جلد 12، شماره 3 - ( 2-1392 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 242-233 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allahtavakoli M, Roohbakhsh A, Rahmani M, Bakhshi H, Amin F, Shamsizadeh A. Internal Evaluation of Physiology Department of Rafsanjan University of Medical Sciences. JRUMS 2013; 12 (3) :233-242
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1743-fa.html
ا... ‌توکلی محمد، روحبخش علی، رحمانی محمدرضا، بخشی حمید، امین فاطمه، شمسی‌زاده علی. ارزیابی درونی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1390. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1392; 12 (3) :233-242

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1743-fa.html


چکیده:   (9836 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: ارزیابی درونی نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزشی ایفا می‌کند. مطالعات گذشته نشان داده است که با انجام ارزیابی درونی می‌توان به نحو مطلوب به کاستی‌ها پی برد و بر اساس آن در جهت بهبود کیفیت آموزشی گام بر داشت. هدف این مطالعه انجام ارزیابی درونی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به منظور گام برداشتن در جهت تقویت و گسترش کیفیت آموزشی گروه بوده است.

  مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1390 در گروه فیزیولوژی انجام شد و بر اساس عوامل پنجگانه امور آموزشی، پژوهشی، ساختار و مسئولیت‌ها، تجهیزات و فضای آموزشی پرسش‌نامه تهیه شد. جامعه مورد ارزیابی شامل اعضاء هیأت علمی (4 نفر)، دانشجویان کارشناسی ارشد (4 نفر) و دانشجویان پزشکی ورودی سال 1388 (38 نفر) بودند. امتیازات به دست آمده از پرسش‌نامه‌ها با معیار‌های گورمن مقایسه شدند و ضریب همبستگی بین آزمون جامع علوم پایه و درس فیزیولوژی پزشکی طی ده سال گذشته تعیین گردید.

  یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه در امور آموزشی رتبه "قوی" و در امور پژوهشی رتبه "بسیار قوی" را کسب کرده است. رتبه به دست آمده (بر اساس رتبه بندی گورمن) از امکانات آموزشی- پژوهشی "بیش از رضایت بخش"، فضای فیزیکی "غیر رضایت بخش"، و ساختار و مسئولیت‌ها " مرزی" بود. همچنین، بین نمره آزمون علوم پایه با نمره درس فیزیولوژی رشته پزشکی طی ده سال بررسی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت (001/0 p< ، 39/0= r ) .

  نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، گروه فیزیولوژی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان در مجموع رتبه "خوب" را داشته، اما در زمینه فضای فیزیکی و ساختار و مسئولیت‌ها دارای ضعف است.

  واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، بهبود کیفیت، گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

متن کامل [PDF 192 kb]   (2043 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1392/3/4 | پذیرش: 1392/3/27 | انتشار: 1392/3/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb