جلد 24، شماره 4 - ( 4-1404 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 402-390 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.Z.REC.1402.123

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltaninejad M, Moyedfar H, Nazari F. Designing and Validating an Educational Package for Empowering Preschool Teachers and Investigating Its Effectiveness in Promoting Children’s Emotional Development for a Successful Transition to School: A Mixed-Methods Study. JRUMS 2025; 24 (4) :390-402
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7663-fa.html
سلطانی نژاد مریم، موید فر همام، نظری فاطمه. طراحی و اعتباریابی بسته آموزشی توان‌مندسازی مربیان پیش دبستانی و بررسی اثربخشی آن در رشد هیجانی کودکان جهت ورود موفق به مدرسه: یک مطالعه میکس متد. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (4) :390-402

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7663-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان ، ایران
چکیده:   (127 مشاهده)

زمینه و هدف: برنامههای آموزش اولیه دوران کودکی اگر به­خوبی طراحی شده باشند، میتوانند اثرات مثبت، قابل توجه و طولانی مدتی بر کودکان داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی توان‌مندسازی مربیان پیش دبستانی و تعیین اثربخشی آن در رشد هیجانی کودکان جهت ورود موفق به مدرسه انجام شد.
مواد و روش­ها: روش پژوهش آمیخته بود. در بخش کیفی مصاحبه با 15 نفر از مربیان شاغل در مراکز پیش دبستانی شهر تهران انجام شد. اعتبارسنجی بسته با روش­های CVR (Content Validity Ratio) و CVI (Content Validity Index) Waltz و Bausell (1981) توسط 15 نفر متخصصان برنامه­ریزی درسی انجام شد. در بخش کمی نمونه شامل 50 نفر از کودکان پیش دبستانی بود که به­روش تصادفی انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه رشد هیجانی Greenspan (2002) استفاده شد. داده­ها با استفاد از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه ­و تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد بسته آموزشی توان­مندسازی مربیان پیش دبستانی برای رشد هیجانی کودکان دارای چهار زیر مقوله شامل خودآگاهی هیجانی، دگرآگاهی هیجانی، تمیز هیجانات از یکدیگر و فنون تنظیم هیجان بود. نتایج اعتبارسنجی نشان داد مقدار CVR و CVI بسته تدوین شده به­ترتیب بالاتر از 49/0 و 79/0 است. نتایج میزان اثربخشی نشان داد آموزش بسته توان­مندسازی به­طور معناداری بر افزایش رشد هیجانی کودکان پیش دبستانی مؤثر است (001/0>P، 03/78=F).
نتیجه­گیری: بر اساس مطالعه حاضر پیشنهاد می­شود مربیان آموزش پیش دبستانی از الگوی آموزشی تدوین شده برای تقویت رشد هیجانی کودکان پیش دبستانی استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: محتوای آموزشی، مربیان پیش دبستانی، رشد هیجانی، کودکان پیش دبستانی، مطالعه آمیخته
 

متن کامل [PDF 338 kb]   (35 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (44 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/11/21 | پذیرش: 1404/2/27 | انتشار: 1404/4/28

فهرست منابع
1. Nabidzhanovna BS. Theoretical basis for the formation of communication skills in preschool children through role-playing games. European International Journal of Multidisciplinary Research and Management Studies 2025; 5(01): 35-8.
2. Rege M, Størksen I, Solli IF, Kalil A, McClelland MM, Ten Braak D, et al. The effects of a structured curriculum on preschool effectiveness: A field experiment. Journal of Human Resources 2024; 59(2): 576-603.
3. Majorano M, Bastianello T, Bodea-Hategan C, Fantuzzi P, Fontana G, Hoste E, et al., editors. Early literacy skills and later reading and writing performance across countries: The effects of orthographic consistency and preschool curriculum. Child & Youth Care Forum 2021 (Dec (Vol. 50, pp. 1063-1085)) Springer US.
4. Rostamzadeh F. Preschool Education and Students' Skills. Tehran: Azadi Qalam Publications; 202: 45-78. [Farsi]
5. Gavipanjeh E. Investigating the role of play in children's emotional and social development. Tehran: Tolo Mujaddid Publications; 2023: 93-119. [Farsi]
6. Kambona W, Ndibalema P. Examining inequalities in provision of early childhood education in Tanzania: a systematic review. Cogent Education 2025; 12(1): 2439161.
7. Andrew A, Attanasio OP, Bernal R, Sosa LC, Krutikova S, Rubio-Codina M. Preschool quality and child development. Journal of Political Economy 2024; 132(7): 2304-45.
8. Fort M, Ichino A, Zanella G. Cognitive and noncognitive costs of day care at age 0–2 for children in advantaged families. Journal of Political Economy 2020; 128(1): 158-205.
9. Araujo MC, Carneiro P, Cruz-Aguayo Y, Schady N. Teacher quality and learning outcomes in kindergarten. The Quarterly Journal of Economics 2016; 131(3): 1415-53.
10. Smajlović Orman N, Novalić A, Popovac M, El Sayed A, editors. Sustainable model of preschool education facilities. International Conference “New Technologies, Development and Applications” 2023: Springer.
11. Kostelnik MJ, Soderman AK, Whiren AP, Rupiper ML. Developmentally appropriate curriculum: Best practices in early childhood education. Pearson 2024.
12. Melhuish E, Ereky-Stevens K, Petrogiannis K, Ariescu A, Penderi E, Rentzou K, et al. A review of research on the effects of early childhood education and care (ECEC) on child development. Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European Early Childhood Education and Care. 2015 Sep 15.
13. Aydoğdu F, Gürsoy F, Aral N. Social Emotional Well-Being, Psychological Resilience and Behavioural Problems in Preschool Children: The Mediating Role of Emotion Regulation. Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education (18). 2023; 1: 25-53.
14. Nguyen NT. The Lived Experience of Preschool Children Ages 3-4: The Practices of Independence in the Case Some Pre School in Vietnam. Journal of Education, Society and Behavioral Science 2023.
15. Friedman-Krauss AH, Barnett WS, Garver KA, Hodges KS, Weisenfeld G, Gardiner BA, et al. The State of Preschool 2021: State Preschool Yearbook. National Institute for Early Education Research 2022.
16. Imnamkhao S, Sridan W, Dunnington RM. The Impact of The Participatory Program on Preschool Children’s Executive Function Skills in Thailand. The Malaysian Journal of Nursing (MJN) 2024; 15(3): 16-22.
17. Paydar Ardakani F. The role of preschool education in increasing social development and creativity of students. Tehran: Andishe Moaser Publications; 2024: 68-79.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb