| 1- به طور کلی برای آموزش مهارتهای زندگی چه برنامههایی را اجرا میکنید و از چه امکاناتی دارید؟ 2- برای رشد هیجانی کودکان چه برنامههایی را در مدرسه و کلاس اجرا میکنید؟ 3- برای رشد اجتماعی کودکان چه برنامههایی را در مدرسه و کلاس اجرا میکنید؟ 4- چگونه به کودکان کمک میکنید که هیجانات مثبت و منفی خود را شناسایی کنند؟ 5- چگونه به کودکان کمک میکنید که علت هیجانات خود را بفهمند؟ 6- برای آگاهی کودک از احساساتش، شناخت از خود، افزایش کنترل او بر احساساتش چه برنامههایی را اجرا میکنید؟ 7- چگونه به کودکان کمک میکنید که درک کنند در هنگام تعامل با دیگران چه انتظاراتی دارند؟ 8- چگونه به کودکان کمک میکنید که همدلی را یاد بگیرند و در روابط بین فردی اجرا کنند؟ 9- برای توانایی ابراز هیجانها از طرف کودکان چه برنامههایی را اجرا میکنید؟ 10- چگونه به کودکان کمک میکنید که بتوانند دوستیهای مطلوبی با همسالان خود ایجاد کنند؟ 11- چگونه به کودکان کمک میکنید که بتوانند با دیگران توافق و همکاری کنند؟ 12- چگونه به کودکان کمک میکنید که قوانین اجتماعی و نقشها را شناسایی و با آن کنار بیایند؟ 13- چگونه به کودکان کمک میکنید که بتوانند با تغییراتی که برایشان ایجاد میشود (مانند تغییر کلاس، جدایی والدین و غیره) کنار بیانید؟ |
| (فرمول 1) | تعداد کسانی که گزینههای ۳ و ۴ (مرتبط و کاملاً مرتبط) را انتخاب کردهاند | = CVI |
| تعداد کل متخصصین |
| (فرمول 2) | ne-N/2 | = CVR |
| N/2 |
| CVI | CVR | محتوی و فنون | زیرمقولهها | مقولهها |
| 83/0 | 87/0 | صحبت کردن با / پرسش از کودکان درباره هیجاناتشان، بازخورد دادن به هیجاناتی که کودک تجربه میکند (2)، ثبت هیجانات کودکان / عینیت بخشی به هیجانات کودکان با رنگها، آموزش درباره هیجانات | خودآگاهی هیجانی | آگاهی هیجانی |
| 89/0 | 73/0 | صحبت کردن درباره انیمیشن و قصهها (احساسات و رفتارها): توضیح هیجانات صورتکهای هیجانی، کمک به درک کودکان از هیجانات شخصیتهای یک انیمیشن یا قصه، پایان بندی قصهها توسط کودکان./نقاشی برداشت خود از قصهها، آموزش شناخت هیجانات دیگران. | دگرآگاهی هیجانی (همدلی) | |
| 86/0 | 00/1 | تقلید حالتهای هیجانی در صورتکهای هیجانی/نشان دادن هیجانات خود با وسایل رنگی و صورتکها/آشنایی با ابراز هیجانات با بازی در نمایش. | تفکیک و تمییز هیجانات از یکدیگر با ابراز آنها | ابراز هیجان |
| 87/0 | 00/1 | تکنیک حواس پرتی/شرکت در بازیهای رقابتی (برد و باخت)/آموزش تنظیم هیجان با بازی چراغ قرمز، پذیرش هیجانهای منفی از طریق قصه و نمایش | تنظیم هیجان | |
| متغیر | گروه | پیشآزمون | پسآزمون | پیگیری یک ماهه | |||
| میانگین | انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | ||
| رشد هیجانی | آزمایش | 66/12 | 95/1 | 11/18 | 04/2 | 01/18 | 17/2 |
| کنترل | 13/13 | 09/2 | 06/13 | 25/2 | 80/12 | 14/2 | |
| منبع | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | مقدار F | مقدار P | اندازه اثر |
| گروه | 37/139 | 2 | 37/139 | 50/11 | 002/0 | 34/0 |
| زمان | 35/81 | 54/1 | 62/52 | 08/64 | 001/0> | 69/0 |
| زمان*گروه | 08/99 | 54/1 | 09/64 | 03/78 | 001/0> | 73/0 |
| گروهها | زمان I | زمان J | تفاوت میانگین (i-j) | مقدار P |
| گروه آزمایش | پیشآزمون | پسآزمون | 13/4- | 001/0 > |
| پیگیری | 33/4- | 001/0 > | ||
| پسآزمون | پیگیری | 200/0 | 999/0 | |
| گروه کنترل | پیشآزمون | پسآزمون | 06/0 | 999/0 |
| پیگیری | 33/0 | 712/0 | ||
| پس آزمون | پیگیری | 26/0 | 784/0 |
|
Citation: Soltaninejad M, Moyedfar H, Nazari F. Designing and Validating an Educational Package for Empowering Preschool Teachers and Investigating Its Effectiveness in Promoting Children’s Emotional Development for a Successful Transition to School: A Mixed-Methods Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (4): 390-402. [Farsi]
|
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |