 169-90.
25. Markstrom CA, Sabino VM, Turner BJ, Berman RC. The psychosocial inventory of ego strength: Development and validation of a new Eriksonian measure. J Youth Adol 1997; 26(6): 705-32.
26. Shokri A, Shafiabadi A, Dukaneifard F. Structural modeling of ego strength with career success and mediation of marital satisfaction and self-esteem. Quarterly Journal of Counsel Psychotherapy Culture 2021; 12(45): 213-38. [Farsi]
27. Wells A. Metacognitive therapy for anxiety and depression. 1 st ed. 2009; Guilford Press, New York: P. 182-208.
28. Khodabakhshi Kolayi A, Phalsafi nejad MR, Ghorbani Sekachaei L, Thanago A. Metacognitive beliefs and psychological adjustment with improving the quality of life in patients with type 2 diabetes. J Gorgan Uni Med Sci 2018; 21(3): 79-87. [Farsi]
29. Baron RM, Kenny DA. The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. J Person Soc PsychoL 1986; 51: 1173-82.
30. Yavarzadeh M, Zeinali S. The relationship between childhood trauma and students' initial dysfunctional schemas. Proceed Nation Psycho Con Payam Noor Uni 2019; 314-6. [Farsi]
31. Anbari Meibodi N, Beshrpour S, Aghajani S, Bina E. The effectiveness of psycho-educational intervention on improving ego damage, human representations and special indicators of Rorschach test in patients with bipolar disorder. J Psycho Psychiatr 2018; 6(5): 96-107. [Farsi]
32. Soleimani A, Lashkari A, Torabi Y. The Relationship between trauma and psychological well-being: The mediating role of fear of happiness and ataxia. Behav Sci Res 2021; 19(1): 116-27. [Farsi]
33. Jafarijozani M, Munirpour N, Mirzahosseini H. Explaining the severity of clinical symptoms of borderline personality disorder based on primary maladaptive schemas and coping styles. J Disable Stu 2021; 11: 187. [Farsi]
34. Dong C, Xu R, Xu L. Relationship of childhood trauma, psychological resilience and family resilience among under graduate nursing student: A cross –sectional study. Perspect Psychiatr Care 2020; 57(2): 852-9.
35. Zare H, Javandel Some Sarayi R, Zare S. Effectiveness of metacognitive strategies training on emotional processing of patients with generalized anxiety disorder. J Disable Stu 2022; 12: 1-7. [Farsi]
36. Ghara Daghi A. Structural equation modeling of wisdom determinants based on the perception of father's parenting with the mediating role of ego strength in students. Quarterly J Counsel Psycho Cul 2022; 13(49): 193-218. [Farsi]
37. Niko Sefat Z, Qarabaghi F. The moderating and mediating role of ego empowerment in the relationship between thematic relationships and identity states in students. Bi-Quarterly J Clin Person Psycho 2019; 18(2): 118-09. [Farsi]
38. Chwy C, Chen P, Zaki J. Beliefs about Self-Compassion: Implications for Coping and Self-Improvement. Person Soci Psycho Bulletin 2020; 9(2): 742-50.
39. Lee JY, Lee YA, Yoo MS. Development of the child's ego strength scale: an observation-based assessment of the board game behaviors in play therapy in Korea. Child Adol Psychiatr Mental Health 2021; 15 (20): 1-17.
40.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb