gte vml 1]>چکیده
زمینه و هدف: برنامه
درسی پنهان اجمالاً به مجموعهای از یادگیریهای در نظام آموزش عالی اطلاق میشود
که در بستر فرهنگ حاکم بر محیط آموزشی، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و بدون
آگاهی اعضای هیأت علمی و دانشجویان برای دانشجویان حاصل میشود. همچنین، متشکل از پیامهای ضمنی و جو اجتماعی مراکز آموزشی است که نوشته نشده است ولی توسط
همه احساس میشود. هدف این مطالعه، بررسی کیفی این ابعاد از تجربیات دانشجویان است.
مواد و روشها: این مطالعه یک تحقیق کیفی است که بر روی دانشجویان
پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام گردید. دادههای پژوهش از طریق 5
گروه متمرکز و مصاحبه فردی (مصاحبه عمیق
نیمه ساختاریافته بر روی 25 دانشجو) تا زمان اشباع دادهها انجام گردید و دادهها
از طریق تحلیل محتوا مورد آنالیز قرار گرفت.
یافتهها: از مجموع 93 کد استخراج شده از نتایج، 6 تم
استخراج گردید که هریک سابتمهای متعددی را به خود اختصاص دادند. از میان مضامین،
عواملی چون دیدگاههای ارزشی اساتید، مدیریت خطاها، تعارضات فرهنگی و ارزشی، الگو بودن
اساتید، تعامل و یادگیری و سپس روتینگرایی را میتوان نام برد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بیان شده ابعاد برنامه
درسی پنهان میتواند چالشهای متعددی را از بعد علمی، اجتماعی و تربیتی جهت
دانشجویان به همراه داشته باشد. بنابراین، امروزه لازم است توجه خاصی به این بعد
از برنامه درسی انجام شود تا زمینه تغییرات اساسی در زمینه آموزش دانشجویان در
حیطه علوم پزشکی فراهم گردد.
واژههای کلیدی: ابعاد پنهان برنامه درسی، تجربه دانشجویان، مطالعه کیفی
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |