Ethics code: IR.ZUMS.REC.1403.136
Azimi Pirsaraei S R, Kalantari R, Shabani N, Abidi A R, Fooladi P. Comparison of Personal Space Dimensions in Native and Non-Native Students in the Faculty of Public Health of Zanjan University of Medical Sciences in 2024: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (3) :228-240
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7644-fa.html
عظیمی پیرسرائی سید رضا، کلانتری رضا، شعبانی اربوسرا نیلوفر، عبیدی امیر رضا، فولادی پارسا. مقایسه ابعاد فضای شخصی در دانشجویان بومی و غیربومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1403: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (3) :228-240
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7644-fa.html
علوم پزشکی زنجان
متن کامل [PDF 396 kb]
(131 دریافت)
|
چکیده (HTML) (340 مشاهده)
متن کامل: (114 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، خرداد 1404، 240-228
مقایسه ابعاد فضای شخصی در دانشجویان بومی و غیربومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1403: یک مطالعه توصیفی
سید رضا عظیمی پیرسرائی، رضا کلانتری، نیلوفر شعبانی اربوسرا، امیررضا عبیدی، پارسا فولادی
دریافت مقاله: 13/11/1403 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 13/12/1403 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 08/02/1404 پذیرش مقاله: 10/02/1404
چکیده
زمینه و هدف: فضای شخصی فاصلهای است که فرد در آن در تعامل با فرد دیگر احساس راحتی میکند. اندازهگیری فضای شخصی در محیطهای آموزشی در دانشجویان بومی و غیربومی مهم است، زیرا میتواند فرآیند یادگیری آنها را تحت تأثیر قرار دهد. هدف این مطالعه مقایسه ابعاد فضای شخصی دانشجویان بومی و غیربومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی و مقطعی در پاییز سال 1403 بر روی 224 دانشجو انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و روش استاندارد فاصله توقف بودند که طی آن آزمودنی و آزمونگر از 8 جهت اصلی به همدیگر نزدیک میشدند و فاصله توقف که با متر نواری اندازهگیری میشد، نشان دهنده ابعاد فضای شخصی فرد بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: تعداد 97 دانشجو (3/43 درصد) بومی و 127 دانشجو (7/56 درصد) غیربومی بودند. در تمامی ابعاد فضای شخصی و آزمونهای فعال و غیرفعال، دانشجویان غیربومی میانگین فضای شخصی بزرگتری نسبت به دانشجویان بومی داشتند. فضای شخصی بین دانشجویان بومی و غیربومی، در ارزیابیهای غیرفعال در جهت غرب با آزمونگر همجنس (043/0=P) و جنوب غرب با آزمونگر غیرهمجنس (039/0=P) اختلاف معنیدار داشت.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت فضای شخصی در محیطهای آموزشی و تأثیر آن در یادگیری دانشجویان، لازم است تا طراحی این محیطها به نحوی باشد که حریم شخصی تمامی دانشجویان رعایت گردد. استفاده از دادههای فضای شخصی برای رسیدن به این هدف، میتواند کاربردی باشد. پیشنهاد میشود پژوهشهای بیشتری با در نظر گرفتن متغیرهای مؤثر دیگر در این زمینه صورت بگیرند.
واژههای کلیدی: فضای شخصی، ابعاد آنتروپومتریک، دانشجویان، بومی، غیربومی
ارجاع: عظیمی پیرسرائی سر، کلانتری ر، شعبانی اربوسرا ن، عبیدی ار، فولادی پ. مقایسه ابعاد فضای شخصی در دانشجویان بومی و غیربومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1403: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24 شماره 3، صفحات: 240-228.
.
مقدمه
موضوع ابعاد پنهان از حدود سال 1960 میلادی مورد توجه طراحان و ارگونومیستها بوده است. اصطلاح فضای شخصی (Personal space) به منظور تشریح ناحیه احساسی اطراف بدن انسان- که افراد آن را فضای خود تلقی میکنند- مطرح شده است. به عبارت دیگر، فضای شخصی ناحیهای است در اطراف فرد که فرد از آن دفاع میکند. این فضا مانند یک حباب اطراف بدن انسان را فرا گرفته است. این مفهوم ریشه در مطالعات حیوانی دارد که در قالب حفظ قلمرو، از موجودات دیگر فاصله میگیرند. مفهوم فضای شخصی در روانشناسی اجتماعی مطالعه شده و بابت اهمیت آن در اهداف دفاع از خود و حفظ یکپارچگی اندامهای بدن، به عنوان ناحیه ایمن در نظر گرفته میشود (1). در بعضی منابع، فضای اطراف شخص بهعنوان پوست دوم و قلمروی قابل حمل موقت و دائم وی شناخته شده و در هر فرهنگ متفاوت است (2). دفاتر، اماکن خصوصی و حتی اطراف یک صندلی، بعنوان قلمروهای اختصاصی هستند. حفظ فضای شخصی نقش بسیار مهمی در ایجاد راحتی افراد و بهبود عملکرد و بهرهوری آنها دارد (3).
در سال 1969، پژوهشگری به نام Sommer، طی مطالعات خود در زمینه فضای شخصی، چهار ناحیه متحدالمرکز را در اطراف انسان مشخص کرد. هر ناحیه به دو بخش نزدیک و دور تقسیم میشود که دارای معانی اجتماعی متنوعی هستند. این نواحی بهعنوان نقطه شروع درک رفتار فضایی مطرح شوند. ناحیه اول، ناحیه صمیمی و خودمانی است که اندازه آن کمتر از 15 سانتیمتر است. در وضعیت دور، دست دادن و تعارفات دوستانه مطرح میشوند (15 تا 45 سانتیمتر). ناحیه دوم، فضای شخصی خوانده میشود که در فاصله نزدیک (45 تا 75 سانتیمتری) که نشان صمیمیت و حضور در گردهماییهای اجتماعی است. وضعیت دور، فاصله 75 تا 120 سانتیمتری است که در محاورات شخصی به کار میروند. ناحیه سوم، فضای اجتماعی خوانده میشود که در وضعیت نزدیک 120 تا 220 سانتیمتر بوده و مثالی از آن فاصله بین همکاران در محل کار است. وضعیت دور، فاصله 220 تا 350 سانتیمتر بوده و در محافل اجتماعی رسمی مورد مشاهده است. ناحیه چهارم و آخر، فضای عمومی نام دارد و به دو بخش نزدیک (350 تا 750 سانتیمتر) و دور (بیش از 750 سانتیمتر) تقسیم میشود که در ایفای نقش تئاتر و سخنرانی عمومی قابل مشاهده است (4).
عوامل متعددی در اندازه فضاهای شخصی نقش ایفاء میکنند (7-5). ابعاد فضای شخصی درصورت وجود نقاط مشترک و جذابیت و همکاری در افراد کاهش یافته و درصورت تهدید، اضطراب، سیگار کشیدن و ابتلاء به بیماری افزایش مییابد (8). بهطور مثال در دوران همهگیری ویروس کرونا، فضای شخصی مورد پذیرش افراد افزایش یافت (9). حتی رفتارهای مراقبتی مانند استفاده از ماسک در طول پاندمی کرونا باعث پذیرش فاصله کوتاهتر بین افراد میشد (10). ابعاد فضای شخصی در فرهنگهای مختلف نیز متفاوت است (11). امروزه کتب و دستورالعملهای مختلفی در حیطه مدیریت و سایر رشتهها درخصوص فضای شخصی منتشر شدهاند. در سالیان اخیر مبحث فضای شخصی در طراحی ساختمانهای اداری، دادگاهها، آموزش پرسنل، مسائل قانونی پیش آمده در اجتماع مطرح و حائز اهمیت است (8). حتی اخیراً مطالعهای به اهمیت توجه به ابعاد فضای شخصی افراد در طراحی داخلی هواپیما اشاره کرده است (12).
از ابتدای مطرح شدن موضوع فضای شخصی، به اهمیت کاربرد آن در محیطهای آموزشی پرداخته شده است. حفظ و رعایت فضای شخصی نقش بهسزایی در یادگیری مناسب دارد، زیرا به عنوان یک حائل فیزیکی و روانی عمل میکند که در افزایش تمرکز، کاهش حواسپرتی و بهرهوری بیشتر مفید است. حس آرامش و رفاه بیشتر باعث بهبود عملکرد شناختی ذهن خواهد شد (13). اگر محیطهای آموزشــی به درستی و با توجه به خصوصیات جسمانی و روانی محصلین طراحی شــوند، بــر رفتارهای اجتماعی آنها اثــر مثبتی میگذارند (14). همچنین، با توجه به بینفرهنگی بودن محیطهای آموزشی و اثبات نیاز به فضای شخصی متفاوت در فرهنگهای مختلف، ضرورت مطالعه و اعمال نتایج مربوط به اندازهگیری فضای شخصی دوچندان شده است. با تغییرات جمعیتشناختی اخیر و ویژگیهای نسل حاضر، لازم است اندازهگیری دقیق و بهروزتری در زمینه فضای شخصی انجام گیرد. اعمال نتایج اندازهگیری فضای شخصی در طراحی فضای آموزشی کلاس درس میتواند باعث افزایش تمرکز و بهبود یادگیری دانشجویان شود، همانطور که تأثیر طراحی داخلی مناسب و انطعافپذیر بر بهبود رضایت از فضای شخصی نشان داده شده است (15).
محیطهای آموزشی دانشگاهی عمدتاً متشکل از دانشجویان بومی و غیربومی هستند که احتمالاً ترجیحات مختلفی درخصوص ابعاد فضای شخصی خود دارند. طبق جستجوهای به¬عمل آمده، تاکنون مطالعهای برای اندازهگیری فضای شخصی در داخل کشور به منظور آگاهی از ابعاد آن در دانشجویان ایرانی و مقایسه این ابعاد در دانشجویان بومی و غیربومی صورت نگرفته و مقادیر کمی فضاها گزارش نشده است. مطالعات داخلی قبلی بیشتر درجمعیت عمومی و به شکل پرسشنامهای انجام شدهاند (17، 16، 14). ضمناً، این مطالعه برای اولین بار با استفاده از روش اندازهگیری مستقیم به سنجش فضای شخصی پرداخته است. بنابراین، این مطالعه با هدف مقایسه فضای شخصی دانشجویان بومی و غیربومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1403 انجام گرفت.
مواد و روشها
این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی، پس از اخذ کد اخلاق کد IR.ZUMS.REC.1403.136، طی پاییز سال 1403 در دانشجویان در حال تحصیل در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان صورت گرفت. روش نمونهگیری بر اساس سرشماری بود. تعداد 224 نفر از 400 دانشجوی در حال تحصیل در دانشکده بهداشت در این مطالعه شرکت کردند که نرخ مشارکت به حدود 56 درصد رسید. معیار ورود به مطالعه شامل اشتغال به تحصیل در دانشکده و تمایل دانشجویان به شرکت در تحقیق بود. معیار خروج نیز عدم حضور در دانشکده در طول زمان جمعآوری دادهها (پاییز 1403) بود.
جمعآوری اطلاعات به دو طریق صورت گرفت. در ابتدا پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی که شامل سؤالاتی در خصوص سن، جنسیت، وضعیت تأهل، سال ورود به دانشگاه، قد، وزن و مقطع تحصیلی بود که در ابتدا در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. شاخص توده بدنی دانشجویان نیز با معادله نسبت وزن (برحسب کیلوگرم) به مجذور قد (برحسب سانتیمتر) محاسبه گردید (18). سپس اندازهگیری فضای شخصی با استفاده از روش استاندارد فاصله توقف انجام شد. این روش که توسط Hayduk در سال 1982 ارائه شد، یک روش اندازهگیری مستقیم روا و پایا برای اندازهگیری فضای شخصی است. این روش، به دو صورت مورد استفاده قرار میگیرد. در روش فعال، آزمونگر در مرکز دایرههای مدرج قرار گرفته و آزمودنی از هشت جهت اصلی، تا جایی که خودش احساس راحتی میکند، به وی نزدیک میشود. سپس فاصله بین آزمونگر و آزمودنی ثبت میگردد. در روش غیرفعال، آزمودنی در مرکز دایره قرار گرفته و آزمونگر از هشت جهت مختلف، تا نقطهای که فرد آزمودنی دستور توقف دهد، به وی نزدیک میشود. سپس فاصله بین آزمونگر و آزمودنی ثبت میگردد (19، 8). این آزمونها به دو صورت فعال و غیرفعال و با آزمونگر هر دو جنس انجام میگیرد تا ابعاد فضای شخصی برحسب میلیمتر مشخص شود. در تمام این اندازهگیریها، ارتباط چشمی آزمونگر با آزمودنیها به طور کامل حفظ میشد.
در این مطالعه، آزمایشگاه ارگونومی دانشکده بهداشت با توجه به داشتن فضایی مناسب، برای دادهگیری انتخاب شد. هشت متر نواری 150 سانتیمتری در جهتهای اصلی هشت گانه (شمال، شمال غرب، غرب، جنوب غرب، جنوب، جنوب شرق، شرق، شمال شرق) روی زمین نصب گردید و در وسط، فضای محدودی برای قرارگیری آزمودنی مشخص شد. آزمودنیها که از طریق اطلاعیه و تماس تلفنی از زمان جمعآوری دادهها مطلع شده بودند، با هماهنگی قبلی در محل آزمایش حاضر میشدند. اعضای تیم تحقیق به آنها خوشآمد گفته و از ایشان پذیرایی مختصری کردند. سپس اهداف و مراحل انجام دادهگیری برای ایشان شرح داده شد و درصورت تمایل، در مطالعه شرکت میکردند. دانشجویان در ابتدا پرسشنامه مشخصات جمعیتشناختی و فرم رضایت آگاهانه را تکمیل کرده و سپس آزمونگرهای خانم و آقا که طبق استاندارد روش برای دانشجویان شناخته شده نبودند، به صورت تصادفی با روشهای فعال و غیرفعال، دادهگیری را انجام میدادند. یک محقق دیگر نیز به ثبت اطلاعات میپرداخت. برای هر شرکتکننده، چهار نوع اندازهگیری در هشت جهت مختلف ثبت شد که شامل روش فعال با آزمونگر جنس مخالف، روش فعال با آزمونگر همجنس، روش غیرفعال با آزمونگر جنس مخالف، روش غیرفعال با آزمونگر همجنس بودند.
لازم به ذکر است که در یک مطالعه آزمایشی، تعداد 30 دانشجو در فاصله زمانی دو هفته مورد اندازهگیری قرار گرفتند تا پایایی روش در جمعیت مورد مطالعه تعیین گردد. دادههای دو مرحله با یکدیگر ارتباط بسیار قوی معنیداری داشتند (845/0=r، 001/0p<)
در این مطالعه کلیه اصول اخلاقی مورد توجه قرار گرفته و رعایت شد. محققین بعد از تصویب طرح در معاونت پژوهشی و اخذ کد اخلاق از کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی زنجان، جمعآوری دادهها را آغاز کردند. تمامی شرکتکنندگان این طرح به صورت داوطلبانه در محل آزمایش حضور یافتند و مختار بودند در هر مرحلهای از جمعآوری اطلاعات که از همکاری منصرف شوند، از مطالعه خارج گردند. کلیه اطلاعات شرکتکنندگان به صورت محرمانه باقی مانده و دادهها فقط برای هدف پژوهشی استفاده شدند.
اطلاعات جمعآوری شده در نهایت وارد نرمافزار SPSS نسخه 24 گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد، دامنه، صدکهای 5 و 95، حداقل و حداکثر تحلیل شدند. همچنین، آزمون آماری t مستقل برای مقایسه ابعاد فضای شخصی دانشجویان بومی و غیربومی مورد استفاده قرار گرفت. بررسی نرمال بودن توزیع دادهها با استفاده از آزمون ناپارامتریک Kolmogorov-Smirnov صورت گرفت که نتیجه نشان دهنده توزیع نرمال بود (05/0<P). برای نشان دادن تفاوتها به صورتی واضح و شهودی، یافتهها در نمودارهای هشت ضلعی ترسیم شدند. سطح معنیداری در آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
از تعداد 224 دانشجوی مورد مطالعه، 97 دانشجو بومی و 127 دانشجو غیربومی بودند. مشخصات جمعیتشناختی دانشجویان مورد مطالعه به تفکیک بومی و غیربومی در جدول 1 آورده شده است. متغیرهای سن، قد، وزن و شاخص توده بدنی با میانگین و انحراف استاندارد توصیف شدهاند.
جدول 1- مشخصات جمعیتشناختی دانشجویان مورد مطالعه در دانشکده بهداشت زنجان در سال 1403
متغیر |
وضعیت/ نحوه گزارش |
دانشجویان بومی
(97=n) |
دانشجویان غیربومی
(127=n) |
کل
(224=n) |
سن (سال) |
انحراف معیار ± میانگین |
43/1 ± 85/20 |
77/1 ± 41/21 |
61/1 ± 09/21 |
جنسیت، تعداد (درصد) |
خانم
آقا |
(04/68) 66
(96/31) 31 |
(3/54) 69
(7/45) 58 |
(%2/60) 135
(%8/39) 89 |
وضعیت تأهل،
تعداد (درصد) |
خانم
آقا |
(7/92) 90
(3/7) 7 |
(2/99) 126
(8/0) 1 |
216 (%4/96)
8 (%6/3) |
مقطع،
تعداد (درصد) |
کارشناسی
کارشناسی ارشد |
(0/99) 96
(0/1) 1 |
(4/98) 125
(6/1) 2 |
(%64/98) 221
(%33/1) 3 |
سال تحصیلی،تعداد (درصد) |
اول
دوم
سوم
چهارم
سال دوم کارشناسی ارشد |
(6/18) 18
(3/42) 42
(7/22) 22
(4/14) 14
(1) 1 |
(9/29) 38
(37) 47
(5/20) 26
(11) 14
(6/1) 2 |
(25) 56
(5/39) 89
(4/21) 48
(5/12) 28
(3/1) 1 |
قد (سانتیمتر) |
انحراف معیار ± میانگین |
38/9 ± 12/169 |
42/9 ± 50/170 |
41/9 ± 90/169 |
وزن (کیلوگرم) |
انحراف معیار ± میانگین |
34/15 ± 56/65 |
16/15 ± 10/68 |
26/15 ± 04/67 |
شاخص توده بدنی (کیلوگرم/مترمربع) |
انحراف معیار ± میانگین |
74/3 ± 71/22 |
75/3 ± 23/23 |
75/3 ± 01/23 |
جداول 2 تا 5 نشان دهنده شاخصهای پراکندگی مربوط به فضای شخصی دانشجویان مورد مطالعه هستند. نتایج نشان داد که در تمام ابعاد فضای شخصی اندازهگیری شده، دانشجویان غیر بومی نسبت به دانشجویان بومی دارای میانگین فضای شخصی بیشتری بودند. همچنین، نتایج آزمون t مستقل در مقایسه ابعاد فضای شخصی در جداول مذکور آورده شده است. اختلافات معنیدار فضای شخصی بین دانشجویان بومی و غیربومی، در ارزیابیهای غیرفعال در جهت غرب با آزمونگر همجنس (043/0=P) و جنوب غرب با آزمونگر غیرهمجنس بود (039/0=P).
جدول 2- اندازه فضای شخصی دانشجویان مورد مطالعه در دانشکده بهداشت زنجان در سال 1403 بهصورت فعال و با آزمونگر همجنس (224=n)
جهت فضای شخصی |
گروه دانشجویان |
انحراف معیار ± میانگین |
دامنه |
صدک 5 |
صدک 95 |
مقدار P* |
شمال (روبهرو) |
بومی |
26/19 ± 91/42 |
103-2 |
90/12 |
50/80 |
454/0 |
غیربومی |
99/19 ± 89/44 |
94-1 |
40/14 |
60/77 |
شمال شرق |
بومی |
42/18 ± 95/44 |
93-1 |
15 |
10/79 |
770/0 |
غیربومی |
78/19 ± 70/45 |
95-4 |
13 |
60/80 |
شرق (راست) |
بومی |
56/17 ± 93/46 |
101-4 |
19 |
40/81 |
386/0 |
غیربومی |
05/19 ± 07/49 |
106-13 |
17 |
30/77 |
جنوب شرق |
بومی |
64/18 ± 51/43 |
95-7 |
70/17 |
10/82 |
080/0 |
غیربومی |
31/22 ± 33/48 |
105-10 |
40/13 |
20/91 |
جنوب (پشت) |
بومی |
86/20 ±59/46 |
106-8 |
80/17 |
20/88 |
335/0 |
غیربومی |
94/24 ± 55/49 |
119-6 |
20/13 |
20/97 |
جنوب غرب |
بومی |
82/19 ± 12/45 |
97-9 |
17 |
40/83 |
284/0 |
غیربومی |
80/22 ± 18/48 |
115-6 |
80/14 |
20/88 |
غرب (چپ) |
بومی |
28/17 ± 16/44 |
90-4 |
19 |
78 |
195/0 |
غیربومی |
07/20 ± 43/47 |
117-11 |
18 |
84 |
شمال غرب |
بومی |
72/18 ± 82/42 |
90-2 |
20/14 |
60/85 |
662/0 |
غیر بومی |
33/21 ± 44 |
106-3 |
40/11 |
77 |
* آزمون t مستقل، 05/0>P اختلاف معنیدار
جدول 3- اندازه فضای شخصی دانشجویان مورد مطالعه در دانشکده بهداشت زنجان در سال 1403 بهصورت فعال و با آزمونگر با جنس مخالف (224=n)
جهت فضای شخصی |
گروه دانشجویان |
انحراف معیار ± میانگین |
دامنه |
صدک 5 |
صدک 95 |
مقدار P* |
شمال (روبهرو) |
بومی |
15/21 ± 79/57 |
103-6 |
90/28 |
60/92 |
213/0 |
غیربومی |
42/19 ± 23/61 |
115-18 |
40/32 |
60/100 |
شمال شرق |
بومی |
68/20 ± 06/57 |
104-18 |
90/25 |
10/98 |
383/0 |
غیربومی |
12/20 ± 47/59 |
118-16 |
40/28 |
60/95 |
شرق (راست) |
بومی |
87/20 ± 95/58 |
110-14 |
50/27 |
80/94 |
094/0 |
غیربومی |
25/20 ± 62/63 |
142-20 |
80/37 |
99 |
جنوب شرق |
بومی |
93/20 ± 82/56 |
108-24 |
90/25 |
10/99 |
135/0 |
غیربومی |
23/22 ± 17/61 |
132-12 |
40/28 |
20/102 |
جنوب (پشت) |
بومی |
89/22 ± 45/59 |
138-20 |
90/28 |
30/96 |
105/0 |
غیربومی |
43/23 ± 52/64 |
127-15 |
80/26 |
60/106 |
جنوب غرب |
بومی |
55/20 ± 44/57 |
123-23 |
70/29 |
20/96 |
135/0 |
غیربومی |
10/22 ± 74/61 |
111-15 |
28 |
80/103 |
غرب (چپ) |
بومی |
37/21 ± 36/58 |
121-18 |
90/29 |
101 |
349/0 |
غیربومی |
20 ± 60 |
114-22 |
20/30 |
60/103 |
شمال غرب |
بومی |
96/20 ± 68/56 |
131-13 |
28 |
96 |
353/0 |
غیربومی |
45/22 ± 02/60 |
142-18 |
4/30 |
20/105 |
* آزمون t مستقل، 05/0>P اختلاف معنیدار
جدول 4- اندازه فضای شخصی دانشجویان مورد مطالعه در دانشکده بهداشت زنجان در سال 1403 بهصورت غیرفعال و با آزمونگر همجنس
جهت فضای شخصی |
گروه دانشجویان |
انحراف معیار ± میانگین |
دامنه |
صدک 5 |
صدک 95 |
مقدار P* |
شمال (روبهرو) |
بومی |
40/22 ± 79/49 |
131-1 |
50/16 |
20/87 |
673/0 |
غیربومی |
02/22 ± 06/51 |
110-5 |
40/11 |
20/85 |
شمال شرق |
بومی |
49/18 ± 89/44 |
97-1 |
12 |
81 |
569/0 |
غیربومی |
06/19 ± 33/46 |
109-3 |
40/11 |
80 |
شرق (راست) |
بومی |
43/18 ± 83/45 |
91-1 |
12 |
20/79 |
546/0 |
غیربومی |
79/17 ± 31/47 |
97-3 |
40/18 |
79 |
جنوب شرق |
بومی |
17/19 ± 89/46 |
87-9 |
15 |
10/82 |
862/0 |
غیربومی |
38/20 ± 36/47 |
116-3 |
14 |
60/84 |
جنوب (پشت) |
بومی |
01/27 ± 48/45 |
108-3 |
90/13 |
60/98 |
959/0 |
غیربومی |
48/22 ± 58/45 |
118-5 |
20/10 |
60/85 |
جنوب غرب |
بومی |
28/21 ± 28/46 |
107-1 |
70/15 |
86 |
515/0 |
غیربومی |
42/21 ± 17/48 |
109-4 |
20/12 |
40/80 |
غرب (چپ) |
بومی |
98/18 ± 81/42 |
92-1 |
40/15 |
30/79 |
*043/0 |
غیربومی |
71/19 ± 50/48 |
90-2 |
20/16 |
20/83 |
شمال غرب |
بومی |
27/20 ± 83/43 |
103-1 |
10 |
20/83 |
754/0 |
غیربومی |
76/19 ± 68/44 |
106-1 |
40/8 |
77 |
* آزمون t مستقل، 05/0>P اختلاف معنیدار
جدول 5- اندازه فضای شخصی دانشجویان مورد مطالعه در دانشکده بهداشت زنجان در سال 1403 بهصورت غیرفعال و با آزمونگر جنس مخالف
جهت فضای شخصی |
گروه دانشجویان |
انحراف معیار ± میانگین |
دامنه |
صدک 5 |
صدک 95 |
مقدار P* |
شمال (روبهرو) |
بومی |
31/23 ± 17/68 |
124-2 |
90/28 |
10/109 |
526/0 |
غیربومی |
28/22 ± 13/70 |
125-17 |
20/27 |
60/108 |
شمال شرق |
بومی |
02/21 ± 75/61 |
110-10 |
50/28 |
20/96 |
565/0 |
غیربومی |
29/21 ± 39/63 |
116-12 |
40/27 |
20/103 |
شرق (راست) |
بومی |
09/21 ± 49/60 |
109-12 |
70/25 |
20/97 |
525/0 |
غیربومی |
87/19 ± 25/62 |
107-15 |
80/22 |
80/97 |
جنوب شرق |
بومی |
21/21 ± 57/60 |
107-12 |
26 |
50/97 |
630/0 |
غیربومی |
83/21 ± 97/61 |
113-10 |
60/24 |
94 |
جنوب (پشت) |
بومی |
35/22 ± 80/57 |
112-16 |
90/21 |
10/95 |
492/0 |
غیربومی |
33/22 ± 87/59 |
106-8 |
22 |
100 |
جنوب غرب |
بومی |
18/22 ± 23/57 |
115-14 |
50/22 |
20/92 |
*039/0 |
غیربومی |
02/21 ± 75/63 |
109-11 |
40/25 |
97 |
غرب (چپ) |
بومی |
20 ± 76/59 |
113-13 |
22 |
20/91 |
301/0 |
غیربومی |
15/20 ± 56/62 |
110-10 |
20/30 |
20/97 |
شمال غرب |
بومی |
37/23 ± 32/59 |
111-4 |
20 |
30/99 |
221/0 |
غیربومی |
32/21 ± 35/63 |
113-4 |
40/24 |
60/101 |
* آزمون t مستقل، 05/0>P اختلاف معنیدار
همچنین، برای نمایش واضحتر ابعاد فضای شخصی از نمودارهای هشت ضلعی استفاده شد. با توجه به اینکه در آنتروپومتری برای فضاهای اضافی از صدک 95 استفاده میگردد، نمودارها بر اساس صدک مذکور بر حسب سانتیمتر رسم شدند. شکل 1 نشان دهنده نمودارهای هشت ضعلی صدک 95 ابعاد فضای شخصی در جهتهای اصلی اندازهگیری شده طی آزمونهای چهارگانه هستند. همچنین، شکل 2 نشان دهنده بزرگترین صدک 95 ابعاد فضای شخصی در دانشجویان بومی و غیربومی در هشت جهت اصلی طی آزمونهای چهارگانه است که میتواند در طراحی فضاهای آموزشی برای دانشجویان مورد مطالعه استفاده شود.