زمینه و هدف: برنامههای آموزش اولیه دوران کودکی اگر بهخوبی طراحی شده باشند، میتوانند اثرات مثبت، قابل توجه و طولانی مدتی بر کودکان داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی توانمندسازی مربیان پیش دبستانی و تعیین اثربخشی آن در رشد هیجانی کودکان جهت ورود موفق به مدرسه انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش آمیخته بود. در بخش کیفی مصاحبه با 15 نفر از مربیان شاغل در مراکز پیش دبستانی شهر تهران انجام شد. اعتبارسنجی بسته با روشهای CVR (Content Validity Ratio) و CVI (Content Validity Index) Waltz و Bausell (1981) توسط 15 نفر متخصصان برنامهریزی درسی انجام شد. در بخش کمی نمونه شامل 50 نفر از کودکان پیش دبستانی بود که بهروش تصادفی انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رشد هیجانی Greenspan (2002) استفاده شد. دادهها با استفاد از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد بسته آموزشی توانمندسازی مربیان پیش دبستانی برای رشد هیجانی کودکان دارای چهار زیر مقوله شامل خودآگاهی هیجانی، دگرآگاهی هیجانی، تمیز هیجانات از یکدیگر و فنون تنظیم هیجان بود. نتایج اعتبارسنجی نشان داد مقدار CVR و CVI بسته تدوین شده بهترتیب بالاتر از 49/0 و 79/0 است. نتایج میزان اثربخشی نشان داد آموزش بسته توانمندسازی بهطور معناداری بر افزایش رشد هیجانی کودکان پیش دبستانی مؤثر است (001/0>P، 03/78=F).
نتیجهگیری: بر اساس مطالعه حاضر پیشنهاد میشود مربیان آموزش پیش دبستانی از الگوی آموزشی تدوین شده برای تقویت رشد هیجانی کودکان پیش دبستانی استفاده نمایند.
واژههای کلیدی: محتوای آموزشی، مربیان پیش دبستانی، رشد هیجانی، کودکان پیش دبستانی، مطالعه آمیخته
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |