زمینه و هدف: امروزه، ضرورت بازنگری جدی در برنامههای آموزش پزشکی به سمت پاسخگویی در مقابل نیازهای اجتماع، به شکل بسیار گستردهای در سرتاسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به ضرورت طرح این موضوع در آموزش پزشکی کشور، هدف از نگارش این مقاله، تعیین ابعاد دانشکدههای پزشکی پاسخگو در مقابل اجتماع میباشد.
مواد و روشها: در مطالعه مروری حاضر، موتورهای جستجوی پاب مد ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed )، گوگل اسکولار ( http://scholar.google.com/ ) و هایوایر ( http://highwire.stanford.edu/ ) با واژگان “school”, “medical”, “accountable”, “socially” مورد جستجو قرار گرفتند. این شیوه جستجو منجر به بازیابی 13 مقاله گردید. همچنین، تلاش شد تا با تغییر در شیوه جستجو و نیز بررسی منابع مورد استفاده در مقالات به دست آمده، مرتبطترین و بهروزترین مقالات علمی مشخص گردند.
یافتهها و نتیجهگیری: شواهد نشان میدهند که دانشکده پزشکی پاسخگو در مقابل اجتماع دانشکدهای است که در آن ضرورت بازنگری در محتوای آموزشی، پژوهشی و خدمترسانی دانشکدههای پزشکی با محوریت اولویتهای مربوط به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش و بر اساس اصول و موازین اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه، شیوه گزینش استاد و دانشجو و همچنین ارزشیابی دانشکدهها به نحوی صورت میپذیرد تا آرمان پاسخگویی در مقابل اجتماع در مرکز توجه قرار گیرد.
بحث: پاسخگویی در مقابل نیازهای اجتماع از اولویتهای اساسی در بازنگری آموزش پزشکی در اطراف و اکناف جهان است. ضروری است تا این آرمان توسط سایر دانشکدههای علوم سلامت نیز مورد تأیید و استفاده قرار گیرد.
واژههای کلیدی: اجتماع، پاسخگو، دانشکده، پزشکی
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |