جلسه | محتوا |
1 | ضمن خوشامدگویی به شرکتکنندهها، برای ارتباط بهتر از افراد خواسته میشود خود را معرفی نمایند. برخی ویژگیهای حضور در کلاس مانند زمان حضور با توافق و نظر جمع مشخص میگردد، ارائه دورنمایی از برنامه جلسات آتی، تعریف رویکرد فراشناختی و استفاده از استعاره التیام زخم، چالش با باورهای پیرامون استفاده از مواد مخدر، ایجاد همدلی و حس مشترک در مورد مشکل بین اعضای گروه و ایجاد یک رابطه درمانی، علائم تمرین ذهنآگاهی انفصالی، معرفی به تعویق انداختن نگرانی، ارائه تکلیف خانگی: تمرین ذهنآگاهی انفصالی و به تعویق انداختن نگرانی. |
2 | مرور تکلیف خانگی، تحلیل مزایا و معایب نگرانی و نشخوار فکری، ادامه چالش با باورهای منفی دربارهی علائم، ارزیابی بیشتر شرایط افراد وابسته به مواد مخدر و باورهای فراشناختی مثبت و منفی برای درک بهتر فرد از عملکرد معیوب فراشناخت، تلاش برای شناسایی و تغییر باورهای فراشناختی منفی و رفتارهای مخرب و اجتنابی، ارائه تکلیف خانگی: ادامه تمرین ذهنآگاهی انفصالی و به تعویق انداختن نگرانی. |
3 | مرور تکلیف خانگی، ادامه تمرین ذهنآگاهی انفصالی و به تعویق انداختن نگرانی، بررسی علل قابل حل آسیب و فراشناختها در مورد مزایای نشخوار و به چالش کشیدن سایر افکار ناسازگار، یافتن شواهد تأییدکننده و نفیکنندهی غیرقابلکنترل بودن نشخوار فکری با همراهی افراد وابسته به مواد مخدر، بررسی و متوقف کردن سرکوب فکر، ارائه تکلیف خانگی: ادامه ذهنآگاهی انفصالی، ثبت میزان نشخوار فکری خود و عوامل و شرایط برانگیزانندهی آن. |
4 | مرور تکلیف خانگی، چالش و مواجهه با باورهای مثبت دربارهی نشخوار فکری و نگرانی و باورهای وسواسی، مرور به تعویق انداختن نگرانی و گسترش کاربردهای آن، بررسی و متوقف کردن سرکوب فکر، ادامه تمرین ذهنآگاهی انفصالی، ارائه تکلیف خانگی: ادامه ذهنآگاهی انفصالی و به تعویق انداختن نگرانی همراه با گسترش کاربردهای آن و متوقف کردن تلاش برای سرکوب فکر منفی. |
5 | مرور تکلیف خانگی، استراتژیهای کنترل ذهن مانند سرکوب فکر، جلوگیری از استرس و استفاده از استراحت و خواب برای کنار آمدن با افکار و احساسات در طول درمان و با گفتگوی سقراطی در سطح بالا با افراد و تشریح افکار و منافع اجرای تمرینات ذهنآگاهی انفصالی، ارائه تکلیف خانگی: ادامه تعمیم تکنیک به تعویق انداختن نگرانی و نشخوار فکری، متوقف کردن رفتارهای غیر انطباقی خاص. |
6 | مرور تکلیف خانگی، بررسی نگرانیها و رفتارهای غیر انطباقی در زندگی بهطور عام، کار با تکتک اعضای گروه بر روی باورهای استرسزا و منتشر و افکار کنترلگر، فکر نگهدارنده نگرانی و نشخوار فکری، بررسی مقابلهای اجتنابی و غیر انطباقی و حذف، ایجاد باور همجوشی، تکنیک آموزش توجه برای تقویت حس انعطافپذیری و کنترل بر تفکر، ارائه تکلیف خانگی: خودداری از نگرانی و نشخوار فکری، حذف افکار کنترلگر منفی و نگرانکننده. |
7 | مرور تکلیف خانگی، تحلیل باورهای جدید مزایا و معایب بررسی افکار خود، بازبینی مجدد در راستای تهدید به چالش کشیدن اعتقاد فراشناختی منفی و مثبت، متوقف کردن پایش تهدید و ارائه گزینههای جانشین، آموزش تمرکز مجدد توجه، چالش با باورهای مثبت و منفی باقیمانده، کار روی نگرانی نشخوار فکری، باورها مقابله و توجه کاربر روی باورهای باقیمانده، تغییر مفهوم موضوعات ازجمله ترسها و نگرانیها و افکار مثبت و منفی، ارائه تکلیف خانگی: درخواست از بیمار برای نوشتن برگهی خلاصه درمان با پردازش مفهومی، ادامه خودداری از نگرانی و نشخوار فکری، تمرین آگاهی از پایش تهدید و کنار گذاشتن آن، بازگشت به روند قبل از رویداد آسیبزا و بهکارگیری راهبردهای جدید. |
8 | مرور تکلیف خانگی، شروع کاربر روی طرح کلی درمان و پردازش مفهومی جدید، کار بر روی موضوعات باقیمانده، تدوین برنامهی جدید برای مقابله با افکار مزاحم و علائم اجتنابهای باقیمانده، ادامه تمرین ذهنآگاهی انفصالی، مرور و تمرین مهارتهای ارائهشده در جلسات گذشته برای کمک به آزمودنیها تا بتوانند به روشهای مختلف با شرایط متفاوت زندگی خود مقابله کنند. راهکارهایی برای حفظ و بهکارگیری این روش درمانی در زندگی روزمره، جمعبندی و نتیجهگیری و پاسخگویی به سؤالات اعضاء و ارزیابی کل جلسات، تشکر و قدردانی از اعضاء جهت شرکت در جلسات، اجرای پسآزمون. |
جلسه | محتوا |
1 | ضمن خوشامدگویی به شرکتکنندهها، برای ارتباط بهتر از افراد خواسته میشود خود را معرفی نمایند. برخی ویژگیهای حضور در کلاس مانند زمان حضور با توافق و نظر جمع مشخص میگردد، در ضمن تشریح درمان چشمانداز زمان بسیاری از مراجعین متوجه خواهند شد که بازگشت به گذشته منجر به انواع آسیبهای روانی در آنها شده است. زمانی که هدف درمان چشمانداز زمان محقق شود افراد بهآرامی به سمت جلو حرکت میکنند و سفر خود را به آینده شروع میکنند. در انتهای جلسه از مشارکتکنندگان خواسته میشود که پرسشنامههای پژوهش را تکمیل کنند. |
2 | در این جلسه به بررسی گذشته و بیان خلاصهای از جلسه قبل، آشنایی با مفاهیم اولیه گذشته منفی، تکنیک جایگزینی چشمانداز زمان، بررسی دقیقتر گذشته مثبت و منفی، جایگزینی گذشته مثبت بهجای گذشته منفی پرداخته میشود. تکنیک نفس کشیدن، آرامسازی عضلاتی آموزش داده میشود و مزایای آن ذکر شد. |
3 | در این جلسه بیان خلاصهای از جلسه قبل، بررسی رابطه افکار و احساس، بررسی نقش خاطرات مثبت در حال و آینده و آشنایی با راهبردهای تنظیم هیجان پرداخته میشود. به این صورت که در ابتدا شرکتکنندگان تکنیک نفس کشیدن را تمرین خواهند کرد. از افراد پرسیده میشود آیا زمانی که استرس داشتند، از تکنیک نفس کشیدن استفاده کردند یا خیر، و آیا به نظرشان این تکنیک مفید است و سپس طیفشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سپس از شرکتکنندگان خواسته شد تا چند خاطره مثبت گذشته خودشان را به اشتراک بگذارند و به آنها توضیح داده شد که هر زمان به خاطرات منفی گذشته باز میگردند باید فوراً جای آن را به یکی از خاطرههای مثبت گذشته بدهند. از مثالهای فردی ویژه خود مراجعین استفاده شد و جابهجا کردن گذشتههای منفی با گذشتههای مثبت تمرین میشود. در پایان جلسه تکنیک تنفس عمیق با مراجعین تمرین میشود و یک تکنیک آرامسازی عضلاتی نیز به آنها ارائه شد. |
4 | در این جلسه بیان خلاصهای از جلسه قبل، بررسی احساسات اعضاء پس از جلسه گذشته، ارائه توضیحاتی در خصوص حال تقدیرگرا و حال لذتگرا پرداخته میشود. در نشانگان تعلل ورزی ازجمله رفتار وقتکشی و هدر دادن وقت، احساس غرق شدن در مسئولیت، ناتوانی در رسیدن به هدفهای مهم زندگی، انجام کارها با سرعت زیاد در آخرین دقایق، خیالبافی در مورد انجام کارها و نداشتن برنامهریزی بحث میشود. نقش و تأثیر مشکل تعلل ورزی افراد بر سایر مشکلات زندگیشان و مشکلات نزدیکانشان بحث میشود. کار برگی به شرکتکنندگان داده میشود تا طی هفته جاری رویدادهای مثبت (هرچند کوچک) ثبت کنند. و احساسات خود را در لحظه وقوع آن رویداد یادداشت کنند و در جلسه بعد به آزماینده تحویل دهند. در انتهای جلسه تکنیک تنفس سهدقیقهای بر روی افراد اجرا میشود. |
5 | در این جلسه بیان خلاصهای از جلسه قبل، بررسی باور اعضاء در خصوص حال تقدیرگرا، بررسی اهمیت تصمیمگیری در اولویتبندی وظایف مربوط به حال و آینده، اصلاح سبک تصمیمگیری پرداخته میشود. توصیه میشود که اگر افراد در انجام فعالیتهای روزمره به خاطر عدم تمرکز کافی مشکل دارند، فهرستی از کارهایی که میخواهند انجام دهند را تهیه کنند، از مراجعین خواسته میشود یک یا دو هدف کوتاهمدت در نظر بگیرند و در جلسه بعد رسیدن یا عدم رسیدن به هدف موردنظر خود را برای اعضاء کلاس شرح دهند. |
6 | این جلسه نیز با مروری بر جلسات گذشته و همچنین مفاهیم تنظیم هیجان آغاز شد و در مورد پیشرفت اعضاء بحث و گفتوگو شد. اهداف کوتاهمدت افراد را که در هفته گذشته در نظر گرفته بودند موردبررسی قرار گرفت و در مورد دلایل تحقق یا عدم تحقق آن بحث شد. افراد تکنیک نفس کشیدن خود را روزانه تمرین کنند. همچنین گذشتههای منفی را با گذشته مثبت جایگزین مینمایند. در این جلسه مراجعین دانستند که اعتیاد مسئلهای قابلحل است و میتوانند بهخوبی آن را از روند زندگیشان حذف کنند. مرور و تمرین مهارتهای ارائهشده در جلسات گذشته برای کمک به آنان تا بتوانند به روشهای مختلف با شرایط متفاوت زندگی خود مقابله کنند. راهکارهایی برای حفظ و بهکارگیری این روش درمانی در زندگی روزمره، جمعبندی و نتیجهگیری و پاسخگویی به سؤالات اعضاء و ارزیابی کل جلسات، تشکر و قدردانی از اعضاء جهت شرکت در جلسات، اجرای پسآزمون |
متغیر | طبقات | گروه فراشناختی (20=n) (درصد) تعداد |
گروه چشمانداز زمان (20=n) (درصد) تعداد |
گروه گواه (20=n) (درصد) تعداد |
مقدار P |
سن (سال) | 25-20 26-30 31-35 36-40 |
(20) 4 (40) 8 (30) 6 (10) 2 |
(25) 5 (30) 6 (40) 8 (5) 1 |
(30) 6 (45) 9 (20) 4 (5) 1 |
*089/0 |
سطح تحصیلات | دیپلم کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد |
(20) 4 (40) 8 (30) 6 (10) 2 |
(15) 3 (45) 9 (25) 5 (15) 3 |
(10) 2 (35) 7 (40) 8 (15) 3 |
*928/0 |
طول مدت اعتیاد (سال) | 4-1 | (35) 7 | (45) 9 | (30) 6 | *098/0 |
5-8 | (50) 10 | (35) 7 | (45) 9 | ||
9-12 | (15) 3 | (20) 4 | (25) 5 | ||
وضعیت تأهل | مجرد | (60) 12 | (35) 7 | (30) 6 | *119/0 |
متأهل | (40) 8 | (65) 13 | (70) 14 | ||
انحراف معیار ± میانگین | انحراف معیار ± میانگین | انحراف معیار ± میانگین | |||
سن (سال) | 90/4 ± 65/27 | 47/4 ± 950/27 | 53/3 ± 01/27 | **106/0 | |
طول مدت اعتیاد (سال) | 79/2 ± 35/5 | 73/2 ± 65/4 | 52/2 ± 55/5 | **543/0 |
متغیر | گروه | پیشآزمون | پسآزمون | پیگیری |
انحراف معیار ± میانگین | انحراف معیار ± میانگین | انحراف معیار ± میانگین | ||
تنظیم هیجان (نمره کلی) | فراشناختی | 51/5 ± 51/137 | 18/4 ± 41/64 | 69/3 ± 41/57 |
چشمانداز زمان | 33/4 ± 87/137 | 21/3 ± 35/67 | 99/2 ± 45/60 | |
کنترل | 62/5 ± 75/136 | 87/5 ± 85/134 | 52/6 ± 01/135 | |
عدم پذیرش هیجانها | فراشناختی | 91/2 ± 25/24 | 55/1 ± 11/12 | 35/1 ± 51/10 |
چشمانداز زمان | 45/2 ± 15/25 | 42/1 ± 41/12 | 13/1 ± 65/10 | |
کنترل | 88/2 ± 85/24 | 61/2 ± 65/24 | 66/2 ± 05/25 | |
دشواری در انجام اهداف | فراشناختی | 61/1 ± 11/20 | 96/0 ± 75/9 | 85/0 ± 91/8 |
چشمانداز زمان | 37/1 ± 01/20 | 08/1 ± 31/10 | 99/0 ± 41/9 | |
کنترل | 63/1 ± 05/20 | 65/1 ± 75/19 | 46/1 ± 05/20 | |
دشواری در کنترل تکانه | فراشناختی | 51/1 ± 21/20 | 16/1 ± 75/9 | 78/0 ± 91/8 |
چشمانداز زمان | 55/1 ± 11/20 | 15/1 ± 81/9 | 812/0 ± 85/8 | |
کنترل | 14/1 ± 42/20 | 52/1 ± 01/20 | 34/2 ± 61/19 | |
فقدان آگاهی هیجانی | فراشناختی | 27/2 ± 35/25 | 65/1 ± 71/11 | 74/0 ± 85/9 |
چشمانداز زمان | 42/2 ± 75/24 | 46/1 ± 35/12 | 42/1 ± 91/10 | |
کنترل | 08/3 ± 15/24 | 81/2 ± 75/23 | 94/2 ± 45/23 | |
دسترسی محدود به راهبردهای هیجانی | فراشناختی | 87/3 ± 45/31 | 83/2 ± 81/11 | 78/1 ± 71/10 |
چشمانداز زمان | 57/2 ± 91/31 | 46/2 ± 91/12 | 83/3 ± 85/11 | |
کنترل | 66/2 ± 62/31 | 61/2 ± 25/31 | 67/2 ± 29/31 | |
ابهام هیجانی | فراشناختی | 13/1 ± 15/16 | 03/1 ± 01/8 | 51/0 ± 15/7 |
چشمانداز زمان | 27/1 ± 95/15 | 35/1 ± 39/9 | 83/0 ± 65/8 | |
کنترل | 17/1 ± 71/15 | 31/1 ± 45/15 | 23/1 ± 55/15 |
متغیر | منبع تغییرات | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | مقدار F |
مقدار P | مجذور اتا | توان آزمون |
تنظیم هیجان | اثر زمان | 94/103821 | 2 | 97/51910 | 73/4121 | 001/0 > | 986/0 | 1 |
اثر گروه | 47/92454 | 2 | 23/46227 | 47/1043 | 001/0 > | 973/0 | 1 | |
اثر زمان*گروه | 62/48337 | 4 | 40/12084 | 50/959 | 001/0 > | 971/0 | 1 | |
عدم پذیرش هیجانها | اثر زمان | 81/3167 | 2 | 90/1583 | 93/426 | 001/0 > | 882/0 | 1 |
اثر گروه | 07/3252 | 2 | 03/1626 | 90/220 | 001/0 > | 886/0 | 1 | |
اثر زمان*گروه | 256/1601 | 4 | 31/400 | 90/107 | 001/0 > | 791/0 | 1 | |
دشواری در انجام هدف | اثر زمان | 03/1981 | 2 | 51/990 | 79/916 | 001/0 > | 941/0 | 1 |
اثر گروه | 63/1893 | 2 | 81/946 | 78/301 | 001/0 > | 914/0 | 1 | |
اثر زمان*گروه | 13/957 | 4 | 28/239 | 47/221 | 001/0 > | 886/0 | 1 | |
دشواری در کنترل تکانه | اثر زمان | 41/2216 | 2 | 20/1108 | 24/587 | 001/0 > | 912/0 | 1 |
اثر گروه | 54/1997 | 2 | 77/998 | 72/463 | 001/0 > | 942/0 | 1 | |
اثر زمان*گروه | 12/931 | 4 | 78/232 | 35/123 | 001/0 > | 812/0 | 1 | |
فقدان آگاهی هیجانی | اثر زمان | 14/3590 | 2 | 07/1795 | 23/738 | 001/0 > | 928/0 | 1 |
اثر گروه | 74/2542 | 2 | 37/1271 | 26/127 | 001/0 > | 817/0 | 1 | |
اثر زمان*گروه | 32/1599 | 4 | 83/399 | 43/164 | 001/0 > | 852/0 | 1 | |
دسترسی محدود به راهبردهای هیجانی | اثر زمان | 60/7143 | 2 | 80/3571 | 11/755 | 001/0 > | 912/0 | 1 |
اثر گروه | 40/6732 | 2 | 20/3366 | 01/265 | 001/0 > | 903/0 | 1 | |
اثر زمان*گروه | 50/3404 | 4 | 12/851 | 93/179 | 001/0 > | 812/0 | 1 | |
ابهام هیجانی | اثر زمان | 01/1103 | 2 | 50/551 | 32/641 | 001/0 > | 918/0 | 1 |
اثر گروه | 64/901 | 2 | 82/450 | 18/163 | 001/0 > | 851/0 | 1 | |
اثر زمان*گروه | 28/530 | 4 | 572/132 | 16/154 | 001/0 > | 844/0 | 1 |
متغیر | زمان | گروه 1 | گروه 2 | تفاوت میانگین | خطای معیار | مقدار P |
تنظیم هیجان | پیشآزمون | درمان فراشناختی | درمان چشمانداز زمان | 350/0- | 641/1 | 999/0 |
کنترل | 750/0 | 641/1 | 999/0 | |||
درمان چشمانداز زمان | کنترل | 100/1 | 641/1 | 999/0 | ||
پسآزمون | درمان فراشناختی | درمان چشمانداز زمان | 950/2- | 442/1 | 001/0> | |
کنترل | 450/70- | 442/1 | 001/0> | |||
درمان چشمانداز زمان | کنترل | 500/67- | 442/1 | 001/0> | ||
پیگیری | درمان فراشناختی | درمان چشمانداز زمان | 050/3- | 474/1 | 001/0> | |
کنترل | 600/77- | 474/1 | 001/0> | |||
درمان چشمانداز زمان | کنترل | 550/74- | 474/1 | 001/0> |
Citation: Valizadeh H, Mami Sh, Soleimannejad H, Mihandost Z. Comparing the Effectiveness of Metacognitive Therapy and Time Perspective Therapy on Emotion Regulation in Individuals with Substance Use Disorder: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (2): 123-40. [Farsi]
|
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |